Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Mocr

Medlem
Nu finns Barbadillo Alba Balbaina 2022 för bara 99 kronor per helflaska. Vinet har fått hela 17 poäng av en oerhört pålitlig källa, men kanske det är fortfarande för lite, för att det ska intressera herr- & fruskapet? En sänkning med nästan 38% borde kvalificera som deal? Jag litar mer på en person som är Master of Wine, i stället någon här på forumet.
Hur många andra viner känner ni till, som har fått så bra betyg men kostar bara 99 spänn? ;) Av riktiga vinproffs och inte betald marknadsföring, som vissa tidskrifter och webbplatser i Sverige gör.
Den där är ju intressant för det är väl både sherrydruvor (palomino) OCH sherryterroir.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nu finns Barbadillo Alba Balbaina 2022 för bara 99 kronor per helflaska. Vinet har fått hela 17 poäng av en oerhört pålitlig källa, men kanske det är fortfarande för lite, för att det ska intressera herr- & fruskapet? En sänkning med nästan 38% borde kvalificera som deal? Jag litar mer på en person som är Master of Wine, i stället någon här på forumet.
Hur många andra viner känner ni till, som har fått så bra betyg men kostar bara 99 spänn? ;) Av riktiga vinproffs och inte betald marknadsföring, som vissa tidskrifter och webbplatser i Sverige gör.
Problemet med det här vinet är att man inte vet om man gillar det innan man har testat det. Palomino har ofta låg syra och i det här fallet är det också kombinerat med låg alkohol. Gillar man den stilen är vinet nog ganska unikt och då är det lätt att sätta höga poäng. Gillar man inte stilen då spelar det ingen roll om någon annan har gett det 19 poäng - det hamnar i såsen i alla fall. Det kan helt klart vara värt att prova, men jag tror att man ska börja med en flaska. Man kan också fundera över prissänkningen: var vinet fel prissatt till att börja med, eller är det känsligt för oxidation och börjar tröttna redan nu?

Foley

Medlem
Tack! Jag testade att beställa ett par flaskor till de framtida gäster som inte uppskattar vit bourgogne (hur nu det är möjligt). Får hoppas att de kommer fram
Fick också, trots att jag missat att det var kolli-krav och beställt 4 av varje. Tack för tipset! 🙏

PJB

Medlem
Jag vet inte om du gillar riesling men du har dessa:

Van Volxem Altenberg Alte Reben Riesling GG 2020
Nu: 265
Före 1 juni: 529

Van Volxem Volz Riesling GG 2021
Nu: 235
Före 1 juni: 469
Fick idag min låda med Van Volxem Altenberg Alte Reben Riesling GG 2020. Var lite osäker på om den skulle levereras, men den dök upp till slut.
Stort tack för ett bra tips.
IMG_7158.jpeg

Bastardo

Medlem
Jag har hört från säker källa att kursen för att bli Master of Wine från och med nästa år skall ha ett avsnitt som handlar om flaskstorlekar.

Känns som ett kul vin som definitivt har fyndpotential. Blir att beställa ett par flaskor.
Upp med handen alla, som har fått webbplatsen Jancis Robinson att reagera och be om ursäkt för felet, fast det var ’ganska litet’! ;) Ändringen på Oxford Companion to Wine gjordes nästan omedelbart och på nästa version av boken kommer faktan att ändras också.
BTW. Jag undrar om det inte var vintomas, som var inne på att ganska många av flaskorna som säljs på reapris håller inte måttet och det är min erfarenhet också. Så chansen att göra fynd är max 50% skulle jag tippa.
På något sätt håller dessa viner inte måttet, oavsett. Det måste finnas någon orsak varför importören nästan halverar vinpriset för vissa buteljeringar, och som konsument är det nästan omöjligt att veta hur det är med just det vinet man köper, men det är risken man tar när man köper sådana viner.

Last edited:

Mocr

Medlem
Problemet med det här vinet är att man inte vet om man gillar det innan man har testat det. Palomino har ofta låg syra och i det här fallet är det också kombinerat med låg alkohol. Gillar man den stilen är vinet nog ganska unikt och då är det lätt att sätta höga poäng. Gillar man inte stilen då spelar det ingen roll om någon annan har gett det 19 poäng - det hamnar i såsen i alla fall. Det kan helt klart vara värt att prova, men jag tror att man ska börja med en flaska. Man kan också fundera över prissänkningen: var vinet fel prissatt till att börja med, eller är det känsligt för oxidation och börjar tröttna redan nu?
Jag tyckte att Barbadillo Alba Balbaina 2022 var ganska tamt tyvärr, så för mig blir det inga fler beställningar av den.

Mocr

Medlem
Upp med handen alla, som har fått webbplatsen Jancis Robinson att reagera och be om ursäkt för felet, fast det var ’ganska litet’! ;) Ändringen på Oxford Companion to Wine gjordes nästan omedelbart och på nästa version av boken kommer faktan att ändras också.
BTW. Jag undrar om det inte var vintomas, som var inne på att ganska många av flaskorna som säljs på reapris håller inte måttet och det är min erfarenhet också. Så chansen att göra fynd är max 50% skulle jag tippa.
På något sätt håller dessa viner inte måttet, oavsett. Det måste finnas någon orsak varför importören nästan halverar vinpriset för vissa buteljeringar, och som konsument är det nästan omöjligt att veta hur det är med just det vinet man köper, men det är risken man tar när man köper sådana viner.
Javisst, en del kan vara nedsatt av en orsak, men några direkta nitar jag jag aldrig gått på faktiskt. När man botaniserar bland sänkningarna får man prova vin som man aldrig skulle ha köpt, och jag har gjort många, många fynd.

Ett exempel är för 10 år sedan då Les Lauzeraies Tavel 2014 såldes ut för 39 kr flaskan.
En gång sålde Carolina Gynning ut sin version av Jacquinot & Fils för 166 kr flaskan.

När det gäller öl så är det ganska ofta så att den öl som sätts ner närmar sig bäst före-datum, men inte heller med öl har jag gått på några nitar.

Bastardo

Medlem
Jag tyckte att Barbadillo Alba Balbaina 2022 var ganska tamt tyvärr, så för mig blir det inga fler beställningar av den.
Kan vara så, att den tål inte lagring så bra, eller bara att man inte gillar smaken. Jag beställde två flaskor, för att prova vinet. Det vore ett mirakel om vinet skulle vara värd 17p, som motsvarar matematiskt 92,5 poäng.
De reaviner som jag har köpt genom åren, har inte varit så fyndmässiga heller, men det har varit kul att prova dem ändå. Oftast får man det som man betalar för.

Foley

Medlem
På tal om Philipson har de nu deras sedvanliga deal på 6 flaskor Charles Heidsieck NV + champagneglas inför midsommar. Jag slog till

Öppnade lådan nu och blev glad av att se att champagnen var laid in cellar 2020, vilket borde innebära 2019 bas? Samt att deg år var 2025, så champagnen måste ha fått mellan 48-60 månader på jästen, som jag tror är längre än på ett par tidigare släpp av NV?

JonasBo

Medlem
Öppnade lådan nu och blev glad av att se att champagnen var laid in cellar 2020, vilket borde innebära 2019 bas? Samt att deg år var 2025, så champagnen måste ha fått mellan 48-60 månader på jästen, som jag tror är längre än på ett par tidigare släpp av NV?
För kanske 5-6 år sedan låg det på jästen i 7 år.
Ch drack jag förra helgen och tycker den är bra. Och hos dansken ett bra pris

Mocr

Medlem
Toppen