Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

kayaker skrev:
Förmodligen inte Clos de Réas då. Det är mest olika delar av släkten Gros som gjort vin där senaste seklet.

Något sent svar, men här är bild på flaskan


38pkH5u.jpg
 

moos

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag var på Chablis & Champagne släpp på Vinmonopolet i Oslo idag och fyndad!

* Billaud-Simon, Chablis Preuses 2010.
* Billaud-Simon, Chablis Vaudesir 2010.
* Grossot, Chablis Mont de Milieu 2011.
* V.Dauvissat, Chablis Preuses 2010.
* V.Dauvissat, Chablis Vaillins 2010.
* Pol Roger, CSWC 2000.

Står också på listan för den försenade V.Dauvissat, Chablis Forest 2010.

Så ibland är det gött med monopol!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

moos skrev:
Så ibland är det gött med monopol!

Särskilt när de har den goda smaken att hålla sig utomlands. :)
 

Joakim

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vinauktion idag. Fick två flaskor Chevalier-Montrachet, 2005, Ch de Puligny Montrachet, för 2 690 kr och en flaska Batard-Montrachet, 1998, Verget, för 1 490 kr inkl avgifter. Ok priser. Är det någon som druckit någon av dessa?

Gick dock miste om Henriot 1959 på magnum. Hängde med till 8 000 kr, där gick smärtgränsen. Den gick för 8 800 exkl avgifter. "Julle" rankar den som den 13 bästa champagnen han någonsin provat. Drack den för ca 10 år sedan på magnum och den var magisk! Hoppas att det är någon här på forumet som blev den lycklige köparen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Joakim skrev:
Vinauktion idag. Fick två flaskor Chevalier-Montrachet, 2005, Ch de Puligny Montrachet, för 2 690 kr och en flaska Batard-Montrachet, 1998, Verget, för 1 490 kr inkl avgifter. Ok priser. Är det någon som druckit någon av dessa?

Gick dock miste om Henriot 1959 på magnum. Hängde med till 8 000 kr, där gick smärtgränsen. Den gick för 8 800 exkl avgifter. "Julle" rankar den som den 13 bästa champagnen han någonsin provat. Drack den för ca 10 år sedan på magnum och den var magisk! Hoppas att det är någon här på forumet som blev den lycklige köparen.
Trevliga inköp! Herr Landström dricker med jämna mellanrum mogna Henriot på magnum, kanske det var han ;D
 
Trådskapare
A
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Joakim skrev:
Gick dock miste om Henriot 1959 på magnum. Hängde med till 8 000 kr, där gick smärtgränsen. Den gick för 8 800 exkl avgifter. "Julle" rankar den som den 13 bästa champagnen han någonsin provat. Drack den för ca 10 år sedan på magnum och den var magisk! Hoppas att det är någon här på forumet som blev den lycklige köparen.

Var hyfsat billigt ändå. Och det var inte undertecknad som bjöd på den. Druckit en direkt från huset och det var inte direkt dålig :)
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bara en spaning!

Efter att ha provat igenom ett antal bra producenter av Muscadet så är jag helt övertygad om att detta är det nya Beaujolais. En ganska bespottad region där unga vinmakare nu gör fantastiska viner fulla av terroir och kvalitet. Och priserna är helt galna. En bra bas Muscadet från en bra odlare går för 70-80 kr. Prestigevinerna från de bästa går kanske för 150-180 kr. Och de kan dessutom lagras väl, precis som Beaujolais.
 

Martin Berggren

Bad santa
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm skrev:
Bara en spaning!

Efter att ha provat igenom ett antal bra producenter av Muscadet så är jag helt övertygad om att detta är det nya Beaujolais. En ganska bespottad region där unga vinmakare nu gör fantastiska viner fulla av terroir och kvalitet. Och priserna är helt galna. En bra bas Muscadet från en bra odlare går för 70-80 kr. Prestigevinerna från de bästa går kanske för 150-180 kr. Och de kan dessutom lagras väl, precis som Beaujolais.

Shhhh!
 

Guayabera

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sommarens grillviner:

Domaine Saint Damien Gigondas Le Louisiane 2010
Domaine Brusset Gigondas Tradition Le Grand Montmirail 2010
Le Vieux Donjon Chateauneuf du Pape 2008
 

Sveprod

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm skrev:
Bara en spaning!

Efter att ha provat igenom ett antal bra producenter av Muscadet så är jag helt övertygad om att detta är det nya Beaujolais. En ganska bespottad region där unga vinmakare nu gör fantastiska viner fulla av terroir och kvalitet. Och priserna är helt galna. En bra bas Muscadet från en bra odlare går för 70-80 kr. Prestigevinerna från de bästa går kanske för 150-180 kr. Och de kan dessutom lagras väl, precis som Beaujolais.


Om du inte väljer "shssss-rådet" kanske du kan nämna vilka odlare som ska räknas till de bättre och som man bör prova;)
 

Dovberg

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Bara en spaning!

Efter att ha provat igenom ett antal bra producenter av Muscadet så är jag helt övertygad om att detta är det nya Beaujolais. En ganska bespottad region där unga vinmakare nu gör fantastiska viner fulla av terroir och kvalitet. Och priserna är helt galna. En bra bas Muscadet från en bra odlare går för 70-80 kr. Prestigevinerna från de bästa går kanske för 150-180 kr. Och de kan dessutom lagras väl, precis som Beaujolais.


Om du inte väljer "shssss-rådet" kanske du kan nämna vilka odlare som ska räknas till de bättre och som man bör prova;)

Håller med. Testade blint Château du Cléray, 64 kr på systembolaget. Gissade på ett vin i prisklassen 120-150 kr. Blev helt paff när jag fick reda på vad priset var. En förklaring till det låga priset kan vara att den kärva, strama (vindruvskärniga smaken) inte tilltalar det stora mängden människor som dricker vin. Själv tyckte jag det var underbart att bryta av med ett lite stramare vinvitt :)
 

fabio

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Lite bubbel otippat på Silja Galaxy, kul producenter.

NV Jacques Lassaigne Champagne Les Vignes de Montgueux Blanc de Blancs Extra Brut
2005 Agrapart & Fils Champagne Mineral Blanc de Blancs Extra-Brut
2002 J. Lassalle Champagne Brut 1er Cru Blanc de Blancs

Vettiga priser överlag, Winston 1999 för 870:- och Krug GC för drygt tusenlappen t ex
 

Keen

slan
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

2 flaskor Arnaud Ente Meursault 2010
6 flaskor Baladin Isaac
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sveprod skrev:
Om du inte väljer "shssss-rådet" kanske du kan nämna vilka odlare som ska räknas till de bättre och som man bör prova;)

Innan Wine-Doctor blev betalsajt fanns det bra profiler på de mest kända Loire-producenterna, bl.a. i Muscadet. Bland det kvarvarande gratismaterialet hittar jag nu inget matnyttigare om Muscadet än detta: http://www.thewinedoctor.com/blog/2013/ ... r-oysters/

Domaine de l'Ecu och Luneau-Papin ingår i alla fall definitivt i toppskiktet. Gissa hur många viner från dessa två som det f.n. finns hos världens mest självförhärligande alkoholmonopol?
 

Mmm

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vintomas skrev:
Innan Wine-Doctor blev betalsajt fanns det bra profiler på de mest kända Loire-producenterna, bl.a. i Muscadet. Bland det kvarvarande gratismaterialet hittar jag nu inget matnyttigare om Muscadet än detta: http://www.thewinedoctor.com/blog/2013/ ... r-oysters/

Domaine de l'Ecu och Luneau-Papin ingår i alla fall definitivt i toppskiktet. Gissa hur många viner från dessa två som det f.n. finns hos världens mest självförhärligande alkoholmonopol?

Det är just Luneau-Papin som jag har fallit mest pladask för... Helt otroligt bra, för väldigt lite pengar. Jag handlar hos Atom wine i DK. Tror de levererar till SE också?
 

MD

Medlem
SV: De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mmm skrev:
Det är just Luneau-Papin som jag har fallit mest pladask för... Helt otroligt bra, för väldigt lite pengar. Jag handlar hos Atom wine i DK. Tror de levererar till SE också?

+1
 
Toppen