Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Förutsätter att det här är Guy Charlemagne och inte Guy Charlemange. De verkar ha bytt leverantör i Sverige från Mouette till Terrific Wines.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Sänkt pris på ett bra vin. Dock från en producent där jag utan diskussion gjort det tråkigaste och mest förödmjukande besöket någonsin. Då jag gör lite reklam för vinet kan jag passa på att ge den negativa sidan också. Bokat besök som slutar med att jag efter 10 minuter: - vilka inkluderar parkering, finna någon som tar emot oss, få en flaska som är öppnad för 2-3 dagar sedan uppställd på ett bord med kommentaren "drick det här då", försök till kommunikation med personalen som efter ställt flaskan på bordet lämnar oss - kör ut bilen från parkeringen. Så de åkte ut från min lista över framtida inköp men jag vet att de gör bra vin och ett antal av er var intresserade, nu är det runt 60 kronor billigare (jag köpte tyvärr en låda till det högre gamla priset)

edit: Läste inlägget och insåg att jag lät lite sur och grinig. HELT korrekt 8)
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

El burro grande skrev:
Dagens mest intressanta släpp var ju utan tvekan Paul Bara Special Club Rosé 04. Dett fanns några flaskor kvar när jag var inne vid 16:00 på regeringsgatan.
Jag blev rejält överraskad, då jag trodde det skulle vara en av dem som skulle gå åt först i morse.
Nu är det nog inga kvar dock ;D

Jag var där en snabbis, köpte inget för jag hittade inget och hade ingen fusklapp med mig.

Paul Bara Special Club Rosé såg ut att finnas kvar... ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Missa inte släppet den 15 december. Har inte varit så annonserat men då släpps bland annat
1999
Initiale
Substance
Version Orginale

Måste erkänna att jag aldrig har provat Selosse. Vilken eller vilka av dessa
rekommenderar forumets kunniga medlemmar till en novis med smak för
riktigt torra viner och förtjust i Pinotdrivna champagner?
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Måste erkänna att jag aldrig har provat Selosse. Vilken eller vilka av dessa
rekommenderar forumets kunniga medlemmar till en novis med smak för
riktigt torra viner och förtjust i Pinotdrivna champagner?
Det är ingen pinot i någon av dem, dock är vintage, substance och VO att rekommendera för torrheten.
Men låt dem ligga några år först, tuffa och ekiga som unga.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Måste erkänna att jag aldrig har provat Selosse. Vilken eller vilka av dessa
rekommenderar forumets kunniga medlemmar till en novis med smak för
riktigt torra viner och förtjust i Pinotdrivna champagner?
Ingen då dessa Selosse är BdB. Finns några andra producenter som gör Selosse-liknande viner med pinot inkluderat.

Egly-Ouriet
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Jérôme Prévost, tror du kan beställa som privatimport. Netterberg & Co AB Tel: 08 10 05 41, Email: info@vinlistan.com

Gillar också Paul Déthune Cuvée de l´Ancienne., de kan du köpa från www.drickbart.se

Håller också med Krug88 kring de som han anger. Har du aldrig provat Selosse så är det en upplevelse i sig.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Ingen då dessa Selosse är BdB. Finns några andra producenter som gör Selosse liknande viner med pinot inkluderat.

Har inga problem med att dricka BdB. ;)
Beställde en sexpack Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillésime 2002
efter ditt inlägg i förra veckan.

shorepower skrev:
Gillar också Paul Déthune Cuvée de l´Ancienne., de kan du köpa från www.drickbart.se
Försökte faktiskt beställa den också men kom inte överens med deras webshop.
Skall definitivt göra det.

Men nu får jag först försöka få tag på några Selosse nästa vecka.
det är ju inga stora mängder som släpps precis :mad:
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Förutsätter att det här är Guy Charlemagne och inte Guy Charlemange. De verkar ha bytt leverantör i Sverige från Mouette till Terrific Wines.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Sänkt pris på ett bra vin. Dock från en producent där jag utan diskussion gjort det tråkigaste och mest förödmjukande besöket någonsin. Då jag gör lite reklam för vinet kan jag passa på att ge den negativa sidan också. Bokat besök som slutar med att jag efter 10 minuter: - vilka inkluderar parkering, finna någon som tar emot oss, få en flaska som är öppnad för 2-3 dagar sedan uppställd på ett bord med kommentaren "drick det här då", försök till kommunikation med personalen som efter ställt flaskan på bordet lämnar oss - kör ut bilen från parkeringen. Så de åkte ut från min lista över framtida inköp men jag vet att de gör bra vin och ett antal av er var intresserade, nu är det runt 60 kronor billigare (jag köpte tyvärr en låda till det högre gamla priset)

edit: Läste inlägget och insåg att jag lät lite sur och grinig. HELT korrekt 8)
Lustigt... Ovan nämnda producent var faktiskt mitt första stopp på min första resa till området. Vi fick inget mottagande alls vill jag minnas, utan lämnades ensamma i ett rum med en flaskpyramid medan personalen samtalade med några ryssar. Jag är osäker nu då det gått ett antal år, men jag har för mig att vi inte köpte något utan drog vidare hyfsat snabbt, lätt oroade över om besöken skulle fortsätta i samma anda. Så här i efterhand inser jag nog att det var det klart sämsta besöket jag gjort, undantaget José Michel där vi möttes av en gammal tant som inte kunde ett ord engelska...

edit: jo, vi köpte nog en eller två flaskor i alla fall, det måste vi ju ha gjort, eftersom jag haft ett par-tre hemma...
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Jag orkade aldrig köa idag utan tänkta åka förbi efter jobbet och se om det finns något kvar.
Gjorde en snabbsökning efter Henriot nyss och hittade Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1990 magnum i beställningssortimentet för 1999:- vilket måste klassas som ett bra pris eller?
Någon som provat den?
Var det någon som köpte denna? Jag beställde samma dag de släpptes men kommer inte att få några. Nu är de slutsålda men vad jag förstod på butiken hade ingen av de som beställt fått leverans.

Kollade lite på Mondowines hemsida och då de säljer denna för 1915 ex moms till resturang så tror jag att de lagt in fel pris. Vet inte hur det funkar med beställningssortimentet , kan en leverantör säga att det är slut innan de ens levererat något?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sjödin skrev:
Lustigt... Ovan nämnda producent var faktiskt mitt första stopp på min första resa till området. Vi fick inget mottagande alls vill jag minnas, utan lämnades ensamma i ett rum med en flaskpyramid medan personalen samtalade med några ryssar. Jag är osäker nu då det gått ett antal år, men jag har för mig att vi inte köpte något utan drog vidare hyfsat snabbt, lätt oroade över om besöken skulle fortsätta i samma anda. Så här i efterhand inser jag nog att det var det klart sämsta besöket jag gjort, undantaget José Michel där vi möttes av en gammal tant som inte kunde ett ord engelska...

edit: jo, vi köpte nog en eller två flaskor i alla fall, det måste vi ju ha gjort, eftersom jag haft ett par-tre hemma...
Verkar konsekvent , tråkigt då man normalt sett i Champagne blir otroligt bra mottagen. Jag tror på engagemang och finns det inte hos personalen så kommer det avspeglas i produkten. Vi får se hur vinet utvecklas i framtiden.
 

christer

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Lite klarhet:

1, Det finns ett nytt direktiv, kravet på att man skall transportera varorna personligen är borttaget vilket innebär att man inte behöver betala alkoholskatt i Sverige när man privatimporterar. Direktivet heter: 2008/118/EEG och artikel 32 gäller privatimport.
2, Direktivet har direkt effekt om du är direkt och personligen berörd och om det är tillräckligt tydligt (vilket man får utgå från gäller i detta fall). I vart fall skall alla medlemsländer agera i enlighet med direktivet så långt det är möjligt.
3, Det finns massor av bra vinbutiker på nätet. Jag prenumererar på vinlådan från

det är en italiensk vinhandlare som har den sidan (också på svenska). Ett annat bra tips om man letar efter särskilda viner är

, där söker man på det vin man letar efter och så anges i resultaten vinhandlare som säljer det vinet med länkar till nätbutiken (om sådan finns).
4, Att SB skulle ha bra priser på bra viner är inte sant. ´Herregud, vi får betala 70 spänn för en flaska frascati, det är italiens riktiga lågvattenmärke, matlagningsvin. Producenterna specialtillverkar ju viner som de säljer till sverige, det är ju ingen hemlighet ens.

EDIT: Länkar borttagna. Känner ni att någon speciell vinhandlare på nätet förtjänar att diskuteras, by all means do so. Men att hänvisa till ett direktiv som är två år gammalt är, i fel tråd och dessutom är off topic gör att jag egentligen borde radera hela inlägget... Krug
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Välkommen till forumet, christer!

Ah, var Christer bara en som ville göra gratisreklam? Då får jag väl ta tillbaka mitt välkomnande.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Här köper jag de flesta av mina Bordeauxer och en del skumpa: http://www.farrvintners.com/index.php
Ibland blir det lite härifrån: http://www.frw.co.uk/

När jag ska få hem flaskorna från London kontaktar jag de här: http://www.seabrookexports.com/

Se till att betala in alkoholskatten i förväg bara, ca 16 kronor per flaska.
Information om det hittar du på: http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... ml?posid=5

Några inlägg nyligen gjorde mig nyfiken på Léclaparts champagner.
De verkar dock vara svåra att få tag på i Sverige
Hittade en handlare i UK som hade nedanstående prislista:

Brut Cuvée l’Amateur 2005 (Chardonnay) £264 per dozen bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Artiste 2004 (Chardonnay) £252 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Apôtre 2004 (Chardonnay) £282 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Alchimiste 2005 (Rose) £285 per SIX bottles (75cl) in bond
Coteaux Champenois rouge millésime (Still Pinot Noir) 2006 £282 per dozen bottles (75cl) in bond


Är det en genomsnittlig prisnivå?
Vad rekommenderar ni att jag skall köpa?
Coteaux Champenois rouge låter spännande. Någon som provat?

Om jag fattar saken rätt så betyder "in bond" att skatt och moms inte är betalda. Om jag beställer
till Sverige så skall jag alltså istället för betala engelska skatter betala alkoholskatt (16:) per flaska
+ moms på inköpspris + moms på alkoholskatten + moms på frakten här i Sverige?
Eller skall jag betala skatten i England och bara betala alkoholskatten (16:) i Sverige?
Någon som vet?

Dessutom skall väl säljaren fylla i något dokument, som skall följa med hela transporten?

Någon som vet hur jag skall göra?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Några inlägg nyligen gjorde mig nyfiken på Léclaparts champagner.
De verkar dock vara svåra att få tag på i Sverige
Hittade en handlare i UK som hade nedanstående prislista:

Brut Cuvée l’Amateur 2005 (Chardonnay) £264 per dozen bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Artiste 2004 (Chardonnay) £252 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Apôtre 2004 (Chardonnay) £282 per SIX bottles (75cl) in bond
Brut Cuvée l’Alchimiste 2005 (Rose) £285 per SIX bottles (75cl) in bond
Coteaux Champenois rouge millésime (Still Pinot Noir) 2006 £282 per dozen bottles (75cl) in bond


Är det en genomsnittlig prisnivå?
Vad rekommenderar ni att jag skall köpa?
Coteaux Champenois rouge låter spännande. Någon som provat?

Om jag fattar saken rätt så betyder "in bond" att skatt och moms inte är betalda. Om jag beställer
till Sverige så skall jag alltså istället för betala engelska skatter betala alkoholskatt (16:) per flaska
+ moms på inköpspris + moms på alkoholskatten + moms på frakten här i Sverige?
Eller skall jag betala skatten i England och bara betala alkoholskatten (16:) i Sverige?
Någon som vet?

Dessutom skall väl säljaren fylla i något dokument, som skall följa med hela transporten?


Någon som vet hur jag skall göra?

Tycker priserna generellt sett verkar bra. Det är 15% moms i UK å det får du lägga på. Är inte så imponerad av rosen och de röda stilla från champagne är bra (har inte druckit denna dock) men du får nog mer för pengarna i Bourgogne. Så köp av de andra tre. För konsumption nu är l’Amateur 2005 att föredra men l’Artiste och l’Apôtre för lagring.

Jag brukar bara skicka in dokumentet till skatteverket och sätta in skatten på skattekontot
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tack för svar!

shorepower skrev:
Jag brukar bara skicka in dokumentet till skatteverket och sätta in skatten på skattekontot

Vilket dokument?
Vilket skattekonto?
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Du måste betala moms och alkoholskatt i England, även svensk alkoholskatt.
Bara fylla i en lapp och sätta in pengarna på skattekontot.

Koncentrera dig på l’Apôtre och strunta i resten.
Det var ett väldigt bra pris på den...
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Per Stade skrev:
Tack för svar!

Vilket dokument?
Vilket skattekonto?

Här är blanketten som ska fyllas i. Kan bara skickas in med vanlig post

http://www.skatteverket.se/download/18. ... 520002.pdf

Från blanketten:

"Dessutom ska säkerhet för skattens betalning
ställas. Det enklaste sättet att ställa säkerhet är att betala in
det beräknade skattebeloppet till Skatteverkets plusgirokonto
95 06 71-8. Ange personnummer och att det gäller säkerhet
för betalning av alkoholskatt"
 
Toppen