Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

john b

Medlem
Masi costasera amarone 1999

199370ac-9d89-4ac7-a9e1-148d77c10199.jpg


(bild från cellartracker)

Första gången jag dricker mogen amarone. Denna finns att köpa på systembolaget. Kul, ffa för oss som varje dag våndas över våra unga källare som inte mognar fort nog.

Freakin' underbar doft av kakao, kaffe, vanilj och russin. Mörk choklad. 98 poäng på doften.
Smakade gott med, men inte lika storslaget fantastiskt. Sötman var inte så integrerad som jag hoppat. Var liksom lite gnisllig mellan tänderna. Diskret iaf. Moget rödfruktig i allmänhget, inga störande vaniljtoner och behagligt mjuka tanniner med pepprig eftersmak.

För 900 spänn inte billigt, men klart prisvärt. Aktuell årgång av den här kostar typ 300 kanske. Smäller jag in dem på börsen skulle de förhoppningsvis vara värda mer än 900 pix om 20 år. Alltså kan inte detta vara ett dyrt vin. Så motiverade jag iaf priset igår för min lätt irriterade fru. Som också gillade vinet rejält iofs.
 

Michael_M0!

Medlem
BYOB hos mig igår, med @Bror, @Rasmus Åkesson, @Sebran.

BYOB1.jpg

BYOB2.jpg


Pelissero - "Nubiola" 2014, Barbaresco
Funky, ej behaglig doft. Närainpå odrickbart vin.
Sur och otrevlig smak.

Principiano - Barolo 2011
Mycket trevligt vin. Mjukt och fint. Fina tanniner.

Vietti - Lange Nebbiolo, 2016.
Druvtypisk karaktär på doft och smak.
Ung och pigg nebbiolo.

Luigi Baudana - Barolo, 2016.
Jättetrevligt vin. Ovanlig sötma i smaken för nebbiolo?
Mogen karaktär.

Brunelli - Campo Del Maestro 2017
De flesta tyckte detta var ett rätt trevligt vin.
Mogen och kraftig smak, associationer till amarone/ripasso.

Casa Emma - Vignalparco, Chianti Classico Riserva 2016:
Mörk färg, mycket tanniner, som tog lite överhanden. Inte en av de bättre
Chianti man har prövat.

Benanti - Etna Rosso, 2016:
Doft av bär och nypon. Smaker av bär och rosor.
Jättegott.

Zenato - Ripassa 2016
Kraftig, mogen, söt smak.
 

Oscaro

Medlem
Boasso Giuseppe & Figli Barolo 1982
Var lite orolig över hur flaskan skulle vara, korken var lite torr och okänd förvaringshistorik för det mesta, men så fort flaskan var öppnad så släpptes mina farhågor.
Till en början doftar det mörk fuktig källare, lite frukt och svartpeppar, men efter tid i glaset börjar frukterna och pepprigheten komma fram mer.

I munnen blir jag först imponerad över den starka tanninstrukturen som är kvar, den klassiska strukturerade Barolo-ryggraden. Hittar även svarta vinbär, körsbär men även jordgubbar och en pepprighet även här. Väldigt lång eftersmak och en behaglig syra. Mer struktur än kraft i vinet efter nästan 40 år.
Mkt bra

ADD716DB-206B-4441-B568-A7FDBAFAEBBA.jpeg
 

Thirsty

Smygnykterist
Flyttande middag. Lite gott och blandat, bl. a. Clos Rougeard 14, Smitt Havt Lafitte 05, Chateau La Fleur Petrus 17, Revana nappa cab 15 mm. Transportsträcka till desserten i form av saffranspannkaka. Hur mycket saffran kan man ha i pannkakan innan det blir för mycket? Yquem synes höfta med ca 1 kg. Årgång 93, som vanligt - god att dricka nu, säkert ännu bättre i framtiden.

9B277D41-DEFD-4D01-B82B-76FE7C7B0A6E.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Protos '27 -16 Tydligt lila i glaset. Försiktig doft (lite för nyöppnat och svalt). Inledande smak av blåbär och slånbär, toner av blåa blommor (violer, lavendel?), kraftiga tanniner och lång eftersmak av ek. Gott, men troligen ännu godare i morgon. Ingen brådska att dricka upp resten av flaskorna.
 

Pontus

Medlem
2015 Tenuta di Argiano Brunello di Montalcino. Relativt transparent, men skenet bedrar. Lätt metallisk, relativt mogen och kryddig doft med inslag av röd frukt, vitpeppar, mynta och mandelmassa. Lite brända toner i bakgrunden. Intensiv smak av röd frukt, vitpeppar och ett knippe kryddor. Initialt är vinet något "tomt" i mittpartiet, men med luft vaknar frukten till liv. Lite beska i eftersmaken, hög syra. Tillgänglig och relativt mogen men med potential för förbättring i kanske ett decennium? Ingen brådska att öppna iallafall. 11 to go... 91++.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Dog Point sauvignon blanc 2015

Tiden har gjort susen för vinet. Det är mindre krusbär och vass syra och mer av mogna tropiska frukter. Det var helt klart bra i sin stil som ung men några år i källaren adderar verkligen en extra dimension. Sista flaskan men skulle inte vänta så mycket längre om jag hade haft fler.
D4E62D4E-906D-4347-A711-288A304941A3.jpeg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Dog Point sauvignon blanc 2015

Tiden har gjort susen för vinet. Det är mindre krusbär och vass syra och mer av mogna tropiska frukter. Det var helt klart bra i sin stil som ung men några år i källaren adderar verkligen en extra dimension. Sista flaskan men skulle inte vänta så mycket längre om jag hade haft fler. Visa bifogad bild 19251
Sitter du och smygdricker i barnrummet?
 

LeChat

Medlem
06D4D998-1894-4C8F-9138-E6209CF2F578.jpeg

2010 Domaine du Pégau Cuvée Réservée


Brettkaraktär brukar känneteckna Pegau men initialt så känns den lite anonym. Men någonting vibrerar under ytan och vill komma ut...

Tid gör susen! Doften får mig först att tänka på bra champagne med blommig karaktär. I munnen möts man av mörk, maffig, läcker frukt med finpulvriga tanniner och läskande syror.

Men även om den är riktigt läcker redan så känns det som att den kan lagras lääänge till och utvecklas till något ännu bättre. Två flaskor kvar så chansen finns!
 

Michael_M0!

Medlem
VN.jpg


Vecchia Cantina - Vino Nobile di Montepulciano 2014

Fyf*n vilket gott vin. Kanske får återkomma med lite mer noter.

100% Sangiovese, 13.5% alkohol.

Färg: Transparent, ljusröd färg.
Doft: Rosor, blomster.
Smak: Rosor, körsbär, viol. Brunello-likt. Vattnas i munnen. Lätta tanniner.

Precis det här jag gillar..
Hemkånkad från Italien i somras, så lite extra kul att det var bra. Om jag får använda poäng, 92-93 poäng.
 

Adamanko

Medlem
Efter en hygglig skumpaflight och en medioker vittvinsflight där Sandhis Sta rita hills-15 var ett ljus i mörkret så kom det en helt magisk flight. Antagligen den bästa jag varit med om.

Vin 1 var jag rätt säker på att det var ett Etnavin med mineralitet och rökighet. Men jag var sjukt fel. Det var Trapets Aminima-16 som jag druckit två gånger förut. Men betyget 89-90 stämmer överens med vad jag givit det på CT.
Vin 2 var svårare men ålder var självklar. Lite grönt också. Sen var det slånbär och plommon. Jag var lost och det var Bressans Pignool-04. Andra provningen i rad med Bressan men jag tror aldrig jag kommer klara den. Jag gav det 89-91.
Vin 3 var jag säker på nya världen pinot noir. Fruktansvärt bra vin och mitt WOTN. Och det var nya världen PN men när jag lutade åt Sydafrika så var det USA. 90-92. Chanin Duvarita-14 och det här tänker jag köpa när det kommer igen. Ni som har det hemma kan skatta er lyckliga.
Vin 4 hade pepprighet, läder och mörk frukt. Uppenbar ålder men jag var inne på Syrah. Men det var Espectable-04 och fruktansvärt gott. 90-92 och min tvåa denna härliga kväll. Min trea var Sandhis vita.

Flight 4 var en del tungviktare och jag tyckte mitt vin var bäst i flighten, samtidigt som det nog kommit sist i flight 3. Mitt vin var Luke Lamberts Nebbiolo-16.
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Här kommer en sammanfattning av gårdagens Skåne-BYOB. Närvarande var @David Nilsson @Skaggs @Foodcoma @nebbiyolo @Madde.B @Dejzan @Vinocognito @Adamanko, undertecknad. @Pnilsson76 stod för värdskapet - stort tack för det!

Flight 1 - mousserande
DSC_1645.JPG

#1 N.V. Pertois-Lebrun Exaltation (3 röster)
#2 N.V. Savart, Bulle de Rosé (flightvinnare med 4 röster)
#3 2008 Kurt Angerer, Blanc de Noirs (3 röster)

Flight 2 - vitt
DSC_1646.JPG

#4 2015 Suertes del Marques, Vidonia (2 röster)
#5 2016 Jules Desjourneys, Pouilly-Loché (1 röst)
#6 2015 Sandhi, Sanford & Benedict Chardonnay (flightvinnare med 5 röster)
#7 2014 Pierre Luneau-Papin, Excelsior - Muscadet sèvre et maine (2 röster)

Flight 3 - rött
DSC_1647.JPG

#8 2016 Trapet, A Minima - Passettoutgrains (1 röst)
#9 2004 Bressan, Pignol (delad flightvinnare med 3 röster)
#10 2014 Chanin, Duvarita Vineyard, Pinot Noir (delad flightvinnare med 3 röster)
#11 2004 Espectacle (delad flightvinnare med 3 röster)

Flight 4 - rött
DSC_1648.JPG

#12 2016 Luke Lambert, Nebbiolo - Yarra Valley (1 röst)
#13 2009 Maurodos, San Román - Toro (flightvinnare med 6 röster)
#14 2009 Produttori del Barbaresco, Paje (2 röster)
#15 2017 Atalaya Almansa, Alaya Tierra (1 röst)

Bonusar
DSC_1650.JPG

#16 2010 Lopez de Heredia, Rosada Vina Tondonia
#17 2015 Kloster Eberbach, Berg Schlossberg


Många bra viner blev det! Roligt avspeglat i att varenda vin fick minst en röst i flighterna (aldrig varit med om tidigare). WOTN-rösterna var väldigt spridda, och toppen blev delad på tre.

WOTN
Tre viner fick två röster var:
  • Savart Bulle de Rosé
  • Sandhi Sanford & Benedecit
  • Chanin Duvarita Vineyard
Och fyra viner fick en röst var:
  • Suertes del Marques Vidonia
  • Bressan Pignol
  • Espectacle
  • Maurodos San Román

(Återkommer, om tiden tillåter, med noter senare. Hoppas andra kan fylla på med lite reflektioner.)
 
Last edited:
Jag kan slänga upp lite korta smaknoter till ovan nämnda mycket trevliga provning.

#1 N.V. Pertois-Lebrun Exaltation (3 röster)
Bas 2012, deg Nov 2018. En champagne som känns väldigt polerad och "korrekt", de flesta var inne på att detta var ett ungt vin från en hus. Mycket bröd och äpplen. Ger inte ifrån sig så mycket i doften men välbalanserad och snygg i munnen. Stor mousse initialt men faller lite efter tid i glaset. 88P

#2 N.V. Savart, Bulle de Rosé (flightvinnare med 4 röster)

Deg Oct 2017, en mix av 2014+2015. Till en början stum i doften men efter tid i glaset öppnar den upp sig mer och mer. Smultron, krusbär, rabarber, grape och blodapelsin. Hög syra, torr. Bra balans i munnen. Myckey bra vin idag och potential för att bli än bättre med ytterligare lagring. 90p(+)

#3 2008 Kurt Angerer, Blanc de Noirs (3 röster)
Deg 2018, 10 år på jästen. Fram tills att årgången avslöjades var det nog ingen som inte satte denna i champagne. Om det hade varit champagne, får man nog plusa på 10 år gällande åldern. Hur som helst, förmodligen det bästa mousserande vin utanför champagne jag druckit. Härlig mogen doft av honung, nougat, mandelmassa och hjorton. Bra balans i munnen. Det enda som möjligtvis avslöjar att vi inte är champagne är syran som känns aningen låg, definitivt om vi pratar 08. Speciellt, men jag gillar det! 91P

- - - - -
#4 2015 Suertes del Marques, Vidonia (2 röster)
Mörkt, nästan bärnstensfärgat i doften. Dov men djup doft av bensin, motorolja, sherry och ost. Maskulin och fet i munnen. Lite låg i syran. Tydlig sälta i finishen. Känns äldre än 2015. Kul vin! 89P

#5 2016 Jules Desjourneys, Pouilly-Loché (1 röst)
Hamnade helt fel på denna, de tydliga citrontonerna och den höga syran gjorde att jag var inne på riesling. Förutom citronen, som förekom i många skeppnader, päron och passionsfrukt. Mineraliskt. Bra vin men behöver tid. 89P

#6 2015 Sandhi, Sanford & Benedict Chardonnay (flightvinnare med 5 röster)
Härlig doft av diverse godis, främst gula vingummin. Vegetabilisk. Hög syra och ett väldigt cleant vin som jag kanske inte förknippar med amerikanska chardonnayer. Växte mycket under kvällens gång. 90P

#7 2014 Pierre Luneau-Papin, Excelsior - Muscadet sèvre et maine (2 röster)
Till en början är den lite stängd i doften men man märkte att här finns mycket under huven. När den öppnar upp sig toner av päron, ananas, anis, arak och järn. Bra koncentration, medel syra. Viss bitterhet i finishen men i detta fall ingen negativ bitterhet. 91P

- - - - -
#8 2016 Trapet, A Minima - Passettoutgrains (1 röst)
Rödfruktig med primära toner av jordgubb, lingon, röda vinbär och anis. Hög syra. Trevligt men föll bort lite i flighten. 87P

#9 2004 Bressan, Pignol (delad flightvinnare med 3 röster)
Mitt WOTN. Fantastiskt djup doft med sekundära aromer av skog, kola, kokos och peppar. Koncentrerat men för mig ändå polerat och välbalanserat i munnen. En del störde sig på den höga syran i munnen, jag hade dock inga problem med det. 93P

#10 2014 Chanin, Duvarita Vineyard, Pinot Noir (delad flightvinnare med 3 röster)
Påminner väldigt mycket i både doft och smak om by Farr's Tout Pres. Härlig doft av mogna röda bär och i bakgrunden en rökighet som drar lite åt rökt korv. En nya världen pinne som inte bara är en jordgubbsbomb utan med ett bra djup jag ibland kan sakna hos denna typen av viner. 91P

#11 2004 Espectacle (delad flightvinnare med 3 röster)
Trevlig doft av torkad frukt, russin, örter och peppar. Bra koncentration i munnen men ändå polerat och välbalanserat. Finkorniga tanniner i finishen. Tydligen första årgången av detta vin, kul! 92P

- - - - -
#12 2016 Luke Lambert, Nebbiolo - Yarra Valley (1 röst)

De flesta verkar varit inne på att detta var en pinne från nya världen, så även jag. Inte så speciellt druvtypiskt. Ung primär röd frukt, jordgubb och vitpeppar. Bra balans i munnen men där syran kanske är i högsta laget. Gott vin utan att vara jättespännande, föll bort lite i flighten. 88P

#13 2009 Maurodos, San Román - Toro (flightvinnare med 6 röster)

Fantastisk doft av björnbär, kokos, fat, vanilj, choklad och saftkok. Tjockt och koncentrerat i munnen men sitter ihop bra. 92P

#14 2009 Produttori del Barbaresco, Paje (2 röster)

Udda doft av lakrits, menthol, jenkatuggumi, bränt gummi och tobak. Bra intensitet i munnen och enormt sandiga taninner. Detta kändes nog snarare som en 2015 än en 2009. Bra vin men behöver tid. 90p(+)

#15 2017 Atalaya Almansa, Alaya Tierra (1 röst)

Ett mycket mörkt vin. Salami, kött, rök, vanilj och svarta vinbär. Superextraherat i munnen och lite spretigt. Viss hetta. Kan nog gå ihop med tid. 89P(+)
 
Toppen