Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bordeaux

mackan92

Medlem
Hej,

Som syntes och tillika varit delaktig så finns det en tråd för Bourgogne men jag som novis på Bordeaux och därför har det väldigt tomt hemma så vill jag höra era bäst tips för introduktion till regionen och dess viner.

/M
 

buteljen

Medlem
inbdxbook-_445w_445h.jpg


Införskaffa Jane Ansons Bordeauxbibel är mitt bästa tips!
 

Sebran

Medlem
Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.

Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.

Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.

Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.

Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas :)
 
Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.

Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.

Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.

Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.

Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas :)
Om du vill komma över mogen Bordeaux till överkomliga priser kan du snegla lite på CdM, de brukar ha en del att välja på :)

Följer tråden med nyfikenhet!
 

Merlot

Medlem
Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber.

Har delvis haft funderingar i liknande banor och hittade tidigare den här listan över Bordeaux gjord mera åt en traditionell stil. Listan kanske kan användas för att börja ringa in intressanta viner om man inte gillar Parkers "Moderna" ekiga stil? Dock är ju måga av vinerna nedan fortsatt kraftiga och Pauillac går ofta bort om man som i ditt fall inte gillar blyerts, så fortsatt gallring krävs.

Den är gjord av John Gilman i dec 2013 (han nämns i vissa sammanhang vara en anti-Parker)

Listan behövs pga åldern säkert uppdateras men även trenden senaste åren är ju som bekant allt mindre användande av ek i Bordeaux. Om man skall titta på ett år i närtid så verkar alkoholhalten vara något lägre år 2019. Min personliga favorit detta år är Durfort-Vivens med härliga jordtoner, inte jättekraftigt och en alkoholhalt om 13.5% Ch La Lagune 2019, Liksom Ch Ferriere 2019 borde vara kandidater om man gillar lite lättare bordeaux i traditionell stil, har provat båda. Överlag finner jag generellt Margauxviner väldigt intressanta i den elegantare stilen, undantaget ex Malescot st Exupery 2019 som är kraftigare.

Pomerol:
La Conseillante
Certan de May (though a bit over-oaked these days)
L’Evangile
La Grave
Hosanna
Lafleur
Lafleur-Gazin
Lafleur- Pétrus
Latour à Pomerol
Pétrus
La Pointe
Providence
Trotanoy
Vieux Château Certan

St. Émilion:
Bélair-Monange
Canon
Corbin
Cheval Blanc
Figeac (up through 2011)
Magdelaine (up through 2011)
La Serre

Graves:
La Louvière (through 2011)
Haut-Bailly (again, a bit oaky these days)
Latour-Martillac (since 2006)

Médoc and Haut Médoc:
Beaumont
Cantemerle
Chasse-Spleen
Fonréaud
La Lagune
Lannesan
Laujac
Potensac
Sociando-Mallet
La Tour de By

Margaux Appelation:
Ferrière
D’Issan
Palmer
Prieuré-Lichine (bit spit-polished, but still with old school soul)
Rauzan-Ségla
Rauzan-Gassies

St. Julien:
Beychevelle
Lagrange
Ducru-Beaucaillou
Gruaud-Larose
Talbot

Pauillac:
Croizet-Bages
Grand Puy Lacoste
Haut Bages Libéral
Latour
Lafite-Rothschild
Lynch-Bages
Pichon-Lalande
Pichon-Baron (though very oaky these days)
Pontet-Canet

Ste. Estèphe:
Calon-Ségur
Montrose
Phelan-Ségur
Tronquoy-Lalande
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.

Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.

Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.

Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.

Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas :)
Domaine de Chevalier! Mycket från Pessac/ Graves borde kunna passa dina preferenser.
 

Vingubben

Medlem
Även jag är total novis på Bordeaux men har på senare tid funderat på att be forumet om hjälp med att utforska området. Det som har stoppat mig från att utforska Bordeaux tidigare är att jag inte gillar unga viner från Bordeaux och det har visat sig rätt svårt att komma över mogna flaskor till vettiga priser.

Min nyfikenhet väcktes dock i våras när jag drack en 2006 Chateau Valandraud och kände att här kanske det ändå finns något för mig. Jag föredrar generellt elegans före kraft och det glädjer mig därför att trenden i Bordeaux verkar gå bort från Parker-eran med extraherade alkoholbomber. Särskilt i den kommande årgången 2021 verkar det nästan vara standard med 12,5-13,5% alkohol, så jag känner att det kanske är dags att hoppa på tåget och bunkra upp lite när årgången väl släpps. Jag vet att 2019 och 2020 generellt fått högre betyg, men de kanske också behöver längre tid i källaren för att mogna än en svalare årgång som 2021? För det vore ju skönt att kunna dricka flaskorna om 10 år snarare än 20 år.

Min erfarenhet hittills är att jag inte är något stort fan av viner med starka inslag av grön paprika eller blyertspenna/grafit (pencil shavings). Några viner som inte har imponerat på mig trots mogen ålder är Duhart-Milon 2000 och Pontet-Canet 2002.

Däremot gillar jag starkt smaken av piptobak, läder och jordiga toner. Föredrar elegans och mjuk textur före än kraft och koncentration.

Någon som ge några bra tips baserat på mina preferenser? sneglar bl.a. på @vintomas :)
Skall du dricka ung Bdx så hade jag sneglat på 2014 och 2017 som i de flesta fall dricks bra just nu. Vill du ha ett vin utan grön paprika så skall du undvika dom med CF men dessa toner kan förekomma även med låga eller inga koncentrationer av CF. Blyerts finns i de flesta viner från vänsta stranden så lite svårt att undvika. Mitt tips är att du skall försöka komma över en flaska Palmer som oftast är elegant med utan paprika och överdriven blyerts. Käns som att det skulle vara din smak. Vad gäller Pontet-Canet så startade uppryckningen i samband med millenieskiftet så prova gärna lite yngre årgångar.
 

Håkan

Medlem
Jag tillhör den del av mänskligheten som druckit samtliga klassade Medocslott (som liten detalj har jag druckit samtliga klassade från 1985, det i sig en rätt stor bedrift). Följande slott skulle jag säga är lite "snällare" och lever mer på elegans än kraft: Mouton Rotschild, Cos d'Estournel, Pichon Lalande, Brane Cantenac, Giscours, Cantenac Brown, Pontet Canet. De tuffaste skulle jag säga är:
Pichon Baron, Latour, Montrose, Leoville Barton, Leoville Las Cases, Rausan-Segla. Men tiderna förändras och detta gäller för årgångar före 2010, har inte druckit något klassat slott yngre än 2010.
 

Sebran

Medlem
Tack för alla bra tips, ska definitivt inhandla några av vinerna som nämnts här i tråden. Durfort-Vivens och Cantenac Brown känns spontant attraktiva tack vare den lägre prisklassen :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ser ut som om det skulle kunna vara värt det att auktions-shoppa loss 36 flaskor Bdx här i Japan, resa hit, dricka hälften med mig ( köpa fler ) och sedan resa hemåt med lite extra bagage (business class ! ! ! ) och ha en fin stack med mogen Bdx att knapra på med vacker regelbundenhet.

Funkar så länge du glömmer de förmodat bästa årgångarna (det är fö snömos) och de allra mest kända slotten.

När kommer du hit?
 

Foley

Medlem
Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?
 

Magikern

Medlem
Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?

Är du beredd att gå upp till 600 kronor flaskan hittar du viner som är betydligt bättre men det kanske är för mycket, eller? För 400 kronor är det inte mycket som är bra.
 

Vingubben

Medlem
Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?
Grand Vin de Reignac
 

GunnarW

Medlem
Ställer en öppen fråga här. Har köpt lite bordeauxer att ge bort till kompisars barn i studentpresent från deras födelseår, när tiden är kommen. Saknar dock att köpa till en från år 2018. Vilket bordeauxvin från årgång 2018 skulle ni rekommendera att köpa på Systembolaget runt 400 kr som kan tänkas hålla i +15 år (i vinkällare)?
Jag skulle köpa Château du Glana för 391:-. Bra årgång, håller för lagring.
 
Toppen