Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trydebull

Medlem
1999 Chateau Leoville Poyferre

DF0F26FF-ADC0-4CF8-A4AB-7C4E4AF28369.jpeg


Knapphändiga noter från kork till sex timmar senare

Doftar fantastiskt och enormt klassiskt direkt.
Mängder med härliga fina friska perfekt mogna röda bär. Lite krut, cederträ, blyerts, och en väldigt tilltalande grön kryddighet som tilltar något över tid.

I munnen är det här väldigt fin balans. Faktiskt redan från kork även om jag karafferade tre timmar under tiden som nivån sjönk... Hög fin syra, bra frukt, långt ifrån fullständigt utvecklad men riktigt bra! Alla bären med röda toner, lite ek, extremklassisk. Essensen av Saint Julien. Fina tanniner.

En av mina absoluta favorit-Bordeauxer. Kan inte minnas att jag druckit en dålig årgång någonsin. Lite mindre riktigt bra, men aldrig dålig. Det här är absolut på plussidan.

Drack till varsamt pannstekt smöröst innanlår från kronhjort.

Jag är på 93-94 med fortsatt möjlig utveckling.

Ser i efterhand att det var näst sista flaskan LP 99... Aj, de här skulle jag gärna haft fler av...
 

LeChat

Medlem
7FE57344-66EA-4016-95BE-BAE227424D4A.jpeg

2013 Tenuta Caparzo Brunello di Montalcino


2013 är ungt, men jag tycker ändå att den funkar. Syran är tydlig men tanninerna är beskedliga.
Smaken är rödfruktig med bl.a. nån nöt och lite mjölkchoklad i avslutet.
Snällt fatad och inte så komplext i nu läget. Mer pang på, och ett bra matvin till italiensk kyckling med citron, vitlök och basilikasås, toppat med prosciutto och grana padano.
8114DDCF-5A77-4207-98C0-8CB38C40C6DE.jpeg
 

Oscaro

Medlem
Kraftig doft av körsbär och lite alkohol. Stor smak med hög syra och alkohol, ek och krita. Finns lite mörka bär men väldigt sträv nu, behöver nog mycket mer tid att öppna upp sig än jag gav den. Prövar igen imorgon så får vi se hur den utvecklas
Visa bifogad bild 18862
Försöker igen nu några dagar senare.
Carlo Revello & Figli
Barbera d’alba superiore 2017
Nu har den här öppnat upp sig ordentligt, nosen visar kraftiga mörka bär, körsbär, alkoholdoften har lagt sig. Mycket lenare i munnen nu men fortfarande lite stramhet. Lång eftersmak, men väldigt god. Bra nu men ska hålla resten av flaskorna några år
 

Pontus

Medlem
20200126_122812.jpg


2013 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series. Dags för uppföljning. Jag lovade mig själv för ett och ett halvt år sen att vänta i 5 år, men nyfikenheten tog som så ofta över taktpinnen. De ganska kraftiga reduktiva tonerna från senast är klart nedtonade. Doft av päron, ananas, blommor, blyerts, krut och våta stenar. Intensiv smak av citrus, päron och tropiska frukter. Klar sälta i eftersmaken som är fullständigt magisk med lager på lager av smaker som på något sätt överraskar varje gång. Syran är hög, men inte dominerande. Ett stort vin som kan lagras länge till, men just igår kväll var det på absolut topp. Årets bästa vin redan nu? 97.
 

Wintermute

Medlem
Louis M Martini CS Alexander Valley 2015.
Ek, svarta vinbär, kärnor från svarta vinbär, söt lakrits, lite rök från fuktig ved. Lång smak.
Lite under 90 poäng när vinet vädrats någon timme. Mindre när det var nyöppnat.
Fortfarande superbra. Min dagsform gör att jag nog sätter ytterligare lite högre idag. 91p.
Svarta vinbär, blåbärssaft, lingondricka. Ek, vanilj dock spritpenna i slutet. Storslaget, långt och balanserat.
 

Daniel A

Administratör
I lördags var det BYOB i regi av @buteljen igen. Närvarande forumiter, utöver undertecknad, var @Skaggs @Adamanko @nebbiyolo @David Nilsson @Esko @Madde.B @Dejzan @Ludvig O. Mycket trevlig provning, med en massa intressanta pavor.

Här kommer mina noter. Andra närvarande får hemskt gärna fylla ut med egna noter, tankar och funderingar. :)

Flight 1 - mousserande
DSC_1593.JPG

2009 J.L. Vergnon Resonance (1 röst)
Något stum, kalkig, krusbär. Äpplig och kartig i munnen. Bra syra, mycket elegant och fokuserat. Champagne i stram stil (speciellt eftersom det skulle visa sig vara en 09a). 88+p.

2008 Henriot (2 röster)
Röda äpplen, kex, röda bär, något smutsigt (kanske den berömda honungen?). Ganska generös doft, har redan viss svårbeskrivlig komplexitet men känns som att det finns mycket kvar att ge. Mer av samma på tungan. Små, fina bubblor (vinet hade legat på karaff en stud). Fin munkänsla, bra syra, något strävt avslut. 90+p.
Min favorit i flighten. Kul att få testa såhär tidigt! Då kan jag låta mina egna ligga ett bra tag till...

2005 Pierre Moncuit Champagne Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne (flightvinnare med 7 röster. Fick även 2 WOTN-röster)
Expressiv doft, med mycket smör, något grönt och mycket godis (kolarem, gräddkola). Generös och rund i munnen. Tillgänglig. Något besk och grape-aktig eftersmak. 89p.

Flight 2 - vitt
DSC_1594.JPG

2011 KWV Grenache Blanc The Mentors
Expressiv, cykelslang och smuts (verkstad). Något orent i bakgrunden. Svår att få grepp om. OK syra. 85p.

2018 Grekisk riesling
Megaparfym (varm italiensk parfym?), gummi, tropisk frukt, tuttifruttigodis, övermogen frukt, päron. Låg syra, fet och kladdig. Kort beskt avslut. 83p.
Kul vin att prova!

2017 Neil Ellis Chardonnay Whitehall (flightvinnare med samtliga röster)
Vingummi (alla färger, men mest den lila), lime, något grönt, äpple. Generös frukt i munnen, tillsammans med något grönt. Bra syra, bra struktur. Lite krämig känsla. Bra längd. Bra vin. 89+p.

Flight 3 - vitt
DSC_1595.JPG

2012 Pichler-Krutzler Riesling Loibenberg (2 flightröster)
Dov, dammig, söt frukt tränger igenom. Godisaktig smak med mycket stenfrukt bakom. Hög syra och bra balans. Fint stadie rent åldersmässigt. 88p.

2017 Jean Rijckaert Savagnin Côtes du Jura Les Sarres (flightvinnare med 5 röster)
Seriös men “svår” doft. Fick aldrig kläm på det här vinet tyvärr. Jag gillade det, men hittade inte ord för att beskriva det. 87p.

XXXX xxxxxx
Korkskadad. Vi fick aldrig veta vad det var, för det skulle ta revansch på nästa BYOB.

2010 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Ex Vero III (2 flightröster)
Expressiv, smutsig, kartiga gröna äpplen, halm, suröl. Bra syra, något tunt avslut - kartigt och torrt. Mycket speciellt vin, och balanserar på gränsen mellan cider, lambic och vin. 89p.
Mitt vin. Chardonnay (morillon) och sauvignon blanc från Österrike. Ber om ursäkt för felaktig information under kvällen - jag hade glömt bort inslaget av sauv blanc!

2012 Bressan Pinot Grigio (1 röst)
Mycket mörk färg - brunt. Expressiv doft av plommon, äpple, blodapelsin. Sträv men tillgänglig. Mycket udda vin. Min favorit i flighten. 89p.

Flight 4 - rött
DSC_1596.JPG

2008 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot (4 röster)
Röda bär, lingon, uttorkade bär, anis/lakrits, vagt skogigt. Mycket trevlig och halvkomplex doft. I munnen är det lätt på foten, med hög syra. Det är elegant, men tanninerna är lite mer närvarande än jag hade trott att de skulle vara - avslutet är något strävt. Ligger i fint drickfönster dock. 90p.
Mitt vin.

2011 Pianirossi Maremma Toscana
Expressiv, mörka bär, anis, svartpeppar, tung frukt och bra djup i doften. Mycket sträv, med sandiga tanniner. Balanseras bra av lite sötaktig frukt på tungan. Potentiellt ett stort vin, men inte än på många år. 89+p.
Visade sig vara en blend på 40 % petit verdot, 30/30 montepulciano och cab sauv.

2015 By Farr Pinot Noir "Farrside" (flightvinnare med 5 röster. Även 2 WOTN-röster, varav en min)
Lakrits, gummi, hallonbåtar, anis, allmänt mysgrönt. På tungan är det generös frukt och mycket ljusa bär tillsammans med en gnutta anis. Syran spelar huvudrollen, tanninerna har biroll. Mycket insmickrande och tillgängligt. Min favorit i flighten. 90+p.

2013 Hummel Kékfrankos Villány Spatz
Skumbanan, skumgodis. Extremt märklig. Mycket sandiga tanniner. Bra, men mycket svår att sätta fingret på. Skrev aldrig betyg – saknade vettiga referensramar kände jag. Vad är det är? 

Flight 5 - rött
DSC_1597.JPG

2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (WOTN och flightvinnare, med 6 respektive 7 röster)
Mycket expressiv, med mängder av mörka bär, choklad, och plommon. Känns som att det finns mycket under ytan som vill fram. I munnen är det riktigt bra, kraftigt utan att det blir för mycket av något. Ganska hög syra, med balanserade tanniner. Kvällens mest balanserade vin, men jag verkade inte få ut lika mycket av det som de flesta runt bordet. 92+p.
Kul med argentisk cab franc av bästa snitt! Verkligen 0 gröna toner, vilket vissa ser som en fördel. ;)

2013 El Enemigo Cabernet Franc
Mörk frukt, mycket stall, kanske... fikon? Generös doft. I munnen är det elegant fruktigt, fortfarande med en del stall. Balanserade tanniner och syra. Mycket bra munkänsla. Inte lika stort som föregående vin, men jag gillade det här mycket också. 90p.

2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo (3 röster)
Expressiv doft, med något som påminner om mosade jordgubbar utan att vara det, en del smuts, blandade ljusa och mörka bär. I munnen är det mer av samma, polerade tanniner, bra syra. Något josig känsla, vilket är väldigt tilltalande. Ett megavin. Gott nu, gott för alltid? 93+p. Min favorit i flighten.

2011 Philipp Kuhn Cabernet Sauvignon Laumersheimer trocken "Reserve"
Överflöd av gröna toner. Gröna örter, chili, svartpeppar, jord, allmänt vegetativ. I munnen är det avrundat och polerat, med syran i förgrunden. Mycket grönt och fruktigt på tungan. Speciellt, men mycket bra. 91p.

2005 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Soja, tung mörk frukt, miso, allmänt superkompakt. I munnen är det stort, packat med frukt och något försiktigt begynnande mognad. Riktigt maffig munkänsla. Tanninerna slår en på käften, men den har kraften för att väga upp för det. Torrt avslut. Galet vin. Den mest tanninrika grenachedominerade pjäsen jag inmundigat. 92p.

Sedan blev det två bonusviner på det hela, först en 2013 Azienda Vitivinicola Tanarighe Barrua Isola dei Nuraghi IGT och sen 2006 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Bosconia. Vid det här laget tog jag verkligen inga noter längre.
 
Last edited:

JonasBo

Medlem
Försöker igen nu några dagar senare.
Carlo Revello & Figli
Barbera d’alba superiore 2017
Nu har den här öppnat upp sig ordentligt, nosen visar kraftiga mörka bär, körsbär, alkoholdoften har lagt sig. Mycket lenare i munnen nu men fortfarande lite stramhet. Lång eftersmak, men väldigt god. Bra nu men ska hålla resten av flaskorna några år
Fatlagrade Barberor kommer verkligen till sin rätt efter ett år (eller två) i källaren.
 

Trydebull

Medlem
2017 Tenuta San Guido Guidaldberto
438D11A5-E02C-4C92-911C-636C408E8E38.jpeg


Cab S och Merlot (60/40) - så när som på någon procent Petit Verdot drack jag en 20 år äldre fransk version av den här druvblandningen för någon dag sedan.

Coravin och noter börjar efter ca 30 minuter i glaset - som totalt varar ca 90 minuter.
Första glaset från flaskan.

Vacker, ganska mörkt ogenomträngligt men ren bigarråfärg

Doftar fina friska hallon och körsbär. Till och med mogna lingon. Lite syrligt-surt som från harsyra, och grönt tjockt mörkt gräs och någon uns färska granskott.

Smak från fina körsbär men också lite, lite bitter känsla från körsbärskärnor.
Mycket frukt men en lite tunnare känsla i munnen än jag förväntat mig.
Den hittar en lätt kryddighet från både chili och timjan efter en timme med luft.

Jag tycker inte alls att det här är på den nivån mina fördomar sa mig. Det här är mycket bättre.
Och det finns nog lite potential.

88-89 med flera möjliga plus efteråt.
Skulle mycket väl kunna bjuda på det här.
 

buteljen

Medlem
Tack för som vanligt trevliga noter :)

Det blev inte lika många slattar över denna gång :D
Men jag hade sparat varsin slatt av mina båda El Enemigo för att testa dagen efter.
Jag tyckte det skulle vara kul att prova dem bredvid varandra för att känna skillnaden i kvalitet, så jag tog med båda.
Jag håller med dig om att den lilla El Enemigon presterar riktigt bra vid sidan av Gran Enemigo. Det är ju samma grundaromatik i båda vinerna. Jag tycker inte jag kände så mycket stall i den lilla så här dagen efter. Fina fräscha mörka körsbärstoner i båda, kryddor, ett uns grön mynta kände jag i båda, choklad, kaffe. Gran Enemigon har en härlig syra som lyfter vinet, rivigare tanniner och mer umpf i frukten + en näve grus och längre finish. Riktigt härligt vin! Jag tycker dock inte Gran Enemigon kom upp i samma komplexitet som Paleo Rosson från förra gången hade. Roligt att en Cabernet Franc blev WOTN igen :). Nu har jag nog ingen mer Cab F att plocka fram till nästa BYOB. Kanske får skaffa en Cheval Blanc :D.

I övrigt så tog jag även med Henriot 08 för jag ville testa hur den var luftad. Hällde den i karaff typ en halvtimme innan. Och den var mycket mer tillgänglig än vad den vi drack i julas var. Har ett fint djup i sig och mycket bra mousse. Men skall naturligtvis egentligen sparas.

Ex Vero III gav mersmak. Påminner om Emidio Pepes vita som jag älskar. Lite funky men så jäkla bra matvin till t.ex grillad seabream
Sen var det riktigt kul att prova Santa Duc. Har aldrig provat det förut och wow vilket kraftpaket. Men när skall man dricka det egentligen?
Det var många riktigt spännande viner med - tack alla för en väldigt rolig och lärorik kväll :)


I lördags var det BYOB i regi av @buteljen igen. Närvarande forumiter, utöver undertecknad, var @Skaggs @Adamanko @nebbiyolo @David Nilsson @Esko @Madde.B @Dejzan @Ludvig O. Mycket trevlig provning, med en massa intressanta pavor.

Här kommer mina noter. Andra närvarande får hemskt gärna fylla ut med egna noter, tankar och funderingar. :)

Flight 1 - mousserande
Visa bifogad bild 18939
2009 J.L. Vergnon Resonance (1 röst)
Något stum, kalkig, krusbär. Äpplig och kartig i munnen. Bra syra, mycket elegant och fokuserat. Champagne i stram stil (speciellt eftersom det skulle visa sig vara en 09a). 88+p.

2008 Henriot (2 röster)
Röda äpplen, kex, röda bär, något smutsigt (kanske den berömda honungen?). Ganska generös doft, har redan viss svårbeskrivlig komplexitet men känns som att det finns mycket kvar att ge. Mer av samma på tungan. Små, fina bubblor (vinet hade legat på karaff en stud). Fin munkänsla, bra syra, något strävt avslut. 90+p.
Min favorit i flighten. Kul att få testa såhär tidigt! Då kan jag låta mina egna ligga ett bra tag till...

2005 Pierre Moncuit Champagne Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne (flightvinnare med 7 röster. Fick även 2 WOTN-röster)
Expressiv doft, med mycket smör, något grönt och mycket godis (kolarem, gräddkola). Generös och rund i munnen. Tillgänglig. Något besk och grape-aktig eftersmak. 89p.

Flight 2 - vitt
Visa bifogad bild 18940
2011 KWV Grenache Blanc The Mentors
Expressiv, cykelslang och smuts (verkstad). Något orent i bakgrunden. Svår att få grepp om. OK syra. 85p.

2018 Grekisk riesling
Megaparfym (varm italiensk parfym?), gummi, tropisk frukt, tuttifruttigodis, övermogen frukt, päron. Låg syra, fet och kladdig. Kort beskt avslut. 83p.
Kul vin att prova!

2017 Neil Ellis Chardonnay Whitehall (flightvinnare med samtliga röster)
Vingummi (alla färger, men mest den lila), lime, något grönt, äpple. Generös frukt i munnen, tillsammans med något grönt. Bra syra, bra struktur. Lite krämig känsla. Bra längd. Bra vin. 89+p.

Flight 3 - vitt
Visa bifogad bild 18941
2012 Pichler-Krutzler Riesling Loibenberg (2 flightröster)
Dov, dammig, söt frukt tränger igenom. Godisaktig smak med mycket stenfrukt bakom. Hög syra och bra balans. Fint stadie rent åldersmässigt. 88p.

2017 Jean Rijckaert Savagnin Côtes du Jura Les Sarres (flightvinnare med 5 röster)
Seriös men “svår” doft. Fick aldrig kläm på det här vinet tyvärr. Jag gillade det, men hittade inte ord för att beskriva det. 87p.

XXXX xxxxxx
Korkskadad. Vi fick aldrig veta vad det var, för det skulle ta revansch på nästa BYOB.

2010 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Ex Vero III (2 flightröster)
Expressiv, smutsig, kartiga gröna äpplen, halm, suröl. Bra syra, något tunt avslut - kartigt och torrt. Mycket speciellt vin, och balanserar på gränsen mellan cider, lambic och vin. 89p.
Mitt vin. Chardonnay (morillon) och sauvignon blanc från Österrike. Ber om ursäkt för felaktig information under kvällen - jag hade glömt bort inslaget av sauv blanc!

2012 Bressan Pinot Grigio (1 röst)
Mycket mörk färg - brunt. Expressiv doft av plommon, äpple, blodapelsin. Sträv men tillgänglig. Mycket udda vin. Min favorit i flighten. 89p.

Flight 4 - rött
Visa bifogad bild 18942
2008 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot (4 röster)
Röda bär, lingon, uttorkade bär, anis/lakrits, vagt skogigt. Mycket trevlig och halvkomplex doft. I munnen är det lätt på foten, med hög syra. Det är elegant, men tanninerna är lite mer närvarande än jag hade trott att de skulle vara - avslutet är något strävt. Ligger i fint drickfönster dock. 90p.
Mitt vin.

2011 Pianirossi Maremma Toscana
Expressiv, mörka bär, anis, svartpeppar, tung frukt och bra djup i doften. Mycket sträv, med sandiga tanniner. Balanseras bra av lite sötaktig frukt på tungan. Potentiellt ett stort vin, men inte än på många år. 89+p.
Visade sig vara en blend på 40 % petit verdot, 30/30 montepulciano och cab sauv.

2015 By Farr Pinot Noir "Farrside" (flightvinnare med 5 röster. Även 2 WOTN-röster, varav en min)
Lakrits, gummi, hallonbåtar, anis, allmänt mysgrönt. På tungan är det generös frukt och mycket ljusa bär tillsammans med en gnutta anis. Syran spelar huvudrollen, tanninerna har biroll. Mycket insmickrande och tillgängligt. Min favorit i flighten. 90+p.

2013 Hummel Kékfrankos Villány Spatz
Skumbanan, skumgodis. Extremt märklig. Mycket sandiga tanniner. Bra, men mycket svår att sätta fingret på. Skrev aldrig betyg – saknade vettiga referensramar kände jag. Vad är det är? 

Flight 5 - rött
Visa bifogad bild 18943
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary (WOTN och flightvinnare, med 6 respektive 7 röster)
Mycket expressiv, med mängder av mörka bär, choklad, och plommon. Känns som att det finns mycket under ytan som vill fram. I munnen är det riktigt bra, kraftigt utan att det blir för mycket av något. Ganska hög syra, med balanserade tanniner. Kvällens mest balanserade vin, men jag verkade inte få ut lika mycket av det som de flesta runt bordet. 92+p.
Kul med argentisk cab franc av bästa snitt! Verkligen 0 gröna toner, vilket vissa ser som en fördel. ;)

2013 El Enemigo Cabernet Franc
Mörk frukt, mycket stall, kanske... fikon? Generös doft. I munnen är det elegant fruktigt, fortfarande med en del stall. Balanserade tanniner och syra. Mycket bra munkänsla. Inte lika stort som föregående vin, men jag gillade det här mycket också. 90p.

2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo (3 röster)
Expressiv doft, med något som påminner om mosade jordgubbar utan att vara det, en del smuts, blandade ljusa och mörka bär. I munnen är det mer av samma, polerade tanniner, bra syra. Något josig känsla, vilket är väldigt tilltalande. Ett megavin. Gott nu, gott för alltid? 93+p. Min favorit i flighten.

2011 Philipp Kuhn Cabernet Sauvignon Laumersheimer trocken "Reserve"
Överflöd av gröna toner. Gröna örter, chili, svartpeppar, jord, allmänt vegetativ. I munnen är det avrundat och polerat, med syran i förgrunden. Mycket grönt och fruktigt på tungan. Speciellt, men mycket bra. 91p.

2005 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
Soja, tung mörk frukt, miso, allmänt superkompakt. I munnen är det stort, packat med frukt och något försiktigt begynnande mognad. Riktigt maffig munkänsla. Tanninerna slår en på käften, men den har kraften för att väga upp för det. Torrt avslut. Galet vin. Den mest tanninrika grenachedominerade pjäsen jag inmundigat. 92p.

Sedan blev det två bonusviner på det hela, först en 2013 Azienda Vitivinicola Tanarighe Barrua Isola dei Nuraghi IGT och sen 2006 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Bosconia. Vid det här laget tog jag verkligen inga noter längre.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
När inte sömnen infinner sig så får man göra något annat ett tag. Som att skriva lite om vinprovningen hos buteljen i lördags. Ett mycket lyckat arr med många viner som jag blev genuint glad av att få testa. Så här kommer mina glada amatörnoter. Bättre än så här får jag inte ihop det när det ska provas så mycket vin.

Flight 1
2009 J.L. Vergnon Resonance
Fick min röst i flighten. Smakar som skumpa brukar göra. Lite jäst, lite äpple, lite päron och krusbär. Skarp syra. 87-89

2008 Henriot
Totalt stum för mig i början. Jag ställde faktiskt glaset åt sidan en stund för att jag inte fick ut nåt av det. Precis i slutet öppnade det sig lite med lite sötma och lite stenighet. Kul att få smaka då jag själv har tre av dessa hemma. Som nog får ligga lite. 84-88

2005 Pierre Moncuit Champagne Grand Cru Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne
Det här är som jag föreställer mig mognadstoner i skumpa. Mandelmassa, smör. Nånting i slutet som är lite obehagligt i min mun. 86-88

Flight 2
2011 KWV Grenache Blanc The Mentors
Är det här rieslingdiesel? Nåt lösningsmedel? Väldigt skarpt i min mun. Gammal planka. 83-85

2018 Grekisk riesling
Sött. Päron. Struket från bucketlistan. 80

2017 Neil Ellis Chardonnay Whitehall
Piggelin. Syra. Banan. Nåt kemiskt här också. Min flightvinnare. 86-88

Flight 3
2012 Pichler-Krutzler Riesling Loibenberg
Ganska slutet. Pärongodis. Inget direkt minne eller betyg här.

2017 Jean Rijckaert Savagnin Côtes du Jura Les Sarres
Hö och gräs. Fick lite vibbar från när jag jobbade i stall. Det här gillade jag mycket och sparade lite i glaset för att dricka när provningen var slut och det var bättre då. Tänker nog köpa en flaska. 89-91. Inte ofta jag ger ett vitt vin så höga poäng. Min röst.

XXXX xxxxxx
Korkskadad. Vi fick aldrig veta vad det var, för det skulle ta revansch på nästa BYOB.

2010 Ewald Tscheppe (Weingut Werlitsch) Ex Vero III
Skumt. Uppenbart Daniels vin. Inte direkt min grej men heller inte oävet. 84-86

2012 Bressan Pinot Grigio (1 röst)
Hostmedicin. Inte så illa ändå. Och kul att få prova. Speciellt efter att Skaggs berättat lite om det. 86-89

Flight 4
Koncentrationen är på upphällningen. Men gör ett tappert försök.
2008 Bouchard Père et Fils Volnay 1er Cru Caillerets Ancienne Cuvée Carnot
Röda bär. Lite körsbär. Torr. Skönt att komma till dom röda. Men att det är vin nummer 12 börjar märkas. Full av beundran av dom som provsmakar 100 viner på systemsläppen. 87-89

2011 Pianirossi Maremma Toscana
Här fick jag klara grästoner. Lite som att slicka en gräsmatta. Klar alkoholhetta. Lakrits. 85-88

2015 By Farr Pinot Noir "Farrside"
Mitt vin och presterade bra. Skrev inga noter men 89-91

2013 Hummel Kékfrankos Villány Spatz
Det här tyckte jag doftade fantastiskt medan någon tyckte det luktade nystädad toalett. Munnen var inte lika bra men ändå min flightvinnare. 90-91. Väldigt kul att få testa.


Flight 5
2012 El Enemigo Cabernet Franc Gran Enemigo Single Vineyard Gualtallary
jag har bara skrivit en not på hela denna flight. Nu var koncentrationen slut och jag gick in för att njuta av vin och sällskap. Och som jag njöt av detta vin. En fullträff och min enda not var "Cabernet Franc". När vi sen skulle placera vinet så slog jag till med nya världen så jag var ju nästan framme vid Gran Enemigo. Oerhört kul att få smaka -12 då jag har -13 hemma. 93-95. Mitt WOTN.

2013 El Enemigo Cabernet Franc
Elegant och i ett oerhört bra dricksfönster nu. Tyvärr fanns det inte på bolis. Hade kunnat bli ett husvin om priset var rätt. 90

2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo
Min första Aglianico tror jag. Kul att få prova men jag kommer inte ihåg nåt som direkt stack ut. Men tydligt ett bra vin men inget betyg. Men köper nog en flaska om det kommer till småpartierna. Så det får en ärlig chans.

2011 Philipp Kuhn Cabernet Sauvignon Laumersheimer trocken "Reserve"
Inga speciella minnen här heller. Som ovan. Men kul att få prova Kuhn. Och tydligt ett bra vin.

2005 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues
En käft på smällen. Har ju läst om Santa Ducs kursändring och nu vet jag var det handlade om. För Santa Duc är en favorit nu. Inte så mycket här men jag provar det gärna igen om 20-30 år. Mycket intressant att prova. 85

Bonusvin
2013 Azienda Vitivinicola Tanarighe Barrua Isola dei Nuraghi IGT
Har jag precis druckit -15 av och uppskattat mycket. Tycker den här var lite svagare men inte dålig på något sätt.
 

Trydebull

Medlem
2017 Château Poujeaux

2FA0C0AC-2D13-49B8-893D-FA2D8252C031.jpeg


Några hotellkvällar med jobb. Lite tråkigt med två halvtaskiga öl i baren. Inget fullsortiment på närmsta Systembolag. Men några från senaste småpartier. Så det blev en flaska med ”hem”. Aldrig någonsin druckit en Bordeaux samma år som jag köpt flaskan. Men vad gör man inte i vetenskapens namn...?

Doftar inledningsvis inte överväldigande mycket. Väldigt fräscht och höga lätt syrliga essenser. Lätt lingon men naturligtvis de röda körsbären och lite olika färska träslag som ek, ceder och kanske lite en/eneträ

Efter tre timmar tillkommer lakridsrot, svarta vinbär, lätt lätt svartpepperkornighet och körsbärstomerna mörknar betänkligt och får en betydligt fylligare ”form”.

Smaken direkt inte så balanserad. Lätt lätt asfaltig bismak. Lite pressad gräsvätska från ensilagepressning.

Naturligtvis även röda bär som känns mer avslappnade än ungdomligt uppnosiga. Känslan velar mellan ”blir det här inte mer” och ”den har såklart inte fått minsta möjlighet att öppna upp”.
Tillgängligt, lite tunt, men absolut njutbar.

Efter tre timmar är ek-känslan något mer påtaglig och en strävhet som är mer tydlig, men det är också fylligheten som nu övergår i medelfylligt-fylligt. Betydligt fler dimensioner bland tidigare nämnda smakupplevelser Härliga körsbär och grönkryddig med inslag av vanilj och tobaksblad.

Jag köpte ingenting (0, zip. zero) från årets första småpartisläpp men jag tror att jag ska lägga ner några flaskor av detta, och några flaskor Voge ändå.

Säger 89-90 men den kommer absolut att ta sig upp på säker mark en pinne eller två över 90 när den fått vila till sig något.
 

LarsW

Medlem
Först lite blandat hemma.
Penfolds Kalmina Bin 28 2015.
En stil jag gillade tidigare men numera får mindre o mindre till övers för.
Snäll och söt Aussie. Saknar struktur och tanniner. Funkade ganska bra till en mild curry där den söta frukten inte blev så påtaglig.
Inte dålig men finns mycket mer spännande i denna prisklass!
83p

Fournier Malbec Alfa Crux 2006

Mörk frukt, ek och vitpeppar i näsan. Doftar moget!
I munnen är det solmogna körsbär och björnbär, massor av dem! En hint av ek och torkat gräs. Tillräckligt med tanniner kvar för att det ska bli riktigt gott även om jag önskat lite mer elegans, fortfarande vid 14 års ålder bråkar smakerna lite om vem som ska bestämma. Alkoholen på 14,5% märks. Till en mustig lasagne så funkade det riktigt bra!
88p

Henri Maire Arbois Sous Voile 2011

Omedelbart får man sherry-vibbar både i näsan och munnen. Bra start!
Flor/jäst, olivspad och ceder i näsan. Rostad sälta som vid noriblad.
I munnen är det gnistertorrt! Oxiderade toner med ek och oliver. Nästan lite mynta. I eftersmaken kommer en massa rostade nätter fram. Påtaglig sälta.
Ingen skillnad dag 1 resp 2.
89p

thumbnail_20200129_171613.jpg


På SK Mat & Människor hade de en trevlig liten vertikal med Columella från Sadie Family, vi valde 2005.
Mörkt som oxblod i glaset.
I näsan är det mjuka toner av röda bär, typ alla röda bär. Mörk choklad, kaffe och en sötma som påminner om Dr Pepper. Efter ett tag dyker det upp lite rökigt lapsang-te.
I munnen är det mjukt som sammet! Man anar tanninerna men de har till största delen gått i pension. Mogna, krossade körsbär och lingon. Ceder, tobak och timjan. Rökigheten blir lite mer tjära och efter ett tag dyker det upp lite lakrits. Lång eftersmak men känns lite som det nog presterade bättre för ett tag sen, med facit i hand skulle vi valt 2009an!
91p
thumbnail_20200127_204246.jpg
 
Det smakar av "södern" men utan nidbilderna...

detta a propos inlägg av @Rasmus Åkesson och @Swedish angående Domaine D'Aupilhac Les Cocalieres. Provades nyligen samma årgång och tyckte den var finfin - och min tanke var exakt orden ovan: du har det solblekt örtiga sydfranska uttrycket, lakritsroten, den mjuka och varmt mörka bärigheten - men utan alltför mycket alkohol, ek, sötma. Litet elegant till och med, vilket med Langudeoc-termer ska tolkas som bra syra, medelfylligt och med nedslipade tanniner. Rekommenderas.
 

Swedish

Medlem
detta a propos inlägg av @Rasmus Åkesson och @Swedish angående Domaine D'Aupilhac Les Cocalieres. Provades nyligen samma årgång och tyckte den var finfin - och min tanke var exakt orden ovan: du har det solblekt örtiga sydfranska uttrycket, lakritsroten, den mjuka och varmt mörka bärigheten - men utan alltför mycket alkohol, ek, sötma. Litet elegant till och med, vilket med Langudeoc-termer ska tolkas som bra syra, medelfylligt och med nedslipade tanniner. Rekommenderas.
@Omar Khayyam
Jag visste att jag kunde lita på dig. En riktig kompis!
Ge den bara 2-3 år
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett noname Bdx, nu påbörjad mognad, men har aldrig varit och kommer aldrig att bli annat än medioker.
1998 Château de Lussac, Lussac St Emilion.
Rena aromer.
Ren smak.
Fruktigheten är historia, ingen discoloration av oxidation. Medel överallt. Mer trist än spännande. Balanserar pizza, EKUSUTORA KURISHIPII ( extra crispy )

Om du hittar den på ditt närmaste bolag under 200-ingen: köp!
Skoj utan bubbel :p
 

BallyJ

Medlem
2016 Las Iruelas
N: Nypon, hallon, grönt te, paradisäpple
M: jordgubbssaftkoncentrat, utspädd nyponsoppa, ferraribilar

Tredje flaskan jag dricker av detta vin och varje gång slås jag av hur mycket det här vinet smakar, det är väldigt sällan 100% grenache är såhär fräscht. Härliga tanniner och medelfylligt, det är fantastiskt när det serveras svalt och så mycket roligare än en PN från nya världen, 93p
3D4A782B-A96F-4237-83C7-796242F2C175.jpeg
 

LarsW

Medlem
Delas Frères Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron 2008

Drack denna senast för 3- år sen, då djupt imponerad.
Mörkt blodröd i glaset.

Jord och höstlöv i näsan. Blodpudding, timjan och ek.
I munnen är det torr frukt och ganska sträva, nästan dammiga tanniner. Syrliga, lite svaga körsbär. Svartpeppar och rökt te. Eken är påtaglig och det finns en sälta jag inte är helt överens med.
Tunnel eller på väg utför? Den har de flesta byggstenar för ett riktigt bra vin men något saknas.
Blev nog lite besviken på denna då jag förväntade mig lite av ett kraftpaket.
86p
thumbnail_20200131_194729.jpg
 
Toppen