Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den perfekta vinkylen? (Utan tekniska gränser)

sunqan

Vinös
Ja men precis! Då är det viktigt som företag att kunna erbjuda kontinuerliga uppdateringar för att kvaliten ska vara bra och att funktionerna är aktuella.

Hur tänker du med en mobilapp till detta? Att då ha cellartracker i en app som man får i köpet? Och vinkylen och appen kommunicerar med varandra?

Självklart vore det bra med integration med cellartracker, med inbyggd rfid-läsare och barcodescanner (ok, den kan man ha i sin telefon/tablet) så man vet var i skåpet man har sina viner. Och det är det som är dilemmat - intelligensen behöver inte finnas i skåpet... det är lika enkelt att ha den i en tablet/telefon. Då återstår en app som visualiserar skåpet och hyllorna, som är integrerad med cellartracker (och ev andra liknande appar), då slipper man risken med att irrelevant hårdvara i skåpet blir obsolet.

Sen vore det bra om hyllorna inte ser ut som att de tänker ge vika om man lastar dem fulla. Och att nedersta hyllan i skåpet är en hylla så vinerna inte badar - i två av mina skåp ligger vinerna längst ner på golvet, i kondensvattnet (jag har u-profil liggande på stål-ribbor för att klara det) det behövs avrinning där också...

För mig är de viktigaste parametrarna
- tempersturstabilitet
- utrymme
- fuktkontroll
Skåpet ska helst kunna stå i ett förråd och fungera i ca -5 till 40 grader...
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
Hur tänker du att det skulle fungera? Om jag flyttar en flaska från rad 2 plats 1 till rad 1 plats 2 ska den automatiskt byta ”bin” i CT då och hur ska kylen förstå det? Med IoT?
Japp. Men därav skrev jag utan tekniska begränsningar för att vi ska kunna utforska och diskutera fritt ;)
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
Man skulle kanske kunna lösa det med en kamera ovanför kylen och någon fiffig bildbehandling. Och kanske en kamera under, så att man inte behöver vända flaskan på rätt håll är man hanterar den.

Precis, lite som produkten Plum
 
Trådskapare
S

Sarah Wu

Medlem
Jag tror på att man ska ordentligt se över hur man kan använda utrymmet på ett optimalt sätt. Väldigt få konsumenter som bara använder en flasktyp, och flasktyper kan ju variera i en vinregion (se på piemonte, t ex).
Digitala verktyg ska inte en kyltillverkare hålla på med. Tror inte de förstår sig på marknaden eller konsumenterna för att skapa en tjänst som är vettig. En konkurrent till CT eller liknande skulle falla platt och inte kunna sammanföra vinintresserade. Man har ju intresset oavsett vilken kyl man har, man kanske inte har en kyl alls...

Lite krasst svar kanske men my two cents
Jag hör dig! Känner du samma med andra smart home appliances såsom en smart ugn och kyl?
 

grappa

Medlem
Jag kör excel ark med noteringar vilken hylla och längst fram eller längst bak. Detta fungerar hyfsat, men blir en massa rotande, bågnande hyllor, risk för flaskras, ... Tidigare hade jag vinhylla från IKEA med en flaska per plats (täta hyllor med ribbor mellan, 14 hyllor med 8 flaksor per rad) vilket var extremt bra för både excel med en flaska per cell och för ordningen i hyllorna, samt lättplockat. Givetvis tar det för mycket plats i en vinkyl.
Om ni kan lösa cellindelning med en flaska per cell utan alltför mycket tapp på utrymmessidan så har ni ett vinnande koncept. Sen skulle det vara mycket vunnet om ytterdelen av hyllan "följde med dörren när den öppnades, lite som flyttbara hyllor i ett bokmagasin, så att man kan plocka obehindrat mellan främre och bakre lagren.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om ni kan lösa cellindelning med en flaska per cell utan alltför mycket tapp på utrymmessidan så har ni ett vinnande koncept. Sen skulle det vara mycket vunnet om ytterdelen av hyllan "följde med dörren när den öppnades, lite som flyttbara hyllor i ett bokmagasin, så att man kan plocka obehindrat mellan främre och bakre lagren.
Skulle inte en modell liknande utdragbara högskåp i kök fungera? Då får man bra överblick och kan komma åt på bägge sidorna (om man inte ställer den mot en vägg). Krävs givetvis kraftiga skenor etc. för att klara av tyngden.
9393-20120619025420-stor.jpg
 

grappa

Medlem
Skulle inte en modell liknande utdragbara högskåp i kök fungera? Då får man bra överblick och kan komma åt på bägge sidorna (om man inte ställer den mot en vägg). Krävs givetvis kraftiga skenor etc. för att klara av tyngden.
9393-20120619025420-stor.jpg
Lysande idé. Vi börjar närma oss FineWines modellen :).
 

Johan L

Medlem
Skulle inte en modell liknande utdragbara högskåp i kök fungera? Då får man bra överblick och kan komma åt på bägge sidorna (om man inte ställer den mot en vägg). Krävs givetvis kraftiga skenor etc. för att klara av tyngden.

Skulle nog vara svårt att klara energikrav med en sådan modell, då man lär förlora mycket kyla vid varje öppning. Men nu var det ju en tråd för att prata utan tekniska gränser, så skitsamma :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Skulle nog vara svårt att klara energikrav med en sådan modell, då man lär förlora mycket kyla vid varje öppning. Men nu var det ju en tråd för att prata utan tekniska gränser, så skitsamma :)
För att minska förlusten av kyla kan man dela upp med en lucka för respektive hyllplan/sektion. Så ett högskåp kan delas upp i 4-5 olika luckor.
 

buteljen

Medlem
Skulle inte en modell liknande utdragbara högskåp i kök fungera? Då får man bra överblick och kan komma åt på bägge sidorna (om man inte ställer den mot en vägg). Krävs givetvis kraftiga skenor etc. för att klara av tyngden.
9393-20120619025420-stor.jpg
:)
Lite PM & Vänner feeling - fast de modulerna dras åt sidorna
 
Last edited:
Som nämns ovan, ett helt tyst skåp vore underbart. Mitt skåp trycker jag in ca 300 flaskor i. Dubbla rader (minst). Att få in så många flaskor på en halv kvadratmeter tycker jag känns väldigt bra. Visst man tappar överskådligheten men där hjälper Cellartracker till (och att man ibland får spel och grovsorterar lite efter vad som känns rätt den dagen. drickfönster, regioner, det som borde drickas i närtid längst ut, etc.). om jag skulle gå över till traditionella vinställ skulle jag behöva ca 3 meter vägg beroende på hur högt man kan bygga, etc. Visst skulle det ge ett trevligare intryck och lättare att ta just den flaskan jag vill ha. Så för mig är skåpet en kompromis för att ge vinet rätt förutsättningar att utvecklas på bekostnad av "snygghet" och lättilgänglighet.
 

buteljen

Medlem
Som nämns ovan, ett helt tyst skåp vore underbart. Mitt skåp trycker jag in ca 300 flaskor i. Dubbla rader (minst). Att få in så många flaskor på en halv kvadratmeter tycker jag känns väldigt bra. Visst man tappar överskådligheten men där hjälper Cellartracker till (och att man ibland får spel och grovsorterar lite efter vad som känns rätt den dagen. drickfönster, regioner, det som borde drickas i närtid längst ut, etc.). om jag skulle gå över till traditionella vinställ skulle jag behöva ca 3 meter vägg beroende på hur högt man kan bygga, etc. Visst skulle det ge ett trevligare intryck och lättare att ta just den flaskan jag vill ha. Så för mig är skåpet en kompromis för att ge vinet rätt förutsättningar att utvecklas på bekostnad av "snygghet" och lättilgänglighet.
Dometic har helt tysta skåp. Har två stycken o de märks inte överhuvudtaget :)
 

buteljen

Medlem
vilka skåp har du, de jag hittade hade angiven nivå 46dB
Är på landet så kan inte kolla på någon vecka.
Men de har ju ingen kompressor som kan låta så de låter lixom inte alls,
"*Absorptionsteknik i stället för kompressor, gör lagringen helt vibrationsfri och tyst."
 
Last edited:
Toppen