Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Daniel A

Administratör
Här kommer mina noter från BYOBen hos @Patrik Sellin. I vanlig ordning mycket bra viner i norrort! Tack alla för en mycket bra kväll!

Flight 1:
2004 Alfred Gratien Champagne Brut Millésimé (0 röster)
Päron, anis, kalk, ballong, gröna äpplen, liten smågnutta rök. Mycket fruktig smak, med citrus och omogna äpplen. Hög syra. Lite kärvt avslut. 89+p.
Gissade på en bdb från hus och 2002.

1999 Bollinger Champagne La Grande Année (3 röster)
Expressiv, med smör, gula äpplen, övermogna äpplen, gräddkola, rostat bröd, salt karamell. Underbart utvecklad munkänsla, med mycket från nosen som återkommer i smaken. Fin mousse. Avrundad syra. Riktigt bra, och min favorit i flighten. 92p.
Gissade på PN-dominerad husskumpa från 1998.

1998 Devavry Champagne Tresor De Cave (3 röster)
Burkchampinjon, svag sherry-ton, balsamvinäger, honung, bokna äpplen, något kryddig. Äpplen i olika stadier av mognad på tungan. Hög men polerad syra. Utvecklad doft och smak. Bra fas! Eventuellt så avslutet lite kort. 91p.
Gissade hus och tidigt degogerad 1996a.

2002 Paul Goerg Champagne Brut Millésimé Premier Cru (1 röst)
Superexpressiv, allmänt fruktig med gula och gröna äpplen, tillsammans med en massa smör, delvis härsket. Efter en tid dyker även lite krut och fruktgodis-toner upp (någon stade tutti-frutti, vilket är rätt passande). I smaken finns intressant nog lite svamp, smör, och allmän äppelfruktighet. Hög syra. Bra avslut. Ung, dock. 90+p.
Hade inga vettiga idéer. Tror jag gissade på 2005 som årgång.

1959 Tokaji Kereskedohaz Co. Tokaji Szamorodni Száraz (0 röster)
Kartong (blåser bort), fikon, balsamvinäger utan vinäger-delen, nötter, torkad ananas, honung, lim, eldstad i skogen, kåda, allmänt madeiraaktig. Smakar typ likadant som det luktar, men inte alls lika intensivt på tungan. Torkad frukt, russin och karamelliserade toner dominerar. Polerad men mycket närvarande syra. Helt torr; ger ett mycket stramt intryck. 92p.
Mitt vin. Eftersom vi bara hade ett stilla vitt fick den hamna i slutet på bubbelflighten. Av gissningarna att döma så smakar den yngre än den är - gissningarna låg på 80-tal eller 70-tal. Kul vin att slänga in i blindprovningarna, även om det står för sig självt!

Flight 2:
1997 Chateau Musar (4 röster)
Mycket expressiv, röda bär, yes-diskmedel, balsamvinäger, rosor. Smakar blod, järn, balsamvinäger och körsbär. Har en förvånansvärt ren frukt på tungan. Bra syra, polerade och återhållsamma tanniner. Långt avslut. Min favorit i flighten, men det var jämnt i toppen. 92p.
Gissade tidigt 90-tal och sangiovese, Italien. Bordet var och snurrade runt i de flesta regioner; ett tydligt tecken på att det borde vara en Musar! Denna kameleont till fantastiskt vin!

2004 Maumus Madiran Cuvée le Paradis (2 röster)
Dov men komplext doft, lakrits, stjärnanis, blåbär, lite chark. Smakar “bläck”, mycket tung frukt. Fick inte ut så mycket i munnen. Mellanfas? Avslutet visar på mycket sandiga tanniner, avrundad syra. Vinet är nästan trögflytande. Upplevde att det behöver mer tid i källaren. 90+p.
Gissade på syrah från Norra Rhône, sent 90-tal kanske. Men det kändes inte helt rätt. Superkul att det var en ganska billig Madiran!

1978 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Valbuena 3° (1 röst)
Expressiv, mörka bär, vattenpöl (positivt), träflis, viol, kompost och ganska många olika kryddor. I munnen är det mycket torkade körsbär, kryddor och viol. Det har PERFEKT balans. 92p.
Var lost på den här - trodde åtminstone att den var från 80-talet. Kul att få dricka detta vin som inte längre existerar (1987 var sista årgången för Valbuena 3).

1958 Pio Cesare Barolo (0 röster)
Mycket skumt vin! Funky som fan till en början, vingummi, choklad, animaliskt, torkade bär, julgodis, nejlika, tomat, körsbär, apelsinskal. Vad är det här?! Den ändrar skepnad konstant. Stundtals funderade jag på om den var defekt. I munnen är det mycket lingon och kryddor, en del julgodis, choklad och träplanka. Mycket välpolerat, återhållsamma tanniner. Väldigt unikt vin. Bäst och sämst på hela provningen, samtidigt. 9?p.
Ingen gissning. Superroligt vin! Bara vagt bitter över att jag förlorade äldst-racet med ett ynka år!

Flight 3:
1982 Boasso Barolo Serralunga (3 röster)
Mycket stum, dov frukt. Friskt, hög syra, avrundade men närvarande tanniner. Bra ryggrad. Ett bra vin, men för mig var det bara ett “rödvin som behöver mer tid för att blomma ut”. 88++p.
Hejhopp, trodde den här var yngst i flighten - runt 2000. Eftersom det här var mångas favorit så ska nog mitt omdöme tas med en rejäl nypa salt.

1995 R. López de Heredia Rioja Viña Tondonia (3 röster)
Expressiv, sjögräs/nori, mörkt frukt blandat med hallon och lingon, något skogig, svagt oxiderat och något grönt. Fantastisk doft! I munnen är det jordgubbar, hallon, lingon, med en del kryddighet. Ligger helt klart åt det eleganta hållet där syran spelar huvudroll och tanninerna står snällt i bakgrunden. Måhända något snipigt, men inget som inte lite mer tid i källaren skulle klara av. Solklar favorit i flighten. 92+p.
En megauppenbar Bourgogne från kanske 90-talet. De flesta trodde att det var Bourgogne. Men sade någon “dill” och då gick det upp ett liljeholmens! Det är ju mitt vin! Mycket intressant - grattis till er som har sådana här i källaren.

1976 Louis Glantenay Volnay-Caillerets (0 röster)
Vattenpöl (negativt), stall, torkade bär, höskulle, murket trä. Otroligt stum i munnen, frukten saknas helt och hållet. Förvånansvärt höga tanniner. Intetsägande. Diskussion om den var defekt uppstod. Avstod betyg. ??p.

2004 Contrade di Taurasi (Cantine Lonardo) Taurasi (1 röst)
Hav, lakrits, anis, allmänt grönt men med en hel del mörk frukt. I munnen är det väldigt mycket lakrits och körsbär. Sträva tanniner. Något varmt avslut. 89+p.
Trodde att det var ytterligare en Madiran.

N.V. Fondillón Primitivo Quiles El Abuelo (0 röster)
Russin, fikon, dadel, karamell, kryddigt, oxiderat, nötter, bränt, honung. Hög syra, lite sötma, men ändå ganska stramt för vad det här. Varmt och behagligt avslut. Håller ihop mycket fint. 90p.
Min gissning: Fondillón! Den spiken kommer jag leva på i åratal!
 

Oscaro

Medlem
Poliziano Vino Nobile du Montepulciano Mariastella Carletti 2016
Dofter av röda bär och en svag rostad karaktär.
Väldigt elegant i munnen, mycket frukter och rätt tydlig ek men på ett snyggt sätt. Väldigt bra med potential för att bli ännu bättre!
1F55A373-9466-477A-9565-14E60ABE4BB3.jpeg
 

The Wall

Medlem
Poliziano Vino Nobile du Montepulciano Mariastella Carletti 2016
Dofter av röda bär och en svag rostad karaktär.
Väldigt elegant i munnen, mycket frukter och rätt tydlig ek men på ett snyggt sätt. Väldigt bra med potential för att bli ännu bättre!
Visa bifogad bild 19362
Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
 

Oscaro

Medlem
Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
Håller med om att den kommer förbättras, men tyckte även den var bra nu och framförallt att allt finns för ett väldigt bra vin i framtiden
 

Bastardo

Medlem
Tror den behöver tid, vi upplevde den som spretigare och inte lika harmonisk som ”vanliga” vino Nobile från Poliziano.
Jag gillar mycket Lunadoro Pagliareto Vino Nobile di Montepulciano 2015, och nästa årgång ska vara ännu godare, berättar en källa som jag litar på. Den är så finlemmad, elegant och lagom fruktig. Det kanske fattas lite ’muskler’, men jag gillar just den här stilen. Får verkligen hoppas att den kommer till Sverige också.
Vill tipsa om även flaskor som inte finns hos bolis. Och det är Dei Vino Nobile di Montepulciano 2016 och Fattoria del Cerro Nobile di Montepulciano 2016. (Har inte smakat de personligen, men varför skulle det hindra mig för att dela mina kunskaper om vin ändå?) :) Speciellt det sista går att finna ganska billigt hos xtrawine.
P.S.
Sen lite inside information om vinerna från Contucci. Så här svarade Andrea Contucci på fejan på min fråga om deras två prestigeviner:
”The two wines are from two different vineyards. Pietra Rossa from a red clay soil, has a bigger body, classical Sangiovese red fruits bouquet and flavor, more classic style. Mulinvecchio is a small particular vineyard with volcanic send soil, it’s smoother, very persistent, dryer and elegant. Both are good for long aging. Red meat, steaks and aged cheeses are perfect combinations.”
Än så länge hittar jag ingen svensk recension, men hoppas att den kommer vad det lider.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Hmm. Förvånansvärt lika direkt efter att korken drogs. Eller är det en annalkande förkylning som spökar?
CC: Sedvanliga körsbärskärnor och bittermandel med lite pinjekärnor och torkad salvia i bakgrunden. Mkt syrlig i munnen, ingen direkt ekbomb (har inte kollat fat ännu), trivs bäst med mat (det blev fläskfilé fylld med fetaost och soltorkade tomater och örtrisotto som fått en dos citronzest - 11-åringens favorit så hon lagade risotton). Över till Nebbiolo; initialt bittermandel o körsbärskärnor, kort efter lite spearmint och, häpp!, viol. I munnen strävt och mindre syrligt än CC, strävheten hänger kvar längre än eftersmaken. Båda vinerna får godkänt, typ en hedersam sjätteplats av tjugo tävlande. Blir de bättre med tid? Tja, det kan ju någon vänlig själ få äran att ta reda på.
19DB7B99-B733-4667-BA53-7FC2C0CCECF1.jpeg
 

The Wall

Medlem
Jag gillar mycket Lunadoro Pagliareto Vino Nobile di Montepulciano 2015, och nästa årgång ska vara ännu godare, berättar en källa som jag litar på. Den är så finlemmad, elegant och lagom fruktig. Det kanske fattas lite ’muskler’, men jag gillar just den här stilen. Får verkligen hoppas att den kommer till Sverige också.
Vill tipsa om även flaskor som inte finns hos bolis. Och det är Dei Vino Nobile di Montepulciano 2016 och Fattoria del Cerro Nobile di Montepulciano 2016. (Har inte smakat de personligen, men varför skulle det hindra mig för att dela mina kunskaper om vin ändå?) :) Speciellt det sista går att finna ganska billigt hos xtrawine.
P.S.
Sen lite inside information om vinerna från Contucci. Så här svarade Andrea Contucci på fejan på min fråga om deras två prestigeviner:
”The two wines are from two different vineyards. Pietra Rossa from a red clay soil, has a bigger body, classical Sangiovese red fruits bouquet and flavor, more classic style. Mulinvecchio is a small particular vineyard with volcanic send soil, it’s smoother, very persistent, dryer and elegant. Both are good for long aging. Red meat, steaks and aged cheeses are perfect combinations.”
Än så länge hittar jag ingen svensk recension, men hoppas att den kommer vad det lider.
Vi testade Lunadoro i december, men tyckte att den kom till korta mot ”vanliga” Poliziano (Nobile, inte Viti Nuove). Fördelen med Lunadoro kontra Poliziano är att den går att få tag på.
 

Vingubben

Medlem
4FAAABF1-D18E-47D9-B18D-97F93D8CDF36.jpeg


2017 Chateau Ste Michelle Mimi

Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p

Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 19372

2017 Chateau Ste Michelle Mimi

Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p

Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.
Tack för not, jag såg en reklamblänkare idag och blev lite fundersam; ska jag? Ska jag inte?
Kvällens viner får imorgon sällskap av månadens pava till Bambi med gratäng.
 

LarsW

Medlem
Argiano BdM 2015

Dag 1 blir jag lite orolig. Känns tunn...
Dag 2 blir jag lugn, detta är bra!

I näsan är det lakrits, ek och röda bär. Olivspad och en trevlig söt ton.
I munnen håller tanninerna ett grymt grepp om skeppet men kan inte dölja frukten och syran som lurkar direkt under ytan. Tobak, ceder, körsbär och svarta oliver. Det är ungt men gott som f**k! Lång eftersmak.
Kommer vänta 3-5 år med nästa flaska... om jag har disciplin till det vill säga.
Detta lovar gott för BdM 2015.
89+++p
thumbnail_20200313_200954.jpg
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Visa bifogad bild 19372

2017 Chateau Ste Michelle Mimi

Från dagens släpp. Anonym doft med rosor, plommon och lite choklad. I munnen blyerts, lagerblad, vanilj och ordentliga fattoner. Förvånadsvärt hög syra. Inget större fel på vinet men får inte riktig feeling. Saknar balans och tanninerna är lite för trubbiga. Svår att sia om vart detta tar väg då det känns som att det saknar frukt och struktur för att utvecklas. 84p

Vill man dricka Cab från nya världen i rimlig prisklass så rekommenderar jag att man hänger på månadens pava.

Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
 

LarsW

Medlem
Från Djurets gedigna vinlista del 2.

Collemattoni Brunello di Montalcino 2006
Doft av dammigt stall. Tobak och ceder. Rotfrukter och cigarrer.
I munnen är det härligt moget och lent som sammet. Karamelliserade körsbär och torkad tobak. Diskret ek som gör sig påmind. Ton av mandel i eftersmaken.
Gott! Gott!! Gott!!!
91p
thumbnail_20200307_203901.jpg


Chapoutier Ermitage Blanc De L'Orée 1998

Dricker inte så ofta vit Rhône... fattar inte varför?!?
I näsan är det Creme Brulee och grädde. Kolasnören! Konserverad persika. Sniffarvin deluxe!
I munnen är det mjukt och moget. Kantarell. Mer kolasnören! Persika, grädde och bränt socker.
Funkade sisådär till en rätt med kallskuret, sotat reniinnalår resp torsk med smörsås.. men för sig var det kvällen vin!
Damn!
93p
thumbnail_20200307_203914.jpg


Bästa mat/vin-kombo för kvällen!
Le Macchiole Scrio 2010
I näsan rosmarin och körsbär. Tobak, läder och grus.
I munnen är det tanniner++. Syrliga körsbär och kryddörter i kvadrat. Ek, hö och mörk choklad. En påtaglig alkoholsötma som inte strör det minsta.
Massivt vin och helt perfekt till sista rätten: Hängmörad biff av oxe träkolsgrillad 48 °C med oxlägg-rillette och anklever bunden i karamelliserad savoykål. Serveras med ört-jus och rotselleri med grillat smör.
91++p
thumbnail_20200307_203929.jpg


Fadern nöjd med födelsedagen och samma gällde för resten av familjen!
thumbnail_20200307_211004.jpg
 

Jonas Sand

Medlem
Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Jag fyller på med liknande upplevelse som du. Jag tänkte att den troligen skulle vinna på luftning så den fick tre timmar i karaff ungefär. Jag gillade den. Jag upplevde den i hyfsad balans faktiskt och petar nog upp den till 86-88.
svarta och röda vinbär. Läder. Fat. Ett uns brett tycker jag mig hitta. Ganska generisk Cab på ett bra vis. Jag var inte lika lyrisk som Sellin verkar vara men mycket vin för slanten (jag, till skillnad från en del här, uppskattar prisvärdhet som mätvärde....).
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag fyller på med liknande upplevelse som du. Jag tänkte att den troligen skulle vinna på luftning så den fick tre timmar i karaff ungefär. Jag gillade den. Jag upplevde den i hyfsad balans faktiskt och petar nog upp den till 86-88.
svarta och röda vinbär. Läder. Fat. Ett uns brett tycker jag mig hitta. Ganska generisk Cab på ett bra vis. Jag var inte lika lyrisk som Sellin verkar vara men mycket vin för slanten (jag, till skillnad från en del här, uppskattar prisvärdhet som mätvärde....).
Jag undrar om jag fick prova en flaska som var extra bra, eller om det är min personliga preferens? Det ni har skrivit här stämmer bättre med andra noter på nätet. Jag får köpa en flaska och testa.
 

Wintermute

Medlem
Provade också denna idag. Håller med om det att det inte är helt balanserad idag. Hade större förhoppningar (ganska klunkvänlig dock), kanske behöver den mer tid innan den blommar ut (blev dock lite bättre med luft under kvällen). Känns inte färdig idag, så hoppet finns (finns många exempel där lite tid i källaren gör underverk för unga viner ). Köpte 6 st på chans, tror jag väntar minst till sommarens grill innan jag provar nästa flaska. Blir dock inte något återköp då det finns (troligen) roligare viner i samma prisklass. Tycker dock att den har lite bättre betyg idag än du... 86-87p
Även jag provade den. Bra, men inte lika bra som Martini Alexander Valley. Vart tog den vägen, förresten?
 
upload_2020-3-14_15-52-59.jpeg


Omprövning av Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard
och ett skott i mörkret med Oakridge 2014 Yarra Valley Shiraz Over the Shoulder

864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.

Shirazen kostar 189 kronor så jag tänker först att är den alltför generisk kan man ha den i grytan.

I mitt kök är dock principen att inget vin som kocken inte provat ett litet glas av hamnar i långkoket. Sagt och gjort, provar och drabbas av ett slankt men mörkfruktigt vin med sammetsmjuk textur och fin finish med en del sälta.

Första tanken: Är detta årets bang for the buck? i alla fall för viner under tvåhundringen.

Andra tanken: måste hitta något annat att hälla i grytan. Wow!

Tredje tanken: kanske finns där en liten inlagd rödbeta, och mittenpartiet, är skrovet verkligen helt tätt där? Sen; vänta nu, ställ inte samma krav som på en Cornas för tusen spänn på detta vin. Perfekt drickmoget och en riktig bargain. Inget för källaren och inget superkomplext men riktigt härlig Syrah i jag-har-ändå-råd-med-det-här-prisklassen.

Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.

Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 19380
Omprövning av Oakridge 864 Yarra Valley Pinot Noir 2017 Aqueduct Block Henk Vineyard

864:an öppnar förvånande nog litet mer som ett kraftpaket med grepp, alkohol på slutet och mycket fruktig i stilen (säger kanske något om de andra aussie-vinerna som vi provade häromveckan) - vilket i och för sig brukar vara en vinnare på blindprovningar givet att balansen finns där (vilket den gör) - men med litet svalka i kylen och ett dygn till så hittar den hem. Detta är verkligen världsklass och så klunkbart redan nu. Kostar 519 kronor. Köp tre flaskor, drick en nu, en om fem år och en om 15 år.
Kul! Öppnade just 864 2015, även om denna är Block A4/Wilowlake Vineyard, mycket trevlig än så länge

Visa bifogad bild 19380
Ser fram mot att läsa fler lysande recensioner på denna sida. Jag tror detta är den rätt sällsynta nya världen shiraz/syrah som kan fånga både den anorektiske naturvins-syrah-eleganten såväl som den mer köttige plattan-i-botten-shiraz-älskaren.

Jag ger er 24 (edit: 48) timmar från och med nu och sen köper jag resten av lagret.
Challenge accepted! :D
Har börjat få lite svårt för vissa aussie-shiraz som jag tidigare gillade så ska bli kul att stifta bekantskap med denna.
 
Toppen