Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
Intressant att Palmer BdB 1996 på Magnum kvalat in till FS!

Hur många köper SUPRA? ;D

Om man inte är vinjournalist som Kronstam får man ta till plånboken om man ska påverka. :D

Skämtåsido, jag har nog mest köpt 1996 Brut.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA skrev:
Om man inte är vinjournalist som Kronstam får man ta till plånboken om man ska påverka. :D

Skämtåsido, jag har nog mest köpt 1996 Brut.
Har 5 av de vanliga som ligger i källaren. De blir nog aldrig urdruckna. Efter att ha startat på det här forumet så har jag liksom tappat intresset för dem.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Har 5 av de vanliga som ligger i källaren. De blir nog aldrig urdruckna. Efter att ha startat på det här forumet så har jag liksom tappat intresset för dem.

Det är inget problem. Jag kan ställa upp och hjälpa dig!
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Får bli ett omvänt vininferno, vi tar alla med oss det vi inte kommer dricka upp, skulle kunna bli intressant.

Absolut!

Jag har en del roliga grejor, bl.a. det däringa franska falskbubblet från 1973 :D

En oöppnad Pol Roger från 1928 har jag också, garanterat inte njutbar. ;D
Troligen behåller jag den tills den är hundra år, kanske kan man sälja den fritt utan Statens inblandning på Blocket då...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hittade det här på Vinklubben. Vad ska man tro, "bloggar" SS på vinforum numera, nytt grepp från marknadsavdelningen? :-X

Nyheter och tillfälliga varor

Från och med februari 2010 förändrar vi vårt sortimentserbjudande. Bland annat kommer det tillfälliga sortimentet finnas kvar längre tid på hyllorna och vi inför säsongslanseringar för att bli ännu bättre på att koppla ihop mat med våra drycker.
Mer konkret handlar det om att de tidigare åtta tillfälliga lanseringarna (feb, mars, maj, juni, augusti, sep, nov och dec) ersätts med fyra så kallade säsongslanseringar:
• Vår (gäller under februari, mars, april)
• Sommar (gäller under maj, juni, juli, augusti)
• Höst (gäller under september, oktober, till 14 november)
• Vinter (gäller under 15 nov, december, januari)
Detta gör att du som kund hittar de olika tillfälliga sortimenten under en längre tid (3-4 månader) jämfört med hur det var förra året (1 månad). För dig som är extra nyhetstörstande lanserar vi ytterligare varor tio gånger per år, i 30-tal butiker. Dessa produkter går även att beställa till andra butiker. Utöver detta kommer också lanseringar vid påsk och av oktoberöl.
Varför gör vi detta?
Tidigare har vi haft tillfälliga nyheter som var tänkt att sälja slut på en månad. Detta gjorde att många kunder hade få chanser att köpa dessa varor, särskilt om någon produkt fick bra betyg i media. Därför lanserar vi, från och med 1 februari, varorna under en längre period. Vi kommer att köpa in fler flaskor så att du som kund har en chans att köpa de tillfälliga varorna.

Vi skiljer på nyheter och tillfälliga varor
Två gånger per år (24 mars och 1 oktober för 2010) lanserar vi varor som vi kallar nyheter. Dessa finns ett helt år i våra butiker. Alla andra varor som lanseras kallar vi för tillfälliga, och varorna finns och säljs under en kortare period än våra nyheter.

Minskar inte antalet tillfälliga varor nu?
Ja, till viss del. När det gäller säsongslanseringarna kommer antalet varor (märken) bli färre då vi köper in större volymer, men å andra sidan säljer vi dem under en längre period. Samtidigt lanserar vi en mängd olika produkter i cirka 30-tal butiker, samt ännu fler i våra vinkällarbutiker i Göteborg, Malmö och Stockholm.
Varför bara i 30-tal butiker?
Dessa butiker har många kunder som ofta köper nyheter i dag. Samtidigt går det att alltid att beställa till din lokala butik, om du vill prova någon vara som de inte har.
E-beställning
Under våren 2010 kommer också vår e-beställningstjänst vara utbyggd så att du som kund ska kunna beställa alla våra tillfälliga lanseringar på systembolaget.se till din butik.
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Slog upp senaste LG och kollade in recensionerna av Marsnyheterna. 2007 Clos des Papes får 90p av Anders Melldén, att jämföra med Parkers 99+p(Wow, what potential complexity, mind-boggling richness...jada jada jada) , WS: 97p, Tanzer: 95-97p.

Alltså, jag vill inte vara en poängnörd, men jag kan inte minnas att jag sett så brutal skillnad någonsin och det får mig att undra om det ligger något i farhågorna om 2007 C9 som överextraherad och bara too much rent generellt? 90p är såklart inte dåligt, priset är rent brutalt bra om man jämför med vad man får betala i övriga världen för vinet och oavsett kommer jag helt säkert bunkra lite, om jag nu får tag på flaskor vill säga, men jag blir ändå lite fundersam... Jag har en enda flaska 2006 Clos des Papes och det känns inte värt att öppna den redan, typ 10 år innan jag tänkt, för att kolla om det ligger något i mina farhågor om brutal alkoholsoppa.

Någon som har erfarenhet av Clos des Papes, gärna senare årgångar, eller råd rent generellt om 2007 års C9?

För övrigt skitmycket kul i Mars, jag kommer bli ruinerad! Mogen Bx, bra Brunello från 2004, Roederer rosé, flera intressanta Barbaresco från 2006, bra Risling, kul spanjorer med mera...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det tycks mig att SS har gjort om på sin sida gällande publicering av nyheter.
Lando, har de redan lagt ut marsnyheterna? Jag finner dem inte.
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
BKWine är oftast tidigt ute. Missa inte heller Hans Artberg/

Just ja, har inte läst honom på ett par månader, skitrolig och bra vinblogg! Han skriver om Clos des Papes 07:


En annan besvikelse är Rhône-kändisen 2007 Clos des Papes: syltig! Men möjligen är jag 'syltallergiker', ser att vinet fått hysteriska hyllningar på bloggarna.

Hans läser ju forumet ibland, vore kul att höra vad han har mer att säga om vinet.
 

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
BKWine är oftast tidigt ute. Missa inte heller Hans Artberg/
Skön sågning av 15/3-släppet:

Sen har vi ju "Påsk" 15/3, där jag inte köper ett enda. Enklare viner har aldrig varit Systemets styrka (kanske för att man alltid kopplat "billigt" till "volym"...).

Gillar att läsa Artberg som trots sin fåordighet ofta får med det mest väsentliga om vinerna han provat till skillnad mot en del bloggare som verkar tro att dom skriver bokrecensioner i dagspressen.
 

Guayabera

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin skrev:
Gillar att läsa Artberg

Man måste ju tycka om en skribent som har Karl Popper som sin favoritfilosof. Kronstam föredrar nog en annan Karl...
 

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin skrev:
Gillar att läsa Artberg som trots sin fåordighet ofta får med det mest väsentliga om vinerna han provat till skillnad mot en del bloggare som verkar tro att dom skriver bokrecensioner i dagspressen.

Jag håller med.
En upplevelse är subjektiv men efter ett tag blir jag oengagerad av långa, mustiga beskrivningar som jag inte kan relatera till.
När den absoluta majoriteten av vinerna som provas hamnar inom ett spann av några få stackars poäng på höga 80-tal eller låga 90-tal känns poängen dessutom ointressanta.

Ja det är måndag o jag är grinig
 
Toppen