Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Martin F

Medlem
Det känns som att då PYCM fortsätter att nämnas är det väl bara att skramla ihop till större budget och börja leta efter var och när man kan tänkas köpa någon butelj 🤷‍♂️ Coche-Dury vore absolut kul men det känns som att det tåget gått...
 

Vingubben

Medlem
Min bild är att reduktiviteten uppstår i hög grad pga lång tid på jästfällningen, naturligtvis i kombination med begränsad kontakt med syre, men ekbehandling med gamla ekfat (som tex LLM) där man fyller upp fatet och inte öppnar och rör om går alldeles utmärkt att få reduktiva viner från. Men det kan också leda till att tråden spårar ut åt ett håll du inte hade planerat för 😂. I min värld är LLM BB reduktiv på nosen även om det är kraftigt ekfatat och behöver lång landningsbana. Men förstod att du inte uppskattade den stilen. Kanske lite slankare viner som @Jos föreslår då. Eller så kan ju champagne vara svaret när man inte vet vad man söker ☺️. Billecart-Salmon håller sig långt borta från syre och ek tex 🤷‍♂️
Har en forumvän som tycker att Billecart är det bästa som har hänt sen rostat bröd så jag dricker Bille blint rätt ofta. Är det något som sticker ut i deras viner så skulle jag nog säga tydliga ektoner.
 

jrick

Medlem
Budgeten kan och behövs nog tänjas.

Jag försöker bli klok på vilken slags vit Bourgogne jag egentligen gillar då det varit rätt mycket hit and miss och få wow-upplevelser från min begränsade erfarenhet. Rött känns på något sätt lättare. Vad gäller Lamy hade de väl dessvärre precis ett webbsläpp som jag missade tyvärr :(
Priserna på Hubert Lamy har gått upp så mycket på kort tid att de inte säljer slut omedelbart, tex på Caves Carriere finns det och där är priserna inte högre än på webbsläppet. Sen vet jag inte om jag riktigt kan gå i god för att det är en perfekt kandidat för att representera den reduktiva stilen. En idé kan ju vara att maila och fråga såna större webb-butiker, grandsbourgognes är en annan. De kan säkert svara på vilka viner i din prisklass som är tydligt reduktiva.
 

Martin F

Medlem
Priserna på Hubert Lamy har gått upp så mycket på kort tid att de inte säljer slut omedelbart, tex på Caves Carriere finns det och där är priserna inte högre än på webbsläppet. Sen vet jag inte om jag riktigt kan gå i god för att det är en perfekt kandidat för att representera den reduktiva stilen. En idé kan ju vara att maila och fråga såna större webb-butiker, grandsbourgognes är en annan. De kan säkert svara på vilka viner i din prisklass som är tydligt reduktiva.
Tack, jag ska fortsätta och kika runt lite.

Det ska sägas att det naturligtvis inte finns något egenvärde i om vinet är vad vi nu väljer att kalla reduktivt eller inte. Det är mest ett grovt sätt att dela upp stilar i ett försök att identifiera vilken slags vit bourgogne jag gillar. Då priserna är vad de är funkar det ju inte att göra som man kanske kunde gjort i något annat område och köpt allt möjligt på bred front och utforskat den vägen.
 

jrick

Medlem
Tack, jag ska fortsätta och kika runt lite.

Det ska sägas att det naturligtvis inte finns något egenvärde i om vinet är vad vi nu väljer att kalla reduktivt eller inte. Det är mest ett grovt sätt att dela upp stilar i ett försök att identifiera vilken slags vit bourgogne jag gillar. Då priserna är vad de är funkar det ju inte att göra som man kanske kunde gjort i något annat område och köpt allt möjligt på bred front och utforskat den vägen.
Alltså jag är verkligen inte någon expert på vit bourgogne, men jag tycker att det är väldigt gott även om jag nog i grunden har gjort så att jag köpt och provat lite och fastnat för saker, sedan köpt annat som jag sett att andra som gillar samma som mig också gillar. Det brukar räcka rätt långt! Men ja det var ju lättare att köpa Lamy på chans för 35 euro än samma vin nu för 85 euro. Men i en grov uppdelning är ju fler saker än inte reduktiva i stilen. Lamy är åt det hållet, Pierre-Vincent Girardin är det också. PYCM har redan nämnts massa gånger. Jag gillar dem allihop.

I en kanske lite mer floral stil, mer öppet men inte ”fett”, gillar jag Chantereves och Bernard Moreau.
 

Jos

Medlem
Efterfrågar lite tips på tydligt reduktiva vita viner från bourgogne i stort. Tänk typ 400-1000 kr. Gärna via bolaget.
Öppna denna nu som är helt klart reduktiv, - härligt tändstickssvavel, flinta och krut.


IMG_1339.jpeg
 
Toppen