Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bearman

a´lea iacta est iterum
Delas Frères Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron 2008

Drack denna senast för 3- år sen, då djupt imponerad.
Mörkt blodröd i glaset.

Jord och höstlöv i näsan. Blodpudding, timjan och ek.
I munnen är det torr frukt och ganska sträva, nästan dammiga tanniner. Syrliga, lite svaga körsbär. Svartpeppar och rökt te. Eken är påtaglig och det finns en sälta jag inte är helt överens med.
Tunnel eller på väg utför? Den har de flesta byggstenar för ett riktigt bra vin men något saknas.
Blev nog lite besviken på denna då jag förväntade mig lite av ett kraftpaket.
86p
Visa bifogad bild 18987

Det finns vissa årgångar som är lite sämre än genomsnittet i Rhone och 2008 tillhör nog en av dessa. Tyckte dock att både norra och södra dracks ganska bra efter några år (de mognade tidigt). Så den flaska du provade är nog märkt av årgången (mognade tidigt) eller en dålig flaska (flasksvariation).

Det finns en årgång som jag tycker är mycket sämre och det är 2011. Har inte druckit något vin från Rhone -11 som jag tycker varit prisvärt. Har en BYOB om en vecka där jag skall ta med två olika viner från 2011 norra Rhone med bra betyg från CT (Château de Saint Cosme). Har inga större förväntningar dock. Hoppas jag blir positivt överraskad.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det finns vissa årgångar som är lite sämre än genomsnittet i Rhone och 2008 tillhör nog en av dessa. Tyckte dock att både norra och södra dracks ganska bra efter några år (de mognade tidigt). Så den flaska du provade är nog märkt av årgången (mognade tidigt) eller en dålig flaska (flasksvariation).

Det finns en årgång som jag tycker är mycket sämre och det är 2011. Har inte druckit något vin från Rhone -11 som jag tycker varit prisvärt. Har en BYOB om en vecka där jag skall ta med två olika viner från 2011 norra Rhone med bra betyg från CT (Château de Saint Cosme). Har inga större förväntningar dock. Hoppas jag blir positivt överraskad.

Ett vin som jag kommer ihåg som var kanon från norra rhone 2011 var: Alain Voge Cornas Les Vieilles Vignes 2011, som jag provade för några år sedan. Så förhoppningsvis är vinerna från "Château de Saint Cosme" i drickfönster fortfarande.
 

LeChat

Medlem
E582B284-ED7B-4393-B7D7-6C89A6298BD6.jpeg

1986 Château Chasse-Spleen


Senaste årets många äldre bordeauxupplevelser har gjort att ett par år sticker ut lite extra. 1986 är ett sånt år. En adrenalinstinn årgång! De här kan inte ha varit så roliga att dricka innan millenieskiftet.

Drack den senast i mars förra året och tyckte då att den var fantastisk på många sätt. Intrycken är väl ungefär desamma som då, men ska väl erkänna att jag nästan börjar bli lite blasé. En äldre mogen bordeaux i veckan kanske får den effekten. ;)
Vilka problem man har.

Syror och tanniner visar ungdomlig spänst men frukten är mogen utan att visa några direkta svagheter. Smaken är väldigt mycket bordeaux och väldigt ”maskulin”. Mer kraft än elegans. Sista flaskan kommer nog att drickas någon gång i höst. Den blir nog inte bättre, men riktigt härlig nu i denna stund.

Känns som att den kan bli bra till lördagsbiffen också tack vare sin strama struktur.
 

Wintermute

Medlem
JM Brocard Chablis Vieilles Vignes 2015 (skruvkork, som jag nämner eftersom den finns med kork också...).
Bra doft av solmogna nektariner. Lång smak av tropiska frukter: nektarin, ananas och lite mango. Balanserad beska i slutet. Etiketten skryter om mineraler, men av det känner jag ingenting. Fantastiskt bra i min mun i alla fall!
Ett och ett halvt år senare. Passionsfrukt, grapefrukt, citronskal. Blött grus, gröna äpplen och lime i eftersmaken. Hyffsat långt. 87p. Bra, men inte lika bra som senast.
 

Silenos

Medlem
Jag har nyligen roat mig med att prova firma Christophe Vaudoiseys alla premier cru:er anno 2017. Jag drack deras Clos des Chenes 2016 förra året vilket gav mersmak. Det fick dock bli att vänta in nästa årgång för att fortsätta utforskandet med tanke på att det året är en så tung och, i min gom, lite givande årgång att dricka i sin första fas. Hur som helst… basen, och huvuddelen av ägorna, hittas i Volnay. De druckna vinerna är: Volnay: Mitans, Roncerets, Clos des Chenes och Caillerets; plus en Pommard: Chanlins. Alla vinerna är kompetent gjorda, utan excesser åt något håll. Avstjälkat (är jag ganska säker på) och med måttlig ek och urlakning.

Clos des Chenes var först ut på banan. Expressiv och rejäl, tanninrik och vild. Mycket god, på ett lite burdust sätt. Vidare var Chanlins inte på humör. Mest tyngd och fylligighet av de prövade, men inte mycket till smak just nu. Roncerets, minst strukturerad, men också en av de godaste, rödfruktig och elegant, närmast parodiskt volnayisk. Caillerets, klart djupast, mörk och seriös; ett lagringsprojekt, men också givande här och nu. Mitans är det som finns i glaset just nu. Mja, lite anonym kanske (skrev jag för en kvart sedan), men jag tror den tar sig, vi får se…

En fin producent det här! Att det i tider av helt världsfrånvända priser för mycken burgunder kostade mig 31,50€/buteljen gör ju inte saken sämre. Man får inte något av den lyxiga polishen, som ofta hittas hos många haussade CdN-producenter, men kan man klara sig utan den (vilket jag gör), väl värd att testa.

Personliga favoriter blev Caillerets, Roncerets och Clos des Chenes.

upload_2020-2-1_20-28-24.jpeg
 

Silenos

Medlem
Visa bifogad bild 18990
1986 Château Chasse-Spleen


Senaste årets många äldre bordeauxupplevelser...//

Ja, hur gör du egentligen? Det har varit många inlägg på sista tiden som framkallat ett visst avund (man kan lätt tröttna på primärfrukt). Har du lagrat allt själv (imponerande långsiktighet i så fall!)? Sprungit på en pålitlig kran? Eller kanske köpt upp ett dödsbo?
 

LeChat

Medlem
man kan lätt tröttna på primärfrukt
Jo tack, det var precis så jag kände. Köpte bara massa nya flaskor som man antigen var tvungen att korka upp för tidigt alternativt lägga på lagringshyllan tillsammans med alla andra lagringsobjekt. I princip noll flaskor som var kul att öppna nu.
Har du lagrat allt själv (imponerande långsiktighet i så fall!)? Sprungit på en pålitlig kran? Eller kanske köpt upp ett dödsbo?
Auktioner, auktioner och auktioner.
 

Swedish

Medlem
Jag har nyligen roat mig med att prova firma Christophe Vaudoiseys alla premier cru:er anno 2017. Jag drack deras Clos des Chenes 2016 förra året vilket gav mersmak. Det fick dock bli att vänta in nästa årgång för att fortsätta utforskandet med tanke på att det året är en så tung och, i min gom, lite givande årgång att dricka i sin första fas. Hur som helst… basen, och huvuddelen av ägorna, hittas i Volnay. De druckna vinerna är: Volnay: Mitans, Roncerets, Clos des Chenes och Caillerets; plus en Pommard: Chanlins. Alla vinerna är kompetent gjorda, utan excesser åt något håll. Avstjälkat (är jag ganska säker på) och med måttlig ek och urlakning.

Clos des Chenes var först ut på banan. Expressiv och rejäl, tanninrik och vild. Mycket god, på ett lite burdust sätt. Vidare var Chanlins inte på humör. Mest tyngd och fylligighet av de prövade, men inte mycket till smak just nu. Roncerets, minst strukturerad, men också en av de godaste, rödfruktig och elegant, närmast parodiskt volnayisk. Caillerets, klart djupast, mörk och seriös; ett lagringsprojekt, men också givande här och nu. Mitans är det som finns i glaset just nu. Mja, lite anonym kanske (skrev jag för en kvart sedan), men jag tror den tar sig, vi får se…

En fin producent det här! Att det i tider av helt världsfrånvända priser för mycken burgunder kostade mig 31,50€/buteljen gör ju inte saken sämre. Man får inte något av den lyxiga polishen, som ofta hittas hos många haussade CdN-producenter, men kan man klara sig utan den (vilket jag gör), väl värd att testa.

Personliga favoriter blev Caillerets, Roncerets och Clos des Chenes.

Visa bifogad bild 19003

Tack för strålande genomgång! Det lilla jag har provat av Vaudoisey har varit bra.
Har ägnat lite av samma experiment med de olika 2017 som släpptes hos SB av Rossignol-Trapet. Förutom att jag gillar producenten så är 2017 verkligen en årgång som verkar bjussig som ung. Har gillat skarpt!
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 18990
1986 Château Chasse-Spleen


Senaste årets många äldre bordeauxupplevelser har gjort att ett par år sticker ut lite extra. 1986 är ett sånt år. En adrenalinstinn årgång! De här kan inte ha varit så roliga att dricka innan millenieskiftet.

Drack den senast i mars förra året och tyckte då att den var fantastisk på många sätt. Intrycken är väl ungefär desamma som då, men ska väl erkänna att jag nästan börjar bli lite blasé. En äldre mogen bordeaux i veckan kanske får den effekten. ;)
Vilka problem man har.

Syror och tanniner visar ungdomlig spänst men frukten är mogen utan att visa några direkta svagheter. Smaken är väldigt mycket bordeaux och väldigt ”maskulin”. Mer kraft än elegans. Sista flaskan kommer nog att drickas någon gång i höst. Den blir nog inte bättre, men riktigt härlig nu i denna stund.

Känns som att den kan bli bra till lördagsbiffen också tack vare sin strama struktur.
Benägen att hålla med dig. -86 var en Jä..igt ogin årgång i Bdx (Medoc framför allt) som tog riktigt lång tid på sig att komma runt.
Har några kvar men senast jag drack några av dom ( Lynch-Bages och Pichon Lalande) så tyckte jag nog att dom hade kommit ordentligt in i drickfönstret. Ingen brådska direkt då att öppna dom med tanke på att dom tog +30 år att komma dit men ser inte att det finns så mkt mer att hämta nu med mer lagring.

Gbg-BYOB med tema Bdx -86 snart kanske ?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB, tema: "vintervärmare" med @gece , @Gradin ,@MagnusH70 , @Patrik Sellin , @Rasmus Åkesson , @Sebran och @vintomas .
flight 1.jpg

Flight 1:
2010 Agustí Torelló Mata Cava Barrica Brut Nature Gran Reserva (2 röster)
Dagonet et Fils Champagne Cuvée Emprise Blanc de Noirs (2 röster)
2005 Franz Künstler Hochheimer Hölle Riesling trocken Goldkapsel (3 röster)
flight 2.jpg

Flight 2:
2013 Michelini Bros SuperUco Genitori Gualta (1 röst)
2010 Greenock Creek Shiraz Roennfeldt Road (1 röst)
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (4 röster)
2016 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana (1 röst)
2008 Chateau Musar (ingen röst)
flight 3.jpg

Flight 3:
1994 M. Chapoutier Ermitage Le Pavillon (1 röst)
2003 Tommasi Amarone della Valpolicella Classico (2 röster)
2013 PerSe La Craie (4 röster)
1985 Masi Recioto della Valpolicella Classico Amandorlato Mezzanella (inga röster)
flight 4.jpg

Flight 4:
1998 Taylor (Fladgate) Porto Vintage Quinta de Vargellas (3 röster)
1995 Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese (4 röster)
 

Magikern

Medlem
Gårdagens BYOB, tema: "vintervärmare" med @gece , @Gradin ,@MagnusH70 , @Patrik Sellin , @Rasmus Åkesson , @Sebran och @vintomas .
Visa bifogad bild 19017
Flight 1:
2010 Agustí Torelló Mata Cava Barrica Brut Nature Gran Reserva (2 röster)
Dagonet et Fils Champagne Cuvée Emprise Blanc de Noirs (2 röster)
2005 Franz Künstler Hochheimer Hölle Riesling trocken Goldkapsel (3 röster)
Visa bifogad bild 19018
Flight 2:
2013 Michelini Bros SuperUco Genitori Gualta (1 röst)
2010 Greenock Creek Shiraz Roennfeldt Road (1 röst)
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (4 röster)
2016 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana (1 röst)
2008 Chateau Musar (ingen röst)
Visa bifogad bild 19019
Flight 3:
1994 M. Chapoutier Ermitage Le Pavillon (1 röst)
2003 Tommasi Amarone della Valpolicella Classico (2 röster)
2013 PerSe La Craie (4 röster)
1985 Masi Recioto della Valpolicella Classico Amandorlato Mezzanella (inga röster)
Visa bifogad bild 19020
Flight 4:
1998 Taylor (Fladgate) Porto Vintage Quinta de Vargellas (3 röster)
1995 Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese (4 röster)

Vore kul med lite smaknoter på PerSe La Craie. Är den värd sitt pris?
 

LeChat

Medlem
B546D60F-6A31-4DB7-8B15-8AE1EC3715A2.jpeg

2013 Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée


Pegau Reservee är absolut ett av mina favoritvin. Det är liksom allt samtidigt.
Både skitigt och elegant. Både hedonistiskt och intellektuellt.
Jag kommer faktiskt att tänka lite på 2002 Les Vaucrains från Chevillon som jag drack för ett tag sedan. En fantastisk bourgogne med animaliska drag och en generös komplexitet som dessa båda har gemensamt. Sen finns det såklart annat som skiljer dem åt. Men Pegau sticker ut som CndP. Enormt bra!
Ikväll blir det grill! Årets första:)
 

Håkan

Medlem
20200131_200441.jpg

Robert Mondavi Cabernet Sauvignon Reserve 2010.
Födelsedagar kräver rejäla viner, framförallt när frun fyller år. Ett vin jag har druckit många årgångar av och nästan alltid imponerats av. 1984 och 1987 är väldigt bra årgångar som jag gärna skulle druckit igen.Fast nu var det 2010 som gäller. 2010 var en rätt sval årgång i Napa Valley och i detta vin är det nog en fördel. Omisskännligt Cabernet både i doft och smak. Rejäla tanniner men ändå känns det som vinet börjar öppna upp sig. Nyavärldencab av den typ jag gillar, massor med frukt, bra tanniner och med ett stramt slut. Tyvärr har vinet dragit iväg i pris så det blir nog inga fler årgångar.
 
Last edited:

M.Grape

Medlem
IMG_20200201_235427_3.jpg
Gårdagskvällens viner till middagen med grannen. Biff med kappa och bearnaisesås till varmrätt och pannacotta med björnbär till efterrätt
Grand Puy Lacoste 2012: Dekanterades 3 timmar i förväg men kom ändå inte riktigt igång förrän i slutet. Tung, ung, massiv med tydliga bastoner; grillkol, blod, tobaksplanta, plommon och svarta körsbär. Inte lika mogen och ekfatsdriven som Batailley 2012 som jag verkligen gillar. Behöver nog ligga 4- 5 år till.

Lacoste Borie 2010; Lillebror från samma vinslott. Lite lättare och mer utvecklad än Grand Puy, trevligt vin med alla delar på rätt plats. Smakerna stämmer superbra med recensionen från förra vårens släpp med mycket ek, vanilj och svarta vinbär. Lite akoholstickig om jag skall klaga på något, (stämmer verkligen 13.5 %?). Stod upp väl mot storebror i alla fall!

Sista vinet som dracks under mer sällskapbetonade former var Le Conte de Malartic 2010. Ett något enklare vin än de båda tidigare. Mer frukt med mycket plommon, blåbär, hallon och lena fat. Kändes spontant som mer Napa än Bordeaux jmf med de tidigare två.
 
En bättre vinmiddag i goda vänners lag. Bokcirkeln träffades och diskuterade den (inte minst för alla vindrickande fäder) angelägna och välskrivna Odenplan, en debutroman av Daniel Gustafsson som blev Augustprisnominerad. Sällan har allt fallit så väl ut på vinfronten. Fantastiska viner i bra fas förutom Thierry Germain som var litet tidigt plockad (men inte dålig för det).

upload_2020-2-3_19-59-18.jpeg

Vita viner:
Tyrrell's Hunter Valley Semillon 2018 - köpt för att hälla i såsen till den fantastiska shiitake/rökt sidfläsk/bladpersilja/fänkål/pecorino-pastan. kanske litet för dyr för det ändamålet men det var fem minuter till stängningsdags och gick på reptilhjärnan inne på bolaget: 119 kr. Den var riktigt bra i glaset med. Mineralstinn, örtig, citruskartig och fräsch. Bang for the buck!
Alheit Vineyards Hemelrand Vine Garden 2016 - Roussanne, Chenin Blanc, Chardonnay, Verdelho och Muscat. Finstämd och blommig sniffy-sniff, men med redigt fet och tropisk kropp och frukt, sammanfogat med bra syra och rätt rak finish. Härligt matvin.
Domaine de la Vougeraie Le Clos Blanc de Vougeot 1er cru 2016 - OMG! Kanske årets bästa vita vin redan är öppnat? Helt magiskt bra chard från Bourgogne av alla ställen. Renfruktig och fin men också med tyngd och oomph. tack @Patrik Sellin för tipset!
Jean-Francois Ganevat Les Gryphées vieilles vignes 2015 Chardonnay - Ganevat uppskruvat till max. Extra allt Ganevat. Som att lukta på gamla underkläder någon vacker varelse fjällvandrat en vecka i, samtidigt som de pressar juice från ett ton årsgammal fallfrukt över dig. Galet men gott. Riktigt gott.

upload_2020-2-3_19-59-18.jpeg


Röda viner:
Wind Gap 2014 Pinot Noir Sun Chase Vineyard
Wind Gap 2014 Pinot Noir Gap's Crown Vineyard

Makalöst uttrycksfull pinot noir av Pax Mahle. Öppnades till tonerna av Brexit och Mutya Buena's Just a Little Bit med en varm tanke skickad till den brittiska vinimportören Roberson som dragit ett tungt lass i att försöka övertyga Europa om den eleganta sidan av amerikanskt vinmakande. Dessa buteljeringar var litet mer kaliforniska (varmt år?) än tidigare prövade rödvin från Pax Mahle men helt otroliga. Sun Chase påminde om Daniel Jimenez-Landi's mest eleganta Garnachor från höga höjder runt Madrid. Gap's Crown var som en kondenserad version av Keller's Spätburgunder. Fantastiskt bra båda två. Både Pax Mahle i Wind Gap's tjänst och brittiska vinimportörer kändes plötsligt som väldigt mycket 10-tal - inget som följer med oss in i 20-talet. Tyvärr.
Thierry Germain Domaine des Roches Neuves La Marginale 2017 - silkeslen textur, fin cabernet-frukt med fokus på syra, frukt och elegans, men har inte riktigt landat i den tyngd som jag tror kommer att fylla ut kostymen (mid palate) om några år. Köpte ett gäng olika Cab Franc från samma adress och var tvungen att prova något nu. Finfin, men vänta.
 
Last edited:
Men hallå där! Inte OK att droppa det där lite i förbifarten utan att bjuda på ett utförligt recept till oss matnördar! ;)
borde såklart ha fotat mästerverket....;) nej, det var en enkel anrättning som trots allt blev rätt så bra. Skiva svampen, stek i torr gjutjärnspanna. lägg åt sidan. Stek sidfläsket i små kuber/strimlor. Lägg åt sidan. Kör fänkålen i mandolinen. Finhacka bladpersiljan och vårlöken. Sedan liten sås/fond på finskivad färsk vitlök, litet habanero, kycklingfond, vitt vin, det mesta av den färska persiljan, inte för mycket creme fraîche. Koka papardelle. Montera med såsen, grönhacket. Medan du fräser på shiitaken och sidfläsket ett sista ryck kan du riva ner en hel del pecorino, sedan lägg på sidfläsket och svampen. Servera och njut med ett glas Wind Gap 2014 Pinot Noir, eller varför inte litet vit Clos Vougeot från valfri producent :cool:
 

Adamanko

Medlem
Gårdagens BYOB, tema: "vintervärmare" med @gece , @Gradin ,@MagnusH70 , @Patrik Sellin , @Rasmus Åkesson , @Sebran och @vintomas .
Visa bifogad bild 19017
Flight 1:
2010 Agustí Torelló Mata Cava Barrica Brut Nature Gran Reserva (2 röster)
Dagonet et Fils Champagne Cuvée Emprise Blanc de Noirs (2 röster)
2005 Franz Künstler Hochheimer Hölle Riesling trocken Goldkapsel (3 röster)
Visa bifogad bild 19018
Flight 2:
2013 Michelini Bros SuperUco Genitori Gualta (1 röst)
2010 Greenock Creek Shiraz Roennfeldt Road (1 röst)
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (4 röster)
2016 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso Calderara Sottana (1 röst)
2008 Chateau Musar (ingen röst)
Visa bifogad bild 19019
Flight 3:
1994 M. Chapoutier Ermitage Le Pavillon (1 röst)
2003 Tommasi Amarone della Valpolicella Classico (2 röster)
2013 PerSe La Craie (4 röster)
1985 Masi Recioto della Valpolicella Classico Amandorlato Mezzanella (inga röster)
Visa bifogad bild 19020
Flight 4:
1998 Taylor (Fladgate) Porto Vintage Quinta de Vargellas (3 röster)
1995 Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Auslese (4 röster)
Som Magikern sa. Kul med omdöme om La Craise. Men även Gran Enemigo hade varit kul och SuperUcon med.
 
Last edited:
Toppen