Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Som Magikern sa. Kul med omdöme om La Craise. Men även Gran Enemigo hade varit kul och SuperUcon med.
Jag tyckte att PerSe La Craie var kvällens klart bästa vin. Grönt, på ett snyggt sätt, så jag gissade på en st emilion eller pomerol med hög inblandning av cab franc. Ung, men väldigt fräsch och tillgänglig. Om det är prisvärt eller inte beror väl på vilka referensramar man har, men det är helt klart ett väldigt bra vin.
Jag satte SuperUco som fligtetta, men här var det mer jämnt skägg. Gissade på en modern nordrhônare. Det jag skrev i mars förra året håller fortfarande. https://www.finewines.se/threads/sma-partier-26-april-2019.5494/#post-141542
Jag tyckte att Gran Enemigo var det klart svagaste kortet i den första rödvinsflighten. Frukten var i lite torraste laget. Men det lyckades ändå vinna flighten, så det vinet var mer en vattendelare. Gissade på Spanien.
 

Håkan

Medlem
En bättre vinmiddag i goda vänners lag. Bokcirkeln träffades och diskuterade den (inte minst för alla vindrickande fäder) angelägna och välskrivna Odenplan, en debutroman av Daniel Gustafsson som blev Augustprisnominerad. Sällan har allt fallit så väl ut på vinfronten. Fantastiska viner i bra fas förutom Thierry Germain som var litet tidigt plockad (men inte dålig för det).

Visa bifogad bild 19030

Wind Gap 2014 Pinot Noir Sun Chase Vineyard
Wind Gap 2014 Pinot Noir Gap's Crown Vineyard

Makalöst uttrycksfull pinot noir av Pax Mahle. Öppnades till tonerna av Brexit och Mutya Buena's Just a Little Bit med en varm tanke skickad till den brittiska vinimportören Roberson som dragit ett tungt lass i att försöka övertyga Europa om den eleganta sidan av amerikanskt vinmakande. Dessa buteljeringar var litet mer kaliforniska (varmt år?) än tidigare prövade rödvin från Pax Mahle men helt otroliga. Sun Chase påminde om Daniel Jimenez-Landi's mest eleganta Garnachor från höga höjder runt Madrid. Gap's Crown var som en kondenserad version av Keller's Spätburgunder. Fantastiskt bra båda två. Både Pax Mahle i Wind Gap's tjänst och brittiska vinimportörer kändes plötsligt som väldigt mycket 10-tal - inget som följer med oss in i 20-talet. Tyvärr.
Hmm, minns den gamla Pax, ganska långt från detta. Glad att det skedde en förändring. Wind Gap känns tråkigt att mista men det finns annat istället.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tyckte att PerSe La Craie var kvällens klart bästa vin. Grönt, på ett snyggt sätt, så jag gissade på en st emilion eller pomerol med hög inblandning av cab franc. Ung, men väldigt fräsch och tillgänglig. Om det är prisvärt eller inte beror väl på vilka referensramar man har, men det är helt klart ett väldigt bra vin.
Jag satte SuperUco som fligtetta, men här var det mer jämnt skägg. Gissade på en modern nordrhônare. Det jag skrev i mars förra året håller fortfarande. https://www.finewines.se/threads/sma-partier-26-april-2019.5494/#post-141542
Jag tyckte att Gran Enemigo var det klart svagaste kortet i den första rödvinsflighten. Frukten var i lite torraste laget. Men det lyckades ändå vinna flighten, så det vinet var mer en vattendelare. Gissade på Spanien.
Instämmer förutom Enemigo, som jag satte som flightetta, även om Musar (oförtjänt röstlös!) efter omröstningen växte ikapp och förbi i glaset och fick Enemigo att framstå som lite tam (intressant att den blev vattendelare - ganska "lättgillad" i min bok, men kanske det var felet?). SuperUco var mycket bra och landade trea i flighten. PerSe kvällsvinnare.

Cavan var också kul - min flaska, men jag satte den som champagnen i konkurrens med endast ett annat bubbel. Hatten av till @Gradin som prickade ursprung.
 

Trydebull

Medlem
2015 Kutch Pinot Noir Falstaff Vineyard

9B95A127-BA4D-4A42-BA30-ADF691C78ABF.jpeg


Coravin från halvfull flaska i vinbaren

Doften är otroligt inbjudande - och udda!
Gröna toner från ärtstjälkar och möjligtvis även grön men söt paprika. Även anistoner och gröna tomater. Inslag av fänkålsfrön, jordgubbar, hallon och slåtteräng.

Inser att det låter som märkliga noter, men här är mängder med stjälkar i vinifieringen och det slår verkligen igenom- på ett väldigt bra sätt! Inte något jag normalt är överförtjust i, men i det här fallet är det absolut angenämt - på doften:)

I munnen får man nästan en harsyra-känsla som kompletteras av unga granskott, sträv ek och även eneträ. Påtagligt tunn känsla - den förstärks på något sätt av den ganska pereferia smakupplevelsen i övrigt. Man kan även här hitta mer ”ljusröda” jordgubbar och lite hallon bakom de för mig gröna tonerna

Spännande! Undrar om det är menat att vara så här? Hittar inga uppenbara defekter bland de centiliter som jag dricker. I så fall väldigt udda. Svårt att veta var det här tar vägen med fem-tio år på rygg - jag tror att det är gjort för att drickas inom fem år från släpp. Så - för min del kul med ett glas - men inget jag lägger ner lådor av k källaren.

87-88 någonting
 

Trydebull

Medlem
Domaine de la Vougeraie Le Clos Blanc de Vougeot 1er cru 2016 - OMG! Kanske årets bästa vita vin redan är öppnat? Helt magiskt bra chard från Bourgogne av alla ställen. Renfruktig och fin men också med tyngd och oomph. tack @Patrik Sellin för tips

Jag tror att jag har någon flaska från annat läge i källaren (dock hittar jag dem inte i min CT - måtte mitt minne vara bättre än min teknik) - men det här blev man ju sugen på! Någon lansering eller PI?
 

Daniel A

Administratör
Jag tror att jag har någon flaska från annat läge i källaren (dock hittar jag dem inte i min CT - måtte mitt minne vara bättre än min teknik) - men det här blev man ju sugen på! Någon lansering eller PI?

Här kan du få min not från i somras ifall du vill bli än mer sugen! Var en webblansering förra våren någon gång. Gick på en tusenlapp.

2016 Domaine de la Vougeraie, Vougeot 1er Cru Clos Blanc de Vougeot
Liksom flightens första vin är det här också otroligt expressivt! Gröna och gula äpplen, äppelpaj, kokos, brända toner, rostade nötter, lite smör, våt sten och tändsticksplån (blåser bort). På tungan är det kompakt, tjock frukt omringat av rostade toner. Ingen vidare komplexitet idag, men intensivt på ett sätt som ytterst få. Längden är galet lång. Riktigt hög syra för att balansera frukten. Alla reglage på topp - ett av de bästa unga viner jag druckit. 94+p.
Mitt vin. Tydlig avsändare på det här och inte svårt för sällskapet att hitta rätt. Tack till @Patrik Sellin för den lyriska noten på det här vinet tidigare i våras - hade aldrig köpt det annars.
 

Trydebull

Medlem
Här kan du få min not från i somras ifall du vill bli än mer sugen! Var en webblansering förra våren någon gång. Gick på en tusenlapp.

Ah va f-n! Det där var ju ingen hjälp! Det ökade ju bara på desperationen... Och WL - då kommer jag med andra ord att behöva kämpa för att hitta den - och pröjsa mer än vad ni gjort!

Jag hoppas att du köpte några extra flaskor till en vän!:rolleyes::ängel:
 

Swedish

Medlem
Ah va f-n! Det där var ju ingen hjälp! Det ökade ju bara på desperationen... Och WL - då kommer jag med andra ord att behöva kämpa för att hitta den - och pröjsa mer än vad ni gjort!

Jag hoppas att du köpte några extra flaskor till en vän!:rolleyes::ängel:
2017 kommer till våren på SB.

Vougeraie är gravt förbisett i Sverige. Kanske för att det är ett stort hus topp och biodynamiska satsning.
Le Clos Blanc är ju extra kul för dess "udda" appelation plus att den innehåller lite Pinot Blanc om jag inte missminner mig.
Deras "Charlemagne" är den bästa Corton-Charlie jag har provat (aldrig provat Coche-Dury)
Deras NSG "Damodes" (som ligger i BS) är också lysande.
 

Trydebull

Medlem
2015 Keller Trockenbeerenauslese

56B3A2DB-9146-4B17-AFBF-2EA7EF538324.jpeg


VÄLDIGT mörkgul i färgen- redan

Doften direkt vid kork-dragningskraften säger alpäng på hösten med mogna men ljusa toner. Rumstempererad sommarhonung, skalbeska från både kanderad apelsin och fullmogen söt grape

Tre veckor senare är den fullsensommarblommig med tydligt inslag av söt hösthonung ett uns vanilj - och allt på en bädd av kraftigt kanderade citrustoner inklusive apelsiner.

Smaken vid kork-dragningsdagen och munkänslan är monumental! Vilken konsistens! Som 40 år gammal tokajer! Kvalitetshonung, dadelsirap och sommarblommor,

Smaken efter tre veckor är enormt fet och kraftfull. Tänk flytande tjock anans-sirap med lika delar aprikos och mango. Till det lätta chillitoner och fullständigt bombastisk munhålan. Samt alla smaker som fanns redan vid korkdragning. Otroligt komplex och botroligt kompakt!

Men så enormt långt från fullständig balans och fullständig mognad. Men jag köpte ett gäng så jag var tvungen att testa av den här fabulösa årgången! Har flera andra söta Keller 2015 som funkar utmärkt redan från början (Pius t ex) - den här bör man nog spara undan 20 år. Troligtvis helst 40. Får se om jag lyckas med någon i varje fall...

92++++
 

Silenos

Medlem
Förutom att jag gillar producenten så är 2017 verkligen en årgång som verkar bjussig som ung. Har gillat skarpt!

Jag håller verkligen med, årgången är så lätt att ha och göra med. I enstaka fall har jag stött på viner med för mycket %, men det har varit undantag. Bonusen är att den säkert kommer hamna i realådorna pga. dess lätthet; jag kommer vara redo med håven.
 
2017 kommer till våren på SB.

Vougeraie är gravt förbisett i Sverige. Kanske för att det är ett stort hus topp och biodynamiska satsning.
Le Clos Blanc är ju extra kul för dess "udda" appelation plus att den innehåller lite Pinot Blanc om jag inte missminner mig.
de få vita Côte de Nuits som jag hittat (och provat) har ofta litet pinot blanc, är väl naturliga mutationer som får vara kvar i en sorts begränsad "field blend", men jag kan tycka att denna var både ett strå vassare och mer elegant än t ex Domaine de l'Arlots Clos de l'Arlot och La Gerbotte (som också är görgoda mind you) - inte för att jag dricker dem till vardags direkt men ur minnet.
 

Magikern

Medlem
2017 kommer till våren på SB.

Vougeraie är gravt förbisett i Sverige. Kanske för att det är ett stort hus topp och biodynamiska satsning.
Le Clos Blanc är ju extra kul för dess "udda" appelation plus att den innehåller lite Pinot Blanc om jag inte missminner mig.
Deras "Charlemagne" är den bästa Corton-Charlie jag har provat (aldrig provat Coche-Dury)
Deras NSG "Damodes" (som ligger i BS) är också lysande.

Har funderat på Damodes. Utmärkt redan nu antar jag? NSG tenderar att vara lite vresiga efter 4-5 år i regel.
 

Swedish

Medlem
Ah va f-n! Det där var ju ingen hjälp! Det ökade ju bara på desperationen... Och WL - då kommer jag med andra ord att behöva kämpa för att hitta den - och pröjsa mer än vad ni gjort!

Jag hoppas att du köpte några extra flaskor till en vän!:rolleyes::ängel:
@Trydebull
Om det nu hjälper dig så släpps den som weblansering den 16e april. Pris 989kr.

Ni andra behöver inte läsa.. :D
 

LeChat

Medlem
814FC726-0192-4DC8-8628-7DD9D948ADB4.jpeg

2014 Mount Eden Vineyards Pinot Noir
Av 9504 producerade flaskor så njuter jag ikväll butelj 9046.


Lite söt, inte bourgogne-slank, något låg i syrorna. Men smaken är komplex och god. Känns fortfarande ganska ung så den kan absolut vinna på några år i ryggläge. Här finns mer att hämta. Prismässigt tycker jag nog att den ändå är ett par hundralappar för dyr. Inget måste, finns annat. Låter sista flaskan ligga några år till.
 

Trydebull

Medlem
@Trydebull
Om det nu hjälper dig så släpps den som weblansering den 16e april. Pris 989kr.
Tack! Ny årgång - men, ja, jag är helt allmänt en sucker så jag har ju redan börjat köpa på mig av den även om jag tänkt hoppa över stora delar. Och när det kommer den här typen av återrapporteringar från Patrik, Omar och Daniel så måste man ju köpa...
Ni andra behöver inte läsa
Otroligt viktigt budskap! Offentlig hemlighet som delas av 2000+ vinnördar... Det kommer väl 12 flaskor som vanligt då...
 

Trydebull

Medlem
2002 Chateau Suduiat

1CD26D1C-0190-4C7A-A3BB-46F57078C4CA.jpeg

Från helflaska

Mörkt bärnstensfärgad

Doften direkt efter kork är aprikosig med inslag av mogen banan och saffranstoner från hela saffransburken.

Smaken direkt väldigt koncentrerad saffranskaramellig med inslag av lätta chillitomer, aprikospuré, lyxig kolafudge och en härlig beska från kanderade grapeskal


Tre veckor senare är den fylld av chillistänkt saffran med fet superhärlig känsla av macademianötter och en fin syra som ger en perfekt balans.

Baserat på treveckorsbetygetär det här en riktigt bra söt Bdx - 92 poäng med uppsida
 
Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits - Villages, Les Vignottes 2013

Jean Jaques Confuron (JJC), det är en besvikelse att du aldrig får träffa på hyllorna på monopolets butiker i Sverige. JJC är inget annat än en strålande producent av den ädla druvan pinot noir.
Dagen började i skolan, förbi den lokala vinbaren med ett glas sherry, och avslutades med att spontant öppna upp en flaska Bourgogne från JJC, vilket inte gjorde mig besviken.

Den senaste flaskan jag drack av det här vinet var hösten 2017 så jag var nyfiken på hur vinet hade utvecklats därifrån. Då, om mitt minne inte misstar mig, så fann jag det mörkt, eken lätt utanpå, strävt och om jag ska vara uppriktig, lite kartigt, men med en positiv framtid. Tänkte då att jag borde ge den lite tid, 2013 är trots allt ett bråkigt år.

In med vinet i frysen en kort stund (avskyr verkligen rödvin över 18 grader Celsius) och sedan direkt in i min Bourgogne kupa från Riedel. Det första som slår mig vid öppning är att den där eken som jag kom ihåg så väl var nu integrerad och att den härliga pinot noir stiel har börjat komma fram.
Det är färsk körsbär i doften, härliga kryddor som nejlika, peppar och vinet har den klassiska förmågan som pinot noir ska ha. Jag kan bara inte sluta att sätta näsan i glaset.
Smaken gör mig inte besviken. Den härligt färska doften av körsbären slår till, mandel, vilda hallon, tryffel, fin eksammansättning, markerade men fina tanniner, ingen hetta på tungan från någon jobbig alkohol, syran är markerad men ligger inte utanpå vinet utan lyfter helheten. Smaken ligger kvar länge och är komplex.
En strålande pinot noir med andra ord som är rimligt prissatt med Bourgogne mått. Om jag inte misstar mig köpte jag det för cirka 350 NOK under 2017.

Summa summarum så är Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits-Villages, Les Vignottes en av de mest prisvärda rödvinerna från Bourgogne. Har några flaskor liggandes av det nämnda vinet från 2015 i källaren vilket jag i dag är glad för, annars är det Clos de Vougeot från 2013 som jag har kvar nu (vilket inte är fy skam).

2015 årgången beställda jag online från "Grands Bourgognes" för det fashionabla priset 27 Euro ink frakt under någon kampanj vilket får ses som ett kap nu med tanke på de förhoppningar jag har på 2015 i Bourgogne.
 
Last edited:
Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits - Villages, Les Vignottes 2013

Jean Jaques Confuron (JJC), det är en besvikelse att du aldrig får träffa på hyllorna på monopolets butiker i Sverige. JJC är inget annat än en strålande producent av den ädla druvan pinot noir.
Dagen började i skolan, förbi den lokala vinbaren med ett glas sherry, och avslutades med att spontant öppna upp en flaska Bourgogne från JJC, vilket inte gjorde mig besviken.

Den senaste flaskan jag drack av det här vinet var hösten 2017 så jag var nyfiken på hur vinet hade utvecklats därifrån. Då, om mitt minne inte misstar mig, så fann jag det mörkt, eken lätt utanpå, strävt och om jag ska vara uppriktig, lite kartigt, men med en positiv framtid. Tänkte då att jag borde ge den lite tid, 2013 är trots allt ett bråkigt år.

In med vinet i frysen en kort stund (avskyr verkligen rödvin över 18 grader Celsius) och sedan direkt in i min Bourgogne kupa från Riedel. Det första som slår mig vid öppning är att den där eken som jag kom ihåg så väl var nu integrerad och att den härliga pinot noir stiel har börjat komma fram.
Det är färsk körsbär i doften, härliga kryddor som nejlika, peppar och vinet har den klassiska förmågan som pinot noir ska ha. Jag kan bara inte sluta att sätta näsan i glaset.
Smaken gör mig inte besviken. Den härligt färska doften av körsbären slår till, mandel, vilda hallon, tryffel, fin eksammansättning, markerade men fina tanniner, ingen hetta på tungan från någon jobbig alkohol, syran är markerad men ligger inte utanpå vinet utan lyfter helheten. Smaken ligger kvar länge och är komplex.
En strålande pinot noir med andra ord som är rimligt prissatt med Bourgogne mått. Om jag inte misstar mig köpte jag det för cirka 350 NOK under 2017.

Summa summarum så är Jean Jaques Confuron - Côte de Nuits-Villages, Les Vignottes en av de mest prisvärda rödvinerna från Bourgogne. Har några flaskor liggandes av det nämnda vinet från 2015 i källaren vilket jag i dag är glad för, annars är det Clos de Vougeot från 2013 som jag har kvar nu (vilket inte är fy skam).

2015 årgången beställda jag online från "Grands Bourgognes" för det fashionabla priset 27 Euro ink frakt under någon kampanj vilket får ses som ett kap nu med tanke på de förhoppningar jag har på 2015 i Bourgogne.

Jag håller verkligen med! Vignottes är riktigt bra. Clos Vougeot från samma address är riktigt grym. Och deras Romanée St Vivant är bland det bästa i vinväg jag någonsin provat.
 

john b

Medlem
20200207_184913.jpg


2010 Domaine de la Bongran vire-clessé cuvee e. Thevenet

Provad mitt i familjelivet. Dvs mittimot minst ett skrikande barn som inte gillar soppan och bredvid en annan som absolut inte tänker låta pappa fundera eller lukta ifred.
Noll minuters dekantering och kylskåpskallt spontanframtag.

Luktar aprikos, botrytisrussin, citronskal och honung och blommor samt skarpt mustigt. Lite som ett utspätt dessertvin med tryffelolja i. På ett bra sätt.
I munnen finns en fin syra och sötma samtidigt i attacken. Lite mera russin, vanilj och fläderblommor i smaken.
Supergott.
När det går upp i temperatur håller det inte ihop riktigt och en oangenäm beska tar över eftersmaken.

Riktigt gott vin som passar mig bra. 91 poäng.
Gick rätt bra ihop med potatis och purjolökssoppa inkl ostmacka.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mogen Cava är ett eftersatt samtalsämne.
IMG_20200208_013102.jpg

Ssk bland bubbelpoolarna. Har i år tjuvsmuttat i mig trenne flaskor 30-årig Cava och i afton firade jag samtidigt ett fint kontrakt med en flaska rosé. Sån där rosé som bubbelpoolarna gillar. Dvs inte från Rioja ...
2003 Roger Goulart Brut Rosé, 93p
Denna spralliga 17-åring är fläskfet och med behagliga syror. Vackert balanserat i nos och gom med begynnande mognad och ... väldigt rosa. Aromatiken håller sig inom champagne-området och drar mot dov Pommac, mjölkchoklad och soltorkad fernissa.
Bornyren är ålderssvag men duger. Skruvkork eller kapsyl hade löst det problemet.
Denna njutning närmar sig mognad och allt vackert som följer på det.
Med lite mer märg (dvs komplexitet) och mindre färg hade detta varit ett vin i sjunde himlen.
 
Last edited:
Toppen