Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Soignerad

Medlem
Noterar att 2008 Bollinger R.D. fortfarande är 1 000 SEK billigare hos dansken än på Bolaget. Även 2015 Dom Pérignon är någon hundralapp billigare. Samt 2015 Bollinger LGA 900 SEK billigare/flaska vid köp av tre st.

Last edited:
Någon som identifierat några bra sänkta priser idag, söndagen 1 mars?

Köpte lite vit Rioja, min (ringa) erfarenhet med producentens instegsvin inspirerade inte direkt till att punga ut 4-500 för prestigerna men för en dryg tvåhunka kan det nog inte slå fel

Stilen har mer gemensamt med Chablis än med de halmgula sherrydoftande alstrena från LDH

Per Stade

Lege artis
Jo fast... om man vill ha med lådan till Bollinger RD 2008 så kostar den faktiskt mindre på SB... :p

För övrig en j*****t dyr låda! o_O

Du kanske kan sälja den på Blocket?

IMG_1592.jpeg

Botri

Medlem

Köpte lite vit Rioja, min (ringa) erfarenhet med producentens instegsvin inspirerade inte direkt till att punga ut 4-500 för prestigerna men för en dryg tvåhunka kan det nog inte slå fel

Stilen har mer gemensamt med Chablis än med de halmgula sherrydoftande alstrena från LDH
Tack för tipset, beställde några flaskor! Tyckte om instegsvinet när jag drack det förra året.

Wintermute

Medlem
Ser otroligt prisvärt ut som ett bruksvin:
Corazón VerdeBobal 2022

Munskänkarna tyckte att det var ett fynd för 100 kr.

Någon som testat detta?
Lätt, enkelt och relativt kort. Helt torrt. Superklunkbart. Inte en obehaglig smak som jag kan hitta. I den här prisklassen brukar det finnas någonting att störa sig på (parodiska fat, russin, spritighet osv), men det tycker jag nog inte att det gör här. Blir förmodligen bra i en boeuf bourguignon.

Attachments

• 20260308_175347.jpg
    20260308_175347.jpg
    49,8 KB · Visningar: 43

Bastardo

Medlem
Lätt, enkelt och relativt kort. Helt torrt. Superklunkbart. Inte en obehaglig smak som jag kan hitta. I den här prisklassen brukar det finnas någonting att störa sig på (parodiska fat, russin, spritighet osv), men det tycker jag nog inte att det gör här. Blir förmodligen bra i en boeuf bourguignon.
Jättebra, Wintermute!
”Ung, fruktig doft med inslag av blå plommon, blåbär, svartvinbär och lite örter. Medelfyllig, ung, fruktig smak med stadiga tanniner, fin syra och riktigt bra längd. PET. Ekologiskt.” 13 pinnar av Munkis och fyndmarkering.
Det är inte så ofta man kan hitta helt okej rödtjut för så här billigt. Jag köpte själv en liten låda hemkörd på hallmattan.
Klunkvänligt, lätt, rött vin som passar utmärkt att avnjuta på verandan en sommardag, tillsammans med en sallad, kyckling, pizza, pasta osv.

Systembolaget beskriver vinet så här:
”Fruktig smak med inslag av skogshallon, färska örter, blåbär, körsbär och lakrits. Serveras vid cirka 16°C till vegetariskt eller till rätter av ljust kött.”
Sockerhalt 0,5 g/100ml
Tillfälligt slut online.

Mocr

Medlem
Tips på nedsatt oloroso:

Kostade 125 innan.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tips på nedsatt oloroso:

Kostade 125 innan.
Är det någon som har koll på kvaliteten på Vintry? Verkar mest finnas på svenska marknaden. Jag var ute efter en Amontillado för att ha i drinkar, men blev lite tveksam till Vintry's när jag såg omdömena på cellartracker (klart sämre än de jag ger dåliga roséer;))

Bastardo

Medlem
Är det någon som har koll på kvaliteten på Vintry? Verkar mest finnas på svenska marknaden. Jag var ute efter en Amontillado för att ha i drinkar, men blev lite tveksam till Vintry's när jag såg omdömena på cellartracker (klart sämre än de jag ger dåliga roséer;))
Det är ingenting för oss, Patrik, tro mig. :) Den kanske duger till drinkar, men även kvalitetssherry brukar vara ganska bra prissatt hos oss, så att man behöver inte snåla på den fronten.
Om man är seriöst intresserad av sherry, så kan man med gott samvete hoppa över det märket, det kan du lita på.
Så här skriver Systembolaget:
”Vintry’s är ett starkvinsvarumärke som ägs av Altia Sweden. Produktionen sköts av Estevez.
Estevez etablerades som Jose Lena Rendon & Co. 1809. Företagets verksamhet bestod i att lagra sherry och brandy. 1894 ändrades namnet till Felix Ruiz and Ruiz. Sedan 1974 är det Estevez som driver firman och 1984 ändrades namnet till det nuvarande.”

BTW. Från 2007 12 11, men inte ens då var märket något vidare. Bakom källan ligger de här namnen:
AV HÅKAN LARSSON PROVARE MATS HANZON, HÅKAN LARSSON, NENNE WÅHLANDER
Halvstarkt utbud av helstarka viner
Utmärkt för portvinet, hyggligt för sherry och svagt för madeira. Så kan Systembolagets sortiment av starkvin sammanfattas.

REKOMMENDERAS
Vintry's Amontillado Superior 2, (betyg 2 är inte så mycket på en skala upp till 5!)
Nr 8277/V&S 88 kr
Jerez, Spanien i
Hygglig, nötig doft med ursprungskaraktär. Nästan torr smak med lite grov frukt och hygglig eftersmak.

EJ PRISVÄRDA
Vintry's Amontillado 2, (samma sak här, inget bra resultat.)
Nr 8275/V&S 83 kr
Jerez, Spanien i
Lätt, väl mogen doft med dominerande oxidtoner. Bred, nästan torr, mogen, högst generell smak.

Obs! Välj bland de här i stället:
Jag kan inte bestämma vilken, men alla duger mer än väl till det mesta där man vill ha lite kvalitet. Tänk om alla groggvirken vore så här billiga … ;)

Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Obs! Välj bland de här i stället:
Jag kan inte bestämma vilken, men alla duger mer än väl till det mesta där man vill ha lite kvalitet. Tänk om alla groggvirken vore så här billiga … ;)
Det där är bara halvflaskor. Tänk om någon man känner ser en när man hämtar ut dem. Då blir man stämplad som godtemplare resten av livet. ;)

Bastardo

Medlem
Det där är bara halvflaskor. Tänk om någon man känner ser en när man hämtar ut dem. Då blir man stämplad som godtemplare resten av livet. ;)
Den risken får du kanske ta … 😍
Jag har nästan motsatta tankar … Det känns ibland, att kanske jag går lite för ofta på bolis, men vad gör man? Jag måste ha en trevlig hobby och så kan jag råka hitta något som jag inte har sett förut.
P.S. Tänk ’åldern’ på vinerna, sherry är fortfarande undervärderad hos oss, men det ska vi egentligen inte klaga på alls. Köp Real Tesoro del Principe Amontillado.

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inte koll på Vintry's. Men eftersom Anora är importör (sammanslagningen av norska Arcus och finska Altia, som tagit över en del V&S-varumärken som Pernod Ricard gjorde sig av med) kan det möjligen vara ett gammalt V&S-varumärke som kontraktstillverkas, om Vintry's är svåra att hitta utanför Sverige? Det är José Estévez som står som producent. Jag kände inte igen det namnet, men det är tydligen en storproducent skapad genom uppköp av andra bodegor som även står bakom de mer kända varumärkena Real Tesoro, Valdespino och La Guita som inte är Sverige-unika. Så de kan uppenbarligen även göra bra sherry.

Bastardo

Medlem
Har inte koll på Vintry's. Men eftersom Anora är importör (sammanslagningen av norska Arcus och finska Altia, som tagit över en del V&S-varumärken som Pernod Ricard gjorde sig av med) kan det möjligen vara ett gammalt V&S-varumärke som kontraktstillverkas, om Vintry's är svåra att hitta utanför Sverige? Det är José Estévez som står som producent. Jag kände inte igen det namnet, men det är tydligen en storproducent skapad genom uppköp av andra bodegor som även står bakom de mer kända varumärkena Real Tesoro, Valdespino och La Guita som inte är Sverige-unika. Så de kan uppenbarligen även göra bra sherry.

Precis. Men det som jag visade exempel på var knappt ens godkända viner, och frågan gällde just Vintry’s.
Real Tesoro och Valdespino är båda erkänt sherry av god kvalitet, men inte Vintry’s.

Mocr

Medlem
Jag köpte några. Vi är alla olika. Jag har hyfsat förtroende för Anders Öhman när det gäller sherry. Dessutom så ökar mina mentala krav på tillbehören med priset på drycken. Så ibland är det bra att ha något helt kravlöst att ta fram. :) Och illa kommer det inte smaka. Dessutom brukar jag passa på att göra lite svampsoppa när jag har en öppen oloroso. Lite i soppan, lite i kocken.

isak

Medlem
Håller med helt och hållet i analysen. Oklandervärt matlagningsvin!

Toppen