Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Lite blev det.

2001 Ch Figeac
1999 Ch Cos d'Estournel
1996 Ch Branaire
2002 Ch Gruaud Larose
2008 Gewurztraminer Heimbourg, J-M Mullenbach
2008 Riesling GC Sommerberg VV J-M Mullenbach
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Lite blev det.

2001 Ch Figeac
1999 Ch Cos d'Estournel
1996 Ch Branaire
2002 Ch Gruaud Larose
2008 Gewurztraminer Heimbourg, J-M Mullenbach
2008 Riesling GC Sommerberg VV J-M Mullenbach
Skoj med lite ålder :)
Ska förbi imorgon och se om det finns ngt kvar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

I listan på SS för vad som släpptes 1 dec till specialbutikerna står inte Diebolt-Vallois, Fleur de Passion 2004 med. Men den släpptes igår när man hittar den via att söka generellt på Diebolt och klickar sig in på produkten.

Hur kan det vara så? Står just nu att det finns 5 kvar på Passagen och hela 27 st i Nordstan - men det behöver ju inte stämma.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Misströsta inte, Bubblaren. Idag släpptes ytterligare 60 flaskor på Passagen. Fanns ett antal kartonger kvar när jag var där för en timme sedan.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Misströsta inte, Bubblaren. Idag släpptes ytterligare 60 flaskor på Passagen. Fanns ett antal kartonger kvar när jag var där för en timme sedan.

Intalar mig just nu att jag inte behöver mer vin, att jag ska ta det lite lugnt. Ett svårt uppdrag!
 

widell

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag var förbi passagen idag också... (Tyvärr).
Min fru undrar om det brunnit i min hjärna under november december. Svarade snällt; nej men i plånboken.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Widell, du är i gott sällskap! :)

Berätta för övrigt gärna vad du köpt i "Mina senaste vininköp"-tråden.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ingen strykande åtgång av toppchampagnerna som släpptes i veckan. Av de 36 VVF som släpptes har det bara sålts 2 i Stockholm och 2 i Göteborg. Och av Selosse finns en hel del Substance kvar.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Ingen strykande åtgång av toppchampagnerna som släpptes i veckan. Av de 36 VVF som släpptes har det bara sålts 2 i Stockholm och 2 i Göteborg. Och av Selosse finns en hel del Substance kvar.

Ja, inte är det mitt fel i alla fall... :)

Men å andra sidan - det är kanske ett tecken i tiden att merparten av forumet har omvandlats till svinadyrkan? ;)
 

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hans A-g,

Såg i din recension av decembervinerna att du utfärdade varning för bl.a Ravenswoods tre Zinfandeler.
IG
Besvikelse i stort: Italien (skulle inte ha berömt dem i november...). Och individuellt: Ravenswood, Bründlmayer. Direkt varning utfärdas för nya zeeländska 2008 Elephant Hill Reserve Syrah (199:): "Bränd biton, bläh!"

Ravenswoods vingårdsviner (som ju var dom som kom i December ) har ihop med bl.a Ridge och Seghesio varit bland mina favoriter när jag vill ha en bra Zinfandel så jag undrar ju lite över din IG-varning.
Kan du utveckla det lite mer ?
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Det finns över 400 champagner i Systembolagets sortiment (inkl BS) och jag kan faktiskt inte fatta varför någon ur det utbudet väljer att köpa just Henriot Enchanteleurs 1996 för 1499 kr.

Om man har råd att lägga 1499 kr på en flaska champagne och dessutom är tillräckligt intresserad för att ha kolla på Systembolagets släpp så borde man väl 1) någon gång emellanåt befinna sig utomlands eller 2) ha tillgång till Internet och inse att det går att köpa betydligt billigare utomlands.

Den siste idioten är inte född. (Gammalt talessätt)
En idiot och hans pengar kommer snart att gå skilda vägar. (Gammalt talessätt)
Det är en moralisk skyldighet att påskynda processen så mycket det bara går. (Mitt talessätt)

Det här gäller inte bara champagner. Kolla byggvaror, köksutrustning, bilutrustning eller nästan vad du vill. Att vara "lyxig" i Sverige innebär allt som oftast samma sak som att man helt i onödan har betalat ett rejält överpris för en produkt. Och dessutom skryter om det.

magnum skrev:
Å andra sidan är den ju värd 1499 ;D

I och med att den sålde slut till det priset så är den värd 1499 pix. Marknaden har talat. Med andra ord är det inte i Sverige den säljs för dyrt, det är i övriga Europa som den säljs för billigt.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Chambertin

Det här är ett återkommande problem när man provar blint...
Jag gillar Joel Peterson (bara att höra honom berätta hur Ravenswood fick sitt namn är ett äventyr). Och ofta även hans viner. Speciellt mintiga Dickerson, liksom fruktstinna Teldeschi (men inte hans standard...).

Nu provade jag alltså blint, och fann både Old Hill och Teldeschi ORENA (Barricia var bara sluten; det är hans strävaste vin). Vid koll i facit blev jag lätt chockad: Ravenswood?!
Vad gör man? Ändrar sig - eller står kvar i sitt "förräderi"?
 

Lando

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

All cred till dig Hans som vågar prova blint och dessutom stå för vad dina smaklökar säger till dig. Om fler skribenter, ja vanligt folk också för den delen, gjorde det skulle hela vinvärlden vara mindre "oren" :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Dexter skrev:
Äntligen har de sin nya hemsida.
Vad tycker ni då?
Tja, vad ska man säga? De verkar fortfarande inte ha fattat vilken information man vill ha överblick över när man gör en sökning. Gör det ont att ta med producentens namn? ???
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Kanske är det ovanan, man jag tycker sökning med dess val var mer överblickbart förr. Saknar möjlighet att söka på årgång. Jag vill kunna söka på t ex "Champagne, 75 cl, torr, 2002"
 
Toppen