Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Det är två saker som är viktiga för en smärtfri sabrering. Nr1: Låt kniven, svärdet, glaset eller vad ni nu använder er av glida längs sömmen på flaskan. Nr2: Flaskan måste vara väld kyld. Detta är det absolut viktigast. Lägg gärna flaskan i frysen en halvtimma innan.
Check på båda. Satsar på annat bubbel nästa gång.
 

LarsW

Medlem
Pinot Noir gamla mot nya världen.

Dracks över tre dagar genom helgen.

Faiveley Nuits St. Georges 2016
Dag 1 lite blod och nypon i doften. Väldigt diskret.
I munnen är det syrliga körsbär, kanske lite jordgubbar men kan vara inbillning. Ek, syren och massiva tanniner.
88p känns slutet.
Dag 2 har vi ett helt annat vin och mycket bättre. I näsan är det fortfarande blod och nypon, men mycket mer blandat med röd frukt och sval källare.
I munnen har vi både körsbär och jordgubbar, inte fullmogna men goda! Ek och röda vingummin. Klart mjukare både i syra och tanniner.
90p
Dag 3 känns det som de flesta bitarna fallit på plats. Doften är som dag 2 men i munnen är det både massivt och elegant. Alla smakerna går mer in i varandra och det är nästan inget bråk längre.
91+p Glöm bort i 5+ år och detta vin kommer att sjunga!

Kershaw Elgin Pinot Noir Clonal Selection 2017
Dag 1 Tändsticksplån dominerar doften. Lera! Vitpeppar! Jordgubbar! Det är mycket på gång här.
I munnen är det Krut och jordgubbar. Rostat väldigt vitt bröd. Svarta oliver och vitpeppar.
Väldigt inbjudande, nästan påträngande gott från första minuten och borderline överväldigande.
90p
Dag 2 är det rå tonfisk i doften blandat med vitpeppar och jordgubbar.
I munnen är det mer harmoniskt än dag 1. Jordgubbarna har mognat i solen. Rostad ek. Mjukt och fin syra.
90+p
Dag 3 är näsan som dag 2 och i munnen har det både mjuknat och är lite svalare. Känns helt moget.
90+p har nog lite potential för ytterligare utveckling.

Tänker Faiveley är för källaren i minst 5 år medan Kershaw visserligen nog blir bättre med 1-3 år på rygg men kan njutas utmärkt redan nu.

Bra helg!
thumbnail_20200209_165254.jpg
 

LeChat

Medlem
D977687E-561B-4382-904D-81F10F4D5D95.jpeg

2013 Ridge Cabernet Sauvignon Estate


Doft och smak stämmer bra överens här. Mörk frukt av svarta vinbär och björnbär. Tillsammans med viol, ceder och choklad är detta riktigt gott!
Vinet är ungt och fruktigt men med härliga friska syror som bär upp det snyggt. Verkligen en fröjd att njuta redan. Köpte många cabernet från år 2013 från Ridge och från lite olika producenter i Napa. Hoppas att dessa underbara syror är representativa för årgången.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 16189
Gerard Bertrand Picpoul de Pinet 2018

Har stött på druvan innan men då som en av många i någon CdP så jag hade ingen koll på vad jag skulle förvänta mig. Annanas, päron och mineraler i doften. Hög syra, tropiska frukter, lite peppar och hyfsade tanniner med lång eftersmak. Krävde något att tugga på så fick ta fram en påse tryffelchips. Riktigt bra för sitt pris, 109 kr i BS. 86p.
Vi hade temaprovning förra torsdag och det här vinet var med, som en representant från vinområdet Languedoc-Roussillon. Mig veterligen har jag aldrig förut druckit något vin framställt av druvan. Det var en överraskning hur gott det var och har nu beställt ett par flaskor.
Skulle vara intressant att veta hur de andra vinerna med druvan är, som säljs på bolis. Visserligen är det två av de som man måste beställa lite fler flaskor än bara en.
 

Trydebull

Medlem
2014 Domaine Bzikot Puligny-Montrachet

ADE14836-1AA9-42FE-8580-DF8614DDAD73.jpeg


Doftar först friskt grönäppligt honungsmelonigt men med något lite tid fyller den på med väldigt subtila vaniljessenser och mild varsam ek.

Smaken börjar nästan omvänt med den fina eken och varsamma vaniljen som kompletteras av honungsmelon, friskhet, superfin balanserad syra och lätta grönäppliga toner - något lätt citronstänk

Det här är verkligen inte så dumt - till och med överraskande bra!

Lär vinna på ytterligare något år på rygg men superfin - åt det eleganta hållet.

Jag säger 92 med ett möjligt plus!
 

Oscaro

Medlem
Lite sena noter från helgen, tema spanskt med lite franskt intro
Dom perignon 2008

Mellanhög syra, lite citrus, inte så mycket mogna toner. Förvånansvärt tillgänglig redan nu. Någon beska underliggande, stram eftersmak i munnen, hoppas den blir bättre med tid för har väldigt svårt att se värde i den nu. Tror nog jag säljer resten av mina 08or och köper krug/Selosse/cristal känns som mer qpr. Väldigt besviken då jag hade höga förhoppningar.

Vina pedrosa

N - rökig mycket frukt,

S- väldigt stram, mycket röd frukt, björnbär, läder

Peraj al’habib 2016

N - torkad frukt, läder

S - väldigt kraft frukt, drar åt amarone-hållet. Russin torkad frukt och läder

Lite kul med ett kosher-vin men inte min stil

Nit de nin 2010

N - rökig, frukt, skogsgolv

S - stram, fruktintensiv rökig torkad läder, väldigt sträv, behöver mer tid. Mycket tanniner kvar men bra med potential att bli riktigt bra med 5+ år till

Clos de mogador 2007

Defekt, oxiderad
Rökig, mycket kryddor med mjuka tanniner men svårt komma över balsamico-tonerna.
F0D0250F-B6D0-478A-9584-4CEE848A018A.jpeg
F9E93167-453E-46D4-BE56-ADF920F3995F.jpeg
 

Trydebull

Medlem
2012 Chateau Musar

D2C38145-EAE4-4A8A-8658-97085CF2ECBD.jpeg


Första noterna från nyöppnad flaska och ca sex timmar framåt.

Doften ger viol, ek, syrliga körsbär, nygarvat läder, chark, lila plommon

Smaken kraftfull - fast utan en bombastisk erkänsla, mer kryddigt-fylligt.

Direkta inslag av mogna Victoriaplommon, läder, koncentrerade körsbär och tobak. Där bakom lite hasselnötter (framförallt det sträva, lätt beska tunna ”innanskalet”), cederträ och lätt bitter mörk chockad.

Tyckte att den tappade enormt, och snabbt, efter en timme. Och blev lite ”konstig” (bra adjektiv, jag vet, men jag fick inte ner någon bättre anteckning...) Den sämsta Musar jag druckit tror jag. Inte alls van att dricka dem så unga men ville testa. Vet inte om det var ett dåligt val, eller om det var en mysko flaska.

Avstår betyg men ska jag indikera något blir det mellan 80 och 85.

Någon annan som dragit en tidig kork av de nysläppta 12:eek:rna?
 
Jag har druckit två 2012, en av dem var oerhört märklig, bitter och lätt metallisk, helt utan frukt. Bytt till ny på bolaget efter detta. Den första var dock i god musar klass.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ett vin som jag kommer ihåg som var kanon från norra rhone 2011 var: Alain Voge Cornas Les Vieilles Vignes 2011, som jag provade för några år sedan. Så förhoppningsvis är vinerna från "Château de Saint Cosme" i drickfönster fortfarande.

2011 Cosme Gigondas Hominis Fides (89-90p) var tyvärr en besvikelse, tyvärr så som jag misstänkte från årgången... men 2011 Cosme Gigondas Le Poste (93-94p) blev delad etta i en mycket bra Byob. Sassicaia -16 blev delad etta. Alltför ung för mig, men detta vin kommer att bli otroligt bra om man låter det vila "några" år. Tror det kommer i drickfönster om ca 10 år eller så. 2006 Château Troplong Mondot får också ett särskilt omnämnande från provningen ... lika bra som de som vann Wotn enligt mig, en bdx som är mitt i drickfönster.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
2012 Chateau Musar

Visa bifogad bild 19110

Första noterna från nyöppnad flaska och ca sex timmar framåt.

Doften ger viol, ek, syrliga körsbär, nygarvat läder, chark, lila plommon

Smaken kraftfull - fast utan en bombastisk erkänsla, mer kryddigt-fylligt.

Direkta inslag av mogna Victoriaplommon, läder, koncentrerade körsbär och tobak. Där bakom lite hasselnötter (framförallt det sträva, lätt beska tunna ”innanskalet”), cederträ och lätt bitter mörk chockad.

Tyckte att den tappade enormt, och snabbt, efter en timme. Och blev lite ”konstig” (bra adjektiv, jag vet, men jag fick inte ner någon bättre anteckning...) Den sämsta Musar jag druckit tror jag. Inte alls van att dricka dem så unga men ville testa. Vet inte om det var ett dåligt val, eller om det var en mysko flaska.

Avstår betyg men ska jag indikera något blir det mellan 80 och 85.

Någon annan som dragit en tidig kork av de nysläppta 12:eek:rna?
Inte testat men behöver inte Brettanomyces jobba i flaskan en sisådär 5-6 år till för att vi skall gilla och känna igen vår vanliga MUSAR eller har ngn ny vinmakare svavlat bort det helt och hållet (bitter mörk choklad och beska tunna innanskalet ger ju lite antydningar åt det hållet) ?
 

Funcadelic

Medlem
20200214_213917.jpg
2017 Diego Conterno Barbera D'Alba Ferrione

Köpte två flaskor från TS någon gång i höstas, och korkade upp en redan nu för att testa en nu och en om några år. Nybörjarnoter från mig och min fru:

Doft: Fick direkt en tanke på mörka bär men också körsbär. Kanske är det bigarråer jag känner, eller två olika dofter? Mer än så klarar inte jag i dagsläget. Min fru kompletterade dock med lakrits och sprit.

Smak: Hög syra och jag tyckte nog det var en del tanniner, men när jag läser lite om druvan i efterhand verkar det ju som att druvan knappt har tanniner. Kanske att jag förväxlar tanniner med syran. På smaken känner också jag alkoholen, men tycker inte att den stör.

Gillade jag den? Ja, men ska bli skoj att testa igen om några år. Inbillar mig att det lugnat sig då, men vad vet jag - har ju inte "på riktigt" smakat (dvs reflekterat över) en barbera tidigare
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
59CFFE0F-D7BF-4294-910A-9851195A60D9.jpeg
Olga raffault chinon les picasses 2008
Grön mörk nos, skogsgolv och lite torkade blommor, härligt funky!
I smaken hittar jag mycket paprika, mer gröna toner och en bakomliggande fruktighet. Öppnar upp sig mycket i glaset med tid. Något stram fortfarande men på en bra plats nu.
Kul vin!
 

Trydebull

Medlem
Funderade faktiskt på det idag. Men är glad att jag avstod.

Jag tror aldrig att jag öppnat en Musar som inte fyllt 15 år. Ska inte göra det igen, även om jag fortfarande funderar över om det här var en mysko flaska... Men verkligen, låt de du har ligga...

Jag har druckit två 2012, en av dem var oerhört märklig, bitter och lätt metallisk, helt utan frukt. Bytt till ny på bolaget efter detta. Den första var dock i god musar klass.

Bitter och metallisk är väldigt bra beskrivning. Märkligt att flera flaskor, rimligtvis inte plockade från samma låda, lämnar samma avtryck.

Inte testat men behöver inte Brettanomyces jobba i flaskan en sisådär 5-6 år till för att vi skall gilla och känna igen vår vanliga MUSAR eller har ngn ny vinmakare svavlat bort det helt och hållet (bitter mörk choklad och beska tunna innanskalet ger ju lite antydningar åt det hållet) ?

Du har säkert helt rätt. Det finns ju en del som hävdar att man inte ska behöva spara Musar så pass länge, men jag tror att du är väldigt nära den kemiska formeln. Jag ska låta bli att experimentera så här...
 

LarsW

Medlem
Jag tror aldrig att jag öppnat en Musar som inte fyllt 15 år. Ska inte göra det igen, även om jag fortfarande funderar över om det här var en mysko flaska... Men verkligen, låt de du har ligga...

Bitter och metallisk är väldigt bra beskrivning. Märkligt att flera flaskor, rimligtvis inte plockade från samma låda, lämnar samma avtryck.

Du har säkert helt rätt. Det finns ju en del som hävdar att man inte ska behöva spara Musar så pass länge, men jag tror att du är väldigt nära den kemiska formeln. Jag ska låta bli att experimentera så här...
Musar själva beskriver 2012 som... intressant... Själv läser jag utmanande och varierande både på och mellan raderna.:D

"Red fermentation was difficult this year due to different levels of grape maturation. Some vats fermented very slowly with others much faster". = flaskvariation?
 
En bättre middag på bortaplan:

Diebolt Vallois Fleur de passion 2006 - krämig och härlig men inte en dag äldre än för tre år sedan. En sorts permanent bedagad och gräddig skönhet som lever litet på gränsen, men oh, så härlig och myskig. Serverad kall.

Louis Roederer 2008 - brödig (inte jästig på något sätt) med litet nougat och en gräddkola och några röda bär, men framförallt vilken syra och precision och längd. For the really long haul. Och ändå så fin nu. Hallelujah!

Leoville Barton 2006 - nu riktigt uttrycksfull näsa med Cabbe/St Julien markörer all over men också en massa mörk choklad och krydd-låda. I munnen stram och fin men super-torr och med rätt mycket tanniner kvar. Till en grillad kötträtt var det kanon. Flera år kvar men en mäktig titanisk kamp mellan struktur och frukt stundar. Om det blir fredsstillestånd och en integrerad lösning är detta potentiellt en lysande stjärna, i en annars rätt alldaglig årgång i Bordeaux.

Zorzal Eggo 2013 - härligt mörkfruktig och syradriven helt utan ek. Det är så här jag vill ha mina malbecer (Med typ en tiondel cab franc som verkligen märktes de första sex-sju timmarna som flaskan stod och luftade, med massa gröna vibbar). Men den behöver kanske tio år till.

Samtliga viner rekommenderas.

ps söndagsmiddag med Herri Mina Irouléguy Blanc 2014. Inte i samma liga som kvartetten ovan, och visst har jag en absurd faiblesse för manseng, stor som liten, men detta är banne mig riktigt riktigt bra. rekommenderas också.
 

Oscaro

Medlem
Lite noter från Pinot Noir provning i helgen, det var två flighter helblint. Är defintivt en novis på blindprovning, så försökte mig inte alltid på en gissning vart det kom ifrån. Många roliga och bra viner. En av de främsta sakerna jag plockade från provningen är hur bra tysk Pinot är, alla vi prövade var väldigt bra.

Några höjdpunkter från första flighten utan inbördes ordning var

Christmann, Spätburgunder 2016

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017


Från andra flighten gillade jag framför allt

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013


Flight 1
25B5BB9B-3EB7-4D73-B31F-01F99FD8D649.jpeg

Christmann, Spätburgunder 2016

Gröna toner och lite frukt på nosen, inte mycket ek på doften

Hög syra, lite tanniner, jordgubbar, stjälkar och vårblommor. Ungt med bra potential.

Gissade ung bgn

Nautilus Estate, Pinot Noir 2016

Fruktig nos med några nästan unkna toner, svag rökighet, lite skogsgolv

Lite större kraftigare smak än 1 med jordgubbar hallon och en överliggande kryddighet. Också en del syra och mer tanniner än vin nr 1. Inte mycket ny ek, men tydligt att detta var från ett varmare klimat

Joseph Drouhin, Cote de Beaune 2016

Fantastisk doft med röda bär, lite alkohol på doften, känns rätt ungt.

Hög syra som sticker i munnen som bekräftar min tanke om ungt, nästan obefintliga tanniner. Friskt och fint även om syran gör den svårdrucken för tillfället.

Weingut Bründlmayer, Blauburgunder 2017

Frisk fruktig doft

Väldigt god kryddighet med upplyftande bär och lägre syra än de tidigare men ändå påtaglig. Fortfarande ingen ek, men lite peppar/chili. Bra längd, högkvalitativt

Österrike

Crystallum, Cuvée Cinema Pinot Noir 2018

Friska gröna toner med viss fruktighet i doften. Väldigt kraftig mörk smak av bär, skog, lägst syra hittills. Väldigt otypiskt Pinot, men gott ändå. Gissade Nya världen.
2E957D6E-6647-4602-9107-481AFFEF73ED.jpeg

Oakridge, 864 Pinot Noir Henk Vineyard Aqueduct Block 2017

Mörkare doft här med, mörka bär med lite skogstoner men mer jordgubbar än 5. Mer syra än 5an och även svagare doft än 5. Ungt men känns högkvalitativt som 5an, även här gissade jag på varmt klimat och Australien.

Buena Vista, Pinot Noir 2017

Själkighet med lite dill i doften, frisk doft. Större vin, lite svag tobak och bär i smaken men lång smak med relativt låg syra. Väldigt bra!

Lingua Franca, AVNI Pinot Noir 2016

svag doft och smak, svaga frukter och mjukt utan hög syra. Örtig och grönt, viss stjälkighet

Domaine Rossignol-Trapet, Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2017

Lite alkohol på doften, svag fruktighet med lite friska gröna toner. Hög syra med lättare bärtoner och en friskhet. Lång smak, bra men behöver definitivt mer tid.

Montes Alpha, Special Cuvée 2015

Gröna frukttoner, gröna äpplen, svart vinbär. Kryddig smak med mycket bär, mellanhög syra, inte lika lång eftersmak. Lite speciell doft jämfört med de andra och inte typiskt PN. Gott!

Flight 2

61321624-D9EC-46A3-B772-838F3F438F10.jpeg

Weingut Friedrich Becker, Schweigner Steinwingert Erste Lage Pinot Noir 2014

Stor fruktig doft, mörka bör, körsbär, Svaga ektoner.

Lite rökig, med skogstoner, bär, mellanhög syra. Långt avslut, gissade här högkvalitativt från ca 2014 gissningsvis från bgn. Väldigt bra!

Dog Point Vineyard, Pinot Noir 2015

Mer syltig i doften än 11, men kraftig smak med lite körsbär och tobak, tanniner och syra på mellanhög nivå, något kortare längd. Gissade USA och Sonoma 2015. Väldigt snyggt vin.

Domaine Rewa, Pinot Noir 2016

Mjukare doft utan sötman från 12. Rökig och stram, hög syra och ungt. Lite mer ek i denna och lite toner av viol, svarta vinbär.

Domaine Robert Groffier Père & Fils, Bonnes-Mares Grand Cru 2013

Svaga toner av alkohol på doften, lite frukt. Jordgubbar, körsbär, lite gröna toner, bra längd. En del svarta frukter med också och lite ek, överlag ett väldigt elegant och snyggt vin. Uppenbart av hög kvalité men långt ifrån redo att dricka, väldigt stängt fortfarande.
A9AB5C02-E07B-4D00-AF74-F7D9F9FDDABB.jpeg

Domaine de la Côte, Bloom’s Field 2016

Lite syltig syrlig doft, med fin fruktighet. Stor och lite rökig smak med fin fruktighet, med lite jord. Inte den elegans man förväntar sig från PN.

Radio-Coteau, Savoy Pinot Noir 2013

Lite alkohol på doften, frukt och friska äpple. Sticker lite i gommen. Hög syra, högkvalitativt. Peppar, jord, liten rökighet. Gillade denna och gissade Cali och 2015.

Hirsch Vineyards, Raschen Ridge Pinot Noir 2016

Jordgubbssylt på nosen, med en friskhet. Jordgubbar, hallon, lakrits och viol, relativt tillgänglig även om syran är hög och en del tanniner som tar grepp.

Domaine Chevillon, Nuits-Saint-Gerorges Premier Cru 2015

Stora frukter som känns mer tillgängliga på doften, någon sötma. Lite tanniner men ingen galen syra, stiltypisk len pinot med jordgubbar och lite friskhet. Cassis, viol, med en fantastisk längd. Oj vad bra!Gissade BGN från 2015

Farr Vintners, RP côte Vineyard Pinot Noir by Farr 2015

Söt fruktig doft, mjuk men stor smak av bär, jordgubbar, känns lagrat, syran har lagt sig lite. Mint och en örtighet finns där och även mer tydliga ektoner, fint långt avslut med blomtoner. Hade väldigt svårt att sätta den här då jag tyckte den kändes betydligt äldre än vad den var.
 
Last edited:
Toppen