Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Var på en konsert-tripp till Oslo i helgen. Självklart måste man då passa på att besöka Vinmonopolet. Denna gång hade jag riktat in mig på tysk Chardonnay då Konstatin Baum hade en video om det för två veckor sedan. Han gav bra omdöme till Knewitz och har även tidigare gett dem positiva omdömen så det fick det bli.
Knewitz Chardonnay 2023 och Knewitz Chardonnay Reserve 2022.

Denna gång blev det besök på den relativt nya butiken i Bjørvika. Lite mindre utbud än Aker Brygge men ändå bland de bättre i Oslo. Var väldigt lugnt kring lunch idag, tre personal och två svenska kunder :)
Knewitz Chardonnay Reserve 2022
”A 50-50 cuvee of wines from the Goldberg and Honigberg sites from organically grown grapes. Matured in 40% new and 60% used barrique casks.”
James Suckling
BTW. Reserven är nästan dubbelt så dyrt, så det är tveksamt om det lönar sig att betala för mellanskillnaden, men det finns säkert tiotals andra recensioner och om Konstantin Baum gav bra betyg, så kan man säkerligen lita på det.
Jag gillar honom - en kille med både kunskap, trevligt sätt och humor. :) Tänk om det skulle finnas fler vinpersonligheter av hög rang, som har eget vinblogg på nätet. Han blir inte rik på det, så antagligen måste han tycka att det är kul också.

Toppen