Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

BallyJ

Medlem
2014 Peter Lauer Fass 17 Neuenberg
N: Lime, päron, rörsocker
M: Honungsmelon, persika, röda äpplen
Härligt gyllengul färg och en väldigt lätt diskret sötma som passar väldigt bra till den lite runda avslutningen.
Det här gillar jag riktigt mycket, 94p!
C8FB0AF6-E127-47E8-9819-8F013B2512CB.jpeg
 

Jesper L

Medlem
Tyler Chardonnay 2018

Wow! Här har vi ek för hela slanten. Till en början lite brynta toner av smör som komponerades ihop med friterad brysselkål, krabbkakor och fisk- och skaldjursgryta. Satan så fint! Vinet är smörigt och fylligt med en lång eftersmak där eken är dominant. Toner av vanilj kommer fram när vinets temperatur höjs. Härlig bekantskap :cool:

upload_2020-2-7_20-38-48.jpeg


upload_2020-2-7_20-38-35.jpeg
 

The Wall

Medlem
Så du sabrerar enklare bubbel också?
Bara enklare bubbel än så länge. Kanske därför flaskan havererade. Eller så var det för mörkt. Lovade hustrun att öva på minst en flaska/vecka, vilket hon tyckte var bra eftersom plan B i form av en osabrerad flaska Champagne (enkel-plonk) halades fram ur kylen som kompensation.
 

Sebran

Medlem
Georg Breuer Berg Schlossberg 2008

En intressant detalj med detta vin är att varje årgång har en egen designad etikett, likt Mouton Rothschild. Det här är egentligen ett Grosses Gewächs, men Breuer valde att gå ur VDP när hans andra vingård Nonnenberg inte fick betecknas som GG då den låg för långt ifrån floden.

Schlossberg är en av Rheingaus mest kända vinlägen och 2008 anses generellt vara kanske den bästa årgången därifrån sedan millenieskiftet. Det tog ungefär en halvtimma av luft innan vinet började öppna upp sig, inledningsvis med en mycket frisk doft av havsbris, petroleum, röda äpplen, mineral och en viss sötma.

I smaken har frukten och syran högaktningsfullt klivit några steg tillbaka för att ge plats åt en komplex men samtidigt finstämd och nyanserad mångfald av olika smaknyanser som havssalt, sten, lätt petroleum och mogna höstäpplen.

Befinner sig i ett skede med mycket fin balans och behöver inte lagras längre än så här. Flaskan fick följa med hem som påskdekoration

65BA88C6-9061-4C96-B34F-AD6E96157C28.jpeg
 
Trådskapare
A
Georg Breuer Berg Schlossberg 2008

En intressant detalj med detta vin är att varje årgång har en egen designad etikett, likt Mouton Rothschild. Det här är egentligen ett Grosses Gewächs, men Breuer valde att gå ur VDP när hans andra vingård Nonnenberg inte fick betecknas som GG då den låg för långt ifrån floden.

Schlossberg är en av Rheingaus mest kända vinlägen och 2008 anses generellt vara kanske den bästa årgången därifrån sedan millenieskiftet. Det tog ungefär en halvtimma av luft innan vinet började öppna upp sig, inledningsvis med en mycket frisk doft av havsbris, petroleum, röda äpplen, mineral och en viss sötma.

I smaken har frukten och syran högaktningsfullt klivit några steg tillbaka för att ge plats åt en komplex men samtidigt finstämd och nyanserad mångfald av olika smaknyanser som havssalt, sten, lätt petroleum och mogna höstäpplen.

Befinner sig i ett skede med mycket fin balans och behöver inte lagras längre än så här. Flaskan fick följa med hem som påskdekoration

Visa bifogad bild 19067

Tranan har bra priser på många viner. Drack denna för något år sedan. Inte annat än ett fynd
 
Trådskapare
A
Bara enklare bubbel än så länge. Kanske därför flaskan havererade. Eller så var det för mörkt. Lovade hustrun att öva på minst en flaska/vecka, vilket hon tyckte var bra eftersom plan B i form av en osabrerad flaska Champagne (enkel-plonk) halades fram ur kylen som kompensation.
Cramant har väl lägre tryck=tunnare glas. Dum idé att sabrera en sådan flaska. Akta händerna.
 

john b

Medlem
Hur är det med Cava och Prosecco glastjockleksmässigt?

Amatör här men har sabrerat lite och läst på.

Jag tror det måste vara högt tryck i flaskan, flr att skjuta bort glasfragment och kokrk. Tillräckligt högt tryck ger champagnemetoden. Men inte proseccometoden och mystisk tysk-sektmetoden.
Cremant har jag sabrerat lyckosamt, är ju gjorda på champagnemetoden.Vet dock att de kan ha lägre tryck i sig. Står tyvärr inte på innehållsförteckningen. Tänker mig att dyrCremant försöker vara så likt champagne som möjlogt. Cava vet jag inte vilket tryck de har inne i flaskan.
Har inte kunnat sabrera öl med kork tyvärr.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Amatör här men har sabrerat lite och läst på.

Jag tror det måste vara högt tryck i flaskan, flr att skjuta bort glasfragment och kokrk. Tillräckligt högt tryck ger champagnemetoden. Men inte proseccometoden och mystisk tysk-sektmetoden.
Cremant har jag sabrerat lyckosamt, är ju gjorda på champagnemetoden.Vet dock att de kan ha lägre tryck i sig. Står tyvärr inte på innehållsförteckningen. Tänker mig att dyrCremant försöker vara så likt champagne som möjlogt. Cava vet jag inte vilket tryck de har inne i flaskan.
Har inte kunnat sabrera öl med kork tyvärr.
-Fungerar även fint att sabrera ballerinakex och ostpopcorn, helt utan tryck i förpackningen.
Direkt från hästens mun här:
https://www.finewines.se/threads/hu...i-baten-stora-batvinkaellartraden.3669/page-2
 
Trådskapare
A
Amatör här men har sabrerat lite och läst på.

Jag tror det måste vara högt tryck i flaskan, flr att skjuta bort glasfragment och kokrk. Tillräckligt högt tryck ger champagnemetoden. Men inte proseccometoden och mystisk tysk-sektmetoden.
Cremant har jag sabrerat lyckosamt, är ju gjorda på champagnemetoden.Vet dock att de kan ha lägre tryck i sig. Står tyvärr inte på innehållsförteckningen. Tänker mig att dyrCremant försöker vara så likt champagne som möjlogt. Cava vet jag inte vilket tryck de har inne i flaskan.
Har inte kunnat sabrera öl med kork tyvärr.
Har sabrerat mycket och med många olika saker. Blir lite av en sport. Så allt från mobiler, häcksaxar, brevpressar, kreditkort till riktiga sablar samt olika storlekar på flaskorna. En flaska som sprack men högre upp än exemplet ovan. Aldrig lyckats sabrera med vinglas men sett det göras.

Kvaliteten på flaskan är viktigt, Vet att. en del bourgogne ,annan Cremant samt saker som Cava, Prosecco etc kan ha lägre tryck. Inte alltid på grund av annan metod men pga lägre halt av socker och jäst i liqueur de tirage. Ger ett lite krämigare vin och i vissa fall, möjlighet att ha tunnare glas i flaskan.

Försiktighet anmodas vid sabrering. Om flaskan sprängs när du håller i den är kroppens naturliga reaktion att greppa tag. Dålig idé om du håller i krossat glas och kan gå mycket illa för senor och nerver i handen.
 

The Wall

Medlem
Cramant har väl lägre tryck=tunnare glas. Dum idé att sabrera en sådan flaska. Akta händerna.
Sabreringsbeslut ska helt klart inte tas i nyktert tillstånd. Vi skulle öppnat Cremant på vanligt sätt och därefter sabrerat Champagnen. Nåja, det finns ju bara ett sätt att lära sig; prova och öva.
 

Vingubben

Medlem
Det är två saker som är viktiga för en smärtfri sabrering. Nr1: Låt kniven, svärdet, glaset eller vad ni nu använder er av glida längs sömmen på flaskan. Nr2: Flaskan måste vara väld kyld. Detta är det absolut viktigast. Lägg gärna flaskan i frysen en halvtimma innan.
 

Adamanko

Medlem
Idag kör vi en Santa Duc Gigondasprövning. Les Hautes Garrigues-16 mot Clos Derriere-16. Halvblint.
Vin 1 viar en fantastisk komplexitet från första början. Där är hallon och lakrtis följt av lingon. Körsbär och trolldeg. Underbart komplext redan från början
Vin 2 är mer slutet. Stall och fat är det första. Men det börjar öppna upp under kvällen. Först är körsbär. Sen kommer den någon saltighet som min son kallar sardeller. Jag finner svarta vinbär. Och även trolldeg. Absolut på slutet så öppnar det upp ytterligare och jag känner rökta oliver/asfalt.

VIn 1 leder hela kvällen men vin 2 kommer närmre och närmre. Vin 1 får 95 och vin 2 får 93. En fantastisk kväll

Vin 1 är Clos Derriere
Vin 2 är Les Hautes Garrigues.

Kanske bäste vinkvällen någonsin. Min son ger 1 poäng mindre på båda.
 
upload_2020-2-9_11-28-43.jpeg


Denna helg gavs ett fint tillfälle att jämföra två olika Chenin Blanc från en av mina favoritproducenter i Sydafrika, Alheit Vineyards, nyligen släppta på beställningssortimentet. Tidigare hade vi prövat en mix med bl a Roussanne, Chenin, Muscat, Verdelho som heter Hemelrand Vine Garden från samma producent, den kostar 249 kr och var fin den också men rätt stor och fet och ännu mer tropisk än de två rena Chenin Blanc-vinerna nedan. Satte 90 p på Vine Garden.

Alheit Vineyards Nautical Dawn 2017 Chenin Blanc
(325 kr)
Alheit Vineyards Fire by Night 2017 Chenin Blanc (389 kr)

Dessa två viner från samma år med 100 % Chenin blanc, av samma producent, var verkligen olika uttryck. Nautical Dawn är från de svalare (södra) delarna av Stellenbosch. Fire by Night är från Paardeberg i Swartland.

Nautical Dawn har en mer klassisk sydafrikansk Chenin blanc känsla med aprikos på näsan, apelsinkrokant och rätt kryddig i munnen, men med en fantastiskt fint avslut med hög syra och rätt mycket sälta. Ett stort vin som kanske kräver mat, typ smakrik grillad fisk eller friterad kyckling. 91 p

Fire by Night känns verkligen som den har en del släktskap med Sadie Family och Mullineux, dvs ännu mer elegant och precis än Nautical Dawn och Cartology; med en mineralstinn och salivutsöndrande finish, absolut med bra frukt den här också, citroncrème, gula äpplen och litet marsipan, men framför allt lång och finstämd. Nästan litet skaldjursumami i avslutet. 93 p och kan verkligen rekommendera denna.
 
Toppen