Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ramlade in lite sötma idag, både ungt och mognande:

PXL_20220422_083355940_2.jpg

N.V. Porto Reccua Tawny
1929 Gerard Bertrand Legend Vintage, Maury
N.V. Domaine de Mas Blanc, Banyuls Hors d'Age Vielli en Solera
1951 Domaine Sainte Barbe, Rivesaltes

1967 Banyuls Grand Cru

Det var först 1929 som Maury fick sin AOC-status.
Dom de Mas Blanc har legat under kork många år. Verkar vara en restaurangbuteljering. Har blykapsyl. Med denna flaska följde också 6 flaskor Mateus Rosé och en Mateus White. Alla med blykapsyler och ingen med streckkod.
1967 Banyuls verkar ha mist etikettsförståndet. Omöjligt avgöra producent... I Japan distribuerat av Pieroth. Någon som har någon smart idé? Jag lyckas i vart fall inte Googla fram någonting och till Pieroth ringer jag inte...

PXL_20220422_084227225_2.jpg
 

Kolsyra

Kolsyra
Missad helt willi släppet den 21/4 så fick bli lite flaskor
Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Joh Jos Prüm, 2020

Någon som testat 2020?

 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lådorna kommer levereras nästa gång vi träffas (vi bor i olika delar av landet). Då blir det en mer utförlig inventering om vad de innehåller.
Givetvis smaknoter när vinerna öppnas (vilka de nu är)
楽しみにしています。
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förra veckan anlände en veckas behov av Muscadet de S&M:
F0B83104-EF5E-4E33-B18C-724C34569261.jpeg

2020 Domaine Michel David Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Les Barboires

Efter att ha (swindlande, förvånansvärt) snabbt druckit mig genom en halvlåda, klickade jag hemleverans av ytterligare en halvlåda.
  • Muscadetnördar därute: this is the shit!
Detta vin fullkomligt golvade mig!
Helt galet underbart!
Min vitvinshatare till hustru log då hon fick sig en slurk.
Fortfarande lite vresig och mnjae 'kort', men ALLT är på plats i form av märg, syror och mineralia. Får den bara komma till sig blir den ändå mer oemotståndlig än den är idag.

Då den blir gul (om ca fem-sju år) kommer detta att vara en kioskvältare.

Ser du den: KÖP!

…skall nog också ta o köpa mig en låda för att gömma undan…

…och HOPPSAN!!!
En flaska försvann till fredagskvällens film: The Kingsman Beginning.
Väl lång film med tunn story. Men, har man bara en god flaska vin blir nästan alla filmer bra :cool:
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Skriv gärna ut årg, vinnamn.
Svårt se på fotot (tyvärr använder sig detta forum av urusel kompressionsteknologi). Ssk för oss som lever långt utanför och bortom Världens Bästa Utbud är det svårt tolka. (Ursäkta sarkasmpolisenarna).
Visst det kan jag göra ;)
  • Mas Martinet Cami Pesseroles 2018
  • Mas Martinet Els Escurcons 2018
  • Wittmann Morstein Magnum 2020
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Anlände också idag en veckas vidunderlig njutning med ett utdrag av några av världens bästa viner:

E2F7FEC2-6F80-487E-A727-550A3A8DC2D9.jpeg

Lustau Almacenista Oloroso del Puerto
2016 Pierre Prieur et Fils Sancerre
1973 Faustino I Gran Reserva

2010 Pintia
1982 CVNE Imperial Reserva
Lustau Almacenista Oloroso Pata de Gallina


Del Puerto är min andra flaska, och jag har druckit ur den första med mycket god behållning.
2010 Pintia är också min andra flaska, men den första är fortfarande odrucken. Lär fortsätta vara på det viset.
1973 är en legendarisk årgång i Rioja… Ploppas kanske redan till veckan

Almacenista är svårt att få för mycket av!
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Mas Martinet är ett fantastiskt hus!
Priorat for the win!

Ser verkligen fram mot dina smaknoter.
Ja jag blev lite förvånad när Mas Martinet-vinerna låg kvar ganska länge på webbsläppet. Känns som att Priorat tappat lite i favör kanske?
Lär dock ta ett tag innan noter dyker upp då jag kommer stoppa undan dessa i något/några år om inte suget tar överhanden ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja jag blev lite förvånad när Mas Martinet-vinerna låg kvar ganska länge på webbsläppet. Känns som att Priorat tappat lite i favör kanske?
Lär dock ta ett tag innan noter dyker upp då jag kommer stoppa undan dessa i något/några år om inte suget tar överhanden ;)
Personligen har jag svårt att hålla mig med flaskor. De tenderar att klunkas tomma... Den personliga favoriten är Clos Martinet, som @Mats introducerade mig för under en underbar afton i Umeå för många år sedan. Köper alla jag ser på auktion och de är alla magiska, även om de kan anta extremt olika skepnader i vad som möter mun-gom-nos. Den rena, råa kraften som står bakom är helt enkelt oemotståndlig… :)

Har en inetsad minnesbild då hela familjen står på Clos Mogador's ägor och blickar ut över den enorma dalen med, till vänster Clos Erasmus och till höger: Clos Martinet…

Enligt min ödmjuka uppfattning äger Clos Martinet.
 
Last edited:
Toppen