Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Årets allokering av Sine Qua Non

1 x Five Shooter Syrah 2010
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen skrev:
Årets allokering av Sine Qua Non

1 x Five Shooter Syrah 2010
Har också blivit erbjuden att köpa den, men jag vacklar, bl.a. för att jag inte har någon plats för den...
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker skrev:
Har också blivit erbjuden att köpa den, men jag vacklar, bl.a. för att jag inte har någon plats för den...


Drick direkt ;) Annars finns det säkert någon vänlig själ här som kan tänka sig att hjälpa dig.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen skrev:
Drick direkt ;) Annars finns det säkert någon vänlig själ här som kan tänka sig att hjälpa dig.

Jag är en "vänlig själ"
 

CH

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fick också 1x SQN i årets allokering men av grenachen.
Har inte bestämt mig för om jag ska ta den eller inte, blev ganska krångligt när man måste privatimportera dem.
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

CH skrev:
Fick också 1x SQN i årets allokering men av grenachen.
Har inte bestämt mig för om jag ska ta den eller inte, blev ganska krångligt när man måste privatimportera dem.


Fullt så svårt är det inte att fylla i ett online-formulär...
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

CH skrev:
Fick också 1x SQN i årets allokering men av grenachen.
Har inte bestämt mig för om jag ska ta den eller inte, blev ganska krångligt när man måste privatimportera dem.
Nuförtiden är privatimport inte mycket krångligare än att beställa från BS.
 

CH

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Det var lättare att bara svara på mailet om att man ville ha sin allokering och sedan hämta ut den när flaskorna kommit.
 

mmh

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström: "Drack också 2002 samt 2004 samtidigt. 2004 var en stor besvikelse och absolut inte värt de 850 sen den kostar i. Sverige. 2002 däremot är ett litet mästerverk"

Jag haller med om att Bollinger GA 2002 ar battre an 2004. Framforallt har 2002 massvis mera potential att utvecklas. Dock har jag tyckt valdigt bra om 04an ocksa (druckit 2 ganger), och tycker att det ar valdigt angenamt att dricka redan nu. MEN, jag fyndade 04an pa rea for drygt 50£ och skulle inte betala 850 kronor for den.
 

Dejzan

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fick precis hem 6 fl H.Boillot Puligny-Montrachet 2009. Gott med vit bourgogne :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dejzan skrev:
Fick precis hem 6 fl H.Boillot Puligny-Montrachet 2009. Gott med vit bourgogne :)
Grattis ! Den är riktigt bra
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

mmh skrev:
Anders Landström: "Drack också 2002 samt 2004 samtidigt. 2004 var en stor besvikelse och absolut inte värt de 850 sen den kostar i. Sverige. 2002 däremot är ett litet mästerverk"

Jag haller med om att Bollinger GA 2002 ar battre an 2004. Framforallt har 2002 massvis mera potential att utvecklas. Dock har jag tyckt valdigt bra om 04an ocksa (druckit 2 ganger), och tycker att det ar valdigt angenamt att dricka redan nu. MEN, jag fyndade 04an pa rea for drygt 50£ och skulle inte betala 850 kronor for den.

€50 var ett riktigt bra pris. Att dricka 04 och 02 mot varandra visade väldigt tydligt vad skåpet skulle stå.
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Fick hem lite viner från http://www.simetmille.com/ igår.

9 x Love and Pif Borgougne Aligoté 2010 från Yann Durieux
1 x Ch Haut Brion 1966
1 x Bouchard La Romanée 1976
1 x Clos de Reau 1953 (glömde vad producenten hette)
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen skrev:
1 x Clos de Reau 1953 (glömde vad producenten hette)
Remoissenet Père et fils (AOC Vosne-Romanée 1er Cru Clos de Réas)?
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker skrev:
Remoissenet Père et fils (AOC Vosne-Romanée 1er Cru Clos de Réas)?


Nej, inte den. Nåt liknande Faguet. Skulle fota, men glömde.


Återstår att se om de äldre flaskorna är "kosher". 53:an hade en väldigt ren etikett, dock såg resten bra ut (inkl. fällning enl. expert Jimmy Forsman). Jaja, vi får se.
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen skrev:
Nej, inte den. Nåt liknande Faguet. Skulle fota, men glömde.
Förmodligen inte Clos de Réas då. Det är mest olika delar av släkten Gros som gjort vin där senaste seklet.
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker skrev:
Förmodligen inte Clos de Réas då. Det är mest olika delar av släkten Gros som gjort vin där senaste seklet.

Det står Clos de Réas på flaskan iallafall, så mycket minns jag. Fotar när jag är på Grappe nästa gång.
 

mmh

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
€50 var ett riktigt bra pris. Att dricka 04 och 02 mot varandra visade väldigt tydligt vad skåpet skulle stå.

Jag betalade 50£, inte 50€ for Bollinger GA 2004. Ett ganska rimligt pris, trots det.
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Anders Landström skrev:
Startat ett långtidsprojekt och köpt in ett antal Conterno Giacomo Monfortino, 2001,2002 och 2004. Får se hur man kan låta bli dem tillräckligt länge.

Man kan alltid lita på packningen när tyskar skickar vin, i det här fallet barolobrunello.de

montfortino.jpg


7tdo-kyrvm80cybd4-thssodqqzxybt3ipzygm9yxbk.jpg
 
Toppen