Omar Khayyam
Medlem
Kul initiativ! Dracks över två dagar, primärt till grillad lax med kokt potatis på en bädd av snabb-rimmad färsk vitkål och tunt skivad fänkål med en sås på jalapeno, morot, vitlök, en knivsudd Trinidad Scorpion Moruga Yellow, creme fraîche och en försvarlig del av månadens vin i brist på annat, samt en liten skvätt pressad citron.
Jämförelseobjekt var 2022 Bisci Verdicchio di Matelica Vigneto Fogliano. Ett helt annat vin dag ett och dag två - dag ett var det litet väl enkelt - klassisk ung klorofyllig verdicchio med knivskarp syra, medan dag två hade vinet utvecklats, smakerna fördjupats och en rundhet som binder ihop gräsigheten och all citrus och ger vinet litet kropp hade infunnit sig. 92 poäng
Domaine de la Taille aux Loups 2022 Les Hauts de Husseau: Dofta av gula äpplen, grillad citron. På tungan litet mer av bokna äpplen, övermogna gula plommon. Prövade i olika temperaturer och direkt från kylen kommer den skarpa syran fram, men då blir det också mer av monoton äppeljuice, äppelskrutt och beska i gommen. Vid ca 12-13 grader har vinet en mjuk, ganska fyllig, komplex och generös framtoning men känns kanske aningen kort i slutet och varmfruktig för att klara många år till i källaren. Bättre dag ett än dag två. Blint hade jag nog gissat på en bättre Stellenbosch. Trevligt och överlag välgjort vin som jag absolut skulle kunna tänka mig att dricka igen. 90 poäng
Domaine de la Taille aux Loups 2022 Les Hauts de Husseau: Dofta av gula äpplen, grillad citron. På tungan litet mer av bokna äpplen, övermogna gula plommon. Prövade i olika temperaturer och direkt från kylen kommer den skarpa syran fram, men då blir det också mer av monoton äppeljuice, äppelskrutt och beska i gommen. Vid ca 12-13 grader har vinet en mjuk, ganska fyllig, komplex och generös framtoning men känns kanske aningen kort i slutet och varmfruktig för att klara många år till i källaren. Bättre dag ett än dag två. Blint hade jag nog gissat på en bättre Stellenbosch. Trevligt och överlag välgjort vin som jag absolut skulle kunna tänka mig att dricka igen. 90 poäng