Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dessertvin på SB

Bastardo

Medlem
Den här verkar lite intressant (2011 var mkt bra årgång i Sauternes) men har inte provat den: http://www.systembolaget.se/2154
Château Baulac Dodijos (nr 2154) smakar jättegott! Speciellt med tanke på att det kostar bara 99 kr per halvflaska. Kan försvinna ganska snabbt från hyllorna … men naturligtvis tål det inte jämförelse med viner som kostar flera gånger mer!
Vi dricker alldeles för lite söta viner i Fennoskandia! Jag tror att priset för Sauternes har nästan aldrig varit så låga som nu, om man tar hänsyn inflationen.
Ännu billigare är Nederburg Noble Late Harvest (nr 2741) för bara 79 kronor … Det är ett riktigt superfynd för priset. Smakar oerhört gott till Roquefort. ;)
 
Last edited:
Trådskapare
A

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var tvungen att slänga iväg en beställning på Molitor nu när @Swedish uppmärksammade mig på att 02an finns i BS.
2002 är känd som en mycket bra Eisweinårgång. Har bl.a. att göra med när den första rejäla köldknäppen kommer snarare än de faktorer som styr kvaliteten på andra viner (där 2004 är bättre i Tyskland). Gissar att 2012 borde vara bra, för jag var i Bonn de första dagarna i december 2012 och då hade det nyss slagit till med snö och vinter på ett ganska rejält sätt. Småtimmarna i köldhål borde det varit tillräckligt kallt för Eiswein då. I åtminstone Rheingau var 2012 dessutom en mycket "ren" årgång med bra mognad utan särskilt mycket ädelröta.
Och på tal om studentvänliga priser eller inte - det ska väl finnas något incitament för studenter att bli klara med sina studier och skaffa sig en lön? :rolleyes:
 
Toppen