Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora nostalgitråden - eller trådarna som Gud glömde

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en idé när jag bumpade en tråd tidigare idag. Varför inte starta en tråd där vi kan länka till gammalt material som fortfarande är läsvärt av olika anledningar (humor, kunskap eller vad ni än må tycka). Det finns trots allt mängder av material på sidan som många helt har missat, speciellt alla nytillkomna medlemmar, mig inkluderat. Denna tråd kan fungera som en uppsamlingsplats för just sådant. Om denna tråd tar fart och intresse finns så klistrar vi den.

Syftet är såklart att vemsomhelst av oss skall länka i denna tråd med en liten motivering till vad som gör tråden intressant eller aktuell.

Det kan se ut som följande relevanta exempel:

Motivering: Het diskussion som är ständigt aktuell.
Länk: Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl


Har även hört talas om att det finns läsvärda fylledikter att hitta, var vet jag inte, är det måhända en myt? Vi behöver alltså lite hjälp av er gamla rävar som har varit med ett tag på forumet. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Innan jag flyttade till Japan, brukade jag sätta mig med ett glas finare whiskey och läsa ur en god diktsamling eller två. Ibland blev det flera glas. Och ibland, efter fleeera glas, insåg jag ju att poesins Musa nu var kommen. Jag skrev således ned mina fantastiska dikter i ett block. De var alla av Nobelpriskvalitet!

Dagen efter så var där alltid någon som raderat mina fantastiska alster och ersatt dem med bitvis genant pinsamt dravel och ibland rena obegripligheter...

Den lilla boken ligger gömd för omvärlden! Är glad att inte FW fanns i min värld på den gamla goda tiden.

Min röst: Låt begravda trådar ligga!
Vi skall ju framåt!
Inte gå i (studie)cirkel.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ser era poänger, låt det gamla få vila i fred och så tuffar vi vidare med nytt och uppdaterat material. :)
 

Sigdarve

Medlem
Lite nostalgisk kan man väl få vara? Mina favoriter i mitten av 80.
 

Attachments

  • viner.jpg
    viner.jpg
    64,4 KB · Visningar: 550

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En klassiker som @Hans Artberg uppmärksammade är www.finewines.se/threads/vinjournalister-och-deras-in-kompetens.36/. @Jimmy Forsman , som vid tillfället skrev under pseudonym hamnar i diskussion med vinskribenten Jan Holmström. Hela tråden är i sig underhållande men det faktum att Jimmy nu skriver under eget namn och det har uppdaterats gör ämnet mycket roande och läsvärt.
Mycket kul läsning! Syns att det är 12 år sedan diskussionen hölls. Skulle vara svårt i dagens lättkränkta samhälle att upprepa detta :D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som minns det mousserande vinet Opéra? När försvann det ur SB sortiment?
Jo, nu när du nämner det så minns jag det. Enligt vininfo.org fanns det till slutet av 2008 och kostade då 39 kr för 750 ml, vilket är lagrad info från SB:s produktdatabas. Så länge det finns restsaldo i någon butik (även om det skulle vara ett felsaldo) så finns en produkt kvar i databasen, så ibland anger vininfo ett senare datum än när något i praktiken försvunnit från hyllan.
Mina färskaste minnesbilder av Opéra bör vara från 90-talet, så 2008 var förvånansvärt sent för mig. Var det inte så att Amadeus från Åkesson var ett trots allt mer drickbart (och mindre sött?) alternativ av billigbubbel som också var vanligen förekommande vid denna tid? Amadeus ska ha hängt med ända till 2017 enligt vininfo.org och då kostat 76 kr.
 

Sigdarve

Medlem
Hängde nästan på låset under 80-talet, då SB släppte Beaujolais Nouveau. Vad anser forumet om vinet? Verkar vara på uppgång igen.
"Stilen Beaujolais Nouveau åtnjöt närmast helgonförklarad popularitet i slutet av 80-taletdå vintypen utgjorde 60 procent av hela områdets produktion. Popularitetsvågen uppstod till stor del – men inte enbart - till följd av smart marknadsföring, men man kunde också luta sig tillbaka mot närmare hundra års tradition av att göra vin på detta sätt"
"och uppgång igen
När smakpendeln nu under slutet av 10-talet rejält har slagit tillbaka från superkraftiga viner med höga kritikerpoäng till mer lättdruckna och eleganta viner har unga sommelierer och vinälskare på nytt upptäckt stilens stora charm. Naturvinernas ökade popularitet har också varit en bidragande orsak eftersom Beaujolais som region huserar många av de stora naturvinsnamnen (en av dessa är Remi Dufaitre som Winefinder valt som favorit-Beaujolais Nouveau). De senaste fem åren har svenska restauranger och vinbarer med självaktning återigen åtminstone en Beaujolais Nouveau på vinlistan och anordnar "fêtes de Beaujolais" när de släpps i november och efterfrågan bland kunder och gäster är samstämmig. På torsdag denna vecka kan vi äntligen stämma in i den gamla talessättet: Le Beaujolais Nouveau est arrivé"
Smart marknadsföring igen?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske inte att det var bättre förr, men nostalgisk kan man väl bli ändå?
Ordet nostalgi betyder ungefär så här enligt både mig och wikipedia: ”längtan efter ett ofta idealiserat förflutet”. Med det i åtanke bör nostalgiska känslor vara positiva och bejakande snarare än fyllda av avsky för att kvalificera sig.

Men visst, att minnas och skrattas kring något absurt från förr kan möjligen framkalla nostalgi, vad vet jag. :)
 
Toppen