Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Helt sant, det är mycket mer än bara Toscana, Piemonte och Valpolicella som gäller. Trentino är lite spännande också, samt alla dessa förbannade vulkanområden som finns överallt i de mer södra regionerna. :)
-Påhopp på vulkanområden undanbedes vänligt men bestämt! -Det är när sulorna på skorna börjar smälta som vinet smakar bäst :)
 

Livermore

Medlem
Köpte mig en 2002 Pol Roger Blanc de Blancs idag. ska bli kul att dricka en champagne som inte är en standardchampagne eller årgångslös :)

Från vad jag har läst ska den vara relativt bra, men det återstår att se. Tror jag ska dricka den nästa helg, en bra start på maj förhoppningsvis.

Utöver det köpte jag en 2001 Faustino I. Decanter verkar ju tycka den är något alldeles speciellt, och det är den sannerligen om man kollar på flaskan.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Köpte mig en 2002 Pol Roger Blanc de Blancs idag. ska bli kul att dricka en champagne som inte är en standardchampagne eller årgångslös :)

Från vad jag har läst ska den vara relativt bra, men det återstår att se. Tror jag ska dricka den nästa helg, en bra start på maj förhoppningsvis.

Utöver det köpte jag en 2001 Faustino I. Decanter verkar ju tycka den är något alldeles speciellt, och det är den sannerligen om man kollar på flaskan.
Pol Roger -02 är riktigt fin och en utmärkt bra start på sommaren :)
 

Livermore

Medlem
Fick även en Mailly Grand Cru Brut Reserve med Porschemärke idag. En bekant köpte sig en ny bil och fick lite champagne på köpet:cool: Men han dricker inte så den gavs till mig. Ska ju vara ett av de bättre kooperativen vad jag läst, det ska bli intressant att se hur den är.
 

Vino fino

Medlem
Fick även en Mailly Grand Cru Brut Reserve med Porschemärke idag. En bekant köpte sig en ny bil och fick lite champagne på köpet:cool: Men han dricker inte så den gavs till mig. Ska ju vara ett av de bättre kooperativen vad jag läst, det ska bli intressant att se hur den är.
Är det så att om man köper en viss bil får man man skumpa på köpet?

(Jag jobbar inte på Skattemyndigheten, bara nyfiken…)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude

Livermore

Medlem
Är det så att om man köper en viss bil får man man skumpa på köpet?

(Jag jobbar inte på Skattemyndigheten, bara nyfiken…)
Kan inte detaljerna men tydligen så jobbar Porsche så att när två personer köper bilar för ca 2 mille så ger de bort champagne värda ca 600 kr. Generöst!
 

Livermore

Medlem

Sjödin

Joråsåatt...
Igår spanade jag in winefinder.se som jag aldrig handlat hos tidigare. Jag fastnade för några av @Arvid S flaskor men fick aldrig iväg någon beställning. Idag kollade jag igen, men då hade sortimentet såklart minskat....?? Fick i alla fall ihop en blandlåda med div @Arvid i kombo med C9dP (eller hur man nu får förkorta det....med hänvisning till senaste debatterna).
Ska bli kul att testa, framför allt är jag nyfiken på Beajoulaisen!!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Gårdagen resulterade i ett inköp av en Krug-98 på magnum. Fullständigt oplanerat och impulsivt,,,,
Så bra gick det att hålla i kronorna denna månad :)
Pengar är sekundärt i detta fall.
Krug är alltid ett bra köp !
 
Last edited:

Belmont

Medlem
Är det så att om man köper en viss bil får man man skumpa på köpet?

(Jag jobbar inte på Skattemyndigheten, bara nyfiken…)

Jag fick en Moet NV när jag köpte min Mitsubishi Outlander för 3år sedan medans min bror fick en ask med choklad några månader senare när han köpte ny bil på samma bilfirma :D
 

Vino fino

Medlem
Fantastisk tråd är det i alla fall, får hoppas vinet är lika fantastiskt. Tips på mat till denna Rioja?
Lamm i alla dess former, så länge det handlar om stekt eller grillat, är traditionell partner till Rioja.

En av de bästa kombinationerna som finns för att framhäva vinet är att, som jag gjorde på min födelsedag med Rioja från '73, servera det till lagrad Gouda. (Old Amsterdam, Old Peter, allt som har svart vax och kostar minst 200kr kilot).
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Charles Heidsieck Rose 1999 ifrån Vikingline båten.
Fanns inga Philipponnat men däremot Chartogne-Taillet St Anne för 211kr och 2008 för 257kr
 

karl.1480

Medlem
2011 La Scolca Gavi Black Label
2007 Vio Giobatta Pigato di Albenga Ma René
2003 ALTA CIMA 6.330 Premium Reserve
2003 Viñedos Errázuriz Ovalle Marchigüe Private Collection Syrah
2011 Jamsheed Syrah Garden Gully
Dessa fem får sätta korken till ikväll och serveras blint till några vänner. De vita är de antagligen chanslösa på och är med mest för mitt egna glada intresses skull.

Nöp även en 2011 Tenuta delle Terre Nere Etna Prephylloxera La Vigna di Don Peppino vid senaste webblanseringen.


 
Toppen