Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Jag tror att du tänker fel på en nolla? 0,65 ha = 6500 m2, nästan en fotbollsplan i storlek. Med normalt skördeuttag på säg 40 hl/ha räcker det till ca 3500 flaskor per år. (Sedan finns det för all del de som kör med lägre skördeuttag än så.) Det är inte extremt lite för en specifik grand cru från en specifik producent.
De allra minsta plättarna i Bourgogne GC/PC-vingårdar är de som räcker till enbart ett fat per år, alltså ca 300 flaskor, vilket kan vara neråt 0,05 ha (eller ca 0,1 ha om man kör med låga skördeuttag).
”Bidault producerar endast ett helt fat av detta exceptionella vin varje år.”
Källa:
catawiki.com/
Men jag vet inte hur mycket är skördeuttaget. Där står det ganska mycket information om vinet.

Thirsty

Smygnykterist
Bidault Clos de la Roche "In 2011, they made their first Grand Cru Clos de la Roche. The grapes come from vineyards inherited from Anne’s father, Robert Gibourg (where Sébastien is also the winemaker)."

Av Clos de la Roche 16,90 ha är det många ägare. Men att äga många ha där kan ju inte vara bra då det blir "bulkvin" av det.. Säljs i BiB? För vem vill dricka Ponsot, Dujac eller Rousseau? :rolleyes:
Bild från Morris sammanställning.
IMG_1105.jpeg

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bidault Clos de la Roche "In 2011, they made their first Grand Cru Clos de la Roche. The grapes come from vineyards inherited from Anne’s father, Robert Gibourg (where Sébastien is also the winemaker)."

Av Clos de la Roche 16,90 ha är det många ägare. Men att äga många ha där kan ju inte vara bra då det blir "bulkvin" av det.. Säljs i BiB? För vem vill dricka Ponsot, Dujac eller Rousseau? :rolleyes:
Bild från Morris sammanställning.
Visa bifogad bild 36701
Ponsot, Dujac och Rousseau är ju ändå hyffsat billiga - om man jämför med Leroy och Jacky Truchot ;).

Vera Wind

In vini veritas?
Kanske off topic, men finns det orangevin som ger samma behållning som andra vin? Radikon har jag druckit och det var gott, men för det priset dricker jag gärna annat.

BallyJ

Medlem
Kanske off topic, men finns det orangevin som ger samma behållning som andra vin? Radikon har jag druckit och det var gott, men för det priset dricker jag gärna annat.
Orangevin dricker jag inte ofta. Det enda som jag kommer ihåg som bra är 2015 Hiyu Ramato, skulle lätt kunnat misstas för en bra pinot noir helblint i svart glas. Insåg att jag har en flaska kvar av de tre jag köpte 2018, börjar bli dags att dricka upp :)

Johan L

Medlem

Jag har nog bara druckit ett seriöst orangevin, som jag inte ens minns namnet på, men det var riktigt gott. Så ja, det finns.

Bastardo

Medlem
Ramlade in lite sötma idag, både ungt och mognande:

Visa bifogad bild 26102
N.V. Porto Reccua Tawny
1929 Gerard Bertrand Legend Vintage, Maury
N.V. Domaine de Mas Blanc, Banyuls Hors d'Age Vielli en Solera
1951 Domaine Sainte Barbe, Rivesaltes

1967 Banyuls Grand Cru

Det var först 1929 som Maury fick sin AOC-status.
Dom de Mas Blanc har legat under kork många år. Verkar vara en restaurangbuteljering. Har blykapsyl. Med denna flaska följde också 6 flaskor Mateus Rosé och en Mateus White. Alla med blykapsyler och ingen med streckkod.
1967 Banyuls verkar ha mist etikettsförståndet. Omöjligt avgöra producent... I Japan distribuerat av Pieroth. Någon som har någon smart idé? Jag lyckas i vart fall inte Googla fram någonting och till Pieroth ringer jag inte...

Visa bifogad bild 26103
VDN Maury
Legend Vintage Natural Sweet Wines 1929 Maury 75
Sale price 30,426.00 kr
Källa: https://www.gerard-bertrand.com/en

Så här mycket vill producenten ha för vinet på deras hemsida, men jag har en känsla, att du har inte betalat så mycket … som är duktig att hitta bra deals på auktioner. :)

Toppen