Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den lilla tråden on Saké, Sakke o Nihonshu

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kärt barn har många namn.
betyder på japanska "alkoholhaltig dryck". Tecknet uttalas ibland SAKE och ibland SHU.
日本 uttalas NIHON och betyder Japan.
日本酒 Nihonshu = japansk alkoholhaltig dryck. Därför som många på engelska nej nej I will play with också säger "Japanese sake".

Det som spelar in på kvaliteten på en sakke, är vattentypen, risets kvalitet, valet av koji och jäst samt självklart kuramästarens skicklighet. Sakke håller normalt inte ssk länge från buteljering, normalt ca ett år. Oftast ca en månad efter plopp.

Sedan delas saknar in i typer, och det finns massor olika beroende på poleringsgrad av riskornen och tillverkningsmetoder.

Alla sakkar av någon av typerna NAMA、、är extra känsliga, eftersom de fortfarande lever. De förvaras alltid i kylskåp och kan byta personlighet på bara någon timma efter plopp. (Sällan till det sämre.) Dessa är obra att ta med ombord på flyg: det har hänt att de exploderat. Vanligare är dock att väskan blir stående utomhus under transit och att hög värme (tex Dubai) förstör allt det goda.

Sedan spelar det roll med poleringen av riskornen. 1% betyder att riset som sakken jästs av bara har kvar 1% av sin ursprungliga volym.
75% är gränsen för JUNMAISHU
50% är gränsen DAI GINJO
Ibland tillsätts sprit i produktionen för att åstadkomma ett lättare (!) och mer elegant vin.

Man kan tävla i sakkeprovning, mer om det en annan gång!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår förlustade jag mig sammab med ett gäng tyska CEOer som ställt ut på BioJapan 2022 i Yokohama.

De ville absolut prova så många bra sorters sakke som bara var möjligt. Vi ställde därför kosan mot Brian Hutton's underbara krypin och standing bar: Craft Sake Shoten.

PXL_20221014_102925543.jpg

Först ut en amerikansk sakke DEN som var helt ok. Rent av bra. Men priset i Japan är direkt avskräckande: $300 för en plutteflaska... Nej tack!

Sedan två mycket speciella sakkar av Tsuchida som drar åt naturvin med funk, smuts och skit i både nos och gom. Rent av tunga kreationer med enbart 90% poleringsgrad. Borde fungera riktigt bra till grillat wagyu. Beskrivs i Japan som Umamibomber och det är bara skriva under på den beskrivningen.

Tillåts jäsa på de mikroorganismer som råkar virvla runt i luften.

Den med 24 på var vit som mjölk och mer spännande än fantastisk.
Den med 15 på var förmodligen kvällens svåraste att tycka om utan mat. Matsakkar, inte smuttsakkar...

Den med röd sol, JUZO, var riktigt trevlig och en av kvällens bästa risjuicer. Välskapt med elegant kropp och välavvägda toner av ris, bananester och "Mums".

七田、Shichida med gul etikett var lätt kvällens bästa sakke. Älskar det mesta de gör och denna var en fullträff med kraft, utmejslade detaljer som ett mästerverk av Michelangelo och infernaliskt god. Denna 1.8 liters flaska öppnades av mig och vi avslutade den dessutom under kvällen.
PXL_20221014_113831538.jpg

PXL_20221014_114000833.NIGHT.jpg
PXL_20221014_114133257.NIGHT.jpg

PXL_20221014_115752512.jpg

Priset för årets fulaste etikett går till MACHO. Etiketten till trots, är detta ett riktigt bra risvin. Enligt legenden produceras denna sakke av en kvinnlig kuramästare som råkar vara exceptionellt stark vid dryckljom.

PXL_20221014_120325753.jpg
PXL_20221014_131251288.jpg
PXL_20221014_150839541.jpg

Sist, men inte minst, min största överraskning. 2002 Fudoh (utan rörelse). En 20 år gammal KOSHU、古酒、(tecken för gammal och sake). Ännu en fantastisk umamibomb som drar åt Oloroso utan nötter och utan bränt hår. En liten syra piggar upp. Detta är djupt, rikt, brett och långt. Trodde det aldrig skulle ske, men jag köpte med mig en flaska hem av detta elixir! 700 flaskor skapades, de tog slut omedelbart efter release.
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
Är inte så insatt i dessa risviner mer än att ha prövat någon gång. Men på öl i whiskey ute på nackastrand 2018 så träffade jag "Sak'eÅke" och prövade igenom säkert 20st. När jag endå hade branschbiljett men har inga klara minnen utav hur något smakade riktigt då.

Men tidigare i veckan var jag på middag på relativt nyöppnade Dashi på rådmansgatan. Wow vilka skillnader det är på denna dryck, och i ihop med maten. Så blev det bara fullträffar. Min personliga favorit blev
van gaihen 2018 som var lagrade på gamla bourgogne fat. Och roligt att man fick pröva en sötare variant den sista bilden där jäsning avbrutits så att inte allt socker blev uppäten utav alkoholen.
20221013_175819.jpg
20221013_181512.jpg
20221013_183748.jpg
20221013_183800.jpg
20221013_185151.jpg
20221013_192653.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är inte så insatt i dessa risviner mer än att ha prövat någon gång. Men på öl i whiskey ute på nackastrand 2018 så träffade jag "Sak'eÅke" och prövade igenom säkert 20st. När jag endå hade branschbiljett men har inga klara minnen utav hur något smakade riktigt då.

Men tidigare i veckan var jag på middag på relativt nyöppnade Dashi på rådmansgatan. Wow vilka skillnader det är på denna dryck, och i ihop med maten. Så blev det bara fullträffar. Min personliga favorit blev
van gaihen 2018 som var lagrade på gamla bourgogne fat. Och roligt att man fick pröva en sötare variant den sista bilden där jäsning avbrutits så att inte allt socker blev uppäten utav alkoholen.
Visa bifogad bild 27297Visa bifogad bild 27298Visa bifogad bild 27299Visa bifogad bild 27300Visa bifogad bild 27301Visa bifogad bild 27302
Måste ha varit en fantastisk afton!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår provade jag för första gången en 50-årig sakke!
65986530-0A66-4D07-93B8-584619EB4180.jpeg


Denna släpptes enbart i miniatyrflaskor och håller sedan flera år efter de öppnats. Under plupp i rumstemperatur. Ungefär som Madeira. Dessa dricker också bäst vid rumstemp.

Råkade nämligen på turen att träffa på en sakkesommelier med egen bar och fäbless för både Nama (min favoritstil) och lagrad sakke (har jag tidigare inte haft mycket till övers för).

F0F0ABBC-243D-44DE-B69F-8F9303312091.jpeg


Efter mycket uträkning kom ägaren fram till att ett miniglas av denna elixir skulle gå loss på motsvarande 240 kr.
- Tveklöst! tänkte hjärnan.
- Ja tack, Onegaishimasu! kvad jag.
Visade sig sedan att det finns en bar i Shinbashi (centrala Tokyo) som enbart serverar lagrade sakkar. Ägaren erbjöd sig att personligen introducera mig där. Alla ägarens åldrade sakkar var tydligen inköpta via den butiken/baren. @Patrik Sellin Nästa vända?


D17F0E5D-9E5B-4CC4-9244-91953BB590F0.jpeg

50-årig Daruma Masamune, 94p
Färgen går mot en briljant, ljusare sherry.
Doften minner mycket om shokoshu (en kinesisk dryck) med bränt socker som huvudnummer. Denna har dock också en skopa gödsel samt ett vackert menageri av tobak, välgräddat bröd och milda örter.
I munnen är detta väldigt gott. Riklig smakpalett som även ger sig på gödslet väldigt fint. Lite ihålig mid-palet som är mycket lik shokoshu, men lång och extremt komplex. En liten uppiggande syra fanns där också.
Hade gärna druckit mer!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Wow! Dit borde man gå nästa gång i Sverige!
Ser betagande ut.
Hoppas maten var minst lika god som bilderna vill förtälja.

!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna spännande och verkligen magiskt goda sakke är en lagrad sakke.
På etiketten: En japanskt stiliserad ko.
Man har tagit och blandat tre årgångar av Kossans år, det går 12 år mellan de olika djuren i den kineiska gamla kalendern, vilket betyder att detta är mer som en Tawny Port.: en blandning av flera olika årgångar.
Ursprung: Gifu prefektur

PXL_20221015_143034904.PORTRAIT.jpg


Gnistrande klar bärnstensfärg.
Livlig doft av färska frukter, potpurri, en gnutta caramel och helt enkelt både betagande och stor.
I munnen är detta rävligt gott!
Faktiskt så fanatiskt gott att jag måste köpa mig en flaska.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Denna spännande och verkligen magiskt goda sakke är en lagrad sakke.
På etiketten: En japanskt stiliserad ko.
Man har tagit och blandat tre årgångar av Kossans år, det går 12 år mellan de olika djuren i den kineiska gamla kalendern, vilket betyder att detta är mer som en Tawny Port.: en blandning av flera olika årgångar.
Ursprung: Gifu prefektur

Visa bifogad bild 27326

Gnistrande klar bärnstensfärg.
Livlig doft av färska frukter, potpurri, en gnutta caramel och helt enkelt både betagande och stor.
I munnen är detta rävligt gott!
Faktiskt så fanatiskt gott att jag måste köpa mig en flaska.
Av ren nyfikenhet, vad kostar en sådan flaska?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Av ren nyfikenhet, vad kostar en sådan flaska?
Har hittat en leverantör på Rakuten som säljer dem i småflaskor (720ml) för ca 300 pix. Men, jag föredrar 1,8 liters traditionella flaskor. För det är en mäktig känsla att hälla ur dem. Dessutom är standardpriset för de större flaskorna just under dubbla priset för de små…

Det här är så bra att även 700 kr hade känts som ett fynd :)
Väldigt nära 100 poäng!

Klår lätt allt jag tidigare druckit som producerats i Japan:
Vin, wirre, bärs, shochu, yuzushu, gin, shokoshu och sakke…
 
Last edited:

zippan

Medlem
Jag har druckit god Sake, jag gillar sake de gånger jag druckit det, men jag kan ingenting.
Vad köper jag på systembolaget @StefanAkiko som är bra?

 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har druckit god Sake, jag gillar sake de gånger jag druckit det, men jag kan ingenting.
Vad köper jag på systembolaget @StefanAkiko som är bra?

Ursäkta långsam återkoppling. Tack för ditt tålamod.

Det är omöjligt svara på då jag inte druckit något av det som finns där. Men några tumregler (möjligen något mer nyanserat än Munskänkarnas Vitt till fisk och rött till kött):
  • Undvik Gekkeikan made in California!
  • Undvik koshu, 古酒, lagrad sakke. (Ej att förväxla med druvan koshu: 甲州)
  • Använd kyld junmaishu till mat.
  • Använd kyld junmai ginjo och junmai daiginjo till samtal.
  • Undvik alla former av fatlagrad sakke, och sakkar producerade av "spännande" jäst- eller rissorter.
Oavsett: njut av allt det du tycker är gott!

Viktigast: nästa gång du är i Tokyo skall vi undersöka så mycket som möjligt ( ͡° ͜ʖ ͡°)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi åt lunch på en japansk restaurang (https://www.restaurantetakumi.com/) i Malaga idag. Riktigt bra mat, vågade mig tyvärr inte på någon saké så det blev champagne (vilket satt som en smäck)

Tog en bild på vilka saké de erbjuder. @StefanAkiko - är detta ett bra urval av sakke (saké?)? Vad skall man välja om man går dit en gång till :)

Visa bifogad bild 28507

Visa bifogad bild 28508Visa bifogad bild 28509Visa bifogad bild 28510Visa bifogad bild 28511Visa bifogad bild 28512Visa bifogad bild 28513
Tack för ditt tålamod med min långsamma återkoppling.
Gissar att sakkarnas umami hade gått ändå lite bättre tillsammans med rätternas umami.
Har inte koll på vilken valuta det handlar om, men käns lite uppskrämt rent prismässigt.

Rekommenderar experimenterande framför mina gissningar.

Varje år är ett nytt år. Vår favoritsakke från i fjol kan bomba i år, och hade vi lagrat fjolårets mest undebara sakke hade den bombat i år… Har inte alls koll på sakke som på vin. Tror det är omöjligt. Man dricker ett glas här och ett glas där. Det man gillar tar man gärna ett glas till av. Sist jag fick i mig en riktigt underbar sakke, köpte jag omedelbart hem fem flaskor: två 1,8 liters och tre 75: or

Som ledning kan jag nämna att av tio sakkar är sju stycken riktigt bra med maten, en gifter sig med dunder och brak, en bombar och en är fasen inte ens god i min gom…

Jag tycker vi planerar in en visit på やんも i 表参道、(Yanmo i Omotesando). Centrala Tokyo. Dessutom bara ett stenkast från magiska franska restaurangen La Rochelle. Deras sakkelista innehåller sällan mer än 12 sakkar, men jag har endast undantagsvis fått in sakke som varit annat än magisk. De är verkligen duktiga på att välja ut Crème de la Crème. Rekommenderas å det varmaste.

Fö hoppas jag att ni inte försökte tugga i er wasabiroten 😋 men övriga rätter ser helt underbara ut!
 
Last edited:

zippan

Medlem
Ursäkta långsam återkoppling. Tack för ditt tålamod.

Det är omöjligt svara på då jag inte druckit något av det som finns där. Men några tumregler (möjligen något mer nyanserat än Munskänkarnas Vitt till fisk och rött till kött):
  • Undvik Gekkeikan made in California!
  • Undvik koshu, 古酒, lagrad sakke. (Ej att förväxla med druvan koshu: 甲州)
  • Använd kyld junmaishu till mat.
  • Använd kyld junmai ginjo och junmai daiginjo till samtal.
  • Undvik alla former av fatlagrad sakke, och sakkar producerade av "spännande" jäst- eller rissorter.
Oavsett: njut av allt det du tycker är gott!

Viktigast: nästa gång du är i Tokyo skall vi undersöka så mycket som möjligt ( ͡° ͜ʖ ͡°)
När jag väl besöker Tokyo så kommer ett PM att ligga i din inkorg.
Tack!
 

hooods

Medlem
Verkar ju lurigt att beställa från bolis bs om hållbarheten bara är ca ett år? Har ju ingen aning om hur länge flaskorna legat.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Verkar ju lurigt att beställa från bolis bs om hållbarheten bara är ca ett år? Har ju ingen aning om hur länge flaskorna legat.
De håller hur länge som helst (inom rimlighetens gränser) men mognar snabbt åt getost-hållet. Sedan finns det specialare som inte bara tål lång lagring, utan bara blir bättre. Dessa är dock försvinnande få. Alla de 'fynd' av sakke jag gjort på auktionerna här och som varit över två år gamla har jag vaskat. 100%. Föredrar getost som går att gnaga på.

Men, man gillar ju det man gillar :nagelbitare:
 
Toppen