Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silex

Medlem
Mycket talar för Cuvee Suedoise (bolagets flaska till höger)
Visa bifogad bild 10830

Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige? För det kan ju inte gärna vara något annat innehåll i flaskorna, vad skulle konsortiet säga då... o_O
Den måste väl inte rent teoretiskt ha tappats för tre år sedan? Enligt regelverket skulle den väl kunnat ligga i botti tills i år (eller tio år till om producenten vill)? Nu tror jag kanske inte att det är så i det här fallet. Det verkar i alla fall vara nya etiketter för den här Sverige-allokering och jag håller helt med om att de är jättefula. Vinet fick i alla fall positiva omdömen av Alf Tumble i DN så jag tänker nog försöka knipa ett par flaskor.
 

Larseman

Medlem
Den måste väl inte rent teoretiskt ha tappats för tre år sedan? Enligt regelverket skulle den väl kunnat ligga i botti tills i år (eller tio år till om producenten vill)? Nu tror jag kanske inte att det är så i det här fallet. Det verkar i alla fall vara nya etiketter för den här Sverige-allokering och jag håller helt med om att de är jättefula. Vinet fick i alla fall positiva omdömen av Alf Tumble i DN så jag tänker nog försöka knipa ett par flaskor.
Rätt! Jag kollade hos Borgogno och enligt specen så ligger riservan fem år på botti (två år mer än vad regelverket kräver). Om det nu är samma tappning... o_O
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige?
Etiketterna sätts väl på först när vinet ska börja levereras, oavsett om det ligger på fat eller flaska? Så det är inte så konstigt att det kan bli "nya" etiketter på äldre viner.
 

Larseman

Medlem
Etiketterna sätts väl på först när vinet ska börja levereras, oavsett om det ligger på fat eller flaska? Så det är inte så konstigt att det kan bli "nya" etiketter på äldre viner.
Förvisso, men 2008 (och även 2010) riserva finns också med den "vanliga" etiketten. Det är möjligt att man levererar med olika etiketter till olika marknader, men varför kan man undra. Ett exempel är iofs Renato Ratti Occhetti där man var tvungen att göra en speciell etikett där soldaten har en vandringsstav istället för musköt :D
 

rs14

Medlem
Plockade upp 6 flaskor riesling från Molitor igår.

IMG_6575.JPG
 

Bastardo

Medlem
Den var inte jättedyr och såg ensam ut på bolaget, så en 2015 Jean Biecher Riesling Grand Cru Rosacker slank med hem.
Hittar inte så mycket om producent eller vin på nätet - vet någon här om den är något att ligga på?
Lite sent svar, men försöker alla fall. Har mejlat de förut och fick bland annat det här svaret av Julien Schaal:

”Jean Biecher & Fils is mainly generic organic alsace wine with some very specific grand cru
Biecher & Schaal is exclusivelly own production on AOC grand Cru”

”For the 2 rosacker,
Jean Biecher & Fils comes from vinyards aged of 30 to 40 years old
Biecher & Schaal is single vineyard planted in 1945.
Rosacker is probably amongts my favorite :)

De säljer alltså viner under två label, men alla finns inte att köpa i Sverige.

Deras bästa viner har fått oerhört bra kritik på de flesta håll. Hur länge det går att lagra, vågar jag mig inte riktigt att sia om.
Drink 2020–2030, säger ANNE KREBIEHL MW, winemag.com, men vinet är supergott redan i dag. Jag beställde ett par flaskor 2015 men fick med mig 2016. Det behöver inte vara sämre årgång.
Sorry! Blandade ihop label. Det här gäller för andra label än den flaska som du har.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Lite sent svar, men försöker alla fall. Har mejlat de förut och fick bland annat det här svaret av Julien Schaal:

”Jean Biecher & Fils is mainly generic organic alsace wine with some very specific grand cru
Biecher & Schaal is exclusivelly own production on AOC grand Cru”

”For the 2 rosacker,
Jean Biecher & Fils comes from vinyards aged of 30 to 40 years old
Biecher & Schaal is single vineyard planted in 1945.
Rosacker is probably amongts my favorite :)

De säljer alltså viner under två label, men alla finns inte att köpa i Sverige.

Deras bästa viner har fått oerhört bra kritik på de flesta håll. Hur länge det går att lagra, vågar jag mig inte riktigt att sia om.
Drink 2020–2030, säger ANNE KREBIEHL MW, winemag.com, men vinet är supergott redan i dag. Jag beställde ett par flaskor 2015 men fick med mig 2016. Det behöver inte vara sämre årgång.
Sorry! Blandade ihop label. Det här gäller för andra label än den flaska som du har.


Tack så mycket för informationen! Då är det klarlagt att Biecher & Fils borde vara väsentligt bättre. Den Jean Biecher-märkta flaskan var inget speciellt, om än inte dålig.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket för informationen! Då är det klarlagt att Biecher & Fils borde vara väsentligt bättre. Den Jean Biecher-märkta flaskan var inget speciellt, om än inte dålig.
Du menar alltså Biecher & Schaal. :) Men jag tyckte själv att Jean Biecher Riesling Grand Cru Rosacker 2015 var jättegod. Den är ganska finlemmad och elegant och du kanske gillar lite kraftigare Riesling. Vi kanske har lite olika smak.
Jag ska berätta sen hur 2016 smakar, när jag ska njuta av den. Årgången är lysande i Alsace.
 

matage

Medlem
Fick hem 3 magnum Paul Bara Millesime 2007 och ett trepack NV Vilmart Cve Rubis från FVL idag...
Bara-flaskorna är öronmärkta till en middag om några veckor men hur f-n ska jag få in tre halvmagnum rose i kylarna... ;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Mycket talar för Cuvee Suedoise (bolagets flaska till höger)
Visa bifogad bild 10830

Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige? För det kan ju inte gärna vara något annat innehåll i flaskorna, vad skulle konsortiet säga då... o_O
Kan det vara så att de håller på att lägga om designen på etiketterna? Systembolagets etikett påminner om den som finns på Barolo Liste, fast vit istället för svart. Borgogno lagrar på flaska utan etikett och släpper i omgångar, så det kan fortfarande vara samma vin. Priset är dock lite förvånande, men, som vi har diskuterat tidigare, så är Borgogno en stor anhängare av det svenska monopolet och det kanske är ett "kompispris"? (som tack för all såld Langhe Rosso).
 

Gomseglet

Medlem
Du menar alltså Biecher & Schaal. :) Men jag tyckte själv att Jean Biecher Riesling Grand Cru Rosacker 2015 var jättegod. Den är ganska finlemmad och elegant och du kanske gillar lite kraftigare Riesling. Vi kanske har lite olika smak.
Jag ska berätta sen hur 2016 smakar, när jag ska njuta av den. Årgången är lysande i Alsace.

Precis så menade jag. Vi har nog olika smak, helt enkelt. Risken finns att jag inte riktigt kunde koncentrera mig på den heller, den dracks på en ganska stimmig fest.
 

Bastardo

Medlem
Precis så menade jag. Vi har nog olika smak, helt enkelt. Risken finns att jag inte riktigt kunde koncentrera mig på den heller, den dracks på en ganska stimmig fest.
Ibland kan det vara svårt att veta vilket vin det handlar om. Och i vissa fall ser det ut att finnas viner på bolis som inte ens existerar på producenternas hemsidor!
Det som är riktigt besvärligt är när inte ens importören eller SB skriver hela namnet på vinerna. Då är det inte lätt för oss konsumenter att ta reda på vilket vin det är.
Huvudsaken att ni hade roligt! Det finns nog sämre viner att festa på … :)
 

Larseman

Medlem
Kan det vara så att de håller på att lägga om designen på etiketterna? Systembolagets etikett påminner om den som finns på Barolo Liste, fast vit istället för svart. Borgogno lagrar på flaska utan etikett och släpper i omgångar, så det kan fortfarande vara samma vin. Priset är dock lite förvånande, men, som vi har diskuterat tidigare, så är Borgogno en stor anhängare av det svenska monopolet och det kanske är ett "kompispris"? (som tack för all såld Langhe Rosso).
2010 ser ut så här enligt CT
1085872.jpg
 
Kan det vara så att de håller på att lägga om designen på etiketterna? Systembolagets etikett påminner om den som finns på Barolo Liste, fast vit istället för svart. Borgogno lagrar på flaska utan etikett och släpper i omgångar, så det kan fortfarande vara samma vin. Priset är dock lite förvånande, men, som vi har diskuterat tidigare, så är Borgogno en stor anhängare av det svenska monopolet och det kanske är ett "kompispris"? (som tack för all såld Langhe Rosso).
skickade iväg en löpare till bolag i stan med 12 flaskor men det var slut fortare än kvickt. om ngn köpt och provar ser vi fram emot ett omdöme!
 
Toppen