Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinBz

Medlem
Fyllde på med lite bra sangiovese från Fontodi.
1661185256717.png

Jag såg också av en slump att det fanns ett (för mig i alla fall) nytt vin från Alheit i BS. Köpte två, utan att ha läst om dem - men allt annat jag druckit från den producenten har ju varit strålande, så det kändes som ett säkert kort.
1661185364576.png
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ny vecka, nya äventyr! En vit vecka!

PXL_20220820_160537050.jpg

2018 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Pierre-Alexandre

Bra reviews på CT, inger hopp!

2019 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Classique

Redan ploppad.

Av Vincent Grall:​

Spännande odlare jag ännu bara läst om.

2018 Le Manoir Sancerre

2019 Le Manoir Sancerre

2018 Le Grall Sancerre

2019 Sancerre

Och sist, men inte minst, ett mycket kärt återseende:

2017 Lucien Crochet Sancerre Le Chêne Marchand, 2 fl

En av de absolut bästa Sancerre jag någonsin druckit. Fann två till.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fyllde på med lite bra sangiovese från Fontodi.
Visa bifogad bild 26919
Jag såg också av en slump att det fanns ett (för mig i alla fall) nytt vin från Alheit i BS. Köpte två, utan att ha läst om dem - men allt annat jag druckit från den producenten har ju varit strålande, så det kändes som ett säkert kort.
Visa bifogad bild 26920
Bra Chianti kan man aldrig ha för mycket av :)
 

LeChat

Medlem
Kan tipsa om att den hyllade sydafrikanska Porseleinberg 2018 och 2019 kom in till beställningssortimentet idag. De har fått 100p resp. 99p av Tim Atkin. Kunde inte motstå en beställning :)
Eftersom jag själv inte druckit någon kvalitetssyrah från Sydafrika så tänkte jag passa på att prova. En -18 och en -19 beställda igår, men såg idag att 2018 var tillfälligt(?) slut hos leverantör. Får se hur det går med den flaskan.
När jag ändå är inne på att prova vin från Sydafrika så kom det ju passande nog även ett tips på en chenin blanc med trevlig prislapp så det fick bli en flaska från Alheit också.
 

The Wall

Medlem
Efter ännu en veckas slit och förtäring, finns nu påfyllnaden på plats i det lilla hörnet av förrådet:

2015 Domaine Louis Cheze St. Joseph Cuvée des Anges
Syrah!

Även om veckan ännu är i kortigaste laget ser vi att ytterligare sju flaskor magiskt manifesterat sig på vår address. Försökte förtvivlat förklara för hustrun att jag inte förstår. Jag får därför sova i förrådet…
Känns . . . sådär. . .
Men, ALLT finns ju här ;-)


2021 Sigalas Assyrtiko Santorini

CT sågar, vi trånar…
CT rulas av knäppakalleamerikaner, vilket ger oss övriga en uppsida. :)

Bra köp!!
 

zippan

Medlem
Eftersom jag själv inte druckit någon kvalitetssyrah från Sydafrika så tänkte jag passa på att prova. En -18 och en -19 beställda igår, men såg idag att 2018 var tillfälligt(?) slut hos leverantör. Får se hur det går med den flaskan.
När jag ändå är inne på att prova vin från Sydafrika så kom det ju passande nog även ett tips på en chenin blanc med trevlig prislapp så det fick bli en flaska från Alheit också.
Du och resten av forumet. Vad tror vi för drickfönster på båda årgånarna, 2018 och 2019?
Enligt internet 2023-2040 för 2018 och 2022-2038 för 2019, eller nu. Stort spann.

Ja, jag förstår att det även är personlig smak. Men ändå.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Du och resten av forumet. Vad tror vi för drickfönster på båda årgånarna, 2018 och 2019?
Enligt internet 2023-2040 för 2018 och 2022-2038 för 2019, eller nu. Stort spann.

Ja, jag förstår att det även är personlig smak. Men ändå.
Mycket talar för att ta 2019 före 2018 och i nutid.
Efter lite snabba intryck på CT så verkar det som att 2018 gärna kan få lite tid på rygg och att 2019 verkar tillgänglig redan.
2019 finns ju dessutom att beställa ytterligare flaskor av om den är bra vilket också talar för att öppna denna före.
Så tänker nog jag göra i alla fall.

Att det skulle vara ett stort spann är inget som jag reagerar på. Tycker att det gäller alla kvalitetsviner. Visar fina möjligheter för lagring samtidigt som den visar sig vara tidigt tillgänglig. Nu har jag själv minimal erfarenhet av sydafrikanska viner så huruvida dessa dricks bäst som unga eller med mognad får andra svara på, samtidigt som det är en smaksak som du själv nämner.
Tycker själv att det ska bli spännande att prova och hoppas att jag gillar stilen. Lycka till med dina flaskor!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mycket talar för att ta 2019 före 2018 och i nutid.
Efter lite snabba intryck på CT så verkar det som att 2018 gärna kan få lite tid på rygg och att 2019 verkar tillgänglig redan.
2019 finns ju dessutom att beställa ytterligare flaskor av om den är bra vilket också talar för att öppna denna före.
Så tänker nog jag göra i alla fall.

Att det skulle vara ett stort spann är inget som jag reagerar på. Tycker att det gäller alla kvalitetsviner. Visar fina möjligheter för lagring samtidigt som den visar sig vara tidigt tillgänglig. Nu har jag själv minimal erfarenhet av sydafrikanska viner så huruvida dessa dricks bäst som unga eller med mognad får andra svara på, samtidigt som det är en smaksak som du själv nämner.
Tycker själv att det ska bli spännande att prova och hoppas att jag gillar stilen. Lycka till med dina flaskor!
Precis!
Allt blir inte bättre med ålder och allt är inte på topp med ungfrukten... :död:
 

LeChat

Medlem
Fick hem lite god syrah från Comptoir des Millésimes.
Tyckte att denna 2019 Thalabert var riktigt trevlig men fick bara köpt ett fåtal flaskor innan den tog slut på SB. Fick betala ca 330:- totalt per flaska jämfört med 279:- på SB.
Känns ändå som väldigt rimliga pengar.
9D84581D-E48D-4D9B-91CA-5866664EFA51.jpeg


@Vingubben har någon gång tipsat om Emmanuel Darnaud. Lite nyfiken så köpte några smakprov:
2017 och 2020 av Crozes-Hermitage Au Fil du Temps och 2019 av Saint Joseph La Dardouille.
CAC1627A-91E9-4C59-8F4D-EBB09E090A3B.jpeg
 
Toppen