Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diebolt-Vallois Prestige Brut?

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Ska jag tolka ditt inlägg som att du tillhör de dåtida :)

Personligen anser jag att socker gör sig bäst i champagne med lite ålder, ålder i form av blandning, lagring på jäst (mer socker i sendegade äldre) eller integerad i källarlagrade viner. Just Prestige har jag inte upplevt ha för mycket socker. Har inga 75cl i källaren så får väl helt enkelt gå till SB och köpa en flaska
Hmm, inte säker på att jag förstår vad du menar kan du förklara lite mer!?
Desto äldre champagnen är desto mindre socker tillsätts generellt vi degorgering. Unga viner utan dosage är för mig nästintill odrickbara. Har en del Prestige utan dosage men dem är tänkta att lagras länge, länge!
 
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

magnum skrev:
Hmm, inte säker på att jag förstår vad du menar kan du förklara lite mer!?
Desto äldre champagnen är desto mindre socker tillsätts generellt vi degorgering. Unga viner utan dosage är för mig nästintill odrickbara. Har en del Prestige utan dosage men dem är tänkta att lagras länge, länge!

Inte alls, det är inte ovanligt att äldre viner får mer socker. En sak om de ska drickas direkt men om de är tänkta att skickas ut i något konsumentled så tillsätts socker, ibland i högre dos.

Vad jag menade med yngre är att viner som Comtes, med för mycket socker inte går att dricka enligt mening, sockret flyter ovanpå och blir bara en smet. Sedan är det ju en fråga om tycke och smak
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Inte alls, det är inte ovanligt att äldre viner får mer socker. En sak om de ska drickas direkt men om de är tänkta att skickas ut i något konsumentled så tillsätts socker, ibland i högre dos.
Det jag aldrig hört talas om! alltså högre dosage vid sen degorgering än vid "normal"! vem gör så?
 
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

magnum skrev:
Det jag aldrig hört talas om! alltså högre dosage vid sen degorgering än vid "normal"! vem gör så?

Bland annat Möet när de släppte ett antal äldre årgångar i sin collection. Har för mig att även Henriot öste i mer socker i några av de äldre de släppte nyligen.

Vet ju att Bollinger gör tvärt om för exempelvis RD - Grande Année men där är det fortfarande relativt unga viner
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Bland annat Möet när de släppte ett antal äldre årgångar i sin collection. Har för mig att även Henriot öste i mer socker i några av de äldre de släppte nyligen.

Vet ju att Bollinger gör tvärt om för exempelvis RD - Grande Année men där är det fortfarande relativt unga viner
Då föreslår jag att vi enas om att det varierar ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Bland annat Möet när de släppte ett antal äldre årgångar i sin collection. Har för mig att även Henriot öste i mer socker i några av de äldre de släppte nyligen.

Mer än brut - typ sec? - eller bara högre än vanligt inom brut-intervallet (numera 12 g/l, om jag minns rätt)? Det är i så fall ett fenomen som jag inte har stött på, utan i likhet med Magnum har jag intrycket att stora hus oftare ligger på extra brut-nivå för releaser med lång tid på jästen, oavsett vad de skriver på etiketten. Brut är ju 0-12 g/l, så man kan skriva brut och ligga på extra brut-nivå om man vill.
 

Elvis

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Ska kanske tilläggas att Anders tycker att allt över 3 gram är mycket socker. Och talar vi om 8-10 gram så tycker Anders att det är jättemycket. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Elvis skrev:
Ska kanske tilläggas att Anders tycker att allt över 3 gram är mycket socker. Och talar vi om 8-10 gram så tycker Anders att det är jättemycket. ;)

Jag tycker vi tar och bussar ihop honom med Tom Stevenson och ser vad som händer.
 
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Elvis skrev:
Ska kanske tilläggas att Anders tycker att allt över 3 gram är mycket socker. Och talar vi om 8-10 gram så tycker Anders att det är jättemycket. ;)

Kan sträcka mig till 5-6, men 10 gram är en hel del. Ska man lagra i 20 år så funkar det ju men vet inte om det behövs riktigt så mycket socker

Jag är inte emot socker, men jag är emot för mycket socker. Till skillnad mot Elivs tycker jag att Taittinger Nocturne är lite för mycket :)

vintomas skrev:
Jag tycker vi tar och bussar ihop honom med Tom Stevenson och ser vad som händer.

Har redan haft disksussionen med andra i branschen
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Till skillnad mot Elivs tycker jag att Taittinger Nocturne är lite för mycket :)

I så fall följer väl bara Elvis påbuden från monopolet. :) Enligt dem är nämligen Nocturne torr ( http://www.systembolaget.se/7597 ), trots att det är en sec och inte en brut, medan Veuve Clicquots sec klassificeras som halvtorr (http://www.systembolaget.se/7421). Har aldrig riktigt förstått varför. OK, "sec" betyder torr enligt ordlistan, men har ju i alla fall inom Europa en annan innebörd för mousserande viner än vanliga viner, där nivåerna brut och extra brut inte finns. Sec = 17-35 g/l socker, d.v.s. det finns en miniminivå. För vanliga viner betyder trocken/sec max 9 g/l socker, om de har hög syranivå.
Nocturne marknadsförs väl för övrigt som lättdrucken nattklubbsskumpa. På en nattklubb kl. 02.37 kanske inte alla märker skillnaden mellan 6, 12, 17 eller 35 g/l dosage... Eller rättare sagt, om man känner skillnaden kan man undra vad man har där att göra.
 
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

vintomas skrev:
I så fall följer väl bara Elvis påbuden från monopolet. :) Enligt dem är nämligen Nocturne torr ( http://www.systembolaget.se/7597 ), trots att det är en sec och inte en brut, medan Veuve Clicquots sec klassificeras som halvtorr (http://www.systembolaget.se/7421). Har aldrig riktigt förstått varför. OK, "sec" betyder torr enligt ordlistan, men har ju i alla fall inom Europa en annan innebörd för mousserande viner än vanliga viner, där nivåerna brut och extra brut inte finns. Sec = 17-35 g/l socker, d.v.s. det finns en miniminivå. För vanliga viner betyder trocken/sec max 9 g/l socker, om de har hög syranivå.
Nocturne marknadsförs väl för övrigt som lättdrucken nattklubbsskumpa. På en nattklubb kl. 02.37 kanske inte alla märker skillnaden mellan 6, 12, 17 eller 35 g/l dosage... Eller rättare sagt, om man känner skillnaden kan man undra vad man har där att göra.

Nocturne är ju enligt beskrivningen ett " Torrt, smakrikt, fruktigt vin med sötma".
 

Keen

slan
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Elvis skrev:
Ska kanske tilläggas att Anders tycker att allt över 3 gram är mycket socker. Och talar vi om 8-10 gram så tycker Anders att det är jättemycket. ;)

Jag är helt med Anders på den punkten.
 

Elvis

Medlem
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Till skillnad mot Elvis tycker jag att Taittinger Nocturne är lite för mycket :)

Vilket påhopp! ;) Det är verkligen en vidrig champagne. Jag kommer ihåg när vi provade den på Champagnedagen och den mycket riktigt presenterades som en "nattklubbschampagne". Vi förbannade oss verkligen för att ha provat. Det där jäkla sockret klibbade fast i hela munnen och gjorde det svårt att prova andra champagner efter det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Anders Landström skrev:
Nocturne är ju enligt beskrivningen ett " Torrt, smakrikt, fruktigt vin med sötma".

Hur logiskt som helst, eller hur?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Sitter med ett glas Diebolt-Vallois Prestige Brut just i denna stund. Väldigt trevlig Champagne! Stor, öppen doft med massor av frukt och jästig brödighet. Kanske lite väl sötfruktig i smaken men syran tar ändå kommandot och avslutet är helt klart friskt och stramt. Hur har jag lyckats missa den här så länge!
 

chambertin

Medlem
Sitter med ett glas Diebolt-Vallois Prestige Brut just i denna stund. Väldigt trevlig Champagne! Stor, öppen doft med massor av frukt och jästig brödighet. Kanske lite väl sötfruktig i smaken men syran tar ändå kommandot och avslutet är helt klart friskt och stramt. Hur har jag lyckats missa den här så länge!
Ja visst är det !
Lägg dom några år i källaren så blir dom ytterligare snäppet bättre.
 

Sörplarn

Medlem
Sitter med ett glas Diebolt-Vallois Prestige Brut just i denna stund. Väldigt trevlig Champagne! Stor, öppen doft med massor av frukt och jästig brödighet. Kanske lite väl sötfruktig i smaken men syran tar ändå kommandot och avslutet är helt klart friskt och stramt. Hur har jag lyckats missa den här så länge!

Såg att det var NV hos levrantören länk här.
SBs, Diebolt-Vallois Prestige Brut (nr 7723)

Hos en firma i UK länk här (135£ för sex stycken).

Ja visst är det !
Lägg dom några år i källaren så blir dom ytterligare snäppet bättre.

Har du eller någon annan erfarenhet av deras satta årgångar, länk här.

Blev väldigt nyfiken på hamstra lite. ;)
 

chambertin

Medlem
Såg att det var NV hos levrantören länk här.
SBs, Diebolt-Vallois Prestige Brut (nr 7723)

Hos en firma i UK länk här (135£ för sex stycken).



Har du eller någon annan erfarenhet av deras satta årgångar, länk här.

Blev väldigt nyfiken på hamstra lite. ;)
Jo jag har druckit några av deras BdB Millesime (-99, -02 och -04). Riktigt bra grejer det också liksom Préstige och förstås deras Fleur de Passion som jag tycker rockar riktigt bra om man får tag på den för 5-600:-. Sticker den iväg upp mot 800:- är det mer tveksamt.
Sammanfattningsvis, odlarskumpa på hög nivå som utvecklas fint i källaren.
 

Sörplarn

Medlem
Jo jag har druckit några av deras BdB Millesime (-99, -02 och -04). Riktigt bra grejer det också liksom Préstige och förstås deras Fleur de Passion som jag tycker rockar riktigt bra om man får tag på den för 5-600:-. Sticker den iväg upp mot 800:- är det mer tveksamt.
Sammanfattningsvis, odlarskumpa på hög nivå som utvecklas fint i källaren.

Kul att höra, behöver stilla min dam med lite nytt i "arsenalen" att ens kära kan var så kräsen vilket är mitt egna fel iofs, men detta låter prisvärt än Salon som hon promt skall ha till varje "lyx" menyer.......
 
En viktig aspekt jag vill belysa angående dosage är att det beror ju mycket på druvorna. För att göra en champagne utan dosage måste man ha extremt bra druvor. De producenter som har något sämmre råvaror gör helt rätt i att balansera vinet med dosagen. Sen kanske man inte tycker om det men helt klart bättre än nån softs försök till stordåd. Som exempel tycker jag att Hatt et Söner försöker göra världsklassviner men faller pladask då druvorna inte håller måttet.
 
Toppen