Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trådskapare
A
Trevligt. Köpstopp är ett trevligt ord, som aldrig hålls. Inte av flertalet på finewines. Eller annars har vi en snedvriden bild av köpstopp :). Själv har jag oxå köpstopp men det blev en perfekt förhoppningsvis lagrad (dokumenterad) Comtes 1975. Kunde inte hålla mig . Har nu Comtes 66, 70 (tveksam dock), 75, 86, 88, 90, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 02, 04, 05. En el flera flaskor av alla. Undra ifall det finns några snälla människor som vill hjälpa mig att dricka upp dom när det blir dax :)

Tror inte du behöver tjata allt för mycket på forumet
 

Jos

Medlem
Trevligt. Köpstopp är ett trevligt ord, som aldrig hålls. Inte av flertalet på finewines. Eller annars har vi en snedvriden bild av köpstopp :). Själv har jag oxå köpstopp men det blev en perfekt förhoppningsvis lagrad (dokumenterad) Comtes 1975. Kunde inte hålla mig . Har nu Comtes 66, 70 (tveksam dock), 75, 86, 88, 90, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 02, 04, 05. En el flera flaskor av alla. Undra ifall det finns några snälla människor som vill hjälpa mig att dricka upp dom när det blir dax :)
Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till. Att dricka då, - har bara 98,99 och 00 :p
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Trevligt. Köpstopp är ett trevligt ord, som aldrig hålls. Inte av flertalet på finewines. Eller annars har vi en snedvriden bild av köpstopp :). Själv har jag oxå köpstopp men det blev en perfekt förhoppningsvis lagrad (dokumenterad) Comtes 1975. Kunde inte hålla mig . Har nu Comtes 66, 70 (tveksam dock), 75, 86, 88, 90, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 00, 02, 04, 05. En el flera flaskor av alla. Undra ifall det finns några snälla människor som vill hjälpa mig att dricka upp dom när det blir dax :)

Jag kan bidra med en -04 :rolleyes:
 

Mats

Gone todash....
Och där spräckte du mitt (svenska) köpstopp. Jag kunde inte låta bli att be min bror köpa ett antal Roederer Rosé 2008 på magnum åt mig… Jag tror inte att jag kommer att ångra det om några år när jag antingen köper ett svenskt sommarhus eller flyttar tillbaka permanent.
Flytta tillbaka?? Skulle inte du flytta till LA? Bodde där 3 år i slutet av 90-talet, klart bästa åren i mitt liv och känner mig fortfarande som en Angelino och saknar det nästan dagligen. Se till att du skaffar ett boende där du får plats med ett antal stora vinkylar och ställ in dig på att stanna istället. LA är ju också nära vingårdarna kring Santa Barbara and no more BS, sorry menade SB......
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köpte också hem några lådor Savart samt Roederer Rosé (2 magnum och 3 vanliga)... Blev även ett spontanköp av 4 vardera av Deutz 08 Rosé och 08 BldBl. Allt som allt så är jag lite stolt över att detta är det enda vin jag köpt på två månader nu, så jag kan nästan säga att mitt köpstopp efterlevs.
Efterlevt köpstopp? ? ?
Muah-ha-ha :p
Skoj humor :)
Snarare väntat på ett bra tillfälle ? ? ? ...som ingen av de zen-munkar jag någonsin träffat skulle anse som ens i närheten av ett köpstopp.
 

Elvis

Medlem
Flytta tillbaka?? Skulle inte du flytta till LA? Bodde där 3 år i slutet av 90-talet, klart bästa åren i mitt liv och känner mig fortfarande som en Angelino och saknar det nästan dagligen. Se till att du skaffar ett boende där du får plats med ett antal stora vinkylar och ställ in dig på att stanna istället. LA är ju också nära vingårdarna kring Santa Barbara and no more BS, sorry menade SB......

Absolut, jag älskar LA och målet är att bo och jobba där i många år. Men man vet aldrig med jobb och så.
 

jocke

Medlem
Kan man stämma finewines :). Eller ska jag kontakta Lyxfällan? Min köphysteri uppmuntras av finewines och dess medlemmar på något märkligt sätt och min egen kärlek för champagne :). Hade köpstopp men den är lite diffus. Blev en Cristal 1996 och väldigt nära en Billecart-Salmon Grand Cuvée 96. Men där höll jag mig. Bra jocke, eller inte :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kan man stämma finewines :). Eller ska jag kontakta Lyxfällan? Min köphysteri uppmuntras av finewines och dess medlemmar på något märkligt sätt och min egen kärlek för champagne :). Hade köpstopp men den är lite diffus. Blev en Cristal 1996 och väldigt nära en Billecart-Salmon Grand Cuvée 96. Men där höll jag mig. Bra jocke, eller inte :)

Haha bra där ! "Köpstopp , så köpte bara en Cristal 96"
 
Trådskapare
A
Kan man stämma finewines :). Eller ska jag kontakta Lyxfällan? Min köphysteri uppmuntras av finewines och dess medlemmar på något märkligt sätt och min egen kärlek för champagne :). Hade köpstopp men den är lite diffus. Blev en Cristal 1996 och väldigt nära en Billecart-Salmon Grand Cuvée 96. Men där höll jag mig. Bra jocke, eller inte :)

Måste bara peka på forumets regler

Denna sida tar inget ansvar för innehållet av något av de meddelanden som skrivs på sidan. Alla meddelanden reflekterar endast dess författares åsikter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om det är till någon tröst.....
du är inte ensam.
Så sant som det är sagt: nej, du är inte ensam :oops:
Det där med köpstopp fungerar ju bara om man har en oomkullrunkelig självdisciplin, ett grundmurat uppsåt, en starkt kärleksfull äkta hälft, platsbrist (och saknar off-site-storage) eller helst en vacker kombination av dem alla. Själv stupar jag på alla punkter utom den om äkta hälft...
Flera månader i år så HAR vinsamlingen krympt. Men, de månader din inte krympt, så har den ökat. Och nettökningen är på drygt 200 flaskor hitintills under detta köpstoppsår...
Besvärligt ord, egentligen...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Så sant som det är sagt: nej, du är inte ensam :oops:
Det där med köpstopp fungerar ju bara om man har en oomkullrunkelig självdisciplin, ett grundmurat uppsåt, en starkt kärleksfull äkta hälft, platsbrist (och saknar off-site-storage) eller helst en vacker kombination av dem alla.
Tror man får lägga till "inga pengar" för att det ska funka i verkligheten.
Minns en tjejkompis som för många år sedan berättade att hon slutat röka. "Men vad är det där du har i handen då?" undrade jag och pekade på en cigarett. "Ja, men ett paket så här på helgen räknas inte" tyckte hon. Så är det nog med inköpsstopp också.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tror man får lägga till "inga pengar" för att det ska funka i verkligheten.
Minns en tjejkompis som för många år sedan berättade att hon slutat röka. "Men vad är det där du har i handen då?" undrade jag och pekade på en cigarett. "Ja, men ett paket så här på helgen räknas inte" tyckte hon. Så är det nog med inköpsstopp också.

Absolut! Ebb i kassan är ett mycket gott stöd i köpstoppstillvaron :D
 
Toppen