Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det har ju blivit den del bubbel genom åren, men den absolut största upplevelsen var när jag provade Bollinger VVF 1996 första gången första gången. Vi var ett gäng som körde en provning, alla tog med sig den bästa flaskan vi hade hemma. Laguppställningen var:

Krug Clos de Mesnil 1979 och 1985, Bollinger VVF (Vielles Vignes Français) 1992 och 1996 samt ett par viner till som jag fan inte kommer ihåg nu!

Clos de Mesnil var helt fantastiska med massor av cocos och söt choklad som sig bör, härligt mogna och bara underbara. Tyvärr så tappade -79 efter en timme, men någonting annat var väl egentligen inte att vänta!

Vinnaren var dock utan tvekan VVF -96. Väldigt ung vid tillfället, men så otroligt komplicerad och djup trots den unga och hårda syran. En lång och odödlig smak, ett vin jag önskar att alla får dricka någon gång!

//Krug
 

Roda

Medlem
Själv har jag inte så stor erfarenhet av just champagne, men det har slunkit ner en eller annan under åren!

Jag minns när Bollinger släppte Grand Anée 1996, och att de var så jävla goda just när de kom! Vi hittade dem på Hotel Diplomat för 795 kronor flaskan och vi var där en gång i veckan och drack! Jag måste nog säga den! :D
 

Krug88

Medlem
Provningen

Den sista flaskan som var med bland Clos du Mesnil och VVF var en stendöd Bollinger 64(minns inte om det var RD).
Själv tycker jag att VVF 96 var överlägsen hela vägen fram till de sista 30 minuterna då CdM 85 hade öppnat sig och drog förbi.
HELT SJUKT vilket vin!!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Japp, det var konungariket Sveriges absolut mest döda Bolly RD 1969 någonsin.

Kudos till namnvalet!
 

Krug88

Medlem
96or

Märkligt, drack Launois 96 igår. Totalt stendöd, doftade Whisky och oxidation, 64an var 10 gånger fräschare. Det är ju ändå en BdB från Le Mesnil och från ett superår. Är vinmakaren dum i huvudet eller har jag bara otur?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Du är dum i huvet.










Men å andra sidan kan du ha haft otur också!


Haha! Post nummer 100, Och jag fick in en förolämpning!
 

Dejzan

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Krug -88 står i särklass, på delad andra plats med en massa andra champagner Veuve -62
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Underbara, underbara Krug -88

Vilken härlig champagne!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Krug skrev:
Underbara, underbara Krug -88

Vilken härlig champagne!

Skriver under på den som en av mina favoriter.

Den bästa champagne jag köpt på Bolaget är det i a f.
 

Krug88

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Köpte Bollinger 99 på magnum igår, kan nog bli nåt om några år...
 

Krug88

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Tro de bästa skumpor jag provat är i obestämd ordning är:

Henriot 59 på magnum, kom direkt från huset och var helt sjuk.
Cristal 64, på flaska och normaldegorgead.
Clos du Mesnil 85, provat 3 gånger och blåser huvudet av mig varje gång. Har bara en kvar nu, hjälp...
Bollinger VVF 96, gudomligt kraftfull, lite sluten sist den provades i våras.
Salon 76 på magnum, hittade den på restaurang "Le Mesnil" ned för backen från Salon. Tog med den till Stockholm och drack den på 3 pers till en skön 5 rätters middag på en av Stockholms bättre italienare (blev Richebourg 78 DRC till köttet).
Krug 88 måste nog med här, svårt att inte gå igång på den även om den är lite bråkig just nu. Ser fram emot dagen då mina magnum är redo att förtäras!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Diebolt Vallois 1953, i källaren med familjen Diebolt dom öppnade 4 flaskor innan dom var nöjda, vilken jag också var!! fullständigt Magic. Innan så provades Prestige 1989, Magic+ förmodligen det bästa jag druckit den mest komplexa och djupa Champagne jag provat

Diamant Bleu 1964, lite matt flaska men med en enastånde aprikoslik smak

Moet 1964,magnum,doftade som ett kafferosteri, oändlig smak, lite ung!!!

Cristal 1990 Rose, den bästa Rose jag nånsin druckit. PERFEKT (DP 88 och William Deutz 96 "is close")

Comtes de Champagne 1976 "sex in a bottle"

Bollinger 1945, provat från "pint size" om man gillar kaffe så älskar man detta

Selosse 1986, Selosse har gjort många njutbara champagner... och 86 är det bästa

Krug 1988 wow,när det gäller att imponera står Krug utan konkurrens

Pol Roger, 1988 P.R, underbar allt är perfekt, Magic

Henriot, Enchanteleurs 1988, perfection, fullständigt underbar, bara att njuta

1996, vilken årgång!! (Dom Perignon, Salon, Selosse, Krug, Comtes de Champagne, Winston, Bollinger, Cristal, Jacquesson Vauzelle Terme, Fleur de Passion, Pierre Peters, Charlemagne)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Det har ju varit lite stiltje på sista tiden i konsumtionssvängen, men jag kom just att tänka på Winston 1985 på magnum. Fy djävulen vad god den var... och när jag tänger på att jag köpte dem för 1500 spänn styck så blir det ju bara bättre.... Underbart! Eller Clos de Mesnil 1979. Mumma!

Det finns ju så jäkla mycket minnen därute, tänk om man kunde komma ihåg allt man druckit!
 

anders

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Krug skrev:
... tänk om man kunde komma ihåg allt man druckit!

Nja, risken är att om man har ett så pass bra minne att man kommer ihåg allt man druckit så kommer man också ihåg hur mycket pengar som har runnit ut i pissoaren. Det är något jag helst slipper. Tänk bara om regeringen där hemma hade sett den slippen, det hade blivit utegångsförbud direkt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

anders skrev:
Nja, risken är att om man har ett så pass bra minne att man kommer ihåg allt man druckit så kommer man också ihåg hur mycket pengar som har runnit ut i pissoaren. Det är något jag helst slipper. Tänk bara om regeringen där hemma hade sett den slippen, det hade blivit utegångsförbud direkt.

Pengar som är brända är inte pengar längre, bara glädje och livskvalité!
 

anders

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Krug skrev:
Pengar som är brända är inte pengar längre, bara glädje och livskvalité!

För att understryka hur rätt du har delar jag med mig en bild som onekligen värmer min frusna själ. En bild att längta bort till...

vqmae0.jpg


Jag och två andra hyggligt intresserade champagnedrickare delade på dessa en kväll strax innan årsskiftet. Det är 88:eek:r allihop.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Det där är en i sanning vacker bild! Även om jag personligen aldrig har fått grepp på Louise, något som kan bero på att jag inte druckit nog med årgångar! Vilken VVF är det?
 

anders

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Krug skrev:
Vilken VVF är det?

Det var Bollingers VVF. ;D


Ok, jag antar att du menar årgången vilken var 1988. Jag klottrade dit det under bilden vilket kanske inte var så lyckat. När man tittar på bilden så får man tårar i ögonen och då är det inte lätt att läsa eventuell text som kommer efteråt.

Vad gäller Louise så får jag säga att vi var rörande överens om att det var det bästa vinet till den creme ninon som vankades som en av punkterna under kvällen. Annars var vi lika rörande överens om att VVF var bäst för kvällen och att Louise åkte i baksätet. Det som dessutom var trevligt var att jag hittade det gamla kvittot från bolaget på VVF och konstaterade att pavan betingade 1260 pix när det begav sig. I vanlig ordning så frågar man sig varför man inte köpte fler. Svaret i just det här fallet är dock ganska enkelt. Som nybakad student får man vara glad att man ens kunde ta sig råd att köpa en.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Du har helt rätt! Jag missade det totalt. Fan va gott med 88 VVF, och Krug, och GA, och (tror jag) Louise!

Smaskigt! Skriv gärna recensioner!
 

anders

Medlem
SV: Den bästa champagnen ni druckit! Lista favoriterna!

Jag tänker nu prova ett nytt djärvt grepp för att beskriva vinerna. (Jag tycker att den vanliga vinvokabulären är rätt trist...)

Kvällens viner bestod av fyra vackra kvinnor. Det första att notera var att Louise är en åttapoängare. Detta är normalt sett ett mycket bra betyg och skulle generera mycket uppmärksamhet från männen i församlingen. Tyvärr hade Louise nu sällskap av tre stycken tiopoängare vilket gjorde att konkurrensen blev för svår. Det kändes som att make-up:en inte var helt perfekt lagd utan spretade lite. I vanliga fall hade ingen märkt det men nu...
Krug är en elegant kvinna med fina kurvor åt det slankare hållet och ungefär en C-kupa. Håret är blonderat det vill säga att skenet är ljust men kikar man närmare så märker man de mörka undertonerna. Bollinger GA är en lite fylligare kvinna med en C-kupa. Mellanbrunt hår med ljusbruna slingor och fylliga läppar målade i en ganska ljust röd nyans. Bollinger VVF är då sluligen ytterligare något fylligare med en D-kupa. Mellanbrunt hår och läpparna målade i en intensivt röd nyans.
Alla fyra kysste fantastiskt bra.

Det är en smakfråga vilken kvinna man tar men jag föreslår gruppsex!
 
Toppen