Den perfekta vinkylen? (Utan tekniska gränser)

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Sarah Wu, 2 juli 2020.

1. sunqan

sunqan Vinös

Självklart vore det bra med integration med cellartracker, med inbyggd rfid-läsare och barcodescanner (ok, den kan man ha i sin telefon/tablet) så man vet var i skåpet man har sina viner. Och det är det som är dilemmat - intelligensen behöver inte finnas i skåpet... det är lika enkelt att ha den i en tablet/telefon. Då återstår en app som visualiserar skåpet och hyllorna, som är integrerad med cellartracker (och ev andra liknande appar), då slipper man risken med att irrelevant hårdvara i skåpet blir obsolet.

Sen vore det bra om hyllorna inte ser ut som att de tänker ge vika om man lastar dem fulla. Och att nedersta hyllan i skåpet är en hylla så vinerna inte badar - i två av mina skåp ligger vinerna längst ner på golvet, i kondensvattnet (jag har u-profil liggande på stål-ribbor för att klara det) det behövs avrinning där också...

För mig är de viktigaste parametrarna
    - tempersturstabilitet
    - utrymme
    - fuktkontroll
    Skåpet ska helst kunna stå i ett förråd och fungera i ca -5 till 40 grader...

Sonderlese, Nyllet, Helen och 2 andra gillar detta.
  2. Jesper L

Jesper L Medlem

3. Sarah Wu

Sarah Wu Medlem

Japp. Men därav skrev jag utan tekniska begränsningar för att vi ska kunna utforska och diskutera fritt ;)

Poussard gillar detta.
  4. Sarah Wu

Sarah Wu Medlem

Precis, lite som produkten Plum

5. Sarah Wu

Sarah Wu Medlem

Jag hör dig! Känner du samma med andra smart home appliances såsom en smart ugn och kyl?

6. JonasBo

JonasBo Medlem

Ja, egentligen gör jag det. Personligen har jag ingen bra anledning att få pushnotis när mjölken tar slut eller ugnen uppnått rätt temperatur.

sunqan gillar detta.
  7. grappa

grappa Medlem

Jag kör excel ark med noteringar vilken hylla och längst fram eller längst bak. Detta fungerar hyfsat, men blir en massa rotande, bågnande hyllor, risk för flaskras, ... Tidigare hade jag vinhylla från IKEA med en flaska per plats (täta hyllor med ribbor mellan, 14 hyllor med 8 flaksor per rad) vilket var extremt bra för både excel med en flaska per cell och för ordningen i hyllorna, samt lättplockat. Givetvis tar det för mycket plats i en vinkyl.
    Om ni kan lösa cellindelning med en flaska per cell utan alltför mycket tapp på utrymmessidan så har ni ett vinnande koncept. Sen skulle det vara mycket vunnet om ytterdelen av hyllan "följde med dörren när den öppnades, lite som flyttbara hyllor i ett bokmagasin, så att man kan plocka obehindrat mellan främre och bakre lagren.

8. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Skulle inte en modell liknande utdragbara högskåp i kök fungera? Då får man bra överblick och kan komma åt på bägge sidorna (om man inte ställer den mot en vägg). Krävs givetvis kraftiga skenor etc. för att klara av tyngden.

Sarah Wu, buteljen, Emanuel och 7 andra gillar detta.
  9. grappa

grappa Medlem

Lysande idé. Vi börjar närma oss FineWines modellen :).

Daniel A gillar detta.
  10. Johan L

Johan L Medlem

Skulle nog vara svårt att klara energikrav med en sådan modell, då man lär förlora mycket kyla vid varje öppning. Men nu var det ju en tråd för att prata utan tekniska gränser, så skitsamma :)

Sarah Wu gillar detta.
  11. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

För att minska förlusten av kyla kan man dela upp med en lucka för respektive hyllplan/sektion. Så ett högskåp kan delas upp i 4-5 olika luckor.

grappa och Wintermute gillar detta.
  12. buteljen

buteljen Medlem

:)
    Lite PM & Vänner feeling - fast de modulerna dras åt sidorna

Last edited: 9 juli 2020
  13. buteljen

buteljen Medlem

Ett skåp med hyllor man kan snurra?

images.jpg

Sarah Wu och David Nilsson gillar detta.
  14. buteljen

buteljen Medlem

Snurrhyllor i kombination med utskjutningsdel som i hästlastbilen vore nog optimalt :cool: produktlinje_silverline6.jpg

Sarah Wu och Daniel A gillar detta.
  15. LarsW

LarsW Medlem

Äntligen en vinkyl med tillräckligt utrymme. :D

Daniel A, David Nilsson, buteljen och 1 annan gillar detta.
  16. Som nämns ovan, ett helt tyst skåp vore underbart. Mitt skåp trycker jag in ca 300 flaskor i. Dubbla rader (minst). Att få in så många flaskor på en halv kvadratmeter tycker jag känns väldigt bra. Visst man tappar överskådligheten men där hjälper Cellartracker till (och att man ibland får spel och grovsorterar lite efter vad som känns rätt den dagen. drickfönster, regioner, det som borde drickas i närtid längst ut, etc.). om jag skulle gå över till traditionella vinställ skulle jag behöva ca 3 meter vägg beroende på hur högt man kan bygga, etc. Visst skulle det ge ett trevligare intryck och lättare att ta just den flaskan jag vill ha. Så för mig är skåpet en kompromis för att ge vinet rätt förutsättningar att utvecklas på bekostnad av "snygghet" och lättilgänglighet.

Sarah Wu och David Nilsson gillar detta.
  17. buteljen

buteljen Medlem

Dometic har helt tysta skåp. Har två stycken o de märks inte överhuvudtaget :)

Anders Bjurestig gillar detta.
  18. vilka skåp har du, de jag hittade hade angiven nivå 46dB

19. buteljen

buteljen Medlem

Är på landet så kan inte kolla på någon vecka.
    Men de har ju ingen kompressor som kan låta så de låter lixom inte alls,
    "*Absorptionsteknik i stället för kompressor, gör lagringen helt vibrationsfri och tyst."

Last edited: 9 juli 2020
  20. buteljen

buteljen Medlem

HIttade lite dokumentation på datorn. Det här har jag: dometic.png

Dela sidan