Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bordeaux

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har inte kollat varenda vin men det verkar som om SB webbsläppspriser för 2022orna ligger nära det aktuella världsmarknadspriset. Det är inte helt lätt att sia om hur prisutvecklingen kommer vara på dessa flaskor de närmaste 10-20 åren heller. Det är inte omöjligt att de kommer vara billigare om 10 år, justerat för inflation. De som köpte en primeur årgång 2009 ligger fortfarande back jmf med vad vinerna kostar nu (t.ex).
Helt rätt i princip, det är väldigt länge sedan (långt före jag var vinnörd) man i princip alltid kunde räkna med att bordeauxer gick upp en hel del i marknadsvärde jämfört med deras en primeur-pris. Dock tror jag du minns fel avseende specifik årgång. Nog var det utmärkta årgången 2010 som såldes lite för dyrt en primeur, inte 2009 (som för all del inte såldes billigt)? 09 och 10 var ju två toppårgångar på rad, så de fick väl hybris i prissättningen och fortsatte öka priserna. Många slott fick sina bästa Parker-omdömen någonsin i årgång 2009, och när det då blev strykande årgång hade de självförtroendet att flytta upp sina en primeur-priser till en högre nivå i nästa årgång, d.v.s. 2010.

Foley

Medlem
Jag tappade totalt sugen på att köpa en primeur via winefinder när jag konstaterar att jag betalar 100 kr mer per flaska för de Fieuzal 2022 (runt 550 kr via winefinder mot 455 kr på bolaget) och blir säkert något liknande för Kirwan 2023

Helt rätt i princip, det är väldigt länge sedan (långt före jag var vinnörd) man i princip alltid kunde räkna med att bordeauxer gick upp en hel del i marknadsvärde jämfört med deras en primeur-pris. Dock tror jag du minns fel avseende specifik årgång. Nog var det utmärkta årgången 2010 som såldes lite för dyrt en primeur, inte 2009 (som för all del inte såldes billigt)? 09 och 10 var ju två toppårgångar på rad, så de fick väl hybris i prissättningen och fortsatte öka priserna. Många slott fick sina bästa Parker-omdömen någonsin i årgång 2009, och när det då blev strykande årgång hade de självförtroendet att flytta upp sina en primeur-priser till en högre nivå i nästa årgång, d.v.s. 2010.
Du har säkert rätt med 2010, mitt minne är kort och illa.

På den tiden kände jag en kille som jobbade på Kjær Sommerfeldt och de sålde primörer för miljonbelopp varje dag. Vad de än fick tag på såldes till vilket pris som helst. Jag minns iaf helt säkert att Lafite Rothschild såldes för 20.000 DKK per flaska en primeur. Det var runt 30.000 SEK. Det vet i tusan när de flaskorna kommer vara värda så mycket igen..

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du har säkert rätt med 2010, mitt minne är kort och illa.

På den tiden kände jag en kille som jobbade på Kjær Sommerfeldt och de sålde primörer för miljonbelopp varje dag. Vad de än fick tag på såldes till vilket pris som helst. Jag minns iaf helt säkert att Lafite Rothschild såldes för 20.000 DKK per flaska en primeur. Det var runt 30.000 SEK. Det vet i tusan när de flaskorna kommer vara värda så mycket igen..
Bör ha varit minst en magnum i så fall. ;) Jag ser på vininfo.org att Lafite 2009 såldes för 10999 kr på SB och 2010 för 13909 kr, för 75 cl-flaskor. Jag har ett minne av att det uppmärksammades (kanske i Decanter?) vid denna tid att Lafite kom upp i 1000 euro per 75 cl-flaska (första gången för en ung årgång av en av de fem 1GCC på vänstra stranden), och att det var ungefär samma pris som "skräpproducenter" av Bordeaux Rouge fick för en tonneau om 900 liter, för deras pris var bara drygt 1 euro per liter och hade gått ner p.g.a. svag marknad under några år när finanskrisen slog till 2008.

På tal om danska handlare, har jag en Château La Tour de By 2012 i glaset, inköpt nyligen för 170 kr/flaskan från Philipson. Helt OK halvmogen "vardagsbordeaux", men nog lite lättare än en del andra årgångar av La Tour de By jag provat tidigare. Halvmogen för att den inte nått fram till de klassiska mognadstonerna än.

Jag gillar La Tour de By! Köper ofta den på halvflaska på systemet

Vad jag minns av de helt galna en primeur kampanjerna för 2009-2010 så steg priserna efterhand. Hittade en sida som beskriver att en låda Lafite kostade 21.000 dollar. Det blir iaf runt 20.000 SEK per flaska.

Jag köpte tre flaskor Poyferré 2009 och tror jag gav 1500 DKK per flaska. Då hade Parker satt ”potentiellt 100 p”. Sen blev det aldrig det, och priserna sjönk. Har inte öppnat någon av dem än.

Sen tycker jag inte att 2009 riktigt har levererat än. Av de enklare slott som jag köpte en primeur av årgång 2009-2010 har 2010 avgått med seger i nästan alla fall.

Boletus

Medlem
Sen tycker jag inte att 2009 riktigt har levererat än. Av de enklare slott som jag köpte en primeur av årgång 2009-2010 har 2010 avgått med seger i nästan alla fall.
Intressant, jag har nog snarare upplevt att 2009 utvecklats bättre än 2010 hittills. Inte baserat på enorma mängder data ska sägas.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag gillar La Tour de By! Köper ofta den på halvflaska på systemet

Vad jag minns av de helt galna en primeur kampanjerna för 2009-2010 så steg priserna efterhand. Hittade en sida som beskriver att en låda Lafite kostade 21.000 dollar. Det blir iaf runt 20.000 SEK per flaska.

Jag köpte tre flaskor Poyferré 2009 och tror jag gav 1500 DKK per flaska. Då hade Parker satt ”potentiellt 100 p”. Sen blev det aldrig det, och priserna sjönk. Har inte öppnat någon av dem än.
Nej, för växelkursen för USD var bara drygt 7 kr i juli 2010! :) Så jag får det till drygt 12000 kr per flaska (alltså för "second tranche" av 2009, ytterligare en primeur-flaskor släppta efter den inledande försäljningen, ett upplägg som nog aldrig förekom i forna tider...), men det bör vara en prisuppgift ex moms om det är en primeur i UK. Fast helt säker kan man inte vara, den som skrev inlägget kan ha räknat om till "leveranspris".

Toppen