Vingubben
Medlem
Speciellt i prisklassen upp till 199kr”This fine wine and spirits boutique, known for its extensive and carefully curated selection, boasts around 6,500 wines and 3,000 spirits.”
Det finns lite att välja …![]()
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Speciellt i prisklassen upp till 199kr”This fine wine and spirits boutique, known for its extensive and carefully curated selection, boasts around 6,500 wines and 3,000 spirits.”
Det finns lite att välja …![]()
Speciellt i prisklassen upp till 199kr
Jag bryr mig inte så mycket om deras viner, men de har flera flaskor sällsynt konjak, som är inte så lätt att hitta. Vissa av dem ligger även inom räckhåll för oss, med tanke på att min vinvän kan köpa större delen av de rara dropparna - typ vi delar mellan oss så här: 20 cl. + 50 cl.Speciellt i prisklassen upp till 199kr
Tror inte man får importera alkohol som privatperson till Sverige annat än från EU?Jag bryr mig inte så mycket om deras viner, men de har flera flaskor sällsynt konjak, som är inte så lätt att hitta. Vissa av dem ligger även inom räckhåll för oss, med tanke på att min vinvän kan köpa större delen av de rara dropparna - typ vi delar mellan oss så här: 20 cl. + 50 cl.
Om man har läst så mycket i ämnet som jag, så har man baskunskap så det räcker att skilja agnarna från vetet …MEN så klart kan jag inte vara säker, att vi tycker likadant som den som har betygsatt konjaken.
Nu måste jag bara försäkra mig, om de kan leverera även till Sverige. Om det inte är möjligt, är det verkligen synd.
Kanske någon redan vet hur det ligger till?
Ett stort tack till Callxx, som berättade om affären!
Tack LeroyHilarious!Tror inte man får importera alkohol som privatperson till Sverige annat än från EU?

Vi är mindre som Mr Geggamoya och mer som en som druckit, provat och avnjutit. Till din favör vill jag ge dig (Mr Robert Parker) det sekelslånga talesätt vi har däröver, den sista delen att acceptera Swärjä som där vi skickar vårt 10onde...Robert Parker (The Wine Advocate) 91-93 points:
'Deep garnet-purple coloured, the 2018 Picque-Caillou leaps from the glass with bold notes of blackcurrant cordial, blueberry pie and preserved plums with hints of damp soil, truffles and camphor. Full-bodied, it gives mouth-filling black fruits with loads of minty sparks and a firm, chewy frame, finishing long and earthy.'
Tror INTE att du kommer bli besviken! Vansinnigt bra!Fick hem en flarra rödpang idag som jag vågade köpa på chans tack vare min bot-sommelier, i annan tråd! Hoppas det är gott.
Visa bifogad bild 36457
Aldrig riktigt fattat grejen med Bourgogne PN (trots många uppdruckna flaskor med the usual prestige-Grand-Cru-suspects) utan tyckt Bordeaux i prisklassen 4-10 KSEK levererar såinihelvete större upplevelse - förrän jag nyligen drack en Anne Gros Richebourg. Ung var den också, 2023, men plötsligt trillade poletten ner. Vilket vin, elegant med röda bär och rosor och tanniner helt integrerade! Rakt upp på min topp tre tillsammans med de andra viner jag gett 98 poäng blint som är Bollinger VVF & Château Latour. Kanske för jag hade låga förväntningar men den föll mig verkligen på läppen, så det är ju bara börja försöka sourca fler flaskor från henne…Tror INTE att du kommer bli besviken! Vansinnigt bra!
Lol - vänta bara tills du druckit en mogen flaska… då snackar vi frälsning!Aldrig riktigt fattat grejen med Bourgogne PN (trots många uppdruckna flaskor med the usual prestige-Grand-Cru-suspects) utan tyckt Bordeaux i prisklassen 4-10 KSEK levererar såinihelvete större upplevelse - förrän jag nyligen drack en Anne Gros Richebourg. Ung var den också, 2023, men plötsligt trillade poletten ner. Vilket vin, elegant med röda bär och rosor och tanniner helt integrerade! Rakt upp på min topp tre tillsammans med de andra viner jag gett 98 poäng blint som är Bollinger VVF & Château Latour. Kanske för jag hade låga förväntningar och men den föll mig verkligen på läppen, så det är ju bara börja försöka sourca fler flaskor från henne…
fantastiska viner som mår bra av tio år i källaren!Visa bifogad bild 36325Hade siktet inne på 1 av varje från By Farr. När klockan slog kl.10 gick fingrarna varmt i rädslan av att gå miste om vinerna. Frågan är om det va bra eller dåligt? Nu sitter man med 5 flaskor istället för 2.
Någon som har lite koll på By Farr? Har två RP från 2021. Antar att de behöver några år till?