Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

IMG_0127.png

Klickade hem lite gammal riesling från Bischhöfliche Weingüter.

1980 Scharzhofberger Riesling trocken
1989 Kaseler Nies'chen Riesling Auslese 1989 Kaseler Kehrnagel Riesling Auslese

magnum

Epernay, Frankrike
Kom en liten leverans idag. Är ju störtförtjust i Canon så det köper jag så mycket som möjligt och 840:- flaskan för 21an är bra men 1400 för -20 är egentligen bättre. Laroque -20 för 280 stycket är inget att gråta över heller. Men, privärdhetspriset går ändå till Ch Marjosse! Pierre Lurtons egna vin. 200 för magnum och hälften så mycket i 75cl format. Har blivit vårt vardagsliv, extremt prisvärt!
Mycket bra priser. Hemligt inköpsställe, eller?

Johpe

Medlem
Kom en liten leverans idag. Är ju störtförtjust i Canon så det köper jag så mycket som möjligt och 840:- flaskan för 21an är bra men 1400 för -20 är egentligen bättre. Laroque -20 för 280 stycket är inget att gråta över heller. Men, privärdhetspriset går ändå till Ch Marjosse! Pierre Lurtons egna vin. 200 för magnum och hälften så mycket i 75cl format. Har blivit vårt vardagsliv, extremt prisvärt!
ja skulle gärna veta var man köper Canon till det priset :)

UPS kom med lite såsvin idag från Idealwine 😝

3 st Vieux Donjon 2017
1 st Gourt de Mautens 2013
(aldrig provat, får många positiva omdömen)
1 st Bonneau Les Rouliers NV (aldrig ens hört talas om, blandning av olika årgångar Ch9dP?)
2 st L’Orée Ermitage 2008
1 st Calon Segur 2016
1 st Jaboulet Hermitage La Chapelle 1985
2 st Bouscassé VV 1996
1 st Chateau Margaux 1989

Attachments

• IMG_5388.jpeg
    IMG_5388.jpeg
    89,1 KB · Visningar: 85

Hardolph

Medlem
Går ner i källaren för att placera mina inköp och får total panik. Ett fäste till fin-Bordeauxstället har gått av och hela stället hänger snett i luften, men otroligt nog har det inte rasat eller någon flaska glidit ur. Lyckas rädda allt, men det kunde lika gärna vara 100 flaskors glaskross
Hur bra som helst!

Hur bra som helst!
Lite utanför denna tråden, men jag inspekterade mina vinställ (Quercia 48) som nu stått i 20 år i min källare. Anledningen till att fästet gick av var att det helt enkelt rostat av. Det är kanske inte så konstigt i en väldigt fuktig miljö under så lång tid. Så det blir nog till att byta ut alla vinställ innan nästa fäste ger upp.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
UPS kom med lite såsvin idag från Idealwine 😝

3 st Vieux Donjon 2017
1 st Gourt de Mautens 2013
(aldrig provat, får många positiva omdömen)
1 st Bonneau Les Rouliers NV (aldrig ens hört talas om, blandning av olika årgångar Ch9dP?)
2 st L’Orée Ermitage 2008
1 st Calon Segur 2016
1 st Jaboulet Hermitage La Chapelle 1985
2 st Bouscassé VV 1996
1 st Chateau Margaux 1989
Mums!!!
1985 Jaboulet Hermitage La Chapelle, 98p
Ploppade min flaska 2011. En av mina största favoriter någonsin och ett vin jag nog borde satt 100p på. Är inte många viner man kan återkalla i smakminnet även då man är nyvaken. Utsatte mig själv för dess förfärliga start med gammal bar och otömda askfat (missade dekantera!)

Utvecklade efter ett par timmar typ en minuts lång finish och var helt intensiv med högklassig frukt, smältande tanniner, snygg skitighet och allt det där köttiga som man kan börja göra rytmgymnastik av. Askfaten ersattes av rökt jambon.

Med en bra kork har du en fantastisk flaska att verkligen se fram mot vid ett högtidligt evenemang.

Lyckost! 💚💚💚💚💚
(Grön av avund = jag)

LeChat

Medlem
IMG_7399.jpeg

Har varit imponerad av Domaine Charles Audoins viner från Marsannay och ville köpa på mig några fler eftersom jag gärna dricker röd bourgogne.
Hittade en tysk handlare som hette noblewine.de som sålde dessa till bra pris: Frakten gick på 27€ för 12 flaskor och fungerade perfekt.
6st 2020 Les Longeroies 29€
2st 2018 Clos de Jeu 24€
1st 2018 Clos du Roy 24€

Hämtade precis upp ett tolvpack Grosset Gaia 2022 - antar att det är en ren tariff- och valutakurseffekt att vi återigen har tilldelning här i Sverige?

Om man bortser från 2000-kronorsviner från Napa Valley och Bolgheri så skulle jag nog säga att detta är på min topplista över Bordeaux-blends utanför Bordeaux. Så lagringsbart och samtidigt förrädiskt trevlig redan nu.

Det är nästan så att importen av Grosset från Clare Valley och Sadie Family från Swartland (de två producenter jag har mest av i min källare) får mig att glömma av Enzo Bartoli-skandalen...!

Last edited:
Dagens skörd:
Lyckades få tilldelning av en flaska Grange des Peres 2021 på dagens webbsläpp trots skakig wifi-lina i Danmark och vanlig kontorsmus. Det trodde jag skulle vara helt kört!
Sedan blev det en flaska Gruaud Larose 1964 (60 euro) och två flaskor Laville Haut-Brion 1994 (120 euro styck) på dagens auktion på Idealvin.com.

mackan92

Medlem
Dagens skörd:
Lyckades få tilldelning av en flaska Grange des Peres 2021 på dagens webbsläpp trots skakig wifi-lina i Danmark och vanlig kontorsmus. Det trodde jag skulle vara helt kört!
Sedan blev det en flaska Gruaud Larose 1964 (60 euro) och två flaskor Laville Haut-Brion 1994 (120 euro styck) på dagens auktion på Idealvin.com.
Grattis till Grange des Peres 2021, jag fick tyvärr endast köplats. Vart distraherad precis vid släpp så får skylla mig själv. Har tidigare årgångar så hade varit kul att hålla ihop vertikal - men icke

Toppen