Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Magikern

Medlem
Har hört att Diebolt-Vallois Prestige Brut skall vara den bästa champagnen på systemet under 400 i dagsläget.

Något ni håller med om?

Gjorde en chansning och beställde Georges Gardet Brut Special till Nyår och de var de sämsta blask jag smakat så chansningar när de gäller champagne är inget man gör igen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Magikern skrev:
Har hört att Diebolt-Vallois Prestige Brut skall vara den bästa champagnen på systemet under 400 i dagsläget.

Något ni håller med om?

Gjorde en chansning och beställde Georges Gardet Brut Special till Nyår och de var de sämsta blask jag smakat så chansningar när de gäller champagne är inget man gör igen.
Absolut! Du har hört helt rätt!! Om du inte redan gjort det prova en Fleur de Passion också.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Provar champagnen nu och jag är lite besviken tyvärr. Inte den komplexiteten jag hade hoppats på. Den är kanske för ung i dagsläget?

Saint Gall 04 provade jag rätt nyligen och det är klassskillnad tycker jag. Saint Gall är betydligt bättre på alla sätt. Smakbilden är helt olika.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Magikern skrev:
Provar champagnen nu och jag är lite besviken tyvärr. Inte den komplexiteten jag hade hoppats på. Den är kanske för ung i dagsläget?

Saint Gall 04 provade jag rätt nyligen och det är klassskillnad tycker jag. Saint Gall är betydligt bättre på alla sätt. Smakbilden är helt olika.
Tråkigt! jag har den tillsammans med Turgy som min "huschampagne", men dem blir märkbart bättre med lagring jag har lite magnum som jag haft i 11-12 år som är helt fantastiska!! Provade du Fleur de Passion?
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

magnum skrev:
Tråkigt! jag har den tillsammans med Turgy som min "huschampagne", men dem blir märkbart bättre med lagring jag har lite magnum som jag haft i 11-12 år som är helt fantastiska!! Provade du Fleur de Passion?

Kan tänka mig det, Var de länge sen du köpte den på sb? Känns som den de har nu inte riktigt är något för finsmakare i dagsläget.

Fleur Du Passsion är för dyr mig just nu tyvärr. ;)
 

Silenos

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Är det någon som vet hur man luskar ut basår för den här buteljeringen? Och i fall, finns det anledning att vänta, eller skynda sig med att köpa in ett litet lager?
Bubbel behöver för mitt bruk inte vara bättre än så här, fin-fina grejer, dessutom så bjuds man på en förtjusande etikett.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Silenos skrev:
Är det någon som vet hur man luskar ut basår för den här buteljeringen? Och i fall, finns det anledning att vänta, eller skynda sig med att köpa in ett litet lager?
Bubbel behöver för mitt bruk inte vara bättre än så här, fin-fina grejer, dessutom så bjuds man på en förtjusande etikett.

Bra fråga man undrar onekligen om de börjat med en betydligt sämre årgång nyligen på SB. Som den smakar nu finns det ingen anledning att köpa och öppna en flaska. Finns det kvar Saint-Gall 04 hade jag lugnt köpt en flaska av den om jag velat ha champagne.

Bor man i Skåne och är snål kan man ju beställa Cuvée Carl-Otto som är ett enastående piggt mousserande med vårstämning under 100 sträcket.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Silenos skrev:
Bubbel behöver för mitt bruk inte vara bättre än så här, fin-fina grejer, dessutom så bjuds man på en förtjusande etikett.
Nä det är verkligen ett bra bubbel till en bra peng, har alltid ett lager hemma som jag brukar bjuda folk som är lite skeptiska till Champagne(lätt att gilla den där
härliga vaniljtonen)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Kostjan skrev:
Nä det är verkligen ett bra bubbel till en bra peng, har alltid ett lager hemma som jag brukar bjuda folk som är lite skeptiska till Champagne(lätt att gilla den där
härliga vaniljtonen)

Smaken är som baken, man vet inte förrän man testat. Den är nog ovanligt matvänlig skulle jag gissa och paras den verkligen ihop med rätt mat kommer den säkert betydligt mer till sin rätt i dagsläget.
 

Silenos

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Kostjan skrev:
Nä det är verkligen ett bra bubbel till en bra peng, har alltid ett lager hemma som jag brukar bjuda folk som är lite skeptiska till Champagne(lätt att gilla den där härliga vaniljtonen)

J, det var just ett litet hemmalager som var tanken. Då är bara frågan om det är Magikern som har dålig smak ( ;)), eller om det är sunkigt basvin i för tillfället? Forumet vimlar ju av maniska bubbeldrinkare, någon av dem borde sitta på koden till årgångsblandningen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Silenos skrev:
J, det var just ett litet hemmalager som var tanken. Då är bara frågan om det är Magikern som har dålig smak ( ;)), eller om det är sunkigt basvin i för tillfället? Forumet vimlar ju av maniska bubbeldrinkare, någon av dem borde sitta på koden till årgångsblandningen.
Det borde vara 2009 som är basen i den som säljs nu. Tycker dock att man bör ge Prestige ett år i källaren innan man dricker! Har uppfattat det som att blandningen nu är basvin från en årgång samt resten en solerablandning från att tidigare varit 3 årgångar. Basvinet ligger på ståltankar soleran i stora ekfat.
 

Silenos

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Tack för svaret magnum. Den sista flaskan jag drack hade fått ligga ett par år och den var absolut bättre än de andra; men därmed inte sagt att de tidigare var dåliga. Jag har hela tiden gillat den.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Silenos skrev:
J, det var just ett litet hemmalager som var tanken. Då är bara frågan om det är Magikern som har dålig smak ( ;)), eller om det är sunkigt basvin i för tillfället?

Vore ju onekligen intressant om fler på forumet kunde smaka den, man vill ju veta om de bara är mina smaklökar de är fel på. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Magikern skrev:
Vore ju onekligen intressant om fler på forumet kunde smaka den, man vill ju veta om de bara är mina smaklökar de är fel på. ;)
Det måste det vara! annars är det ju fel på mina ;D
 

Keen

slan
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Jag tycker det finns störande mycket socker i den, men får väl testa igen och se om jag känner likadant. Sen är jag iofs extremt känslig mot dosage.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Keen skrev:
Jag tycker det finns störande mycket socker i den, men får väl testa igen och se om jag känner likadant. Sen är jag iofs extremt känslig mot dosage.

Jo, om man tycker att en blanc de blancs brut provad på egen hand har "störande mycket socker", trots mer eller mindre sylvass syra, så får man nog betraktas som extremt känslig sett bland champagnedrickarna som globalt kollektiv. :D Det är en annan sak om man provar en lågdoserad blanc de blancs mot en standardskumpa med lite lägre syra som är brut med maximal dosage, då brukar det gå lättare att känna dosagen.

Just zéro dosage-masochism - att vilja ha all champagne oavsett ålder eller koncentration helt utan dosage eller med så lite dosage som möjligt - verkar å andra sidan vara en åkomma som är särskilt vanlig bland (nutida) svenska champagnenördar. ;)

Själv är jag å andra sidan mer känslig för beska än det flesta.
 

Keen

slan
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

vintomas skrev:
Jo, om man tycker att en blanc de blancs brut provad på egen hand har "störande mycket socker", trots mer eller mindre sylvass syra, så får man nog betraktas som extremt känslig sett bland champagnedrickarna som globalt kollektiv. :D Det är en annan sak om man provar en lågdoserad blanc de blancs mot en standardskumpa med lite lägre syra som är brut med maximal dosage, då brukar det gå lättare att känna dosagen.

Just zéro dosage-masochism - att vilja ha all champagne oavsett ålder eller koncentration helt utan dosage eller med så lite dosage som möjligt - verkar å andra sidan vara en åkomma som är särskilt vanlig bland (nutida) svenska champagnenördar. ;)


Störande mycket är kanske att ta i, men jag märker av dosagen iallafall. Sen så gillar jag odlare såsom L'eclapart och Savart mer än "vanliga" husskumpor, så lite syratorsk är jag nog allt...
 
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

vintomas skrev:
Just zéro dosage-masochism - att vilja ha all champagne oavsett ålder eller koncentration helt utan dosage eller med så lite dosage som möjligt - verkar å andra sidan vara en åkomma som är särskilt vanlig bland (nutida) svenska champagnenördar. ;)

Själv är jag å andra sidan mer känslig för beska än det flesta.

Ska jag tolka ditt inlägg som att du tillhör de dåtida :)

Personligen anser jag att socker gör sig bäst i champagne med lite ålder, ålder i form av blandning, lagring på jäst (mer socker i sendegade äldre) eller integerad i källarlagrade viner. Just Prestige har jag inte upplevt ha för mycket socker. Har inga 75cl i källaren så får väl helt enkelt gå till SB och köpa en flaska
 

Keen

slan
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Hmm, kan ju hända att det är någon av de andra jag tänker på. Får göra som Anders och köpa en att testa.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Keen skrev:
Jag tycker det finns störande mycket socker i den, men får väl testa igen och se om jag känner likadant. Sen är jag iofs extremt känslig mot dosage.

Det som jag mest noterade var ett den kändes obalanserad. Syran spretade mycket och smakbilden hade inget djup och komplexitet i dagsläget.
 
Toppen