Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Djuret (Leijontornet) vinlista

Boletus

Medlem
Har bord på Djuret i helgen och ser fram emot den digra vinlistan.
Den är väldigt bourgognetung, en region där jag är svag, men tänkte kliva ur min comfort zone.
Har med lite hjälp luskat ut några jag är nyfiken på.
Föredrar tyngd före elegans men finns mycket i den senare kategorin som ser intressant ut (t.ex. Robert Chevillions 1 cru).
En Chablis från William Févre kan det nog bli också.
Nyfiken att höra om någon ser något som lockar just dig!
http://www.djuret.se/vin-lista
 

lukastollig

Pudelfantast
Det är rött vin vi talar om? Visst finns det mycket Burg på listan men nästan allt är ju barnarov. Det finns några potentiellt drickmogna från Joseph Roty och Lafarge och ett par från Simon Bize och Angerville men två sistnämnda är nog inte alls i din smak. Kanske något från Ponsot, men då får du gå upp lite i pris. Personligen hade jag nog satsat på 2007 Ponsot Griotte-Chambertin om jag ville ha en Burg i kraftigare stil. Mjuk årgång som är bättre än sitt rykte och relativt snabbmognande. 92,8 i snitt på CT. Priset på 3500:- känns rätt rimligt.

Chevillons viner är för övrigt i rätt kraftig stil, så vill du dricka något ungt är säkert en '14 eller '15 därifrån ett bra val.
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Tack för tips! Roty låg högt på listan. Jag har lite att gå på nu, får se vad sommelieren har att tillägga.
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Var på Djuret för 2 månader sen. Fantastisk vinlista. Här är vad vi drack. Kan verkligen rekommendera Scrio till kötträtten!

Edit: Var ju en skumpa med också.

Edit #2: Ser att det var mer Bourgogne som efterfrågades... aja, är ju inte Finewines om vi inte kommer in på sidospår! :D
Haha! Är betydligt mer hemma med Le Macchiole än med Bourgogne. Sneglade först på Messorion som har oförskämt lågt påslag. Men tänkte att jag skulle pröva något utanför mina vanliga referensramar.
 

Silenos

Medlem
J.J. Confurons 'Beaux monts', 2010 är ok prissatt. Annars gillar jag lukastolligs idé med Ponsot om man vill ha lite extra umpf. Jag hade dock valt tian av Chapelle-Chambertin. Årgången är såklart fortfarande ung, men inte längre tillknäppt (överlag).
 

lukastollig

Pudelfantast
J.J. Confurons 'Beaux monts', 2010 är ok prissatt. Annars gillar jag lukastolligs idé med Ponsot om man vill ha lite extra umpf. Jag hade dock valt tian av Chapelle-Chambertin. Årgången är såklart fortfarande ung, men inte längre tillknäppt (överlag).

2010 Chapelle är absolut ett alternativ. Jag upplever dock 2010 som en mindre fruktdriven, fräschare och elegantare årgång än 2007, som jag tycker utmärker sig just med den mjuka frukten och lite lägre syran, vilket kanske passar @Boletus preferenser bättre. Det finns också en risk att '10:an är knuten, även om många '10 dricker bra nu. Den risken är mindre med '07 skulle jag säga. Bara en aktuell not för CC '10 på CT, men den tycks bekräfta min teori. Men bägge är säkert bra val.

2020-04-09 - BOBVICTOR LIKES THIS WINE:92 Points
Certainly a light and very powerful wine. Bouquet of sweet prairie flowers, followed by a much different taste. One small critique is that there was a bit of a sour edge to the taste and finish. Perhaps that disappears with more time, as this wine clearly has a long life ahead
 
Trådskapare
Boletus

Boletus

Medlem
Kan meddela att då Djuret serverade 2004 Philippe Roty Gevrey-Chambertin på glas (gissar att de tömmer källaren) blev det en 2007 William Fevre Les Clos till de flesta rätterna och ett glas av förstnämnda till sista rätten. Roty visade sig vara ett perfekt val för mig, tung tjära på både näsa och tunga och fortfarande virila tanniner och långt, långt slut. Ett av de bättre viner jag serverats på glas. 91p "objektivt" men personligen närmare 93p. Chablisen var mycket fin till maten men var nog något över zenit. Fantastisk doft men något tam frukt. 90p är den dock helt klart värd. Maten var något svagare än vid tidigare besök, men då de kör halva priset på all mat just nu är det verkligen inte läge att klaga.

Tackar för tipsen, de bidrog till att jag hittade "rätt"!
 
Toppen