Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
-Således frågan om det är värt att lagra modifierat diskvatten i hopp om att det kommer smaka gott en dag... Får nog ha några flaskor bara för att testa...
Ja har nog bara testat en mogen årgång (95) där diskmedlet blir mer integrerat men sockret blir mer reducerat, jag minns att de smakar lite mer som en persiko marmelad typ. Däremot håller de ju värdet bra om du kollar på va dr säljs för på auktionen
 
Moët brukar generellt vara tveksam på NV-nivån (även om den är "felfri" och blir bättre med lite lagring), OK till bra på vintagenivån och riktigt bra på prestigenivån (Dom Pérignon).
Min uppfattning är att NV är medioker, Dom Perignon ej prisvärd och vintage-vinerna mycket prisvärda.
 
Nämen allvarligt, då är du mao av uppfattningen att de flesta Champagner i Dompans prisklass är mycket vassare?
Jag tycker sällan prestigechampagner är prisvärda, men så provar jag det mesta blint också. Dom Perignon har haft svårt att imponera på mig men jag har bara gjort seriösa bedömningar av 2004, 2002 och 1999. Jag tycker exempelvis att Comtes, Belle Epoque, La Grande Dame, Grande Année, Grand Siècle, NF Billecart, PH Rare alla är mer prisvärda, generellt sett.
Moets vintageviner är dock riktigt underskattade. Prova gärna en vintage mot en Dompa blint om du har möjlighet.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Oftast blint här också men jag tror ditt underlag på tre nyare årgångar är lite tunt för att dra några slutsatser. Men samtidigt, smaken är som baken... -02 DP håller jag högre än Comtes men tvärtom vad gäller -96. Även Grande Annee ligger efter. Mina Rare -02 ligger till sig så inte prövat ännu men i stort kan man säga att jag tycker som du men tvärtom ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Oftast blint här också men jag tror ditt underlag på tre nyare årgångar är lite tunt för att dra några slutsatser. Men samtidigt, smaken är som baken... -02 DP håller jag högre än Comtes men tvärtom vad gäller -96. Även Grande Annee ligger efter. Mina Rare -02 ligger till sig så inte prövat ännu men i stort kan man säga att jag tycker som du men tvärtom ;)
Bollinger Grande Annee är väl egentligen inte någon prestige! Alla prestigechampagner som räknats upp håller en ypperlig klass i bra årgångar problemet är att de tillverkas även i mediokra år med bibehållen prisnivå. Mest ¨prisvärt¨för mig är Billecart NFB (undantaget 2002) och Henriot Enchanteleurs.
 
Prova gärna en Moët vintage blint mot en bra småodlarskumpa vintage i samma prisklass... :) Om vi nu var inne på pr****rde. ;)
Det har jag gjort ett antal ggr och slutsatsen har varit att Moëts vintage är underskattad. Men håller med dig i princip om att småodlarchampagner är avgjort mer prisvärda (tills de blir kultförklarade).
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Hmm... Nån som känner till mannen ifråga? Det luktar vääääldigt fishy o_O

"Årgång 2015 är den första årgången någonsin och erhöll imponerande 98 p av 99 möjliga av en av Italiens främsta vinkritiker Luca Maroni. Sedan han började prova vin professionellt 1988 har han provat över 200.000 olika viner och betygsatt dem i en skala från 0-99. Luca Maroni ger aldrig ett vin mer än maximala 99 p. 100 p är det perfekta vinet och det kommer alltid att finnas ett vin som är bättre än det ”bästa”."
 

Wintermute

Medlem
Hmm... Nån som känner till mannen ifråga? Det luktar vääääldigt fishy o_O

"Årgång 2015 är den första årgången någonsin och erhöll imponerande 98 p av 99 möjliga av en av Italiens främsta vinkritiker Luca Maroni. Sedan han började prova vin professionellt 1988 har han provat över 200.000 olika viner och betygsatt dem i en skala från 0-99. Luca Maroni ger aldrig ett vin mer än maximala 99 p. 100 p är det perfekta vinet och det kommer alltid att finnas ett vin som är bättre än det ”bästa”."
Luca Maroni verkar ha skrivit den här boken 1991.
<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="https://books.google.it/books?id=j7ikNjBqF-8C&lpg=PA11&dq=storia%20vino%20nobile%20luca%20maroni&hl=it&pg=PA211&output=embed" width=500 height=500></iframe>
I biografin i slutet kan man läsa att han har en ekonomiexamen och efter tio år av intensivt vinprovande har han fått titeln "The Taster of Wine". Känns vederhäftigt. 200 000 viner på 30 år är ganska mycket. Ett snitt på 6500 olika om året i 30 år torde vara någon sorts rekord.
1995 fastställde han att 'Quality of a Wine equals the Pleasantness of its Taste.'
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

kayaker

Cyklist
Luca Maroni verkar ha skrivit den här boken 1991.
<iframe frameborder="0" scrolling="no" style="border:0px" src="https://books.google.it/books?id=j7ikNjBqF-8C&lpg=PA11&dq=storia%20vino%20nobile%20luca%20maroni&hl=it&pg=PA211&output=embed" width=500 height=500></iframe>
I biografin i slutet kan man läsa att han har en ekonomiexamen och efter tio år av intensivt vinprovande har han fått titeln "The Taster of Wine". Känns vederhäftigt. 200 000 viner på 30 år är ganska mycket. Ett snitt på 6500 olika om året i 30 år torde vara någon sorts rekord.
1995 fastställde han att 'Quality of a Wine equals the Pleasantness of its Taste.'
Han skriver en ny Annuario dei migliori vini italiani varje år.

 
  • Like
Reactions: Jos

Larseman

Medlem
Hmm... Nån som känner till mannen ifråga? Det luktar vääääldigt fishy o_O

"Årgång 2015 är den första årgången någonsin och erhöll imponerande 98 p av 99 möjliga av en av Italiens främsta vinkritiker Luca Maroni. Sedan han började prova vin professionellt 1988 har han provat över 200.000 olika viner och betygsatt dem i en skala från 0-99. Luca Maroni ger aldrig ett vin mer än maximala 99 p. 100 p är det perfekta vinet och det kommer alltid att finnas ett vin som är bättre än det ”bästa”."
Den här tråden innehåller en del intressanta kommentarer om Maroni :)
http://www.wineberserkers.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=88168&start=35
Kanske Italiens svar på Mikael Mölstad...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Men seriöst... 98 poäng till en ripassokopia från Apulien för 89 spänn? Men det sjukt töntiga svennebananmarknadsnamnet Gran Appasso dessutom?

Lite väl OT här, sorry. Kanske moderator ska ta fram stora häcksaxen.
 
Toppen