Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den perfekta väskan för en vinnörd på resande fot

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det man ska tänka på är att trots att flygkabinen är trycksatt är lufttrycket ganska mycket lägre där än i rummet där man blåste upp påsen. När jag kollat med min dykklocka som har barometer tror jag det legat på ca 75% av normaltrycket så effekten blir som om luftinnehållet i påsen minskade lika mycket och därmed eventuellt en risk för ett sämre skydd.
Gäller det endast under själva resan? För i så fall så bör det i sig inte vara ett problem då väskorna ligger stilla under flygresan. Hem från kanarieholmarna i vintras fyllde jag ett par väskor med lokala viner, varsamt packade i barnens badleksaker (halv uppblåsta badringar, armpuffar mm), samtliga flaskor höll resan hem.
 

Mats

Gone todash....
Gäller det endast under själva resan? För i så fall så bör det i sig inte vara ett problem då väskorna ligger stilla under flygresan. Hem från kanarieholmarna i vintras fyllde jag ett par väskor med lokala viner, varsamt packade i barnens badleksaker (halv uppblåsta badringar, armpuffar mm), samtliga flaskor höll resan hem.

Ja det har du alldeles rätt i, tänkte inte på det utan såg bara ett gäng British Airways-flygplanspackare framför mig som slängde väskan i och ur vagnar och upp i planet. När väskan väl ligger i planet borde packmaterialet spela minimal roll om inte luftgroparna är alltför hemska.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kör stenhårt på att ladda väskan med förpackningstejp och bubbelplast från Biltema på utresan sedan bubbelplastar jag och tejpar den helt vanliga vinkartongen.
Två sexpackskartonger ryms med god marginal i en hård Samsonite och med plusbiljett kan man ju ta två så 24 flaskor är ju inget problem inom Europa. Man får till och med plats för kläder om man vill lyxa till det.
Jag har aldrig dödat några flaskor hitintills. Peppar peppar.

-Har man därtill ett guldkort på SAS börjar det bli besvärligt att släpa allt vin man får med på en biljett, då får man nästan ta med en bärare.
 

sunqan

Vinös
Jag kör stenhårt på att ladda väskan med förpackningstejp och bubbelplast från Biltema på utresan sedan bubbelplastar jag och tejpar den helt vanliga vinkartongen.
Två sexpackskartonger ryms med god marginal i en hård Samsonite och med plusbiljett kan man ju ta två så 24 flaskor är ju inget problem inom Europa. Man får till och med plats för kläder om man vill lyxa till det.
Jag har aldrig dödat några flaskor hitintills. Peppar peppar.

-Har man därtill ett guldkort på SAS börjar det bli besvärligt att släpa allt vin man får med på en biljett, då får man nästan ta med en bärare.
sen kan det förmodligen vara bra att ha några blöjor med för att sätta runt flaskorna så att innehållet inte rinner ut och förstör någon annans bagage... jag vet inte vad regelverket säger angående vad man "får" checka in, men risken är att man blir skadeståndsskyldig i det läget :-(
 

jrick

Medlem
sen kan det förmodligen vara bra att ha några blöjor med för att sätta runt flaskorna så att innehållet inte rinner ut och förstör någon annans bagage... jag vet inte vad regelverket säger angående vad man "får" checka in, men risken är att man blir skadeståndsskyldig i det läget :-(
Du gillar regelverk och att följa dem va? ;)
 

Peder

Medlem
När det gäller flyget så har jag fått med mig som mest 12 flaskor och då inlindat i kläder och ingen glaskrasch, annars brukar jag ligga på en 6 flaskor och har aldrig någonsin varit med om att någon flaska gått sönder (undvik flaskor längst ut i väskan pga stöttar). När det gäller att ta med sig i bilen är det lite enklare och ett tips är att lämna hemma reservhjulet och ha med sig däck på tub då reservhjulsbaljan slukar massor. Kläder och blöjor blev ett bra skydd mellan varje lager med vin och takbox gjorde att man fick bort onödiga saker som barnvagn och kunde lasta mycket även i kupen. Vid övernattning på hotellet hade jag en trådlös mikrofon i bilen och hade någon gjort inbrott hade jag varit nere på nolltid hos tjuvarna. :)
PHOTO_20150628_112329.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
sen kan det förmodligen vara bra att ha några blöjor med för att sätta runt flaskorna så att innehållet inte rinner ut och förstör någon annans bagage... jag vet inte vad regelverket säger angående vad man "får" checka in, men risken är att man blir skadeståndsskyldig i det läget :-(
Nu är min Samsonite löjligt vattentät så jag tvivlar på att det ens skulle läcka ut ens om jag knäckte en flaska men man kan ju alltid säkra upp med Pampers om man känner sig osäker :)
Har fått min Samsonite nerspolad med brandslang när jag lämnat den obevakad på kajen i Antwerpen och inte ens då med en solid stråle med 12 bars tryck fick jag in något vatten i väskan så de är rätt tuffa de där hårda väskorna.
Kanske ska tillägga att jag faktiskt som extra säkerhet alltid tar ut flaskorna ut pappkartongen och sätter på dem en sån där "skumstrumpa" som man får i taxfreen innan jag lägger tillbaks dem och bubbelplastar kartongen. Tveksamt om det gör skillnad men det känns bra.
TIPS: Behöver man få tag på "skumstrumpor" så kan man be om dem på monopolet när man köper flaskor.
 

sunqan

Vinös
Du gillar regelverk och att följa dem va? ;)
Jag ogillar obehagliga överraskningar... kan jag undvika att behöva betala skadestånd pga att mina viner läckt gör jag det. Har inte ett dugg med regelverk att göra - det finns mig veterligt inga regler som tvingar mig att linda in flaskorna i något öht. Däremot gör jag det av ren självbevarelsedrift. Och av hänsyn till andra :)
 

sunqan

Vinös
När det gäller flyget så har jag fått med mig som mest 12 flaskor och då inlindat i kläder och ingen glaskrasch, annars brukar jag ligga på en 6 flaskor och har aldrig någonsin varit med om att någon flaska gått sönder (undvik flaskor längst ut i väskan pga stöttar). När det gäller att ta med sig i bilen är det lite enklare och ett tips är att lämna hemma reservhjulet och ha med sig däck på tub då reservhjulsbaljan slukar massor. Kläder och blöjor blev ett bra skydd mellan varje lager med vin och takbox gjorde att man fick bort onödiga saker som barnvagn och kunde lasta mycket även i kupen. Vid övernattning på hotellet hade jag en trådlös mikrofon i bilen och hade någon gjort inbrott hade jag varit nere på nolltid hos tjuvarna. :)
Visa bifogad bild 4789
Vissa portvinsflaskor verkar vara sköra :-( vanliga vinflaskor tål ganska mycket.
 
Toppen