Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Pröjsade ni för muggbesöket då ;D, Låter inte som något vin att rusa efter direkt. Tycker ofta att Special Club viner blir lite slätstrukna då den specifika odlarkaraktären försvinner till viss del
Provade Fresnet-Julliet och några andra Spécial Club-skumpor på Champagnedagarna i våras och håller med dig om att Fresnet-Julliet inte var så upphetsande.
Charlier&Fils och Grongnet var ju snäppet bättre tyckte jag (framför allt Grongnet)

Däremot tycker jag ju inte att Spécial Club gör att odlarkaraktären på något sätt suddas ut. Det är ju fortfarande enbart odlarens eget vin som går in i deras Spécial Club-tappning och regelverket runt Spécial Club har enbart med kvalitetsarbetet och hur bra den slutliga produkten är. Ett försök från odlarna att komma närmare de stora husens prestige-cuvéer helt enkelt utan att sudda ut deras egen terroir.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin skrev:
Däremot tycker jag ju inte att Spécial Club gör att odlarkaraktären på något sätt suddas ut. Det är ju fortfarande enbart odlarens eget vin som går in i deras Spécial Club-tappning och regelverket runt Spécial Club har enbart med kvalitetsarbetet och hur bra den slutliga produkten är. Ett försök från odlarna att komma närmare de stora husens prestige-cuvéer helt enkelt utan att sudda ut deras egen terroir.
Det stämmer ju att det är odlarens eget vin som kommer in men för att få kallas Special Club måste ju odlarna gemensamt godkänna vinet och det gör att det blir lite mer strömlinjeformat (en form av Parkerfiering). Bara en egen observation. Har inte haft någon seriös provning där jag kört Special Club kontra det "vanliga" vinet från ett gäng odlare. Kanske skulle vara en idé för att verifiera/förkasta min uppfattning där
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum skrev:
VinoCave i Reims tar €65! känns prisvärt ;D
Det var ett bra pris.
Jag gav 10 lax för en låda om 12. 830kr/flaskan ungefär inkl skatt och leverans.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Det var ett bra pris.
Jag gav 10 lax för en låda om 12. 830kr/flaskan ungefär inkl skatt och leverans.
Verkar som 1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs tog direkt slut i Stockholm. Folk har helt enkelt för mycket pengar. Även Henriot 1996 på magnum som kan köpas för runt 700 kronor flaskan i England (1.199 på SB) tog slut..
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Verkar som 1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs tog direkt slut i Stockholm.

Då var väl priset rätt, eller rentav för lågt... ???
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Då var väl priset rätt, eller rentav för lågt... ???
Yep, i ett monopol så köper folk det de får tag i. Systembolaget köpte in tre-fyra lådor av ett vin och då det var det som fanns på hyllorna så köper man det. Priset för Trabant var också rätt i Östtyskland
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Yep, i ett monopol så köper folk det de får tag i. Systembolaget köpte in tre-fyra lådor av ett vin och då det var det som fanns på hyllorna så köper man det. Priset för Trabant var också rätt i Östtyskland

Nu var väl det inte precis priset som var Trabantens största problem - den var så att säga dyr oavsett pris - men alright... :)
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det finns över 400 champagner i Systembolagets sortiment (inkl BS) och jag kan faktiskt inte fatta varför någon ur det utbudet väljer att köpa just Henriot Enchanteleurs 1996 för 1499 kr.

Om man har råd att lägga 1499 kr på en flaska champagne och dessutom är tillräckligt intresserad för att ha kolla på Systembolagets släpp så borde man väl 1) någon gång emellanåt befinna sig utomlands eller 2) ha tillgång till Internet och inse att det går att köpa betydligt billigare utomlands.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Det finns över 400 champagner i Systembolagets sortiment (inkl BS) och jag kan faktiskt inte fatta varför någon ur det utbudet väljer att köpa just Henriot Enchanteleurs 1996 för 1499 kr.

Om man har råd att lägga 1499 kr på en flaska champagne och dessutom är tillräckligt intresserad för att ha kolla på Systembolagets släpp så borde man väl 1) någon gång emellanåt befinna sig utomlands eller 2) ha tillgång till Internet och inse att det går att köpa betydligt billigare utomlands.
Å andra sidan är den ju värd 1499 ;D, så vore det inte för det låga priset på Internet eller i Frankrike skulle jag oxå köpa för 1499. Grymt bra Champagne!
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

magnum skrev:
Å andra sidan är den ju värd 1499 ;D, så vore det inte för det låga priset på Internet eller i Frankrike skulle jag oxå köpa för 1499. Grymt bra Champagne!
Håller med om att det är en riktigt bra champagne men den finns i princip i hela Europa för ungefär halva priset.

Vad jag verkligen är förvånad över är att man fortsatt kan få tag i denna. För 590:- så är det inte annat än ett grymt fynd. Hade ni inte tid att köa i morse, så kan ni slänga er ner till SB och få tag i ett par flaskor
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Vad jag verkligen är förvånad över är att man fortsatt kan få tag i denna. För 590:- så är det inte annat än ett grymt fynd. Hade ni inte tid att köa i morse, så kan ni slänga er ner till SB och få tag i ett par flaskor

Efter shorepower är forumets oftast missuppfattade ironiker vill jag förtydliga att han antagligen är ironisk här också.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Efter shorepower är forumets oftast missuppfattade ironiker vill jag förtydliga att han antagligen är ironisk här också.
Forumet är på väg utför, man hade ju hoppats på en varning eller iallafall en skarp tillrättavisning
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Forumet är på väg utför, man hade ju hoppats på en varning eller iallafall en skarp tillrättavisning

Vi kissar på dig i våra drömmar...
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Fint slæpp. Mycket gott till bra priser.

Solaia, Fonroque, Bonneau de Martray, Fonseca 20 y.o. Men jag tror alltså in Fontanafredda 61 har mer æn kuriosaværde.
 
Toppen