Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2015 Eikendal Classique

Visa bifogad bild 19288

Om ni inte visste det så har SB på Sergel inte något vidare kul sortiment. Men fem-i-sju hinner man inte ens de 250 metrarna bort till PK. Så det enda som fanns av relativt intresse från senaste släppet fick bli kvällsunderhållning tillsammans med jobb, jobb, jobb...

48 % Cab S
38% Merlot
11% Cab F
7% Petit Verdot
Noter från ca timmen efter kork

Djupt svart-blå i färgen

Doften ger björnbär, svarta vinbär och hästskit. Visst inslag av blåbär, svartpeppar, vinrankskvistar och råolja. Där bakom någon aning av grön paprika.

Smaken säger svarta vinbär, björnbär och halmblandad koskit. Svarta vilda körsbär.
Inslag av något grönt - lite paprika och grovt mörkgrönt odlat vall-gräs. Något bergamott.
Viss vaniljsmak tillkommer med lite tid.

Brett. Många breda smaker, bra kräm på alla kranar, men hyfsat staplat redan nu och klart drickbar.

~ 88 poäng. Med litet plus för vad som nog händer efter två-fem år på rygg.

Inga brinnande bakelittelefoner i doften? Känner igen ”inslag av något grönt”. Kan det vara grön paprika-stjälk?
 

The Wall

Medlem
Det låter som att det var många år sedan du utforskade Sydafrika eller att det främst är dussinviner runt hundralappen du har provat. :)
Det var några år sedan jag gav Sydafrika förtroendet på riktigt på röda sidan. Några enstaka fall runt 200 kr har slunkit ner emellanåt och då har faktiskt röken inte varit lika framträdande. Däremot har "något grönt" dykt upp som inslag istället, liten dissonans i nuläget, men blir kanske bättre med 20 års lagring. Som vanligt kommer jag väl att konstatera "skulle ha köpt fler flaskor...".
 

Daniel A

Administratör
Varför så lite Bxi källaren? Kanske pga otillgängligheten på Sovjetbolaget?
Nä, tror inte Sovjetbolaget kan beskyllas här. Snarare att det finns så förbannat mycket vin att jag inte har kunnat prioritera Bordeaux.

Spännande. Med skirat smör och lingonsylt?
Med skirat smör och lingon (inlagda/behandlade på något sätt som fick de att inte bli lika kärva som färska). Innehållet i kroppkakorna var gruyère och någon rökt ost. Övriga tillbehör var huvudsakligen olika varianter av kål. Trodde spontant inte att det skulle fungera så bra som det gjorde.
 

Håkan

Medlem
Nä, tror inte Sovjetbolaget kan beskyllas här. Snarare att det finns så förbannat mycket vin att jag inte har kunnat prioritera Bordeaux.


Med skirat smör och lingon (inlagda/behandlade på något sätt som fick de att inte bli lika kärva som färska). Innehållet i kroppkakorna var gruyère och någon rökt ost. Övriga tillbehör var huvudsakligen olika varianter av kål. Trodde spontant inte att det skulle fungera så bra som det gjorde.
Här skall bakas kroppkakor och drickas Bordeaux!
 

The Wall

Medlem
9DEFE23B-E106-49A0-AAB0-DC514BC8F8E8.jpeg
Borde vänta, men kan inte hålla mig; Trediberri i Zalto Bourgogne mot Gabriel Gold till grillad rådjursstek med svamprisotto. Vi kokar inte vinet, vi hade helt enkelt ingen annan vettig bakgrund än...ja, den valda.
Spearmint i båda glas, tydligare i Z, doftar alko-starkt i båda men mindre påfallande i Gold. Strävt i munnen i båda, men faktiskt strävare i Z. Hm. Golds kupa några mikrometer tunnare i godset, aningen behagligare faktiskt. Får återkomma senare när vinet fått andats lite. De som orkat skumma sig igenom tidigare mastodontinlägg kanske undrar var övriga glas tagit vägen. De får vila lite just nu, möjligen kommer Sophienwald fram senare.
....nu är det senare och Sophienwald dök upp; initialt mer knuten än de övriga två glasen, inte lika framträdande tanniner i munnen heller. Hm. Dock, det är Bx-kupan som jag har från Sophienwald.
 

Michael_M0!

Medlem
Visa bifogad bild 19295 Borde vänta, men kan inte hålla mig; Trediberri i Zalto Bourgogne mot Gabriel Gold till grillad rådjursstek med svamprisotto. Vi kokar inte vinet, vi hade helt enkelt ingen annan vettig bakgrund än...ja, den valda.
Spearmint i båda glas, tydligare i Z, doftar alko-starkt i båda men mindre påfallande i Gold. Strävt i munnen i båda, men faktiskt strävare i Z. Hm. Golds kupa några mikrometer tunnare i godset, aningen behagligare faktiskt. Får återkomma senare när vinet fått andats lite. De som orkat skumma sig igenom tidigare mastodontinlägg kanske undrar var övriga glas tagit vägen. De får vila lite just nu, möjligen kommer Sophienwald fram senare.
....nu är det senare och Sophienwald dök upp; initialt mer knuten än de övriga två glasen, inte lika framträdande tanniner i munnen heller. Hm. Dock, det är Bx-kupan som jag har från Sophienwald.

2015? Den ska ligga några år till eller?
 

Skrutt

Medlem
Lite svårt att säga - känner att jag inte riktigt har "följt" utvecklingen för Beaujolais i allmänhet, och Bouland i synnerhet, för att kunna uttala mig med någon precision. Jag tycker så gott som alltid att Beaujolais är charmiga från start (Jules Desjourneys eventuellt undantagen). Vissa kräver bara en hel del luftning i yngre år; brukar t.ex. alltid lufta Bouland i ett par timmar. Min metod har varit att alltid köpa 3-6 flaskor av varje årgång, med ambitionen att dricka dem under en femårsperiod. Med det sagt så har jag druckit upp alla mina 2015 Beaujolais, så de skulle jag säga är redo. :) 2016 hade jag tänkt vänta något år med innan nästa flaska får sätta livet till, men tror säkerligen att de är trevliga nu. Rapportera gärna ifall du öppnar någon!
Det var visst Corcelette jag hade hemma, men norpade en 2018 Delys efter din fina recension, den allra sista i webblagret.

2016 Bouland ”Corcelette” - tog inga noter men minns en ren ton av lingon/tranbär. Slogs av frukt och syra med kraft och i mycket god balans. Ett mkt habilt vin.
 

LarsW

Medlem
Hemma hos föräldrarna. Födelsedag i morra. Hade med tryffel och färska pasta till kvällen.
Fadern letade lite extra i källaren...:)

Först ut gammal favorit.
Bonnarie 1998.
Konserverad citrus. Svamp. Bröd och olivspad i näsan.
I munnen är det moget men syran har fortfarande befälet. Smörstekt svamp. Rostat... allt! Rostfritt stål och oliver med... mango? Mjukt, moget och vidöppet dricksfönster men håller många år till!
92p
1998 är ett j***a bra år i Champagne, det är bara att inse!

Scavino Barolo Riserva Rocche dell'Annunziata 1996
Här är det bara att kapitulera också för en Barolotvivlare som jag...
Mogna körsbär och svartpeppar i näsan. Äpple och mörk choklad. Halm och lakrits.
I munnen är det fortfarande ordentliga tanniner, detta kommer leva lääänge till, men helt klart drickfärdigt. Strama körsbär. Sval frukt och ek. Rostad tobak. Svarta oliver. Sojasås. Mörk choklad.
Detta är mums!
93+p

Fonseca Vintage Port 1970

Körsbärs- och hallonlikör i näsan. Marsipan. Kanel.
I munnen är det... såklart helt moget. Russin och röda bär. Likör-feeling. Diskret ek. Mandlar, läder och... muskot. Dock tror jag kroppen har magrat lite och alkoholhettan tar snabbt över. Känns som denna sett lite bättre dagar.
Fortfarande en jäkla god port men föredrar 1977 före denna!
90p

IMG-20200306-WA0003.jpg
 

Sigdarve

Medlem
Visa bifogad bild 19295 Borde vänta, men kan inte hålla mig; Trediberri i Zalto Bourgogne mot Gabriel Gold till grillad rådjursstek med svamprisotto. Vi kokar inte vinet, vi hade helt enkelt ingen annan vettig bakgrund än...ja, den valda.
Spearmint i båda glas, tydligare i Z, doftar alko-starkt i båda men mindre påfallande i Gold. Strävt i munnen i båda, men faktiskt strävare i Z. Hm. Golds kupa några mikrometer tunnare i godset, aningen behagligare faktiskt. Får återkomma senare när vinet fått andats lite. De som orkat skumma sig igenom tidigare mastodontinlägg kanske undrar var övriga glas tagit vägen. De får vila lite just nu, möjligen kommer Sophienwald fram senare.
....nu är det senare och Sophienwald dök upp; initialt mer knuten än de övriga två glasen, inte lika framträdande tanniner i munnen heller. Hm. Dock, det är Bx-kupan som jag har från Sophienwald.
Vilket glas gillar du mest, Gabriel, Zalto eller Sophienwald om du måste välja ett av dem?
 

Adamanko

Medlem
Fölsedagspresent från ungarna var en 8-viners blindprovning där dom tog 4 viner från mig och köpte 4 viner själv. Ett skulle vara ett sämre vin. Här är mina noter.
1. Klar pinot, Bärighet, jordgubbar, pinositet och en klar pepprighet. Lite fat.
Fattar ganska snabbt att det är en pinot och nya världen. Inte det billiga vinet. 88.
Är Carrick Unravelled. Klart nöjd.
2. Jord, ålder hallon, jordgubbar, kryddighet och en liten bitterhet på slutet.
Anar vilket vin det är. Och detta är min första gissning. Chenas Quartz-15 av Gamay och det är helt rätt. Smärtgränsen är nådd. 90.
3. Tydlig Cab Franc och jag tror det är Loire. Ett bra vin. Lent med tydliga gröna toner. En viss sötma.
Har rätt i druvan men fel på landet. Det här är Raats Dolomite Cab Franc. Druckit förra årgången och jag tycker det här är bättre. 16 är både bättre och dyrare. Här känner jag mig mest borta och då får jag ända druvan. 88.
4. Helt slutet i början. Sen kommer plommon, björnbär, sötma och syltighet. Det här känns som en klar australiensk shiraz - eller det billiga vinet!
Förhör mig om det är en aussie shiraz och när jag får ett nej på det så slår jag till - det här är det billiga vinet! Och jag har rätt!!!! Monterosso-17. Så sjukt nöjd med att jag träffar det billiga vinet så resten av kvällen är jag i ett lyckorus! 80.
5. En Cab Franc till? Eller är det en Cab Sav? Första sippen är obehaglig och jag är inne på att det är det billiga vinet men redan andra sippen är bättre. Jag gissar en Cab Sav och det är rätt. Eikendal, mitt vin och 84.
6. Luktar precis likadant som 5:an. Är det ytterligare en CF? Eller en Cab Sav? Efter ett tag känner jag lite variation. Lite kryddighet, lite kardemumma och kanske lite muskot.
Gissar nya världen Cab Sav och det är helt rätt. 86.
Mendel Cab Sav.
7. Min andra gissning och det tar inte lång tid. Det här är ett av mina viner och ett med ålder. Faustino 1-95. Helt makalöst. Löv och stall och allt som hör till ett 24 år gammalt vin. Allas WOTN tror jag. 91.
8. Jävlar vad tanniner! Frukt! Får ganska snabbt en aning och det här är min tredje gissning. Chateau Bouscassé-13 och det är rätt. Hittiills 3 av 3 och jag är så nöjd så ni anar inte. 86.
Dags för årliga fölsedagspresenten igen. Äldste sonen får arra och får en lista med c:a 30 av mina viner där han ska välja ut 4, utan att säga till mig vilka han väljer förstås, som dom sen kompletterar med att köpa 4 själva. Sen blindas alla viner och sonen ställer dom i lämplig testordning. Sen är det dags för mig försöka lista ut så mycket jag kan om vinerna. Förra året var första gången och jag hade bett honom om att hålla det ganska lätt och då gick det fantastiskt bra och helt över mina förväntningar. Nu har han sagt att han ska öka svårighetsgraden lite. Så jag är både förväntansfull och lite spänd inför kvällens övningar. Här är mina noter och gissningar:

Vin 2: Det här var tydligt en bra pinot. Mycket rökigt. Först tänkte jag att det var Punt Road men efter ett tag så la sig rökigheten och lyxigheten steg fram. Det här var min första gissning och det var Crystallum och jag fick rätt. Mabalel-18. 94, Smärtgränsen nådd. Mitt vin och en favorit.

Min andra gissning var på vin 4 som jag tyckte luktade vitt. Men det var det inte. Vad fan ska man tycka om sånt då? Jag gick vidare till 5-8.

Vin 5 smakade klassisk höstskog och var väldigt välbalanserat. Subtilt. Dämpat. Det här kände jag igen och gissade på Faustino-1-01. Det var rätt. Gissning 3. 91-92. Mitt vin.

Vin 6 var tydligt Cab Franc och bra sådan. Och det var min fjärde gissning och var också rätt. Olga Raffault-11 och 92 poäng. Mitt vin.

Nästa vin (vin 7) kändes gott. Hög syra. Lakrits och körsbär. Kändes italienskt och jag frågade om det var gamla världen och det var det. Frågade om det var Italien och det var det. Frågade om det var en ö och fick nej. Där stoppade jag tills vidare. Gissning 5. 88-89.

1-3 imponerade inte på mig. Och nästa gissning var att nåt av dom var det billiga vinet. Det var fel. Då försökte jag med det fjärde vinet och att det var rätt. En tysk pinot vid namn Max Mann-18. Kanske 75.

Nu började jag fundera på vilket mitt fjärde vin var. 1 och 3 kändes sisådär. 7 var uppenbart ett bra vin men 8 kändes ännu bättre. Lite cab savvibbar fanns det. En viss stjälkighet som jag förknippar med sydamerikanskt CS. Oerhört bra vin och jag började misstänka att det kuinde vara en sydamerikansk malbec Och satte SuperUco-13 till min stora glädje, vilket imponerade stort på mina ungar. 93. Mitt sista vin.

På dom avslutande fick jag hjälp. Vin 1 var en nya världen grenache vid namn Birichino. Ganska intetsägande enligt oss. 84

Vin 3 hade en jättekonstig färg och mycket riktigt var det ett färgat, av min son, vitt vin från Georgien. Rhataskeli Qveri nånting. Inget betyg. Inget jag gillade, vilket jag var tydlig med, tack och lov för min självrespekt.

Återstod vin 7 som jag med en del gissningar fick fram var italienskt - Sangiovese - och en Chianti vid namn Montesecondo-17. Kanske 88?
 

Attachments

  • vinprovning.jpg
    vinprovning.jpg
    109,3 KB · Visningar: 233
Last edited:

The Wall

Medlem
Vilket glas gillar du mest, Gabriel, Zalto eller Sophienwald om du måste välja ett av dem?
Zalto hårfint före Gabriel pga den större kupan. Sophienwald har lite för liten kupa och lite för liten öppning i kupan för min smak. Både Gold och Sophienwald är väldigt lätta och välbalanserade. Nu har jag dock bara Bx-kupa från Sophienwald och ingen Bourgogne-kupa. Ännu.
 

LeChat

Medlem
FFE55B67-CF87-4241-A56D-4DFE0F81AEF0.jpeg

1989 Château Meyney


Förra flaskan av detta vin var inte alls särskilt rolig. Den gången var dessutom tanken att jag skulle imponera lite på svärmor med ett moget klassiskt vin från Bordeaux.
Jag tyckte att den mest bara var gammal, trött och ointressant. Typiskt! Men men, svärmor dricker inte vin så ofta och sa att det var gott.

Därför var jag inte speciellt entusiastisk när jag nu skulle öppna sista flaskan. Men till min glädje verkar denna flaska ha klarat sig bättre. Fullmoget är det, men här finns också driv kvar i syrorna och det smakar inte bara äppelskrutt utan är härligt komplext och faktiskt väldigt gott. Kul! :)
 
Last edited:

LeChat

Medlem
A8265235-D838-4B0F-B02B-BBC5D0F8FD67.jpeg

2000 Château Monbousquet


Kvällens egentliga huvudvin, men 1989 Chateau Meyney var ju på ett strålande humör vilket göra båda till huvudkandidater. För även 2000 Chateau Monbousquet briljerar. Att det är 11 års skillnad på dessa är inget jag skulle plockat blint. Men kanske ändå att Monbousquet har något fruktigt kvar, men de är fullmogna båda två skulle jag vilja säga och ska nog drickas inom ett par års tid. De är ganska lika i munnen med tydlig sälta men Monbousquet är något fylligare och har bl.a toner av mörk choklad.
Två fina flaskor för en härlig lördagkväll med min kära hustru.:)
 

Wintermute

Medlem
Bourgogne Chardonnay Au Pied du Mont Chauve 2015.
Tyroleräpplen och nashipäron följt av kardemumma (som jag inte hade identifierat om jag inte läst det innan på en välkänd vinblogg) och lite för mycket ek (i mitt tycke, men fru tycke att det var lagom). Ganska lång eftersmak, men det saknar kanske lite koncentration. Bättre till mat än utan. Jag drar till med 86 poäng.
Jag misstänker att jag i dag skulle skriva en liknande not, med reservation för att jag idag inte känner kardemumma och kanske en lite tydligare spritpenna i slutet.
 

Silenos

Medlem
Mitt första möte med Mugneret-Gibourg var genom ett fyrpack by-vosne, anno 2008, som hamnat i en realåda. Ett mycket gott vin, när det var på humör (vilket det inte var varje gång). Nu är det istället Chaignots ifrån N-St.-G., årgång 2012 som dricks. En klart mer fläskig årgång och det märks; det är knappast sparven från Minsk i glaset. Mörkt, utan antydan till tegel i kanten; seriös djup snok, men på gränsen till russin i doften (jag tror det vädrades bort som väl var); fylligt, strukturerat och dovt i käften. Polerat och lyxigt. Jo... det är seriösa doningar det här. Och egentligen ganska långt ifrån mina egna preferenser. Men, visst är det gott! Ombyte förnöjer, och efter mången tanig cote de beaune'are, perfekt att bryta av med. Det här dricker jag gärna då och då. Problemet är bara att firman numera är officiellt kanoniserad och priserna har gone full retard, elas; så när de två kvarvarande pavorna är borta blir det nog inget mer ifrån firman för mig.

Rasande tjusig etikett, om än något modern, förövrigt...


upload_2020-3-7_20-8-31.jpeg
 

Silenos

Medlem
Visa bifogad bild 19305
1989 Château Meyney


Men till min glädje verkar denna flaska ha klarat sig bättre. Fullmoget är det, men här finns också driv kvar i syrorna och det smakar inte bara äppelskrutt utan är härligt komplext och faktiskt väldigt gott. Kul! :)


Nu var jag själv inte med när det begav sig, men jag har läst ganska många engelskspråkiga kommentarer som refererar till: "the cordier funk", när det kommer till viner ifrån slott som fanns under familjens paraply under den här eran (Talbot, Gruaud-Larose, m.fl.). Hygien verkar inte ha stått högst på dagordningen. Så en hel del flaskvariation är nog något man får vara beredd på.
 
Toppen