Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Sitter och knåpar på en beställning med lite blandade viner och undrar om jag kunde få lite åsikter om Nicolas Rossignol's viner..? Är det något att lägga pengar på helt enkelt?

Absolut. Jag provade 2007 Volnay 1er Cru Chevret, 2008 Volnay 1er Cu Clos de Angles samt Volnay 1er Cru Clos de Roy (kommer ej ihåg vilken årgång) i vintras. Jag tog tyvärr inte några anteckningar, men jag tyckte om samtliga av vinerna. Jag vill dock minnas att Chevret var bäst tätt följd av Clos de Angles. Jag bestämde mig för att jag nog borde inhandla lite av Rossignol, vilket jag sedan har glömt bort. Var hade du tänkt att handla?
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hagbard C. skrev:
Absolut. Jag provade 2007 Volnay 1er Cru Chevret, 2008 Volnay 1er Cu Clos de Angles samt Volnay 1er Cru Clos de Roy (kommer ej ihåg vilken årgång) i vintras. Jag tog tyvärr inte några anteckningar, men jag tyckte om samtliga av vinerna. Jag vill dock minnas att Chevret var bäst tätt följd av Clos de Angles. Jag bestämde mig för att jag nog borde inhandla lite av Rossignol, vilket jag sedan har glömt bort. Var hade du tänkt att handla?

Jag funderar på lite gott och blandat från theis-vine. Har dock inte fått kollat med andra hur det jag tänkt köpa ligger i pris så jag har lite mer grundarbete kvar innan jag lägger min order;) Tack för synpunkterna.
 

mmh

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En halv låda Taylor's 2011 Vintage Port. Ifall min son (född 2011) intresserar sig för vin blir detta nog en fin 30 års gåva...om jag lyckas hålla fingrarna borta själv ;)
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Oh, kul. Kanske man skulle göra. Jag har en 2011 och en 2006a hemma. (barn alltså, inte portvin)

Idag blev det en Yquem 2008 på halvflaska, efter Vintomas hyggligt positiva omdömen, samt ett par Clos des Papes 2009 och Louis Jadots Clos des Couchereaux 2002. Och en Cavisteleverans också. Så nu överlever man helgen. :)
 

Dovberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

perpro skrev:
Oh, kul. Kanske man skulle göra. Jag har en 2011 och en 2006a hemma. (barn alltså, inte portvin)

Idag blev det en Yquem 2008 på halvflaska, efter Vintomas hyggligt positiva omdömen, samt ett par Clos des Papes 2009 och Louis Jadots Clos des Couchereaux 2002. Och en Cavisteleverans också. Så nu överlever man helgen. :)

Fint med d'Yquem :) Hur var Jadot? Tänkte också dra korken ur en ikväll, men päronen ville ha Chablis så det blev Brocard Les Clos -08 istället. Måste säga att jag är svag för Chablis.
 

perpro

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Dovberg skrev:
Fint med d'Yquem :) Hur var Jadot? Tänkte också dra korken ur en ikväll, men päronen ville ha Chablis så det blev Brocard Les Clos -08 istället. Måste säga att jag är svag för Chablis.

Den får vänta till söndag. Skulle just poppa den, när det visade sig att det blev skaldjur ikväll. Så det blev en trevlig chablis (Puize 2011, den enklare av dem) och en Riesling (2009 Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling GG). Trevliga båda två.

Köpte de sista två Jadotterna i Nordstan, men de får in en ny last på tisdag, så jag tänkte testa den innan dess för beslut om att köpa fler. Kan posta noteringar i noteringstråden om du är nyfiken.
 

Dovberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

perpro skrev:
Den får vänta till söndag. Skulle just poppa den, när det visade sig att det blev skaldjur ikväll. Så det blev en trevlig chablis (Puize 2011, den enklare av dem) och en Riesling (2009 Emrich-Schönleber Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling GG). Trevliga båda två.

Köpte de sista två Jadotterna i Nordstan, men de får in en ny last på tisdag, så jag tänkte testa den innan dess för beslut om att köpa fler. Kan posta noteringar i noteringstråden om du är nyfiken.

Ja, det hade varit trevligt :)
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Jag funderar på lite gott och blandat från theis-vine. Har dock inte fått kollat med andra hur det jag tänkt köpa ligger i pris så jag har lite mer grundarbete kvar innan jag lägger min order;) Tack för synpunkterna.

Kanske har du redan tryckt på knappen, men om inte så råder jag dig att kolla upp priserna lite mer noggrant innan köp. Theis har vid mina små slösurfningssessioner verkat vara väldigt bra på att ta betalt. N. Rossignol säljs också av t.ex. grandes bourgognes, till vad jag skulle tro är förmånligare priser.
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
Kanske har du redan tryckt på knappen, men om inte så råder jag dig att kolla upp priserna lite mer noggrant innan köp. Theis har vid mina små slösurfningssessioner verkat vara väldigt bra på att ta betalt. N. Rossignol säljs också av t.ex. grandes bourgognes, till vad jag skulle tro är förmånligare priser.

Nej jag har inte skickat någon order än. Håller på att lära mig vilka sidor som har vad och det är en ren djungel! Tackar för tipset och ska kolla vad de har som kan locka mig att våga skicka en order;)
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silenos skrev:
Kanske har du redan tryckt på knappen, men om inte så råder jag dig att kolla upp priserna lite mer noggrant innan köp. Theis har vid mina små slösurfningssessioner verkat vara väldigt bra på att ta betalt. N. Rossignol säljs också av t.ex. grandes bourgognes, till vad jag skulle tro är förmånligare priser.

Hmm. Kollade deras hemsida och visst fanns det en del där som var billigare än theis, men frakten var ju inte något att hurra för. 92€ för 18 flaskor! 115€ för 24 flaskor.. Här får jag räkna noga för att se vilken slutsumma som är billigast till slut..
 

Silenos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Hmm. Kollade deras hemsida och visst fanns det en del där som var billigare än theis, men frakten var ju inte något att hurra för. 92€ för 18 flaskor! 115€ för 24 flaskor.. Här får jag räkna noga för att se vilken slutsumma som är billigast till slut..

Nej, frakten är dyr, vilket den irriterande ofta är från franska handlare. 55€ kostar en tolva. Men det som i slutändan spelar roll är ju totalpriset. Jag betalade t.ex. 20€ mindre per flaska för Clavelier Chambolle 'combe...', än vad tyska nobleweine skulle ha. Olika Colin-Morey st.-Aubin 1er, kostar mellan 25-29€, Robertson tar nästan 400 sek, osv. Däremot är ofta vinerna ifrån troféproducenter kostsamma hos Grandes bourgognes.
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Nej jag har inte skickat någon order än. Håller på att lära mig vilka sidor som har vad och det är en ren djungel! Tackar för tipset och ska kolla vad de har som kan locka mig att våga skicka en order;)
Kolla upp några av de handlare Rara Droppar har erfarenhet av. Där finns flera goda alternativ om man ska beställa Bourgogne.
http://raradroppar.blogspot.se/2012/03/ ... gogne.html

Nicolas Rossignol är en habil producent som jag skulle klassa som klart köpvärd ur ett Bourgogneperspektiv.
 

kayaker

Cyklist
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag fick hem ett par lådor Bordeaux häromdagen:

- Clos Floridène Rouge 2010
- Château Sénéjac 2010
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

En låda Cav0017 som man väntar spänt på 8)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
En låda Cav0017 som man väntar spänt på 8)
Var du o provade? BdN är riktigt trevlig :) !
 

Per Stade

Lege artis
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skumpagne skrev:
En låda Cav0017 som man väntar spänt på 8)

Beställde också eftersom Pehu Simonet har så snygga etiketter! ;)

CAV0017-Selection.jpg


Dessutom gillar både jag och hustrun Pinot-drivna champagner och går mot strömmen
och föredrar BdN före BdB. Och Pinot från Verzenay tillhör de bästa enligt RJ! ::)
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag var och testade dom i onsdags och det var väl inte riktigt min grej. Tyckte BdB:n var trevligast av dom, men blev inte sugen på att köpa. Föredrar Savart alla gånger.
 

baum

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sassicaia -09, Ornellaia -09, Chateau Talbot -09, Andre Jacquart Experience Blanc de Blancs -06
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

baum skrev:
Sassicaia -09, Ornellaia -09, Chateau Talbot -09, Andre Jacquart Experience Blanc de Blancs -06
Mycket trevliga inköp
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Per Stade skrev:
Beställde också eftersom Pehu Simonet har så snygga etiketter! ;)

CAV0017-Selection.jpg


Dessutom gillar både jag och hustrun Pinot-drivna champagner och går mot strömmen
och föredrar BdN före BdB. Och Pinot från Verzenay tillhör de bästa enligt RJ! ::)

Tror du kommer gilla dessa. Tycker de är snäppet vassare än Michel Arnoulds vanliga, mer syradrivna och lite elegantare. Rosén måste ha luft Då blir det ett helt annat vin.

Bra drickchampagne.
 
Toppen