Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Vilken leverantör?

http://www.winedirect.co.uk

Vet inte om de skickar till Sverige. Avsikten var mer att kolla priser så jag körde igenom några flaskor och såg vem som var biligast på några av dem. Tog sedan "en i högen". Använde snittkurs 11,25 på pundet och la på 10% moms samt 16 kronor per flaska i alkoholskatt.
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
http://www.winedirect.co.uk

Vet inte om de skickar till Sverige. Avsikten var mer att kolla priser så jag körde igenom några flaskor och såg vem som var biligast på några av dem. Tog sedan "en i högen". Använde snittkurs 11,25 på pundet och la på 10% moms samt 16 kronor per flaska i alkoholskatt.
Momsen är 15 % i England.
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Här köper jag de flesta av mina Bordeauxer och en del skumpa: http://www.farrvintners.com/index.php
Ibland blir det lite härifrån: http://www.frw.co.uk/

När jag ska få hem flaskorna från London kontaktar jag de här: http://www.seabrookexports.com/

Se till att betala in alkoholskatten i förväg bara, ca 16 kronor per flaska.
Information om det hittar du på: http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... ml?posid=5

Krug88!

Du som har gjort detta mer än en gång, kan inte du sätta ihop en handledning? snälla? pretty please?

Hur mycket kostar frakten? (seabrookexports har inte speciellt mycket information på webbsidan. mer än sin mailadress) hur lite är det värt att skicka med dem?
Hur funkar det här med förenklat ledsagardokument, fixar seabrookexports det, eller är det något man gör själv?
har du anlitat några andra för frakten?

Det som är stora stötestenen för mig är bristen på lite mer lättillgänglig information...

-sunqan
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

De gånger jag har köpt från utlandet (Tyskland, Belgien, England) har jag struntat i skatt och det har inte varit några problem. Dock har det alltid varit betydligt mindre mängder (<6 flaskor åt gången) än Krug88:s skeppslaster.

Jag är också lite nyfiken på hur man gör. Om man vill göra absolut minimum, räcker det med att peta in pengarna på Skatteverkets plusgirokonto någon dag innan lasset går från England? Om ens flaskor mot förmodan skulle fastna i en stickkontroll så har man i alla fall betalat i tid och bör kunna få ut flaskorna?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
De gånger jag har köpt från utlandet (Tyskland, Belgien, England) har jag struntat i skatt och det har inte varit några problem. Dock har det alltid varit betydligt mindre mängder (<6 flaskor åt gången) än Krug88:s skeppslaster.

Jag är också lite nyfiken på hur man gör. Om man vill göra absolut minimum, räcker det med att peta in pengarna på Skatteverkets plusgirokonto någon dag innan lasset går från England? Om ens flaskor mot förmodan skulle fastna i en stickkontroll så har man i alla fall betalat i tid och bör kunna få ut flaskorna?

Minimum
1. Anmäl
2. Betala
3. Hoppas att leverans kommer efter du fått bekräftelse
4. Rapportera till skatteverket att du fått leverans (vet inte vad som händer om man anmäler att godset försvann ;D, får man tillbaka pengarna då).


På ett sätt vore det kul om hela svenska folket gjorde en anmälan, satte in 16 kronor och såg skiten kollapsa.

Det är gjort för att vara krångligt, Inga möjligheter att anmäla på nätet, ingen kommunikation via email etc, helt enkelt våra myndigheter som visar EU fingret och Sveriges folk att alkohol, det kan ni inte hantera.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

På Regeringsgatan igår kväll fick jag tipset om att på måndag släpps
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart Brut 1998 (nr 95412)
375ml (halvflaska) för 299:-.
Får väl betecknas som ett fynd då en vanlig 750ml i beställningssortimentet
går på 919:-.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Får väl betecknas som ett fynd då en vanlig 750ml i beställningssortimentet
går på 919:-.
JIsses! Är 98:an så dyr? Mina 96:eek:r var klart billigare så man frågar sig ju onekligen hur omsättningen är på 98:eek:rna. Det är ju inte direkt olika importörer för olika flaskstorlekar...
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas François Billecart Brut 1998 (nr 95412)
375ml (halvflaska) för 299:-.
Får väl betecknas som ett fynd då en vanlig 750ml i beställningssortimentet
går på 919:-.

Jag grämer mig fortfarande för att jag inte köpte fler än tre halvflaskor av Billecart-Salmon NF 1996 när jag hittade dem för 21 pund på Fortnum & Mason förra året. De var riktigt bra. 299 kr för 1998:an känns också som ett väldigt bra pris.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag grämer mig fortfarande för att jag inte köpte fler än tre halvflaskor av Billecart-Salmon NF 1996 när jag hittade dem för 21 pund på Fortnum & Mason förra året.

Är det någon som någonsin inte grämts sig över att de köpt för lite flaskor?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tabellen "Mer fakta om drycken" är iallafall för champagne oftast rätt torftigt ifylld. Om man har tur så har druvsammansättning fyllts i, men inte mycket mer.

Pol Roger 1999 är dock ett undantag. Här får man all möjlig information, inte allt relaterat till detta specifika vin men lite information gemene man kan glänsa med på en middag. Vem skriver dessa? Är det distributören eller är det upp till SB att lägga in det om de vill?
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Tabellen "Mer fakta om drycken" är iallafall för champagne oftast rätt torftigt ifylld. Om man har tur så har druvsammansättning fyllts i, men inte mycket mer.

Pol Roger 1999 är dock ett undantag. Här får man all möjlig information, inte allt relaterat till detta specifika vin men lite information gemene man kan glänsa med på en middag. Vem skriver dessa? Är det distributören eller är det upp till SB att lägga in det om de vill?

Krisman kanske? ;)
 

Keen

slan
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det här var ju ett lite märkligt namn på ett vin...

Château Condom Cuvée Delph
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Keen skrev:
Det här var ju ett lite märkligt namn på ett vin...

Château Condom Cuvée Delph

Condom är ju en by nere i Provence vill jag minnas. Djupt förankrat i roséträsket.

Passar dig således!
 

Keen

slan
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Condom är ju en by nere i Provence vill jag minnas. Djupt förankrat i roséträsket.

Passar dig således!


Om vinet är korkskadat betyder det att kondomen inte funkade?
 
Toppen