Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dela en pava april 2026

Hardolph

Medlem
Jag har inte hört ett jota om min beställning. Men å andra sidan så bor jag ute i provinserna så det faller sig nog naturligt så.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Blev 2022 här också. Slängde in en annan Montlouis-sur-Loire (210 meter bort) som referens:
Les Hauts de Husseau Domaine de la Taille aux Loups.jpg

2020 François Chidaine Montlouis-sur-Loire Les Tuffeaux: doft av aprikos, honung, skiffer, snäckskal och lite alkohol. I smaken finns saffran, pomerans, snäckskal, aprikos och ylle. Det är fett, rejält fylligt och lite eldigt. Klassat som "tendre" så det är ganska sött (14 g/L).
2022 Domaine de la Taille aux Loups Montlouis-sur-Loire Les Hauts de Husseau: I doften finns aprikos, honung, pomerans och framförallt massor av halm. Smak av halm, honung, citron, snäckskal och pomerans. Ungt och torrt med massiv syra och snygg frukt.
Det finns stora likheter mellan vinerna, men Les Tuffeaux är sötare, mer moget och mer förföriskt. Jag sätter 92 på Les Tuffeaux och 90p på månadens vin.

Jonas Sand

Medlem
Hämtat ut min. -22.
Personligen är jag nöjd med att det är en 22:a. Läst gott om Loire i årgång 2022.
Ett litet sidospår, jag har fått för mig att Loire inte är så ”årgångskänsligt” som tex Bourgogne och Bordeaux kanske kan anses vara? Ligger det något i det tror ni?

Per Stade

Lege artis
Hustrun och jag dricker mest vitt från Bourgogne. Ibland har vi väl också varit inne och letat bland viner från Loire men vi är inte så hemma på Chinon Blanc. Det var spännande att stifta en ny bekantskap.
Utvecklad doft av gröna syrliga äpplen och peppar dock utan den stalliga doften som vitpeppar har.
Fräsch smak med distinkt syra som vi gillar. Snygg fatton som ger vinet fyllighet och kropp. Ett kvalitetsvin, som vi gärna dricker igen.
IMG_2713.jpeg

2022 Domaine de la Taille aux Loups Montlouis-sur-Loire Les Hauts de Husseau

Toppen