Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
På tal om sherry, så damp följande erbjudande från The Chicago Wine Company ned i min mailbox:

'I’ve often called Valdespino “the Romanee-Conti of Jerez.” Well, there, I’ve said it. To me they represent quality and tradition at the very top of the Sherry hierarchy. The winery, soleras and brands are old, registered in 1875, but with documentation about their commercial and winegrowing activities going back to the 13th century. Their recent history starts in 1999, when Jose Estevez purchases the company from the Valdespino family. Today Valdespino is the jewel in the crown of the Grupo Estevez..."- Luis Gutierrez, Wine Advocate

NV Valdespino, Toneles Moscatel, Jerez (375ml) $229.50/half-bottle

"100 out of 100...The NV Moscatel Toneles has reached a mythical status locally in Spain. It’s an extremely old, concentrated and powerful sweet wine that was long forgotten, because there was no market for it. The color is dark brown, almost opaque with amber-green edges. The ever-changing nose is an explosion of spices (curry and cinnamon) and noble woods, and from the sheer concentration it displays a myriad of roasted coffee, dark chocolate, balsamic herbs and even a note of coconut. After some time in the glass the roasted orange notes of Muscat come back intermixed with very spicy incense notes. Give it more time and it smells of camphor. It’s fascinating to smell it over the course of a few hours - even days. The palate is immensely concentrated, with the alcohol perfectly integrated and the extreme sweetness compensated by a piercing acidity that reminds me of some century-old Madeiras. It ends with an acute coffee note. The aftertaste is eternal. It is exceptional that such an old wine (it could be over 80 years of average age) keeps the freshness and balance, but when this happens, the wine is exceptional. A world-class sweet wine that shows what aged Muscat is able for. With its 430 grams of residual sugar, this wine is indestructible, but only 100 bottles are withdrawn and bottled yearly from a single, large cask. Drink 2013-2034." - Luis Gutierrez, Wine Advocate
Me want!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Får/brukar man verkligen lagra en fino från Montilla Moriles som är gjord på PXdruvor och är icke förstärkt i Jerez :eek:? Nåväl den får iallafall inte kallas sherry ...
Vet faktiskt inte hur det ligger till med Fino, söt PX brukar dock ofta odlas i Montilla-Moriles för att därefter gå in i solerasystem i Jerez. I dessa fall står det Jerez på flaskan. :)
 

merlotsmile

Medlem
Vet faktiskt inte hur det ligger till med Fino, söt PX brukar dock ofta odlas i Montilla-Moriles för att därefter gå in i solerasystem i Jerez. I dessa fall står det Jerez på flaskan. :)
Jo så är det med söt PX i Jerez där man torkar druvorna (dvs att man ofta tar druvorna från MM). Finns ju dock även Montilla Moriles PX som inte får betecknas sherry. Och för att få kalla en fino sherry så måste den vara gjord på palominodruvor :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo så är det med söt PX där man torkar druvorna. Finns ju dock även Montilla Moriles PX som inte får betecknas sherry. Och för att få kalla en fino sherry så måste den vara gjord på palominodruvor :)
Ah, då var det utrett, skönt. Logiskt på så vis. Det är druvan det hänger på - inte geografin. :)
 

Vino fino

Medlem
El Consejo Regulador skiljer på zona de producción (vinodling) och zona de crianza (lagring) men bägge måste uppfyllas för att få D.O.C Jeréz (eller Sanlúcar de Barrameda för Manzanilla). Så det är både druva, växtplats, och lagringsplats. Det finns dock ett särskilt undantag för PX från D.O Montilla-Moriles som får användas för Jeréz så länge den lagras inom zona de crianza.

Se § D.1 (om du är spansktalande): http://www.sherry.org/documentacion/Pliego de Condiciones Jerez 301111.pdf
 

Mattias Schyberg

Administratör
El Consejo Regulador skiljer på zona de producción (vinodling) och zona de crianza (lagring) men bägge måste uppfyllas för att få D.O.C Jeréz (eller Sanlúcar de Barrameda för Manzanilla). Så det är både druva, växtplats, och lagringsplats. Det finns dock ett särskilt undantag för PX från D.O Montilla-Moriles som får användas för Jeréz så länge den lagras inom zona de crianza.

Se § D.1 (om du är spansktalande): http://www.sherry.org/documentacion/Pliego de Condiciones Jerez 301111.pdf
Nu har du allt rotat på bra. Bra jobbat! Nu har vi inte bara roligt - vi lär oss något också. o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens lilla promenad ledde till dels Il Calice som enbart säljer italienska viner. Deras huvudaffär råkar finnas i Yokohama, inte så långt från där jag bor. Och denna vecka har de en "present" värd 500 yen till varje inköp av vin för 5000 yen. Så, jag gick hem med lite ost och charkuterier som bonus :cool:
Inhandlade några spännande viner, bla två st Barberor och en PN:
2010 Elio Altare Barbera d'Alba
2009 Cavallotto Barbera d'Alba Superiore Bricco Boschis Vigna del Cuculo
2012 Bisi Pinot Nero
2009 Cottanera Fatagione Sicilia (Nerello Mascalese)
2006 Gabbas Arbeskia Rosso di Barbagia IGT (Cannonau)

2012 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso (den enda av dagens inköpta italienare som kommer få vila några år.)

Sedan tog jag tunnelbanan till Kamiooka, och sista dagen av deras REA. Och tror ni inte de ställt ut några nya trevliga viner på parad? Kunde inte låta bli:
1993 Vereinigte Hospitien Scharzhofberger Riesling Spätlese (pga lite lös etikett: 25% rabatt, dvs 177 kr)
2010 Mas de Daumas Gassac (ligger risigt till så snart jag får sprätta kork igen!)
2007 McCrea Syrah, Boushey Vineyard Yakima Valley
2010 Old Coach Road, (Malbec, CF, Merlot)
(84 kr m anl av aktuell dialog kring NZ)

Denna månad blir en katastrofmånad. Ser ut som att konsumtionen kommer inskränka sig till 14 flaskor och inköpen är redan uppe i över 45 flaskor... Och imorgon är det 1-års jubileum på Shinanoya's butik i Ginza, med 15% rabatt på alla icke-japanska viner... Risken finns att det blir något mer inköpt där och då...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens lilla promenad ledde till dels Il Calice som enbart säljer italienska viner. Deras huvudaffär råkar finnas i Yokohama, inte så långt från där jag bor. Och denna vecka har de en "present" värd 500 yen till varje inköp av vin för 5000 yen. Så, jag gick hem med lite ost och charkuterier som bonus :cool:
Inhandlade några spännande viner, bla två st Barberor och en PN:
2010 Elio Altare Barbera d'Alba
2009 Cavallotto Barbera d'Alba Superiore Bricco Boschis Vigna del Cuculo
2012 Bisi Pinot Nero
2009 Cottanera Fatagione Sicilia (Nerello Mascalese)
2006 Gabbas Arbeskia Rosso di Barbagia IGT (Cannonau)

2012 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso (den enda av dagens inköpta italienare som kommer få vila några år.)

Sedan tog jag tunnelbanan till Kamiooka, och sista dagen av deras REA. Och tror ni inte de ställt ut några nya trevliga viner på parad? Kunde inte låta bli:
1993 Vereinigte Hospitien Scharzhofberger Riesling Spätlese (pga lite lös etikett: 25% rabatt, dvs 177 kr)
2010 Mas de Daumas Gassac (ligger risigt till så snart jag får sprätta kork igen!)
2007 McCrea Syrah, Boushey Vineyard Yakima Valley
2010 Old Coach Road, (Malbec, CF, Merlot)
(84 kr m anl av aktuell dialog kring NZ)

Denna månad blir en katastrofmånad. Ser ut som att konsumtionen kommer inskränka sig till 14 flaskor och inköpen är redan uppe i över 45 flaskor... Och imorgon är det 1-års jubileum på Shinanoya's butik i Ginza, med 15% rabatt på alla icke-japanska viner... Risken finns att det blir något mer inköpt där och då...
Dagens lilla promenad ledde till dels Il Calice som enbart säljer italienska viner. Deras huvudaffär råkar finnas i Yokohama, inte så långt från där jag bor. Och denna vecka har de en "present" värd 500 yen till varje inköp av vin för 5000 yen. Så, jag gick hem med lite ost och charkuterier som bonus :cool:
Inhandlade några spännande viner, bla två st Barberor och en PN:
2010 Elio Altare Barbera d'Alba
2009 Cavallotto Barbera d'Alba Superiore Bricco Boschis Vigna del Cuculo
2012 Bisi Pinot Nero
2009 Cottanera Fatagione Sicilia (Nerello Mascalese)
2006 Gabbas Arbeskia Rosso di Barbagia IGT (Cannonau)

2012 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso (den enda av dagens inköpta italienare som kommer få vila några år.)

Sedan tog jag tunnelbanan till Kamiooka, och sista dagen av deras REA. Och tror ni inte de ställt ut några nya trevliga viner på parad? Kunde inte låta bli:
1993 Vereinigte Hospitien Scharzhofberger Riesling Spätlese (pga lite lös etikett: 25% rabatt, dvs 177 kr)
2010 Mas de Daumas Gassac (ligger risigt till så snart jag får sprätta kork igen!)
2007 McCrea Syrah, Boushey Vineyard Yakima Valley
2010 Old Coach Road, (Malbec, CF, Merlot)
(84 kr m anl av aktuell dialog kring NZ)

Denna månad blir en katastrofmånad. Ser ut som att konsumtionen kommer inskränka sig till 14 flaskor och inköpen är redan uppe i över 45 flaskor... Och imorgon är det 1-års jubileum på Shinanoya's butik i Ginza, med 15% rabatt på alla icke-japanska viner... Risken finns att det blir något mer inköpt där och då...
Mycket kul där, men inte har du väl tänkt dricka Mas de Daumas Gassac redan? Det är väl ett vin man säger borde lagras länge, jag har ju 2011:an hemma, borde jag öppna denna då tycker du?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spar din du!
Köpte en flaska 2010 sedan tidigare för the long haul. Funderar på att köpa en låda av 2011...
2011 är bättre än 2010.
Detta är ett långlagringsvin, som växer med åren.
Men, eftersom jag nu går runt och leker äggasjuk höna, så då proppen väl går, så kommer jag att klämma en dylik. Dels för att det var rätt många år sedan det begav sig senast och dels för att: "Because I'm worth it!"
 

Vino fino

Medlem
Det här är säkert en fråga du fått tusen ggr, men jag är lite nyfiken: hur ser prisbilden ut i Japan? Har de höga importtullar på vin (från vissa länder) eller hur ligger vinpriserna till jämfört med t.ex. UK, USA?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här är säkert en fråga du fått tusen ggr, men jag är lite nyfiken: hur ser prisbilden ut i Japan? Har de höga importtullar på vin (från vissa länder) eller hur ligger vinpriserna till jämfört med t.ex. UK, USA?
Då jag bär med mig vin till Japan så är de första tre flaskorna tullbefriade. De har ngn specialregel ang Champagne som jag aldrig begripit. Utöver de tre gratisflaskorna så kostar varje flaska ca 10 kr att ta in. Detta varierar mellan 5 och 30 kr, beroende på antingen dagsanpassade lagar eller olika tulltjänstemäns olika begåvning med matte. Där kan jag inte uttala mig närmare...

Om man handlar i Japan, så: Det allra mesta vinet här är dyrt eller tom fasansfullt dyrt, mest pga giriga mellanhänder och en relativt liten marknad. Snittkonsumtionen av vin är en halv liter per japan och år. Det är väl (normalt) min dygnskonsumtion, iaf om man lägger till div infernon och översätter annan alkohol till vin från lördagarnas kendofester.

Men, det syns mer och mer att Vilda Wästern med överpriser och enorma kampanjer för Beaujolais Nouveau (250 pix för Duboeuf's fjantiga standardbuteljering av BN tex) håller på att gå över och mogna ut. Jag uppfattar vinmarknaden här som att man håller på att lämna "first-mover-stadiet" och bygga för de generella konsumenterna. Alltså att vin inte längre är enbart för "väst-älskarna", utan blivit en accepterad commodity. Vinkedjorna expanderar med ständigt nya affärer. Japanernas synsätt verkar helt enkelt ha börjat smälta vin som en vardaglig del av en ...ehum... vardag.
De viner jag inhandlat de senaste dagarna håller alla bra kurs jmf vad som finns på wine-searcher.com. Dock är det fortfarande omöjligt få tag i bra Bdx för något ens i närheten av det globala marknadspriset, samma med Bourgogne och tex alla prestigevinerna från Italien i dagens första affär. Tex 2010 Tignanello för ~850kr flaskan och Gaja Sperss (modern årg, minns ej vilken) för just under 2000kr. På en annan affär säljer de moderna årg av Ridge Geyserville och Lytton Springs för ca 600kr flaskan... Rövarpriser finns det alltså gott om.

Men, med lite letande och gnetande hittar man bra saker. Tex att man gärna rear ut sådant som fått fula etiketter, värmer sin hyllplats osv. Jag är ju svensk ända in i märgen, så jag gillar verkligen att fynda. Jag trivs mao bättre här än i Swe utifrån aspekten vinshopping :cool:
 
Toppen