Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tror du pratat för mycket med forumets ninja.
Krug GC antagligen ung är en klurig champagne att dricka.
Vi får styra ihop något i hufvudstaden tycker jag.
Om det nu är jag som är ninjan (dock vig som ett kylskåp) så är det inte alls sant att jag ogillar Champagne, tvärtom! Jag älskar Champagne, men min fru gillar inget bubbel öht. Inte ens mineralvatten.
Krug GC var fö min första förälskelse i bubblande format. Men, nu då jag blivit luttrad får jag ut lika mycket spritt i själen av en bra Cava som av en bra Champagne. Med skillnaden att min plånbok tillåter betydligt mer sprattel från Spanien.
Volym har sina fördelar ibland ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror du pratat för mycket med forumets ninja.
Krug GC antagligen ung är en klurig champagne att dricka.
Vi får styra ihop något i hufvudstaden tycker jag.
Exakt, jag behöver bearbetas med Champagne av riktigt bra klass, ni är ju en hel del Champisnördar där i Hövvestaden. :) Ninjan har dock väldigt lite med min okunskap kring Champagne att göra. Den bästa Champagne jag druckit var faktiskt en Alfred Gratien NV (kommer inte ihåg exakt namn, men runt 600 kostade den i alla fall om det säger något?
Lila var den också). Köpte på chans till ett speciellt tillfälle, och ja, det blev sänghalmen den kvällen - så bra var den. :D
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Exakt, jag behöver bearbetas med Champagne av riktigt bra klass, ni är ju en hel del Champisnördar där i Hövvestaden. :) Ninjan har dock väldigt lite med min okunskap kring Champagne att göra. Den bästa Champagne jag druckit var faktiskt en Alfred Gratien NV (kommer inte ihåg exakt namn, men runt 600 kostade den i alla fall om det säger något?
Lila var den också). Köpte på chans till ett speciellt tillfälle, och ja, det blev sänghalmen den kvällen - så bra var den. :D
Cuvee Paradise tror jag den heter. Är väl en blandning av olika årgångar om jag inte minns fel.
Då styr vi en cava fri bubblande kväll med dig och stefan!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Om det nu är jag som är ninjan (dock vig som ett kylskåp) så är det inte alls sant att jag ogillar Champagne, tvärtom! Jag älskar Champagne, men min fru gillar inget bubbel öht. Inte ens mineralvatten.
Krug GC var fö min första förälskelse i bubblande format. Men, nu då jag blivit luttrad får jag ut lika mycket spritt i själen av en bra Cava som av en bra Champagne. Med skillnaden att min plånbok tillåter betydligt mer sprattel från Spanien.
Volym har sina fördelar ibland ;)
Blir lika provocerad varje gång du nämner att du lika gärna kan dricka cava... :vägg:
Men vi får styra ihop oss allihopa!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cuvee Paradise tror jag den heter. Är väl en blandning av olika årgångar om jag inte minns fel.
Då styr vi en cava fri bubblande kväll med dig och stefan!
Är den bra enligt en Champisnörd? Finns det hopp om mig alltså? Styr gärna upp en träff. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir lika provocerad varje gång du nämner att du lika gärna kan dricka cava... :vägg:
Men vi får styra ihop oss allihopa!
Cava :p
Caaava :kyss:
Cavelicava :D
...ja ja, snart åker jag väl på en snyting.
Men, lite är det väl som så som diskuterats nyss, att en Mosel riesling för 700kr inte ger just ngn nämnvärt större tillfredsställelse än en bra för 189kr. (Förmodligen en hel del moselister som får viscerala känningar av ett sådant synsätt.) Och eftersom min livssituation är så mager på bla bubbelområdet, har en dotter som regelbundet levererar Cava från Barcelona, en hustru som inte vill ha bubbel och vi fokuserar investering i rött vin, så... Så ryms det liksom inte excursjoner i Champagne.

Men, jag är alltid 100% på att livsnjuta stora mängder bubbel. Ser också fram mot att hjälpa till vid bildningen av lillebror. Faktiskt så att jag särskilt uppskattar den lite syrligt torra känslan man får i munnen enbart av godare bubbel, dvs då man egentligen inte borde dricka mer... Den munkänslan är obetalbar! (Har upplevt den av både Champagne, Cava och combon Champagne och Cava.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har bara druckit hans 1983 champagne för många år sedan. Men tror att cuvee paradis har ganska bra rykte. Än är hoppet inte förlorat!
Jag gillade att den var väldigt stram och krispig och hade en känsla av havssalt. Perfekt skaldjursdryck. Krug GC var lite för murrig och ofrisk för min smak. :)
 

merlotsmile

Medlem
Bunkrat inför sommaren :). 61 kr för en helflaska :eek:. Kall fino och Lambrusco skall jag dricka i sommar!
356970.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bunkrat inför sommaren :). 61 kr för en helflaska :eek:. Kall fino och Lambrusco skall jag dricka i sommar!
356970.jpg
En Rama dessutom, se till att dricka den snart. Kort hållbarhetstid på dem. Den skall helst drickas inom några månader för bäst upplevelse. :) Edit: vilket du hinner utan problem om det är i sommar det gäller. Beror ju dock på när den har buteljerats.

Sherry - världens billigaste och mest underskattade vin...
 

merlotsmile

Medlem
En Rama dessutom, se till att dricka den snart. Kort hållbarhetstid på dem. Den skall helst drickas inom några månader för bäst upplevelse. :)

Sherry - världens billigaste och mest underskattade vin...
Ja om några månader är det sommar :) Köpte även några halvflaskor av en PX (Don Guido) som är lagrad i 20 år ... för 129 kr. Sanslöst billigt. Sen var det någon här som lurade på mig ett par flaskor av Le Clos Camy medans jag ändå var i farten:eek:
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
En Rama dessutom, se till att dricka den snart. Kort hållbarhetstid på dem. Den skall helst drickas inom några månader för bäst upplevelse. :) Edit: vilket du hinner utan problem om det är i sommar det gäller. Beror ju dock på när den har buteljerats.

Sherry - världens billigaste och mest underskattade vin...
Väl talat. Håller med på samtliga punkter.

All icke extra förstärkt Sherry skall drickas omedelbums. Eller åtminstone så snabbt man har möjlighet. Även den förstärkta tappar lite över tid, men processen är mer utdragen.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sherry - världens billigaste och mest underskattade vin...
Mnjaeh... Köpte en hela och en halva i Spanien senast och de två gick tillsammans loss på dryga tusenlappen. Så, så värst billiga vill jag väl inte direkt påstå att de är... :död:

Vår restaurantörsgranne a la Italiano, har upptäckt att vin innehåller fler nyanser än rött och vitt. Han har därför börjat anordna månatliga vinaftnar med en representant från Mercien. Sist (vi var dock tvungna inställa) fick han smak på en Pedro Ximenez sherry. Han funderar fortfarande. Kan inte riktigt greppa att det skulle vara något fantastiskt med den. Jag skall ta dit en Oloroso åt honom vad det lider... Men, så snart jag kan smutta igen, så har jag lovat assistera honom med hans PX.

En av de sparsmakade upplevelser jag tålmodigt ser fram mot...
 
Toppen