Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Det borde stå något om detta i villkoren när man registrerar sig som medlem.

Förslag på formuleringar mottages tacksamt. ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Det tog inte mer än 5-6 månaders aktivt hängande på detta forum för att allvarligt sabba min verklighetsuppfattning om vad man är villig att betala för en flaska champagne.

Skriver under på detta! ;D
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

El burro grande skrev:
Har inte sätt någon lista ännu, men jag vet att Henriot Enchanteleurs 1996 skall släppas i december och eftersom den inte var med i början av månaden så bör den ju dyka upp i mitten av månaden. Ett givet köp hursomhelst. De 88:eek:r och 90:eek:r jag varit en frekvent konsument av tidigare har alla varit fantastiska. 95:an som Magnum skrev nyligen om drack jag senast för ett år sedan ca från en magnum och var väl egentligen lite väl ung fortfarande. Tydligen dags att titta närmare på den nu då.

Tackar, det avgjorde för mig. Hur mycket jag än vill ha en CDA att dregla över hemma så är det roligare att ha flera flaskor som man har råd att dricka istället.

CDA hade bara köpts i spekulations syfte ändå och i bästa fall öppnats om min ekonomi ändrats radikalt. 1 triss lott och "plötsligt händer det" eller vad deras slogan nu är. Då hade det inte varit fel med en CDA hemma.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Förslag på formuleringar mottages tacksamt. ;D

Jag ska kolla över det och återkomma. Något bordre ju finnas. Jag var ju vänlig nog att göra ett försök när det kommer nya medlemmar.

CH skrev:
Och där välkomnar vi Krisman in i forumet.

Jag hoppas du vet vad du get dig in på för det finns inte en ända vettig människa här inne.
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
FX Pichlers 2007 dyker ju i december släppet men jag ser inte deras Unendlich som vi provade på vininfernot sist. Missade jag den eller kommer SS inte släppa den?
Vingruppen har den ju listad för 795:-. Hur står sig det priset mot nere i München anders?

http://www.vingruppen.se/VinUnic/Produc ... oducer=206

Jag köpte inte pavan i München utan online från http://www.weinkeller-online.at/. Tittar man där kostar Unendlich 85 euro dvs dyrare än i Svedala. Jag är ganska säker på att det beror på den senaste tidens värdestegring av euron för när jag handlade i somras var online-butiken billigare än vinerna på SS.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Det är sjukt hur man kan ändra sina prioriteringar snabbt.
I början av året när jag blev torsk på skumpa så tyckte jag att en flaska Krug GC var ganska dyr men efter att provat den så tyckte jag att den var så pass bra att jag kunde se mig köpa den igen till lite mera speciella tillfällen. Krug -88 var vid det tillfället bara en avlägsen dröm att få prova och Krug CDM eller Bolly VVF fanns inte ens på kartan.
Nästan 1 år senare är verkligheten något helt annat.
Det tog inte mer än 5-6 månaders aktivt hängande på detta forum för att allvarligt sabba min verklighetsuppfattning om vad man är villig att betala för en flaska champagne. Bolly VVF är införskaffad, Krug vertikal står för dörren och jag funderar allvarligt på att handla en flaska Krug CDA för 22000:-

Det borde stå något om detta i villkoren när man registrerar sig som medlem.

Jag kan skriva under på varenda ord du skriver, och jag har inte ens hängt här så länge men övriga tidsramar är liknande. :D
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Förslag på formuleringar mottages tacksamt. ;D

Dricker du för mycket alkohol? Har du svårt att få pengarna att räcka till slutet av månaden för att du köper alkohol? Prioriterar du alkohol före din familj? Kretsar dina tankar ständigt kring hur du ska få tag på nästa flaska?
Inte?
Registrera dig här så ska det bli ändring i dessa frågor!

;D
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Dricker du för mycket alkohol? Har du svårt att få pengarna att räcka till slutet av månaden för att du köper alkohol? Prioriterar du alkohol före din familj? Kretsar dina tankar ständigt kring hur du ska få tag på nästa flaska?
Inte?
Registrera dig här så ska det bli ändring i dessa frågor!

;D

Lysande formulering. Den ska in i villkoren!
 

hultman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Grr. Beställde en del roliga viner från Novembersläppet, och alla utom Ornellaia 2005 har redan tagit plats i min samling. Nu har jag väntat sedan släppet på min beställning och ännu har den inte levererats till SB i Uppsala. Vad händer om de slarvat bort min flaska?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hultman skrev:
Grr. Beställde en del roliga viner från Novembersläppet, och alla utom Ornellaia 2005 har redan tagit plats i min samling. Nu har jag väntat sedan släppet på min beställning och ännu har den inte levererats till SB i Uppsala. Vad händer om de slarvat bort min flaska?

Det är ju alltid möjligt att ta en fight med dem, Krug88 har mobbat individuella butikschefer att ordna fram viner åt honom vet jag så fråga honom om hjälp!

Annars kan du alltid plantera in Tallvedsnematod i skogen tillhörande den Persson/steenska bohaget!

Tallvedsnematod

Tallvedsnematoden är en farlig skadegörare, som kan döda tallar och
andra barrträd. Skadeinsekten kommer ursprungligen från Nordamerika.
Där orsakar den ingen större skada då deras barrträd under tusentals år anpassat sig och därför är tåliga mot dess angrepp.
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Det är ju alltid möjligt att ta en fight med dem, Krug88 har mobbat individuella butikschefer att ordna fram viner åt honom vet jag så fråga honom om hjälp!
Den var inte snäll :(
Det var faktiskt ingen butikschef utan killen som är ansvarig för primörerna på Bolaget...

Jag förklarade vänligt att jag kommer att ringa honom en gång i veckan tills han fixar fram alla primör 03:eek:r jag hade beställt!
Efter 4 månader och 18 samtal fick jag även en tilldelning av Latour och Margaux som jag inte ens beställt ;D
Och sedan slapp han naturligtvis fler samtal i gengäld...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Den var inte snäll :(
Det var faktiskt ingen butikschef utan killen som är ansvarig för primörerna på Bolaget...

Jag förklarade vänligt att jag kommer att ringa honom en gång i veckan tills han fixar fram alla primör 03:eek:r jag hade beställt!
Efter 4 månader och 18 samtal fick jag även en tilldelning av Latour och Margaux som jag inte ens beställt ;D
Och sedan slapp han naturligtvis fler samtal i gengäld...

Varför låta en god historia förstöras av saninningen etc.
 

Keen

slan
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Varför låta en god historia förstöras av saninningen etc.


Verkligheten överträffade ju dikten i detta fall ;D Vem ska man ringa för att få tag i lite DRC :mad:
 

hultman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Den var inte snäll :(
Det var faktiskt ingen butikschef utan killen som är ansvarig för primörerna på Bolaget...

Jag förklarade vänligt att jag kommer att ringa honom en gång i veckan tills han fixar fram alla primör 03:eek:r jag hade beställt!
Efter 4 månader och 18 samtal fick jag även en tilldelning av Latour och Margaux som jag inte ens beställt ;D
Och sedan slapp han naturligtvis fler samtal i gengäld...

Fick du betala fullpris för dem? Om inte så kan jag ju alltid dra en fuling :D
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hultman skrev:
Fick du betala fullpris för dem? Om inte så kan jag ju alltid dra en fuling :D
Vad menar du med fullpris?
Fick betala primörpriset, tror det var 3 700 för en Latour 03 och runt 1 100 för Cos.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hehe, ibland ska man ha tur.

Fick inte napp på någon av de Krug 1996 jag hade bokat. Men så dök det upp en SB-anställd som överhörde min konversation,
och lämnade över sitt eget exemplar för att hon inte hade råd att lösa ut den.
Den enes bröd den andres bröd :D

Utöver detta blev det:

87341 Henriot Blanc de Souverain
83389 Champagne De Saint Gall Premier Cru Brut Millésime 2002
97660 André Clouet Brut Rosé 1 x 75 och 3 x Magnum "Bra att ha" :D
samt rödtjut
2260 2 st. Finca Valpiedra
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Låter som Bolibompa-versionen av det talessättet. ;D

Blev lite tryckfel, måste vara forumet. Jag är ju nykter så det är helt omöjligt att jag skrev fel. ::)
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag gick nyligen förbi skyltfönstret på Regeringsgatan.

Såg inte till några dyra Krug, men i övrigt såg det smällfullt ut :D

Verkar som att Mackmyran är det som "ska" dra imorrn med tanke på hur den var placerad.

Vad ska man köpa i övrigt då, och vad undvika?
Tar tacksamt emot fler tips, tänkte sätta mig ner ikväll och gå igenom.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Nån måste ju vara först, lite dålig diskussionangående vinnyheter här i December?

Det är ju ett ganska fett Champagnesläpp den 15:e.
Få grejor, och dyra. Många riktiga högpoängare.

Det räcker med att få tag på en av varje för att det ska bli väldigt dyrt!

Jag har inte sett nån lista online än, har bara sett en utskrift från SB jag fick i handen som jag jämfört lite snabbt mot RJs betyg.
 
Toppen