Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar mig själv. Stämmer mitt utlåtande från Systembolagets provning med verkligheten?
kefraya.jpg

90108 Château Kefraya 2014 199 kr
N: Svarta vinbär, vanilj, ceder och syren.
M: Smör, nötter, svarta vinbär, jasmin och svart te. Fet och oljig, med bra frukt, balans och mognad. Libanon fortsätter att imponera! 89-91p
Inte långt ifrån, det finns också en del bläck, örter och svarta oliver. Kanske inte så fet som jag uppfattade den på provningen. Frukt, balans och mognad stämmer på pricken. Klara Bordeaux-vibbar, perfekt för den som inte vill lagra, allt ligger redan på plats. Kanske inte 91p, men helt klart 89-90 pinnar.
 

Trydebull

Medlem
2016 Walter Hansel Wiberg Chardonnay Cahill Lane

6936D691-5B7A-47CD-97E9-6D19C25353C5.jpeg


Guldgult med gröna toner i färgen

Doften ger direkt tydliga amerikanska vibbar med fet, ekig vanilj utan att bli bombastisk.
Inslag där bakom av mogen lime, lätt omogen persika och feta mandlar

I munnen får man vanilj, hyfsat balanserad ek, mandelmassa, i samklang med citrustoner från mogen grape och lite limebeska samt aningar av mogna vita tropiska frukt-toner

Tillgänglig i sin ungdom och väldigt bra Bang for the buck tycker jag.
Jag är på 91-92 någonting. Kan bli bättre. Får plus efter sig.

Jaha. Got to get me some of these...
 

MartinE

Medlem
Dom perignon 2008
Mellanhög syra, lite citrus, inte så mycket mogna toner. Förvånansvärt tillgänglig redan nu. Någon beska underliggande, stram eftersmak i munnen, hoppas den blir bättre med tid för har väldigt svårt att se värde i den nu. Tror nog jag säljer resten av mina 08or och köper krug/Selosse/cristal känns som mer qpr. Väldigt besviken då jag hade höga förhoppningar.

Jag har druckit Dom Pérignon 2008 två gånger och även om jag upplever den som oerhört lovande är den ju långtifrån färdigutvecklad idag. Det vill säga: Brukar du gilla DP finns det väldigt stor sannolikhet för att du kommer att gilla även den här årgången – om sisådär 5-15 år! Har du inte druckit så mycket utvecklad DP tidigare, så kommer du med lika stor sannolikhet bli rikligt belönad i framtiden.

Kvällens otroliga besvikelse var LGA -12... ej köpvärd.

Jag passar på att påminna om En vinsamlares tre gyllene regler:

1: Handla vin.
2: Vänta.
3: Glöm inte regel nr 2!

;)
 

Funcadelic

Medlem
2017 Diego Conterno Barbera D'Alba Ferrione

Smak: Hög syra och jag tyckte nog det var en del tanniner, men när jag läser lite om druvan i efterhand verkar det ju som att druvan knappt har tanniner. Kanske att jag förväxlar tanniner med syran.

Tog det sista ur flaskan igår. Ingen tanninkänsla nu men tydlig syra - det verkar alltså som att jag mycket riktigt förväxlade de två. Kul att testa samma vin över flera dagar och faktiskt fundera på skillnaderna! Det har jag aldrig gjort tidigare.
 

Magikern

Medlem
The Hilt The Vanguard-2015

Doft: Dämpad doft av jordgubbar, hallon och mörka skogsbär. Ungt tveklöst.
Attack: Lite metallisk tyvärr men fruktig och trevlig.
Mellansmak: Här kommer frukten utan metalliska toner. Mycket vildbjörnbär och salmiak. Silkestanniner och lite vresiga toner. Fyllig och trevlig men lite låg syra.
Eftersmak: Silke och tanniner. Lite kryddor också. Rätt dämpad och inte speciellt lång.

Jag undrar om vinet kommer att utvecklas speciellt bra men det har strukturen till det tycker jag och 91 poäng kan det få även om det är lite kartigt.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
56D1CDC7-F25A-4528-A88B-90B0A8F023B5.jpeg

1993 Château Lagrange (St. Julien)

Fuktiga löv, bokna röda äpplen, lite bränt trä och svarta vinbär är framträdande drag i sista flaskan av 1993 Lagrange. Tanninerna är beskedliga och syrorna tydliga men i harmoni och tar inte över. Avslutet har mest av bokna äpplen, choklad och lite lakrits.
Tar nu farväl av 1993 Lagrange. Trevligt så länge det varade, men jag suktar inte efter nya flaskor.
 

Oscaro

Medlem
Markus Molitor - Wehlener Sonnenuhr Kabinett 2017

Doftar friskt och blommigt, i gommen hittar jag Granny Smith äpplen, mineraler och en find rund syra som sluter i munnen. Behöver mer tid för att utvecklas men väldigt bra!
Kommer vara otroligt bra på balkongen en solig sommardag om några år
FCDD2690-D56D-4270-ACFF-B029C21602F1.jpeg
 

Magikern

Medlem
Fabien Coche Meursault Rouge-2015
Doft: Solmogna jordgubbar och hallon. Dämpad och ung
Attack:Förvånansvärt fyllig och god. Frukten kommer direkt och det är jordgubbar och tranbär huvudsakligen
Mellansmak: Lite låg syra tyvärr men vinet är fylligt och solmoget. Frukten är den samma men man märker även örter.
Eftersmak: Örter i osötad jordgubbssaft. Inte speciellt lång eller rolig.

En förvånansvärt prisvärd bourgogne som jag placerat i nya världen. 91 poäng redan idag. För ca. 300 spänn får man sällan bra bourgogne nuförtiden men detta är ett undantag.

Någon som provat?
 

gece

Man vänjer sig.
Dricker souvenirvin: 2009 Manastira Tvrdoš Vranac, från Bosnien. Mörk men ganska syrlig frukt som torkat in till någon slags russinartad frukt, lena och supersnygga tanniner med bra grepp, tungkrullande syra. Minns inte vad jag pröjsade, den var inte gratis men har svårt att tro att det var mer än €20.

Souvenirvin är inte alltid bra, det är jag van vid. Det här är väldigt bra. Vranac är en druva att ta på allvar allvar, visar det sig. Stay curious, som Noma Fermentation Lab brukar säga i sin sensmoral.
 

The Wall

Medlem
Fredagsbarbaresco; väldigt trevlig flaska (den förra var inte riktigt lika strålande); nypon, spearmint och lite rosor i doften, kommer lite bittermandel och björnklister diskret i bakgrunden som trogna följeslagare. I munnen klart närvarande tanniner, påtagligt närvarande faktiskt. Ganska kort eftersmak, men syran väcker saliven till liv på studs. Ingen perfekt matchning till grillad entrecôte med vitlökssmör, men vi (jag) törstade efter hygglig Nebbiolo ikväll. Glas? Jodå, men bara Zalto Bourgogne ikväll.
D43D4810-F920-4A2E-816F-C0D228BF096A.jpeg
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fabien Coche Meursault Rouge-2015
Doft: Solmogna jordgubbar och hallon. Dämpad och ung
Attack:Förvånansvärt fyllig och god. Frukten kommer direkt och det är jordgubbar och tranbär huvudsakligen
Mellansmak: Lite låg syra tyvärr men vinet är fylligt och solmoget. Frukten är den samma men man märker även örter.
Eftersmak: Örter i osötad jordgubbssaft. Inte speciellt lång eller rolig.

En förvånansvärt prisvärd bourgogne som jag placerat i nya världen. 91 poäng redan idag. För ca. 300 spänn får man sällan bra bourgogne nuförtiden men detta är ett undantag.

Någon som provat?
Har du testat någon av hans vita?:)
 

Jos

Medlem
Inte än. Vilka är bäst?
Bör väl vara Meursault, välj själv favoritläge då de gör många. Men gör även flera Chassagne, Saint Aubin mfl inkl Batard Montrachet.

Tror förresten Limozin och Gouttes d’Or kan vara 2 bra olika prinivåer från Meursault
 
Mitt nyårslöfte: gå på några fler provningar än förra året. Sagt och gjort anmälde jag mig till en provning på temat Bourgogne mot världen. Visade sig bli mycket ödmjukhetspaj i blindprovningen.

Litet småfult knep på vitvinssidan med två kraftigt ekade lyx-burgunder mot två utmanare som jobbar i helt klassisk och stram (burgundisk) stil. Men det förlät vi snabbt vår eminente provningsledare; alla fyra vita vinerna var toppengoda. Bäst var Littorai och Montrachet - de två ansiktena av Chardonnay.

På röda sidan var det sex intressanta och smarriga pinoter men rätt stor klasskillnad mellan top tre och resten. Groffier var magisk och jag trodde jag var i Vosne-romanee, högsta ligan. Bruno Clair, som jag inte alltid tycker är en topp-producent (för att jag bara dricker hans Marsannayer, som jag ibland tycker är för ekade och i det mörkfruktiga och litet enkla spektrat) hade en görgod 2017 G-C Clos St Jacques som lika gärna kunde varit ett toppvin från Eola Amity Hills i Oregon. Littorai hade en mjuk och silkig och betydligt mer generös pinot än vad jag hade väntat mig och den var riktigt god den med men litet kortare och kanske litet blygare i sällskapet.

Inte riktigt lika bra men ändå fina på sina olika sätt var Knipser (som jag hade prövat i närtid men inte kände igen), Pyramid Valley och Williams Selyem.

Provningsanteckningar på cellartracker

upload_2020-2-22_17-36-6.jpeg


upload_2020-2-22_17-36-6.jpeg
 
Last edited by a moderator:
Toppen