Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En mysig låda vitt från Loire trillade in med lite pomp och ståt:
PXL_20220516_101013346.jpg

2 fl 2017 Lucien Crochet 'Le Chêne Marchand', Sancerre
2019 Vincent Grall 'Le Manoir', Sancerre
2019 Loïc Cailbourdin 'Nanogyra', Pouilly Fumé
2018 Domaine Régis Minet 'Vielles Vignes', Pouilly Fumé
2019 Domaine Mardon, Quincy
2018 Louis Métarieau 'Grand Mouton', Muscadet de S&M Sur Lie
2 fl 2015 Domaine Les Hautes Noëlles 'Les Moiniers', Muscadet Côtes de Granlieu Sur Lie
3 fl 2015 Château Thébaud du Domaine Poiron Dabin, Muscadet de S&M

Lucien Crochet (Sancerre) drack jag första gången förra veckan och den var helt underbar! Hittade en som sålde den och plockade på mig lite annat smått och gott. Får man hoppas.

Borde kunna förgylla sommaren :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två bra Knoll är bättre än bara en omgång!

Ännu en veckas trivseldrickning om 7 buteljer ramlade in:
PXL_20220517_013428657~2.jpg


2 fl 2015 Knoll Ried Pfaffenberg Steiner Riesling Kabinett, Wachau
2017 Les Fontanilles (Anne Gros), Minervois
2017 Herri Mina, Irouleguy
1996 Château Camensac
1975 Château Boyd-Cantenac
1973 Solar de Samaniego Gran Reserva, Rioja

Har haft Herri Mina på min "söklista" sedan det omvurmades på forumet av @Omar Khayyam @buteljen mfl. Men, då jag återvänder till rekommendationerna, inser jag att det var vita viner som rekommenderades. Så jag sitter här med min flaska med 100% CF (om jag förstått saken rätt) och funderar över vad att göra med den. Spara? Ploppa?

Sedan en ändå viktigare fråga: Hur uttalas denna AOC?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ungefär som det stavas, iɾuˈleɡi. T.o.m. en sån som jag som alltid uttalar franska fel brukar sätta den.
Typ aom en bokstavsblind?
Eller som någon som tolkar en religiös bok?

Hur får du ”Irouleguy” till ”iɾuˈleɡi” helt utan att tycka att någonting är underligt?

Med mina sex år franska är jag helt hemma med att "guy" uttalas "gii". Nära din tolkning, men i övrigt känner jag mig inte hemma…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Normalt 5-7 år efter skörd men med dina smaklökar så kan du nog vänta ett tag till.
Kanske jag skall tänka att stånka upp denna första flaska och se var den hamnar på skalan…
Intensiva yngre CF flyger högt på hustruns radar…

  • Någon som haft en CF från Irrugyylej och kan dela med sig av erfarenheter?
 

Vingubben

Medlem
Kanske jag skall tänka att stånka upp denna första flaska och se var den hamnar på skalan…
Intensiva yngre CF flyger högt på hustruns radar…

  • Någon som haft en CF från Irrugyylej och kan dela med sig av erfarenheter?
Bara provat Irouleguy med Tannat och CF blend men tyvärr inget med ålder. Inga noter men det var mycket uppskattat.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Typ aom en bokstavsblind?
Eller som någon som tolkar en religiös bok?

Hur får du ”Irouleguy” till ”iɾuˈleɡi” helt utan att tycka att någonting är underligt?

Med mina sex år franska är jag helt hemma med att "guy" uttalas "gii". Nära din tolkning, men i övrigt känner jag mig inte hemma…
Ok, håller med, smått vilseledande i min förra post. Var menat som hur man brukar uttala franska ord. I-rou-le-guy.
Finns svårare appellationer i Frankrike att uttala (enligt mig iaf).
Auxey-Duresses
Pessac-Léognan
Chambertin-Clos-de-Beze
Latricieres-Chambertin
Puisseguin Saint-Émilion
osv...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns svårare appellationer i Frankrike att uttala (enligt mig iaf).
Auxey-Duresses
Pessac-Léognan
Chambertin-Clos-de-Beze
Latricieres-Chambertin
Puisseguin Saint-Émilion
osv...
Franskan strösslar med ofantligt många tysta bokstäver - där föredrar jag finska och japanska.

. . . och hur försvenskar man uttalet av det vanliga Vielles Vignes?
"Ville Vinj"?

Sedan har vi ju sorgebarnet Ungern, några spännande exempel på tungvrickningar! Säg nu dessa snabbt sju gånger:
Pauleczki Szölobirtok
Kereskedőház
Disznókő Tokaji
Árvay és Társa Pincészet Tokaji Hétfürtös Tokaji
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26338
Idag kom dessa auktionsköp hem, håller tummarna för att dom kommer leverera njutning inom snar framtid.
6fl 1970 Château les Polyanthas - Saint-Emilion (35€+ frakt)
3fl 1970 Château Le Bourdieu - Haut Médoc - Cru bourgeois (53€+frakt)
Polyanthas? Första gången jag hör talas om detta slott.
Gör mig bara extra sjukt nyfiken!
Hur är nivåerna? På bilden ser två ut att vara riskfall för extremoxidation… men, det vet man ju bara efter plopp.
1970 bdx rouge levererar nuförtiden bra skit ofta.
Sjukt spännande puteller!
Great catch!

Pst: på CT finns ännu inte en enda TN från detta slott. Årgång 1970 är för dig att lägga upp. Vilken ära! Trollskt!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2 sista Wittmann Morstein Magnum på bolaget (vad jag sett) och 2st Breuer Berg Schlossberg
Visst är det underligt att då man lever i en Nordkoreansk bubbla, att man internaliserar den till att betyda någonting?
- jag fick tag i sista paketet ris i butiken.
- jag lyckades fånga den sista sparven…

Ursäkta raljeringen, men lyft blicken och glädj dig över vinerna, inte över att de numer inte längre går att få tag på i Swärje med mindre än den skatteriggade andrahandsmarknaden. Det finns en hel värld därute! Många länder är dessutom FRIA! Glöm aldrig det :)
 
Toppen