Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dela en pava april 2026

Kul initiativ! Dracks över två dagar, primärt till grillad lax med kokt potatis på en bädd av snabb-rimmad färsk vitkål och tunt skivad fänkål med en sås på jalapeno, morot, vitlök, en knivsudd Trinidad Scorpion Moruga Yellow, creme fraîche och en försvarlig del av månadens vin i brist på annat, samt en liten skvätt pressad citron.

Jämförelseobjekt var 2022 Bisci Verdicchio di Matelica Vigneto Fogliano. Ett helt annat vin dag ett och dag två - dag ett var det litet väl enkelt - klassisk ung klorofyllig verdicchio med knivskarp syra, medan dag två hade vinet utvecklats, smakerna fördjupats och en rundhet som binder ihop gräsigheten och all citrus och ger vinet litet kropp hade infunnit sig. 92 poäng

Domaine de la Taille aux Loups 2022 Les Hauts de Husseau: Dofta av gula äpplen, grillad citron. På tungan litet mer av bokna äpplen, övermogna gula plommon. Prövade i olika temperaturer och direkt från kylen kommer den skarpa syran fram, men då blir det också mer av monoton äppeljuice, äppelskrutt och beska i gommen. Vid ca 12-13 grader har vinet en mjuk, ganska fyllig, komplex och generös framtoning men känns kanske aningen kort i slutet och varmfruktig för att klara många år till i källaren. Bättre dag ett än dag två. Blint hade jag nog gissat på en bättre Stellenbosch. Trevligt och överlag välgjort vin som jag absolut skulle kunna tänka mig att dricka igen. 90 poäng

Trådskapare
Vera Wind

Vera Wind

In vini veritas?
Förmodligen efter jäst i flaskan. Ljudligt PLOPP när jag drog ur korken och smakade stickigt och som surt gammalt blomvatten.

pinoten

Medlem

Så, nu är det provat och omprovat. I näsan dyker det upp citrus, äpple och honung/vax. I munnen så dyker det initalt upp mycket citron som övergår i grönt äpple för att slutligen övergå i honung och bivax. Bra mineralitet och syra. Medellång finish. Dracks första gången till en Normandisk inspirerad fiskrätt med lax pocherad i äpplecider vilken sedan reducerades med grädde och en skvätt citron. Passade som handen i handsken. Hade jag inte platsbrist så skulle jag köpa hem några till :)

MartinBz

Medlem
Doften var ganska stor och fet, med inslag av vax, honung och citron. Det fanns toner av äpplen och kanske gråpäron, tyckte jag. Smaken var mindre "fet" och drog mer åt citrus och syrliga äpplen. Bra syra och kändes ungt. Väldigt gott, trots att det inte alls var i samma stil som de chenin blanc från Sydafrika som jag är mer van vid att dricka.

Jonas Sand

Medlem
Doften lovar gott. Bivax, tropiska frukter och honung. I munnen är det ganska mjuk citruston, lite ananas och äpple. Bra syra men en lite besvärlig skalbeska mot slutet. Initiala munkänslan är bra men den känns lite ”tunn” innan eftersmaken tar för sig.
Jag tycker dag två ev är något bättre men ingen stor skillnad. 89-90p för mig. Kan absolut tänka mig att köpa någon flaska till.

Päron, en snäll citruston, eken tycker jag är ganska framträdande till en början men integreras allt mer under första kvällen. Jag drack det här under 4 dagar och tycker att det blir bättre för varje dag. Frukten blir fylligare, eken försvinner mer och mer och syran sitter fint. Första kvällen känns det nästan lite vattnigt och underleverar. Mot dag 3-4 är det absolut ett vin jag vill dricka igen men kanske sitta på det ett år eller två. Startade på 88 slutade på 91.

Dags för mig att lämna några tankar.
Doften är lite diskret direkt efter upphällning, även om den tilltar efterhand som vinet får tillbringa tid i glasen och tempen stiger. Vi noterar gul-gröna äpplen, en liten citrus ton, några gula stenfrukter, lite bivax och en tydlig ton av våta berghällar.

I gommen har det en bra syra. Gröna äpplen, grapefrukt, något gult plommon och tydlig krita. I eftersmaken lite peppar, aningens honung och mera äpplen och grapefrukt. För att vara riktigt nöjd hade jag önskat mig lite mer tryck i smakerna.
Betyg 4-

Så roligt att den här tråden återuppstått.
Barolonissen hade du ett vitt vin från Etna för maj, så hänger jag gärna på

Dags för mig att lämna några tankar.
Doften är lite diskret direkt efter upphällning, även om den tilltar efterhand som vinet får tillbringa tid i glasen och tempen stiger. Vi noterar gul-gröna äpplen, en liten citrus ton, några gula stenfrukter, lite bivax och en tydlig ton av våta berghällar.

I gommen har det en bra syra. Gröna äpplen, grapefrukt, något gult plommon och tydlig krita. I eftersmaken lite peppar, aningens honung och mera äpplen och grapefrukt. För att vara riktigt nöjd hade jag önskat mig lite mer tryck i smakerna.
Betyg 4-

Så roligt att den här tråden återuppstått.
Barolonissen hade du ett vitt vin från Etna för maj, så hänger jag gärna på
La upp ny tråd för maj här. Lika bra så finns det tid att hinna beställa.

April har passerat, så jag är sen på bollen. Och @Vera Wind , försökte du få tag i en ny pava? Känns ju egentligen sådär att redovisa intrycken om initiativtagaren missade tåget.

Lite försiktig på näsan men det man får är angenämt. En honungston, trevlig frukt – inte jättedistinkt, men mogna äpplen är där definitivt – och i munnen kanske också något svagt jästigt? Syran påtaglig, men tillräckligt integrerad. Viss sälta. Relativt fräscht på det hela taget, i alla fall om om temperaturen hålls någorlunda låg. Slinker ner ganska lätt, detta.

katho27

Medlem
Också lite sen på bollen, men likväl. Dracks för någon dag sedan utan noter, mer retroaktiva intryck.

Mycket päron i doften är det. I munnen lite mer tunt, kort och enkelt än jag hoppats. Initialt känns det ungt, men är ändå bättre PnP än med luft. Har druckit Remus från Tailles aux Loups tidigare som jag minns som ett vin några pinnar högre. Flera viner från Huet och Chidaine har spelat i en annan klart högre liga. Inte dåligt men underwhelming jmf med förhoppningar, kanske 89 PnP, 88 med luft. (

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
1 maj med månadens pava.
Doft av citronte med massa honung samt burkananas och vaxljus. Liten aning lovikavante Smaken kommer först lite gulfruktigt, sen lite fetare och kryddig ton (curry???)som klingar bort i grillad citron och limoncello. Eftersmaken sitter i ett tag.
Ett smarrigt vin skulle jag säga! Dricker gärna igen om jag blir bjuden men kanske inte något jag springer iväg och köper fler av direkt. Når upp till 88p nånstans.

Kul att denna aktivitet är igång igen. Får en att hitta nytt och komma bort från sina vanliga gängor.

Toppen