Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sjödin

Joråsåatt...
Fyra lådor från Franska Vinlistan ser vi fram emot. Tre lådor drickviner (Plan Pegau, Petit Barbaras mm) och en låda av deras nya skumpa, Chartogne-Taillet.
Någon som fått tillfälle att testa den ännu?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Fyra lådor från Franska Vinlistan ser vi fram emot. Tre lådor drickviner (Plan Pegau, Petit Barbaras mm) och en låda av deras nya skumpa, Chartogne-Taillet.
Någon som fått tillfälle att testa den ännu?
Tror både Anders & Johan har testat skumpan och det lät lovande. Jag har 9 halvflaskor på ingång.
 
Trådskapare
A
Fyra lådor från Franska Vinlistan ser vi fram emot. Tre lådor drickviner (Plan Pegau, Petit Barbaras mm) och en låda av deras nya skumpa, Chartogne-Taillet.
Någon som fått tillfälle att testa den ännu?

Jag har druckit den vid tre tillfällen och det är ett mycket behagligt vin. Har haft provare som upplevt det som sött det är endast 4g socker. Stålfatslagrat med bas på 2010 så ungt men jag tycker vinet är mycket tillgängligt och det har en ganska "publik" stil vilket gör att det uppskattas av många.

Blir kul att höra vad ni tycker. Bra att det kom på halvflaska.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Jag har druckit den vid tre tillfällen och det är ett mycket behagligt vin. Har haft provare som upplevt det som sött det är endast 4g socker. Stålfatslagrat med bas på 2010 så ungt men jag tycker vinet är mycket tillgängligt och det har en ganska "publik" stil vilket gör att det uppskattas av många.

Blir kul att höra vad ni tycker. Bra att det kom på halvflaska.
Tackar! Ska bli kul att testa...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har missbrukat ordet "köpstopp" igen. Är ledsen, men jag bidrar till urholkningen av detta begrepp.
2 st 2004 Montes Folly
3 st 1976 Couly-Dutheil Chinon La Baronnie Madeleine
6 st 2004 Clos del Rey
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var då fan vad du köper vin, en annan hänger inte med i svängarna :D
Försöker inte överstiga 1234 st flaskor i källaren. Tycker det är ett roligt antal.
En annan rolig siffra är ju förstås 2345 flaskor. Vi lär ju hamna där vad det lider...
Försöker varje månad dricka mer än vi köper. Det lyckas faktiskt ibland, men vi dricker ju så lite, så det är ett svåruppnåeligt mål.
Vissa månader blir differensen dock över 100 flaskor, och det skapar ju naturligtvis långsiktigt vissa pragmatiska utmaningar...
...som man kan lösa genom att tex lagra vin i London, för då är ju flaskorna tekniskt sett inte "hemma".
 

Larseman

Medlem
2012 Schloss Johannisberg Silberlack Riesling Trocken Grosses Gewächs (Rheingau)
Köpt i Frankfurt. Får dock inte riktigt ihop namnet med mina kunskaper om tyska kvalitetsbeteckningar. Begreppet Grosses Gewächs används i alla andra distrikt utom Rheingau och Mosel. I Rheingau borde det heta Erstes Gewächs när druvorna kommer från ett Erste Lage.
 

Vino fino

Medlem
2012 Schloss Johannisberg Silberlack Riesling Trocken Grosses Gewächs (Rheingau)
I Rheingau borde det heta Erstes Gewächs när druvorna kommer från ett Erste Lage.

Brukar också slå till på Schl. Johannisberg på flygplatsen. Bra pris, inte sällan ger de dessutom någon extra rabatt/erbjudande.

Kom inte tyskarna nyligen överens om att Grosses Gewächs skulle gälla som enhetsbegrepp över hela Tyskland? Jag har för mig jag har läst det någonstans.
 

gece

Man vänjer sig.
Var inne på Passagen och rafsade slumpmässigt ner några flaskor i korgen, vilka senare visade sig vara:
3 * Felton Road Bannockburn Chardonnay 2012
2 * Domaine de Chevalier 2011
2 * Château Chasse-Spleen 2011 på kvartsmagnum
Var sugen på att köpa lite Felton Road-pinne också men de känns svårt överprisade på faboritmonopolet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Försöker inte överstiga 1234 st flaskor i källaren. Tycker det är ett roligt antal.
En annan rolig siffra är ju förstås 2345 flaskor. Vi lär ju hamna där vad det lider...
Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns? :)
Dock tycker jag att 666 flaskor måste vara den övre gränsen för sådant som är köpt från SB.
 
Trådskapare
A
Var inne på Passagen och rafsade slumpmässigt ner några flaskor i korgen, vilka senare visade sig vara:
3 * Felton Road Bannockburn Chardonnay 2012
2 * Domaine de Chevalier 2011
2 * Château Chasse-Spleen 2011 på kvartsmagnum
Var sugen på att köpa lite Felton Road-pinne också men de känns svårt överprisade på faboritmonopolet.

Trevlig samling. Tror inte det var helt slumpmässig.

Funderade på lite halvflaskor själv. Alltid bra att ha hemma
 

gece

Man vänjer sig.
Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns? :)
Dock tycker jag att 666 flaskor måste vara den övre gränsen för sådant som är köpt från SB.
Jag hade fått intrycket av att noll flaskor från monopolet var din övre gräns? ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kom inte tyskarna nyligen överens om att Grosses Gewächs skulle gälla som enhetsbegrepp över hela Tyskland? Jag har för mig jag har läst det någonstans.
Jo, så var det - nästan. Ett antal VDP-producenter i Rheingau gått över till GG-beteckningen från årgång 2012. Men jag har för mig att de inte lyckades enas om att avskaffa Erstes Gewächs. Kruxet är förmodligen att Grosses Gewächs är en "privat" beteckning förbehållen medlemmar i VDP, medan Erstes Gewächs infördes som en officiellt sanktionerad beteckning i Rheingau, vilket bör innebära att även icke-VDP-medlemmar kan använda den.

Tanken är nu att man ska använda samma termer som Bourgogne: "Grosse Lage" för de bästa vingårdarna (Grosses Gewächs/GG för vinet därifrån) och "Erste Lage" för de näst bästa vingårdarna. Kanske motiverat, men korkat att ändra bara ca 10 år efter man först införde begreppet.
http://www.vdp.de/en/classification/
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En 2004 Dom Perignon på nordeuropas kanske sunkigaste flygplats, ABZ, eller Aberdeen om man vill. Kostade 94p, även här med tidigare omnämnd rabattkupong på 5p. Verkar vara något som går i Skotland, trevligt.
Blev även några överprisade 2011 Chat. Carbonnieux på flygplatsen i Stavanger eftersom monopolet inte verkar ha tagit in elvorna...
Fasen, jag skulle ju inte handla något men det kändes som en bra idé efter ett par drinkar i loungen...
 

Larseman

Medlem
Jo, så var det - nästan. Ett antal VDP-producenter i Rheingau gått över till GG-beteckningen från årgång 2012. Men jag har för mig att de inte lyckades enas om att avskaffa Erstes Gewächs. Kruxet är förmodligen att Grosses Gewächs är en "privat" beteckning förbehållen medlemmar i VDP, medan Erstes Gewächs infördes som en officiellt sanktionerad beteckning i Rheingau, vilket bör innebära att även icke-VDP-medlemmar kan använda den.

Tanken är nu att man ska använda samma termer som Bourgogne: "Grosse Lage" för de bästa vingårdarna (Grosses Gewächs/GG för vinet därifrån) och "Erste Lage" för de näst bästa vingårdarna. Kanske motiverat, men korkat att ändra bara ca 10 år efter man först införde begreppet.
http://www.vdp.de/en/classification/
Jag anade att just Vintomas skulle kunna bringa lite klarhet i frågan, tack för det! Nu hoppas vi bara att den är bra också, oavsett Erstes eller Grosses :)
 

gbgpatrik

Medlem
Felton Road block 5
Dönnhoff Riesling Trocken
Och lite go öl dom Yeti oak aged Imperial Stout,
Brew dog psyco cocoa och Smörpundet porter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varför då inte gå direkt från 1234 till 12345 flaskor som övre gräns? :)
Dock tycker jag att 666 flaskor måste vara den övre gränsen för sådant som är köpt från SB.
Åh, så vackert tänkt!
666 flaskor fr SB och 12345 från den riktiga världen. Återstår bara att övertyga hustrun. Jag törs dock i dagsläget inte ens väcka frågan...
 
Toppen