Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Speciellt i prisklassen upp till 199kr

Speciellt i prisklassen upp till 199kr
Jag bryr mig inte så mycket om deras viner, men de har flera flaskor sällsynt konjak, som är inte så lätt att hitta. Vissa av dem ligger även inom räckhåll för oss, med tanke på att min vinvän kan köpa större delen av de rara dropparna - typ vi delar mellan oss så här: 20 cl. + 50 cl.
Om man har läst så mycket i ämnet som jag, så har man baskunskap så det räcker att skilja agnarna från vetet … 😍 MEN så klart kan jag inte vara säker, att vi tycker likadant som den som har betygsatt konjaken.
Nu måste jag bara försäkra mig, om de kan leverera även till Sverige. Om det inte är möjligt, är det verkligen synd.
Kanske någon redan vet hur det ligger till?
Ett stort tack till Callxx, som berättade om affären!

Jag bryr mig inte så mycket om deras viner, men de har flera flaskor sällsynt konjak, som är inte så lätt att hitta. Vissa av dem ligger även inom räckhåll för oss, med tanke på att min vinvän kan köpa större delen av de rara dropparna - typ vi delar mellan oss så här: 20 cl. + 50 cl.
Om man har läst så mycket i ämnet som jag, så har man baskunskap så det räcker att skilja agnarna från vetet … 😍 MEN så klart kan jag inte vara säker, att vi tycker likadant som den som har betygsatt konjaken.
Nu måste jag bara försäkra mig, om de kan leverera även till Sverige. Om det inte är möjligt, är det verkligen synd.
Tror inte man får importera alkohol som privatperson till Sverige annat än från EU?

Bastardo

Medlem

Tror inte man får importera alkohol som privatperson till Sverige annat än från EU?
Tack LeroyHilarious!
Jag tror du har rätt. Eller det skulle bli även onödigt dyrt, om det ens var möjligt.
P.S. Mitt inlägg slank iväg lite för tidigt … var lite jäktad just då. ;) Jättesynd, hur som helst, för de hade många fina godbitar för ganska humana priser i sammanhanget. En del av dem kan finnas på annat håll också, men knappast i samma omfång.
BTW, jag är mest intresserad av högklassig konjak som är ungefär mellan 50 till 80 år gammal. Det blir bara nog engångsföreteelse, så klart beroende på vad en sådan flaska kostar. Man brukar kunna få köpa en sådan omkring mellan två till tre tusen sekiner, OM man hittar så rara droppar och tillverkaren har mycket stor betydelse, alla är långtifrån lika duktiga. Och som sagt jag är mest intresserad av artisanal cognac.
Obs!
Har mejlat dem och frågat hur det ligger till.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Distanshandel är tillåten vid införsel från ett annat EU-land men inte vid import från länder utanför EU.
Med distanshandel menas här att du som privatperson beställer varor från en butik i ett annat EU-land och får varorna levererade hem till dig, för eget eller familjens bruk. Leveransen sköts ofta av yrkesmässiga transportföretag. Ibland kan även andra oberoende aktörer hjälpa till med införseln på andra sätt.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Robert Parker (The Wine Advocate) 91-93 points:

'Deep garnet-purple coloured, the 2018 Picque-Caillou leaps from the glass with bold notes of blackcurrant cordial, blueberry pie and preserved plums with hints of damp soil, truffles and camphor. Full-bodied, it gives mouth-filling black fruits with loads of minty sparks and a firm, chewy frame, finishing long and earthy.'
Vi är mindre som Mr Geggamoya och mer som en som druckit, provat och avnjutit. Till din favör vill jag ge dig (Mr Robert Parker) det sekelslånga talesätt vi har däröver, den sista delen att acceptera Swärjä som där vi skickar vårt 10onde...

Vi lider inte, vi uthärdar.

Och det är liksom kärnan.

Soignerad

Medlem
Fick hem en flarra rödpang idag som jag vågade köpa på chans tack vare min bot-sommelier, i annan tråd! Hoppas det är gott. 😂

IMG_7523.jpeg

Soignerad

Medlem
Tror INTE att du kommer bli besviken! Vansinnigt bra!
Aldrig riktigt fattat grejen med Bourgogne PN (trots många uppdruckna flaskor med the usual prestige-Grand-Cru-suspects) utan tyckt Bordeaux i prisklassen 4-10 KSEK levererar såinihelvete större upplevelse - förrän jag nyligen drack en Anne Gros Richebourg. Ung var den också, 2023, men plötsligt trillade poletten ner. Vilket vin, elegant med röda bär och rosor och tanniner helt integrerade! Rakt upp på min topp tre tillsammans med de andra viner jag gett 98 poäng blint som är Bollinger VVF & Château Latour. Kanske för jag hade låga förväntningar men den föll mig verkligen på läppen, så det är ju bara börja försöka sourca fler flaskor från henne…

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Aldrig riktigt fattat grejen med Bourgogne PN (trots många uppdruckna flaskor med the usual prestige-Grand-Cru-suspects) utan tyckt Bordeaux i prisklassen 4-10 KSEK levererar såinihelvete större upplevelse - förrän jag nyligen drack en Anne Gros Richebourg. Ung var den också, 2023, men plötsligt trillade poletten ner. Vilket vin, elegant med röda bär och rosor och tanniner helt integrerade! Rakt upp på min topp tre tillsammans med de andra viner jag gett 98 poäng blint som är Bollinger VVF & Château Latour. Kanske för jag hade låga förväntningar och men den föll mig verkligen på läppen, så det är ju bara börja försöka sourca fler flaskor från henne…
Lol - vänta bara tills du druckit en mogen flaska… då snackar vi frälsning!

IMG_0914.jpeg

Trillat in lite på sistone.
2024 Sadie Sonvang
2021 E. Reynaud Les Tours
2019 E. Reynaud Les Tours
2022 Domaine Dureuil-Janthial Rully 1er Cru Chapitre
2022 Domaine Dureuil-Janthial Rully Wadana en Guesnes
2022 Domaine Dureuil-Janthial Bourgogne Blanc x2
2022 Domaine Dureuil-Janthial Rully Blanc x2

Foley

Medlem
Jag slog till på nästa låda från KRAN med Maxime Crotet Bourgogne Rouge. Verkar vara en drickvänlig Bourgogne till rimligt pris. Är det någon som druckit något från Maxime Crotet, och vad tyckte ni?

Visa bifogad bild 36325Hade siktet inne på 1 av varje från By Farr. När klockan slog kl.10 gick fingrarna varmt i rädslan av att gå miste om vinerna. Frågan är om det va bra eller dåligt? Nu sitter man med 5 flaskor istället för 2 😂.
Någon som har lite koll på By Farr? Har två RP från 2021. Antar att de behöver några år till?
fantastiska viner som mår bra av tio år i källaren!

johan636

Medlem
Skriver väldigt sällan recensioner men känner att nu är det dags! Beställde hem en flaska Amelia Chardonnay 2023 och blev sjukt imponerad, lätt årets vin för mig hittils. Jag kanske är sen på bollen men här är mina noter:

Fräsch och ganska ren i stilen, citrus, grönt äpple, krusbär. För mig direkt till bourgogne och producenter som inte använder så mycket malolaktisk jäsning, påminner mig mycket om simon colins chassagne montrachet. Sjukt snygga fat i bakgrunden. 94 poäng.

Beställt en låda!

LeChat

Medlem
IMG_0132.jpeg

2023 Clos Saint Jean Châteauneuf-du-Pape

Fick lite sug efter chateauneuf efter att ha druckit en flaska för ett par veckor sedan. Årgång 2023 ska vara i en fräschare och lättare stil om jag minns rätt vilket borde gynna en grenachetyngd chateauneuf.

IMG_0133.jpeg

2021 Marimar Estate Pinot Noir La Masia Don Miguel Vineyard

Drack denna ganska ofta förr men har inte druckit den på ca 5 år så blev lite nyfiken på att prova den igen.

Toppen