Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Foley

Medlem
IMG_8013.jpeg

Le Grappin St Aubin En L’ebaupin 2020
Blev en liten St Aubin studie med Armand Heitz häromdagen och nu en flaska från Le Grappin, nu när jag är tillbaka i Sverige igen. Även denna flaska är riktigt bra, även om jag inte tycker att den riktigt när upp till Armand Heitz nivå. Men grymt vin oavsett. Mineraliskt, mycket citrus. Lite vasst från syran men inget som stör så mkt. Dock intressant skillnad från grannen Chassagne Montrachet, som jag upplever som rundare i munnen. Härlig energi i vinet. Känns som bra drickläge för vit bourgogne 2020 nu.

Foley

Medlem
IMG_8195.jpeg
IMG_8194.jpeg

Benoit Ente Chassagne Montrachet 2022
Ungt men snyggt och elegant med fint integrerad ek. Stiltypisk citrus/ek/mineralitet. Väldigt bra, men för prislappen saknade jag lite wow-känsla, men kanske kommer med lite mer ålder. Kul att ha provat något från en av bröderna Ente.

Hittade sen ett rött vin från Armand Heitz på listan, Pommard 1er cru Rugiens 2018. Efter att ha druckit en St Aubin med gott resultat i frankrike från samma priducent för ett par veckor sedan var det inte svårt att bestämma sig för denna flaska. Otroligt bra vin! Kraftfullt men elegant, med lite rost och rökighet. Röd frukt, ek, lite läder och mineralitet med begynnande mognad. Här fanns det mkt wow-känsla. Inte helt olik Y. Clerget Pommard. Blir till att leta efter mer från denna producent.

Attachments

• IMG_8195.jpeg
    IMG_8195.jpeg
    43,3 KB · Visningar: 16

Sonderlese

Medlem
Jadot Beaune Beucherottes 2016:

Jadot är lite som Bourgognes Volvo V70 Classic, iaf vad gäller röda viner. Tar dej säkert till mål utan någon form av fara eller upphetsning.

Detta vinet är inget undantag. Inköpt på ett back-vintage släpp på SB för runt ett år sen. Kommer fram källarsvalt utan luftning och har då en pigg lätt pinotdoft, en del sandel och hallon/jordgubb. Efter en halvtimme i karaffen är vinet stendött. Första sippen var dock 88 poäng. Drick upp NU om ni har det i källaren.

Har en i källaren. Bedömde en tidigare flaska ganska spot on som du beskriver. Men problemet är att det alltid finns flaskor jag hellre öppnar, så den blir bara liggande.... Perfekt att bjuda en halvt okunnig etikettsdrickare utan smaklökar?
Jag flyttar dessa två inlägg från ”Idag dricker vi…” hit.

Jag har också ett par av dessa, köpt från samma tillfälle på Bolaget.
I vanligt fall tycker jag att Jadot behöver ligga 20+ år innan det är dags att drag korken (GC och 1:er Cru), varför jag inte provat än. Jag har svårt att tro det skulle vara annorlunda med 2016? Finns det någon annan 2016 1:er Cru röd Bourgogne som är drickfärdig nu??? Kan det hända att vinet fortfarande är i en nedstängt fas?
Jag tycker det fortfarande är för tidigt för 2016 helt enkelt.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter fullständigt obegripligt att en Bourgogne från 2016 skulle bli "stendöd" av en halvtimme i karaff! Har aldrig någonsin varit med om att en c:a 10-årig Bourgogne betett sig på det sättet, och håller f.ö. med om att röd Jadot kan behöva hyggligt mycket tid p.g.a. ganska tydlig ek i sin ungdom. 15 år kan vara bättre än 10.
Det som beskrivs kan säkert hända med årgång 1916, för urgamla viner "dör" ibland med luftning.

Foley

Medlem
Jag flyttar dessa två inlägg från ”Idag dricker vi…” hit.

Jag har också ett par av dessa, köpt från samma tillfälle på Bolaget.
I vanligt fall tycker jag att Jadot behöver ligga 20+ år innan det är dags att drag korken (GC och 1:er Cru), varför jag inte provat än. Jag har svårt att tro det skulle vara annorlunda med 2016? Finns det någon annan 2016 1:er Cru röd Bourgogne som är drickfärdig nu??? Kan det hända att vinet fortfarande är i en nedstängt fas?
Jag tycker det fortfarande är för tidigt för 2016 helt enkelt.
Jag har druckit ett antal Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes 2016. Jag tycker de har varit jättegoda, om än inte så komplexa kanske. Antar att mina preferenser är annorlunda än de andra två.

Jos

Medlem
Jag har druckit ett antal Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes 2016. Jag tycker de har varit jättegoda, om än inte så komplexa kanske. Antar att mina preferenser är annorlunda än de andra två.
Etikettsdrickare! 🤣:kyss:

Drack en magnum förra året, tycker den var toppen för den lilla pengen

Foley

Medlem
Korrekta viner som smakar som de ska men utan nerv och energi är min personliga uppfattning om jadot
Jag tycker att de av Louis Jadots grand cruer som jag provat, t.ex. corton, clos vougeot, chevalier montrachet, och en del premier cruer, t.ex. chambolle musigny och chassagne montrachet duc de magenta
har varit riktigt bra. Vinerna där under uppfattar jag också mer som eleganta och snygga, än intressanta. Vissa instegare klarar jag mig utan. Men mkt är ju subjektivt vad gäller vin.

mackan92

Medlem
Jag tycker att de av Louis Jadots grand cruer som jag provat, t.ex. corton, clos vougeot, chevalier montrachet, och en del premier cruer, t.ex. chambolle musigny och chassagne montrachet duc de magenta
har varit riktigt bra. Vinerna där under uppfattar jag också mer som eleganta och snygga, än intressanta. Vissa instegare klarar jag mig utan. Men mkt är ju subjektivt vad gäller vin.
Nu är jag alldeles för dåligt bevandrad i hela deras portfölj, men är det inte lite skillnad på deras négociantviner och de viner som kommer från de egna egendomarna?

Jag vet dock inte hur stor del av den totala produktionen som kommer från inköpta druvor respektive egna vingårdar.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu är jag alldeles för dåligt bevandrad i hela deras portfölj, men är det inte lite skillnad på deras négociantviner och de viner som kommer från de egna egendomarna?
Tänkte precis skriva det, vinerna från egna vingårdar brukar vara lite bättre. Man får ibland leta noga på den blekgula etiketten för att se skillnaden, och se om det står att vinet är från någon av domännamnen de använder (t.ex. Domaine des Héritiers Louis Jadot). Men just Duc de Magenta som nämndes ovan känns lätt igen på de vita etiketterna, och är egna vingårdar. Men i mitt tycke är inget vin dåligt och skillnaden är väl inte jättestor.

Silex

Medlem
Jag ska förtydliga mitt lite snabba inlägg ovan. Min flaska visade inga tendenser att dö efter en halvtimme, utan det jag tyckte var spot-on i smaknoten från @Von Galtén var "lätt pinotdoft, en del sandel och hallon/jordgubb". Däremot tycker jag det var ett hyfsat gott men lite småtråkigt vin som inte lämnar ett djupt intryck. Visst är det fint prissatt för ett vin från regionen, men tycker jag hittar bättre pinot-viner med mer nerv och energi annorstädes. Efter kommentarerna så låter jag helt enkelt sista flaskan ligga tio år till - inte mycket att förlora men kanske något att vinna.

JonasBo

Medlem
På lokal (Kork, i Skellefteå) Frederic Leprince Savigny-les-Beaune (röd).
Rödfruktig, örtigt på doften. Tam på smaken. Hade förväntat mig lite mer tyngd i frukten och lite tanniner men smakade mer som en enklare PN, typ village av billigare sort.

Någon som provat vinet eller annat från producenten?

1000040663.jpg

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
På lokal (Kork, i Skellefteå) Frederic Leprince Savigny-les-Beaune (röd).
Rödfruktig, örtigt på doften. Tam på smaken. Hade förväntat mig lite mer tyngd i frukten och lite tanniner men smakade mer som en enklare PN, typ village av billigare sort.

Någon som provat vinet eller annat från producenten?

Visa bifogad bild 37114
Känner inte igen producenten, men håller med föregående inlägg - ett village-vin från en by som anses ”enklare” än Beaune/Volnay/Pommard, så då var vinet kanske som man kunde tro av etiketten?

Toppen